Genen?

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door Duo Penotti, 1 aug 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Duo Penotti

Duo Penotti Bekend lid

28 jul 2012
    669
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hoi,

Mijn ouders: Beide blauwe ogen
    Ik: blauwe ogen

Zijn ouders: Beide donkerbruine ogen
    Hij: donkerbruine ogen met blauw randje
    (volgens mij heeft iedereen in zijn fam bruine ogen)

Ik weet dat bruine ogen overheersen maar zijn er mensen die een dochter of zoon hebben gekregen met blauwe, groene of hele lichtbruine ogen? terwijl moeders fam allen blauwe ogen heeft en papa's fam allen bruine ogen?

Ben zooo benieuwd naar mijn kindje;)

Gr

2. RoOsjjeh

RoOsjjeh Lid

3 apr 2010
    63
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik zal je vertellen ik en mijn vriend hebben beidde donkerbruin haar en donkerbruine ogen. Mijn ouders ook en zijn vader ook. Alleen mijn vriend zijn moeder had blauwe ogen en blonde haren.

Onze dochter is nu bijna twee en heeft felblauwe ogen en letterlijk bijna wit haar!

3. Duo Penotti

Duo Penotti Bekend lid

28 jul 2012
    669
    0
    0
    NULL
    NULL
    Bedankt voor je reactie.

Dat jouw dochter blauwe ogen heeft is omdat de moeder van je vriend blauwe ogen heeft. Haar genen zijn doorgegaan op je vriend ondanks hij nu bruine ogen heeft.

Bij mij is dit niet het geval. De fam van mijn vriend hebben allemaal bruine ogen.

Iemand anders nog een mogelijke ervaring?
    Toch bedankt voor je reactie.

4. miepmiep83

miepmiep83 Bekend lid

6 feb 2012
    509
    0
    0
    In theorie is het mogelijk dat jouw kindje geen bruine ogen krijgt. Het feit dat de papa blauw in zijn ogen heeft, zou een aanwijzing kunnen zijn dat hij een bruin en een blauw allel heeft. Hij geeft dan een blauwe of een bruine door. Jij hebt twee blauwe en geeft sowieso een blauwe door. Als de papa blauw doorgeeft, krijgt het kindje twee keer blauw en dus blauwe ogen. Als papa bruin doorgeeft zal het kindje waarschijnlijk "gewoon" bruine ogen krijgen. Ik denk dus dat alles mogelijk is... Even afwachten nog!

5. pricil

pricil Actief lid

30 dec 2011
    191
    0
    0
    Het is idd mogelijk, maar gebeurt ook heel weinig.
    Ik weet dit omdat mijn neefje ook blauwe ogen heeft.
    OOm: blauw
    Tante Bruin, + de hele familie.

Toch hun zoon blauwe ogen de vk zei ik denk dat dit nog wel bruin wordt je kunt het pas definitief zeggen na een half jaar eigenlijk. want dit is zo zeldzaam dat het gebeurd (bruin is de sterkste gen) maar toch heeft mijn neefje nu toch echt wel al 15 jaar bruine ogen.

Wachten dus :)

6. Lousaa

Lousaa Fanatiek lid

18 nov 2011
    2.497
    2
    38
    Afwachten, en voor de volledige verklaring even googlen op oogkleur en gen.

7. Thea23

Thea23 Fanatiek lid

7 okt 2011
    4.433
    1.123
    113
    ZZp er
    ik ben blank /bruin haar/groene ogen

vader dochter : Blank /groene ogen/bruin haar

Dochter: Blank/blond/heldere blauwe ogen

Vader zoon: Surinaams dus donker getint/bruine ogen en afro haar

Zoon: Blank /Heldere blauwe ogen/Blond haar...

genen zijn een raar iets :)

8. Chaii

Chaii Niet meer actief

Aan mijn vaders kant heeft iedereen bruine ogen en bij moeders blauw.
    Ik heb vel blauwe ogen met een donkere kring eromheen (net als mijn dochter) en mijn broertje groene ogen.
    :)
    Mijn vent en ik lijken veel op elkaar kwa oog en haarkleur enzo dus dat was geen verassing al zijn we allebei zo gemixed als wat.

9. onsukkie

onsukkie VIP lid

29 jun 2007
    6.874
    1
    0
    Monnickendam
    Als er ook maar 1 andere in de familie zit, kan het kindje het in principe ook krijgen. Is dus weinig over te zeggen. Al zijn er natuurlijk wel dingen die overheersen.

10. Stella80

Stella80 Niet meer actief

Grappig is dat toch. Ik ben ook zo nieuwgierig!

Mijn man en ik hebben allebei donkerbruin haar. Maar beide een blonde zus! Het zou dus in theorie kunnen dat wij allebei een blond gen hebben, die doorgeven en dan een blond kindje krijgen!

Dat lijkt mij een heef maf gezicht :)

11. Yasmijnkai

Yasmijnkai Niet meer actief

Nou ben benieuwd, hier allebei hele donkere ogen en haar.
    Groene ogen - zijn moeder / mijn pa
    Zijn vaders kant hebben allemaal hele donkere ogen/haar.
    Mijn vaders en moeders kant is het van bruin tot groen en blauw en sommige hebben ook blond haar.

Zooooo spannend hihi!! :)

12. tresje

tresje Fanatiek lid

13 jun 2011
    2.414
    0
    36
    mn moeders kkant heeft bijna iedereen blauwe ogen. mn vader iedereen bruine. we zijn met zn 5en thuis. 3 van ons hebben bruine ogen, 1 blauwe en ik groene.

13. rinnie

rinnie Bekend lid

11 apr 2008
    660
    0
    0
    Mijn vriend heeft een blauw en een bruin oog, wat dan :D ?
    Ikzelf trouwens blauwe ogen :) .

14. Lysette

Lysette Actief lid

22 jul 2009
    374
    12
    18
    The Big City
    Mijn neefje heeft fel blauwe ogen, lichtbruine huidskleur, bruin krullend haar.

Zijn moeder is Surinaams, donkerbruine huidskleur, donkerbruine ogen, kroeshaar. Zijn vader is Blank, blond haar blauwe ogen..

15. onsukkie

onsukkie VIP lid

29 jun 2007
    6.874
    1
    0
    Monnickendam
    Maf gezicht valt wel mee hoor. Ik heb ook een blonde.

Bijgevoegde bestanden:

16. Meijtje

Meijtje VIP lid

24 nov 2011
    5.086
    187
    63
    #16 Meijtje, 2 aug 2012
    Laatst bewerkt: 2 aug 2012
    Mijn man en ik zijn alle 2 half dragers van blauwe ogen. We hebben alle 2 donker bruine ogen. Ik bruin haar en hij zwart.

Uit zijn vorige relatie heeft hij 2 kinderen. 1 meid met een bruin en een blauw oog met bruin haar en de andere heeft 2 staal grijsblauwe ogen en blond. Ondanks dat die moeder ook lichtbruine ogen heeft en blond haar. (moeder van haar moeder heeft dezelfde grijsblauwe ogen als de jongste dochter)

Bij mijn ouders een grijze ogen en een bruine ogen. zij hebben 4 kinderen met bruin 1 met blauwe ogen. 3 bruine haren, een roodharige en een blonde. Dus we kunnen eigenlijk alles krijgen hahaha.

Ik ga er van uit dat ons kind donker bruine ogen krijgt, maar er is kans dat het toch een blauwoogje wordt :)

17. Meijtje

Meijtje VIP lid

24 nov 2011
    5.086
    187
    63
    @rinny dan kan het een blauw en een bruin oogje worden :) dan is de kans volgens mij 50/50, want je draagt het gen voor bruine ogen wel bij je.

18. ratahara

ratahara Actief lid

29 okt 2011
    120
    0
    16
    NULL
    NULL
    hoi hoi:)
    Hier is het zo:
    ik blauw/groen ogen -mijn moeder blauw, mijn vader licht bruin (mijn broer donker bruin), bruin haar

mijn man- bruine ogen - zijn moeder bruine ogen, zijn vader bruine ogen (zus van mijn man bruine ogen), donkerbruin haar

en wat is het geworden:
    zoon: helderblauwe ogen :D
    dochter: helderblauwe ogen:D
    en alle bij blond ;):(
    en nu zwanger van 3-de(3 dagen overtijd) en mijn man hoop deze keer stikem echt op bruine ogen, we zullen zien, maar tot nu tou waren mijn genen sterker....?:(

groetjes

19. Duo Penotti

Duo Penotti Bekend lid

28 jul 2012
    669
    0
    0
    NULL
    NULL
    ;):):D

Ja ik hoop stiekem wel op lichte oogjes hoor.
    Zou wel mooi zijn. Halfbloed kindje met heldere demonische oogjes. Haha. :$

Geduld is een schone zaak.
    Wel leuk dat er verschillende dingen gezegd worden. Ik ben benieuwd.

20. Laris

Laris Fanatiek lid

27 jun 2008
    1.917
    2
    0
    Uit ervaring; bruine ogen overheersen echt niet.........ik ben zelf voor een achtste spaans..héél donkere ogen en donker haar. Manlief, bruin haar (hij was vroeger witblond) en felblauwe ogen. Mijn familie, allemaal zwart of bruin haar, ouders bruine ogen, maar mijn grootmoeders weer niet (groen/blauw). Van mijn mans kant, allemaal felblauw.

Heb een prachtige zoon met blond haar en felblauwe ogen :). Vind ik prachtig, maar heel veel mensen kijken wel een beetje verbaasd van hem naar mij als hij 'mama' zegt :D. Maar qua onderkant gezicht lijkt hij wel erg op mij, maar ja door zijn zeer blonde uiterlijk valt dat niet zo op.

Ben ook héél benieuwd of onze tweede spruit weer zo blond wordt of dat ik nu meer inbreng heb.

Dus bruine ogen overheersen echt niet altijd ;)

Deel Deze Pagina