Hallo daar komt weer een vraag vers van de pers; komt zo floep uit mijn hoofd rollen: Mijn man heeft een tweelingzus; is dus een twee-eiige tweeling. Tot zover snap ik het. Twee eitjes, allebei bevrucht, twee placenta's etc. Maar kan het dna van mijn man er nu voor zorgen dat wij samen een tweeling krijgen? Lijkt me niet toch...? twee-eiig is toch toeval, gecreeerd door meerdere eitjes van de vrouw? Zijn tweelingzusje heeft dan lijkt me een grotere kans op een twee eiige tweeling... toch? ingewikkeld... bij mij in de familie zijn er in de verste verte geen tweelingen te bespeuren in ieder geval....
Als er tweelingen in de familie zitten dan is de kans zowiezo groot dat je zelf ook een tweeling krijgt.... Maar of dat ook bij 2eiige tweelingen is durf ik eigenlijk niet te zeggen? Ben ik ook wel benieuwd naar
Ik was ook nieuwsgierig en heb even gegoogled. Dit kwam ik tegen: Zit het krijgen van een tweeling, een identieke of niet-identieke, in iemands genen? Is er een manier om de kans op een tweeling te vergroten of is het krijgen van een tweeling een kwestie van geluk? Nick Martin en Grant Montgomery, Senior Onderzoeksmedewerkers van het Queensland Institute of Medical Research te Brisbane, Australië, geven het volgende antwoord: Het krijgen van tweelingen (twinning) zit in sommige families in het bloed, daar is geen twijfel over. Ons onderzoek in Australië en Nederland heeft laten zien dat dit vooral geldt voor twee-eiige tweelingen (niet-identiek), hoewel er een aantal families bestaat met zeer grote aantallen eeneiige tweelingen. Verder lijkt een vergrote kans op tweelingen geheel en al bepaald te worden door de aanleg van de moeder en niet van de vader. Uiteraard zijn er voorbeelden te vinden die tegen deze regels ingaan, er zijn zelfs families met heel veel een- én twee-eiige tweelingen. Op dit moment is het nog niet duidelijk of deze gevallen op toeval berusten (en we erover lezen omdat het zulke goede voorpagina-artikelen oplevert), of dat er bij deze families sprake is van een nog onbekend biologisch mechanisme. Hoe het ook zij, de sterkste aanwijzingen die we hebben -dat het familiaal voorkomen van tweelingen zich beperkt tot twee-eiige tweelingen- suggereren dat de voornaamste oorzaak een vergroot risico op meervoudige ovulatie is. Hierbij komen er twee of meer eitjes vrij in een menstruele cyclus, in plaats van een zoals gebruikelijk. Dit is getest met een echo kort voor de ovulatie van de eierstokken van moeders die al twee twee-eiige tweelingen hadden gekregen; deze echos lieten zien dat meervoudige ovulatie bij hen veel vaker voorkwam dan bij vrouwen in een controlegroep. De rijping en het vrijkomen van een of meerdere eitjes worden gecontroleerd door verscheidene reproductieve hormonen, waaronder het follikel stimulerende hormoon (FSH), luteinizing hormoon (LH) en inhibines. Het niveau van deze hormonen werd op verschillende momenten in de menstruele cyclus gemeten bij de tweelingmoeders en de controlegroep. Het meest intrigerende resultaat kwam misschien wel uit de Nederlandse bevindingen, namelijk dat bij tweelingmoeders FSH vaker vrijkomt dan bij andere vrouwen.
Bij mij in de familie komen heel veel twee-eiige tweelingen voor. bij zwangerschap kun je er ook een aantal topics over vinden. alleen twee-eiig is erfelijk het slaat niet een generatie over dat jouw man een tweelingzus heeft, heeft op jou geen invloed. op je eventuele dochter kan dat wel zelfs als je erfelijk belast bent, is de kans nog klein je schoonzus heeft als deel van een tweeling wel meer kans ehmm...dat was het geloof ik
Tweelingen worden alleen doorgegeven via de moeder. Dus als er bij de vrouw tweelingen voor komen is de kans er dat ze zelf een tweeling krijgt. Als er bij de man tweelingen voorkomen is de kans dat het een tweeling is net zo groot als bij een ander die dat niet heeft
ik heb twee tweeling broertjes en zusjes (twee eiig), mijn vriend zijn moeder is eeneiige tweerling, aan mijn vader en moeders kant zitten tweelingen en ik ben zelf officieel ook een van een tweeling (vmk), ik heb 75% kans op een tweeling. Tweeeiig is inderdaad erfelijk, eeneiige is toeval (een eicel is twee keer gedeeld) bij twee-eiige zijn er twee eitjes vrijgekomen, dat feit is dus erfelijk. vindt het best spannend zou het wel leuk vinden maar wel heel zwaar.
Ik ben zelf ook van een twee-eiige tweeling, alleen het vruchtje is met 12 weken verloren vertelde mijn moeder. Heb ik dan nu ook zoveel % kans om een tweeling te krijgen?
eh, ik ben ook van een twee eiige tweeling, met een jongen. Mijn broer heeft net een zoontje gekregen, een 'eenling' dus. Hoeveel kans hebben mijn man en ik nu dan op een tweeling?
Wat lekker helder, dank u, dank u! Afrola, ook bedankt voor het opzoeken van de info, ik had zelf ook gezocht maar blijkbaar ben ik toch niet zo goede zoeker... hihi
ja lijkt me wel ik denk tussen de 25% en de 50%, kijk eens in jullie familie of er meer tweelingen zijn je kunt ook op google even zoeken wat je allemaal kunt vinden, ben geen expert
Ik heb een vraag ook. Mijn vader is een 2 eiige tweeling. Nu is mijn man een 1 eiige tweeling. Hoe zit het daar dan mee. Mijn oma is in totaal 4 keer zwanger geweest van een 2ling waarvan ze bij 2 zwangerschappen een miskraam heeft gehad. Wel waren het allemaal 2 eiige 2lingen.
jeetje, nou zoals hierboven staat omschreven heeft je oma dus dat bij zich, het is van haar naar de vader gegaan alleen kunnen mannen het niet overbrengen zeg maar. je man is ' toevallig' een eeneiige tweeling en is dus ook niet erfelijk. Zo het nu lijkt hebben jullie weinig kans, maar tja alles kan (zie ook de dingen hierboven he die anderen hebben geschreven..