Zwanger en ibuprofin

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door Even88, 25 jun 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Even88

Even88 Lid

16 feb 2015
    43
    1
    8
    Hey,

Ik ben zestien weken zwanger en had deze avond heel harde hoofdpijn. Dus nam ik een pijnstiller maar nu heb in per ongeluk gemerkt dat ibuprofin genomen heb in plaats van dafalgan. Nu ben ik dus volledig aan het panikeren. Kan dit kwaad voor de baby?
    Ben ondertussen wel al veel water aan het drinken om de schadelijke stoffen zo snel mogelijk uit mijn lichaam te hebben.

Mensen met ervaringen? Of die me gerust kunnen stellen?

2. MI87

MI87 VIP lid

21 dec 2012
    5.119
    1
    0
    Ik ken Dafalgan niet. Ibuprofen mag je inderdaad niet. Geen idee in hoeverre 1x schadelijk is. Naar mijn weten mag je alleen paracetamol.

Maar hiervoor zou ik ff de verloskundige bellen omdat het toch even een dringende vraag is ongeacht het tijdstip.

3. cactusje

cactusje VIP lid

12 feb 2015
    6.752
    1.993
    113
    denk dat het incidenteel geen kwaad zal doen.
    volgens mij staat in de bijsluiter van dafalgan dat je het alleen tijdens de laatste maanden van zwangerschap mag gebruiken of op advies van arts.
    zou zelf voor de zekerheid gewone paracetamol in huis halen

4. FridaK

FridaK Lid

19 jun 2013
    29
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hallo!

Welke sterkte Ibuprofen heb je genomen? 200 mg, 400 mg of misschien 600 mg?
    Ibuprofen tijdens de eerste 2 trimesters uitsluitend op stricte indicatie gebruiken maar wordt normaal gesproken tijdens de eerste 2 trimesters streng ontraden vanwege de schadelijke stoffen die gevolgen kan hebben voor de foetus.
    Ik ben apothekersassistente en zou sowieso nooit Ibuprofen 200 en 400 mg aan een zwangere vrouw (mogen) verkopen.
    Ik snap wel dat je in paniek bent maar misschien kun je beter morgenvroeg je huisarts of apotheker raadplegen om jezelf gerust te stellen. De Ibuprofen is nu eenmaal al ingenomen en daar kun je niets meer aan doen.
    Maak jezelf niet gek!

5. FridaK

FridaK Lid

19 jun 2013
    29
    0
    0
    NULL
    NULL
    Dafalgan is Paracetamol maar dan de Belgische merkvariant.

6. MamavanLieverd

MamavanLieverd VIP lid

1 dec 2014
    7.394
    5.298
    113
    Ibuprofen is vooral schadelijk in het derde trimester, vanaf 7 maanden mag het absoluut niet gebruikt worden. In het eerste en tweede wordt het afgeraden, omdat het dan mogelijk licht schadelijk kan zijn, maar die kans is niet zo groot en vooral aanwezig bij langdurig hoge doseringen. Ik denk als je er eentje hebt ingenomen op jouw termijn, je je geen zorgen hoeft te maken.

7. Even88

Even88 Lid

16 feb 2015
    43
    1
    8
    Bedankt voor jullie reacties. Ik ben al iets meer gerustgesteld. Het was een ibuprofin 400.

Deel Deze Pagina