Genderneutraal

Discussion in 'Films, televisie en nieuws' started by tupp, Jul 29, 2017.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Sleepless

Sleepless Bekend lid

Jun 1, 2013
    892
    173
    43
    Female
    Brabant
    Ik ben het helemaal eens met je laatste alinea! Ik begrijp je tweede alinea echter niet; er zijn toch gewoon verschillen tussen mannen en vrouwen? Ik bedoel, meer mannen in het onderwijs lijkt mij juist erg gewenst. Mannen zijn anders dan vrouwen (over het algemeen genomen), reageren anders, denken anders en dat mag er toch ook gewoon zijn en dat doet toch ook iets met betrekking tot het beroep dat je uitoefent? Bij ons hebben we vrouwen en mannen aan de top en ik zie daar ook een groot verschil in hoe ze (over het algemeen) met zaken en situaties omgaan. Dus zelf begrijp ik deze acties wel (meer vrouwen aan de top, mannen in het onderwijs) en ik begrijp juist niet waarom we deze verschillen niet meer zouden willen zien en we allemaal het zelfde zouden moeten zijn..

2. Umm85

Umm85 VIP lid

Jun 17, 2007
    26,310
    248
    63
    Female
    huismama, doktersassistente
    Turkije
    Ja en anderen vinden gemengde toiletten geen probleem, ik vind dat niet zo tof, en dan?

3. tupp

tupp VIP lid

Jun 13, 2009
    22,766
    18,910
    113
    Female
    lerares basisonderwijs
    Voor een deel ben ik het met je eens dat 'de maatschappij' niet elk individueel probleem kan oplossen. Het is en blijft inderdaad belangrijk om aan jezelf te werken en stevig in je schoenen te staan. Verander alleen datgene waar je zelf niet blij van wordt en maak jezelf verder weerbaar.

Maar dat wordt natuurlijk wel moeilijker naarmate de reacties van anderen extremer zijn en vaker voorkomen. Ik heb denk ik vrij makkelijk praten, als redelijk 'doorsnee' persoon.

Mensen die zich niet herkennen in het man / vrouw beeld of die nog in transitie zijn van het ene geslacht naar het andere, hebben het denk ik niet zo makkelijk. Je behoort in ieder geval tot een minderheid. Je behoort zelfs tot een minderheid waarvan een deel van de maatschappij botweg ontkent die dat bestaat. En als je al 'gezien' wordt, dan is de reactie regelmatig negatief. Het lijkt me moeilijk om echt te gaan geloven en voelen dat het oké is om te zijn wie je bent, als je vervolgens op straat wordt uitgescholden en bedreigd. Als je weet dat sommige mensen om dezelfde reden mishandeld zijn. Dat zijn de extremen. Maar ook de mensen die niet verbaal of fysiek geweldidadig zijn, dragen bij aan dit gevoel.
    Zelfs in dit topic zijn mensen die datgene wat deze mensen zo sterk voelen, domweg ontkennen. (Reacties als "je bent man of vrouw en daar zit niks tussen. Het is het één of het ander en je moet een keuze maken tussen die twee want iets anders is er gewoon niet.) Het taalgebruik is op zich correct, zonder schelden of dreigen. Maar het gevoel en de strijd van deze mensen wordt er wel mee ontkent. Dat bestaat niet, dus jij bestaat niet.

Hoe moet je kunnen geloven dat het oké is om te zijn wie je bent, als dat elke keer als je de deur uit gaat wordt ontkent?

Vulpen, cowgirl80 and blossom85 like this.
  4. tupp

tupp VIP lid

Jun 13, 2009
    22,766
    18,910
    113
    Female
    lerares basisonderwijs
    Dat heb ik dus ook. Aan de ene kant snap ik dat man / vrouw toiletten voor sommige mensen een probleem kan zijn.
    Althans: ik kan me niet echt inleven. Ik voel me duidelijk vrouw. En ook ik heb ergens het idee "je bent man of vrouw, wat is er dan verder nog?" Maar goed: blijkbaar zijn er mensen die dat anders ervaren. En dat ik niet herken of begrijp, neemt niet weg dat het voor anderen een belangrijke issue is. En ik gun iedereen een gevoel van 'erbij horen' en 'er mogen zijn'.

Dus vanuit die gedachte denk ik: prima, laten we voor die groep dan ook iets regelen. Alleen blijf ik ook zitten met: voor een bepaalde groep is het een probleem om gescheiden toiletten e.d. te hebben. Maar voor mij zou juist gelden voor gemende toiletten. Dus wat nu?

De strijd om erkenning van de één, moet niet ten koste gaan van de erkenning van de ander.

spruitje80 likes this.
  5. Jiseb

Jiseb Fanatiek lid

Mar 4, 2015
    2,054
    955
    113
    Er zijn zeker verschillen tussen de gemiddelde man en vrouw, al denk ik dat dat ook komt omdat dat er vanaf kleins af aan al ingestopt wordt (meisjes worden vaak beschermender opgevoed, met jongens moet je stoeien enzo.) Maar wat ik vooral probeer te zeggen is dat ik het jammer vind dat niet degene die de beste papieren en kwaliteiten wordt aangenomen, maar juist een man of vrouw alleen om die reden.

6. Zonnestralen

Zonnestralen VIP lid

Apr 22, 2017
    12,605
    8,356
    113
    Female
    Ik zie het niet gebeuren dat de vrouwen toiletten verdwijnen. Er zullen genoeg dames zijn die het prettig vinden als ze blijven bestaan. En als het toch doorgevoerd wordt zal het na een paar incidenten wel terug komen. Geld ook voor kleedkamers.

7. kleinegup

kleinegup Fanatiek lid

Aug 19, 2015
    1,533
    382
    83
    Female
    Wat een bekromen reacties lees ik. Ik vind het jammer om te lezen; Dat een aantal dames proberen te bepalen wat een ander wel of niet mag voelen. Dat er een aantal dames durven te melden dat het maar om een kleine groep gaat. Volgens mij valt een aantal genoemde argumenten dan ook zeker onder de noemer discriminatie.

Wat mij opviel gedurende het topic: School aangeklaagd vanwege gemiste schoolfoto. Hoe vaak er geroepen werd dat mevrouw in haar gelijk stond vanwege de discriminatie wet. Maar als iemand zich gediscrimineerd voelt vanwege een geslacht, moet zij/hij maar niet zo zeuren en naar een psycholoog gaan. Waarom? Waarom geen algemene acceptatie, gender Neutral kledinglijnen, gender neutral toiletten en gender neutral omroepberichten. En hierbij bedoel ik dus niet dat de andere opties moeten verdwijnen, maar als extra optie.

Ook de gender neutrale mensen horen een goed bestaan te hebben. De groep ik namelijk groter als jij (voor wie zich aangesproken voelt) zal verwachten.

Jiseb and blossom85 like this.
  8. Jules!

Jules! Bekend lid

Jun 26, 2017
    822
    1,065
    93
    Female
    Ik heb werkelijk waar geen idee hoe groot de groep is die zich gender neutraal voelt. Ik vind het prima wanneer er aanpassingen komen voor deze groep mensen. Je hebt wel kans dat dan andere groepen mensen ook aanpassingen willen en je kunt nu eenmaal niet alles ondervangen lijkt me. Wat de wc's betreft, het is een illusie om te denken dat er overal 3 soorten toiletten zullen komen: dames, heren en gender neutraal. Dat zal in heel veel gebouwen niet zomaar lukken om er een derde toilet bij te maken. Dat gaat bij veel gebouwen ook echt een smak geld kosten. Dan lijkt het mij de makkelijkste oplossing om bij die gebouwen en gelegenheden alle bestaande toiletten gender neutraal te maken waarbij je wel overal deurtjes voor hangt waar ze nu niet hangen. Als iedereen het nou eens netjes achter zou laten, zou dat toch eigenlijk geen probleem moeten zijn. Dat is ook fijner voor de gender neutrale mensen want iedereen staat waarschijnlijk te loeren als daar iemand naar binnen gaat of naar buiten komt (oooooh aha die voelt zich dus gender neutraal *staar staar*).

9. Jules!

Jules! Bekend lid

Jun 26, 2017
    822
    1,065
    93
    Female
    Ik zie trouwens net dat ZP ook niet gender neutraal is :D
    Onderaan bij de gegevens staat een man en een vrouw poppetje en dan "vrouw"
    Welk symbool komt er voor gender neutraal, of vervalt dan het vrouw-symbool op de toiletten. Ben benieuwd hoe dit allemaal gaat uitpakken.

10. Lieke1989

Lieke1989 Niet meer actief

Er is niemand die zegt dat je niet anders mag voelen,en dat je dan dingen niet mag omdat je niet man of vrouw voeld.er worden meningen gegeven over of de groep mannen en vrouwen die zich man of vrouw voelt zich wel of niet aan neutrale benamingen, toiletten en kleedkamers moet gaan wagen omdat iemand zich misschien gekwetst voelt omdat het of X zich niet aangesproken voelt door de benaming man of vrouw. En of je dan voorbij de gevoelens van de mensen die zich wel man, vrouw of mens voelen moet gaan om een andere groep de hand toe te reiken.

Persoonlijk vind ik dat overdreven ( afgaan op de informatie die ik nu heb) en vind ik dat de bij NS in gebruik genomen ( of is het alleen nog maar een aankondiging) beste reizigers verkeerd gekozen.want dat is nog steeds mannelijk en kwets je dus naast de neutrale groep ( want die worden nog steeds als man aangesproken) ook nog eens vrouwen.en hebt je ipv een neutrale "oplossing" juist het " probleem" groter gemaakt.
    Als je dan perse alles neutraal wilt hebben, waar ik niet voor zou kiezen maar dat ter zijde, kies dan voor beste mensen. En niet dingen die toch een mannelijke dekkingen hebben zoals reiziger, bewoner of inwoner of de vrouwelijke reizigster bewoonster of inwoonster want dan heb je dus nog steeds de indeling man of vrouw.
    Hopelijk snap je dat we niet proberen te discrimineren maar proberen te snappen waar het probleem ligt en of dit probleem daadwerkelijk zo groot is dat we onze volledige taal en leefomgeving daar op aan moeten passen. En ja ik denk idd dat als je bij elk klein dingetje zwaar beledigt of zelfs gediscrimineerd voeld idd moet kijken of dat gevoel bij jezelf vandaan komt en dus daar hulp bij nodig hebt of dat het echt een maatschappelijk probleem is.

11. Logan

Logan Niet meer actief

Ik vraag me af waar we over een x aantal jaar mee bezig zijn. Gender neutraal? Kom even op... je bent óf een man óf een vrouw en niet niks of allebei.
    Acceptatie van alle rassen, homo's, transgenders ben ik helemaal voor maar we kunnen echt overdrijven.

Er zijn ook mensen die liever paars zien dan geel, gaan we dan de treinen verven? Ik heb liever oranje dan blauw, verkeersborden aanpassen?

12. kleinegup

kleinegup Fanatiek lid

Aug 19, 2015
    1,533
    382
    83
    Female
    De reactie na jouw reactie is een voorbeeld van wat ik bedoel. Er staat duidelijk in dat je of een man bent of een vrouw bent. En dat er niets anders bestaat. Dus als jij je anders voelt, word je niet geacepteerd zoals je bent. Daarbij word je als getransformeerde man (naar vrouw) nig altijd vies aangekeken op het dames toilet. Ook dat bewijst niet van acceptatie.

Hoelang worden homos geaccepteerd? Niet zo heel lang. Als wij nu met zijn alle mensen met andere accepteren zoals ze zijn. Dan is dat over een aantal jaar de norm. Als we dat niet hadden gewild, dan hadden wij een heel aantal jaar geleden al voor niemand een uitzondering moeten maken. Of iedereen of niemand. En dat dat tijd kost dat begrijp ik. Dus als ze afspreken, vanaf heden worden alle nieuwe gebouwen met 3e toilet gebouwd. Maar dan toon je teminste initiatief. En dat mis ik in deze maatschappij, want we veranderen pas iets zodra er klachten komen ipv vooruit te denken.

Aszz and fafa like this.
  13. Jiseb

Jiseb Fanatiek lid

Mar 4, 2015
    2,054
    955
    113
    Ik vond het interessant om het even uit te zoeken, maar de van Dale zegt dat reiziger geen mannelijk woord is...

http://www.vandale.nl/opzoeken?pattern=wereld reiziger&lang=nn

fafa likes this.
  14. Lieke1989

Lieke1989 Niet meer actief

15. Umm85

Umm85 VIP lid

Jun 17, 2007
    26,310
    248
    63
    Female
    huismama, doktersassistente
    Turkije
    Nou volgens mij was 95% van de mensen het hier niet eens met die schoolfotovrouw, maar dat terzijde.

En ik vind alleen gender neutrale toiletten echt niks. Hoeveel mensen zonder duidelijk gevoel van gender zijn er eigenlijk in Nederland?

16. tupp

tupp VIP lid

Jun 13, 2009
    22,766
    18,910
    113
    Female
    lerares basisonderwijs
    Ik lad laatst ongeveer 3%, dus dat is een slordige half miljoen mensen.

17. Logan

Logan Niet meer actief

Voor 3% passen we dus iets (in mijn ogen) normaals aan. Als nu 97% het vreemd vond, ja...

18. fafa

fafa Niet meer actief

Op ieder willekeurig moment is slechts zo'n 1,5% van de mensheid zwanger.
    Belachelijk toch, om voor die hele kleine minderheid een bordje in de bus op te hangen, dat aangeeft dat deze groep voorrang heeft op een stoel ;)

Aszz likes this.
  19. Phloxx

Phloxx Niet meer actief

Nou eigenlijk wel ja. Zoiets zou gewoon vanuit fatsoen gedaan moeten worden.

Chocolat and Logan like this.
  20. fafa

fafa Niet meer actief

Hahaha... Helemaal waar! :thumup:

Maar het punt was dat ik het geen argument vind om maar geen rekening met mensen te houden omdat "het maar zo'n kleine groep is"
    Maar dat snapte je vast wel ;)

Share This Page