Genezing van de knip?

Discussie in 'Na de bevalling' gestart door Inaya, 26 feb 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Inaya

Inaya Actief lid

4 dec 2011
    189
    0
    0
    NULL
    NULL
    Alweer 3 weken geleden ben ik bevallen van een prachtig zoontje. Ik heb hier een flinke 3-laagse knip aan over gehouden.

Het gaat iedere dag een stukje beter, maar het is allemaal nog erg gevoelig daaronder. Loop nu sinds een paar dagen zonder verband rond en sindsdien lijkt het gevoeliger. De grote boodschap gaat ook niet bepaald makkelijk :) au au au...

Anderen hier ook last van?
    En hoe lang duurde het genezingsproces bij jou?

2. Andrea85

Andrea85 Fanatiek lid

18 mrt 2011
    4.859
    1
    0
    Ik ben ook flink geknipt (en gescheurd), bij mij helpt spoelen met warm water erg goed en zitten op harde stoelen! Bij mij is de knip open gaan staan door een infectie, daarom neem ik ook dagelihks een zitbad met groene Badedas, misschien is dat voor jou ook prettig!

Oh, en ontlasting zacht houden door veel te drinken en vezelrijk te eten!

3. Kitty07

Kitty07 Fanatiek lid

5 jan 2011
    2.297
    25
    48
    Financieel administratief medewerker
    Ergens in Limburg
    Ik heb ook een flinke knip gehad die meerdere keren opnieuw begon te bloeden nadat het "genezen" leek te zijn.
    Ook had ik idd veel last bij een grote boodschap en ook 's nachts deed het veel zeer als ik me draaide.

Maar na 6 weken was het volledig genezen en had ik nergens last meer van! :)

4. Goldduke

Goldduke Bekend lid

29 jan 2011
    873
    2
    18
    Ik heb een 'flinke' knip gehad en 2 rupturen (vacuüm bevalling) en ik kan nu na 4 maanden zeggen dat ik 100% genezen ben, het is niet meer gevoelig.

5. NooNoo

NooNoo VIP lid

18 jul 2010
    5.422
    1
    0
    Bij mij heeft het ook echt wekenlang pijn gedaan. In het begin was het zo erg dat ik er asperines voor heb geslikt, ik kan wel zeggen dat het een behoorlijke domper op mijn kraamperiode was.

Toch hielp het wel om uiteindelijk 'gewoon' door te zetten, hoe rot dat ook was. Dus inderdaad ook gewoon op harde stoelen gaan zitten en proberen om niet die plek te gaan vermijden met het zitten.
    Als ik wilde gaan zitten dan ademde ik rustig uit en ging ik rustig, maar gelijk goed zitten.
    Ik heb ook nog weken gespoeld met water als ik naar het toilet ging. Om de grote boodschap makkelijk te maken is inderdaad veel vocht en vezels een goede, als het echt niet goed gaat kan je tijdelijk van die zakjes met laxeerspul krijgen van de huisarts. Ik heb ze ook gehad, maar gebruikte het alleen als het écht nodig was.

Nu, na 9 maanden is het zo goed als over. Af en toe is het nog wel gevoelig, maar ik heb net gelezen in een ander topic dat smeren met bio-oil nog weleens kan helpen, dus daar ga ik dan maar voor!

Sterkte in de knipstrijd ;)

6. Jane 31

Jane 31 Actief lid

22 feb 2009
    324
    0
    0
    #6 Jane 31, 27 feb 2012
    Laatst bewerkt: 27 feb 2012
    Ik heb ook nog steeds last van mijn knip.
    Het is niet meer zo erg nadat de ontsteking weg is gegaan.
    Ik spuit iedere dag calendulan wondspray in mijn onderbroek, ter hoogte van de knip. Dit werkt uitstekend. Als ik dat niet doe, dan gaat het nog steeds op die plek irriteren.
    Calendulan wondspray desinfecteert.;)
    Het maakt welk vlekken in je ondergoed (ik gebruik de "oma" onderbroeken ervoor die ik voor de bevalling had gekocht)

Met de grote boodschap is het ook erg pijnlijk geweest. Ik dacht dat het door de ijzer tabletten kwam. Ik ben ermee gestopt om de tabletten in te nemen want het werd steeds pijnlijker.

Groeten Jane

7. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.797
    19.009
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Het goede nieuws is;
    Het gaat over!

Het minder goede nieuws; ik heb er behoorlijk lang last van gehouden. Het duurde ruim een week voordat ik gewoon thuis de trap op en af kon. En dan nog: heel voorzichtig! Het heeft wel twee of drie weken geduurd voordat ik voorzichtig een klein stukje buiten durfde (en kon) lopen. Er ging denk ik wel een maand overheen voordat ik er weer aan durfde te denken om op een fiets te stappen.
    Daarna ging het op zich snel beter, maar toen ik na vier maanden ging werken heb ik de knip nog geregeld gevoeld. Als ik op een dag veel had gelopen, dan voelde ik de knip 's avonds zitten. Het deed geen pijn hoor, maar ik voelde wel duidelijk dat het litteken er zat. Ik heb soms echt gedacht dat ik er altijd last van zou blijven houden! Maar dat is gelukkig niet zo, ik voel het nu nooit meer, zelfs niet bij het vrijen. Het is allemaal gelukkig weer helemaal normaal geworden, maar dat heeft wel lang geduurd.

8. Maedra

Maedra Fanatiek lid

29 okt 2009
    1.558
    0
    36
    Rotterdam
    Bij mij duurde het zes weken voordat de wond dicht was. En nu af en toe voel ik het nog steeds (half jaar later), niet pijnlijk, maar een beetje raar gevoelig (zoals je navel bijvoorbeeld, kan het niet goed uitleggen). Bijj mij zijn de hechtingen er al heel snel uitgehaald. Dat was toen beter maar ik vermoed dat daardoor de wond iets is gaan wijken. Het kan echt gemeen veel pijn doen en na die zes weken was het opeens een verademing.

Bij twijfel zou ik gewoon nog even naar je vk of gyn gaan voor een nacontrole! En gefeliciteerd met je zoontje. :)

9. red88

red88 VIP lid

3 dec 2008
    13.137
    0
    0
    Hier heeft het 10 weken geduurd voor het genezen was. Is een paar keer ontstoken geweest en kwam troep uit dus hier lang met verband in gelopen. Inlegkruisjes durfde ik niet aan vanwege broeieffect. s Nachts lag ik op een matje zonder onderbroek/verband zodat het goed aan de lucht kon drogen.
    Zitbadje is prima maar alleen als er nog een ontsteking in zit. Anders blijft het week.

Hier nu nergens geen last meer van. Alleen soms bij weersveranderingen dat het soms wat steekt.

10. Andrea85

Andrea85 Fanatiek lid

18 mrt 2011
    4.859
    1
    0
    Na zitbadje droog ik ook altijd goed, dus op een matje in bed zonder ondergoed, dan blijft het niet week.

11. Doortje25

Doortje25 Fanatiek lid

25 jul 2010
    4.056
    884
    113
    Mijn vk zei dat het sowieso 6 weken duurt voor het echt genezen is en dan nog zal het gevoelig zijn of zwaar aanvoelen. Ik ben vandaag toevallig op controle geweest en het ziet er prima uit, maar omdat het ook nog steeds gevoelig is mag ik er een beetje bepanthen op smeren. Dat heb ik dus gedaan en het verzacht echt!

12. Peet012367

Peet012367 Bekend lid

20 feb 2011
    579
    0
    0
    Hoi dames, mij werd gezegd om weleda te gebruiken en het soepel te masseren ( uiteraard wel dichte wond). Na 3,5 week zat ik gewoon op de fiets, niet een hele tocht maar een stukje. Ik heb het idee dat door het zitten op harde stoelen en Ff doorbijten soms het de genezing bespoedigd. Of ik heb natuurlijk gewoon mazzel. ( ik had ook echt wel een behoorlijk knip hoor)

Sterkte!

13. Inaya

Inaya Actief lid

4 dec 2011
    189
    0
    0
    NULL
    NULL
    Bedankt voor al jullie reacties!

Wat zijn de tekenen van een eventuele ontsteking? En hebben jullie ook zo weinig informatie gekregen na de bevalling?

14. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.797
    19.009
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    In de eerste week heb ik ook een aar keer met een rode lamp gelegen. Die ze vroeger ook bij spierpijn wel eens gebruikten. Maximaal 10 minuutjes per dag. Dat was vooral voor de bloeduitstorting rondom de knip, want daar had ik vooral veel last van in het begin.

Ontsteking kun je herkennen als het rood en dik is. Vaak komt er dan ook pus uit. Dus geen gewoobloed of wondvocht, maar het wat dikkere, gelige pus.

Wat bedoel je met gebrek aan informatie? Over de knip en of meer in het algemeen? Ik kreeg over de verzorging van de baby natuurlijk de meeste informatie van de kraamverzorgster. Maar zij merkte ook wel dat ik me zorgen maakte over de knip. Zij kon daar niet veel meer over zeggen dan 'het ziet er toch goed uit, niet ontstoken.' Maar doordat zij merkte dat ik me toch zorgen maakte, vroeg zij de verloskundige wel bij de nacontrole om er extra goed naar te kijken.

Maar het deed echt zo'n zeer in het begin! Ik kon me gewoon niet voorstellen dat het niet ontstoken was, zo'n pijn deed het! Maar bij mij was het echt geen ontsteking.

15. red88

red88 VIP lid

3 dec 2008
    13.137
    0
    0
    Hier is het tot 2x toe ontstoken geweest. In de kraamweek was het eerst lastig te zien maar het deed zo'n verschrikkelijke pijn!
    De vk heeft uiteindelijk de bovenste hechtingen eruit gehaald.
    In de kraamweek kwam er niet echt troep uit, wat later wel.
    Langzaam werd het toen steeds iets beter maar rond 4 weken begon ik weer flink last te krijgen en een erg drukgevoel aan die kant. Er kwam toen ook echt troep uit. Dat heeft wel een week of 3 geduurd, toen was de wond schoon en is het langzaam gaan helen. Wondranden weken hier ongeveer een halve centimeter. Na een week of 2 was ie dicht.

16. Andrea85

Andrea85 Fanatiek lid

18 mrt 2011
    4.859
    1
    0
    Hier waren er hechtingen gesprongen door een infectie, maar gek genoeg deed het niet echt pijn. Maar het was wel open, rood en dik, dus duidelijk niet goed. Het moet rustig zijn, dus niet rood, de huid er omheen moet soepel aanvoelen. Verder moet je bij een verhoging of koorts ook aan de bel trekken. (Ik had geen verhoging, maar wel een snelle pols dagen lang; telkens rond de 120 in rust, terwijl ik normaal zelfs onder de 60 zit, dus groot verschil!)

17. Damay77

Damay77 VIP lid

18 apr 2010
    13.734
    7.501
    113
    Vrouw
    ik had een totaal ruptuur en dit was binnen een paar weken zo goed als genezen. ik kreeg in het ziekenhius arnica tabletjes. dit helpt goed tegen bloeduitstortingen en zwellingen. ben er zeker van dat dit de boel heel erg heeft bevorderd. ik moest regelmatig op een harde stoel gaan zitten. juist op een harde niet op een zachte of op een kussentje want dat zakt altijd iets in en dan komt er te veel druk op de huid te staan.
    na een paar dagen liep ik al met de hond buiten en ging ik op bezoek bij m'n opa. na een week zat ik al in de auto.
    was wel gevoelig maar dat was even doorbijten. op stoel zitten en de boel "loslaten".
    bij een evt. ontsteking kan je in een calendula,camille of groene badedas badje gaan zitten.

18. Cos

Cos Fanatiek lid

5 feb 2011
    2.687
    0
    0
    Ik kan nu pas zeggen dat het goed genezen is en niet meer zo extreem gevoelig is... Maar over is het niet er zit nog altijd een gevoelig stukje.

19. ellen1983

ellen1983 Fanatiek lid

20 jan 2008
    3.375
    0
    0
    kinderopvang
    overijssel
    bij mij was de pijn na 4 weken weg,maar het litteken bleef nog wel n poos gevoelig. smeren helpt idd heel goed!
    ik heb er tijdens de tweede bevalling totaal geen last van gehad.

20. Ukkie2

Ukkie2 Niet meer actief

De genezing duurde bij mij zon zes weken, maar heb nog wel half jaar last gehad van het litteken. Nu nooit meer last van.(was bij mijn eerste bevalling)

Deel Deze Pagina