Wij hebben wat meer uren kraamhulp aangevraagd, ivm eerste kindje en leren borstvoeding geven. Maar wat ik mij afvroeg, doet de kraamhulp ook wat huishoudelijke taken? Bijvoorbeeld stofzuigen, een keer wassen, tafel met nat en dat soort dingen? Weet dat het vroeger wel zo was namelijk maar nu?
ja hoor, hoewel ze natuurlijk er in de eerste plaats voor moeder en kind is. maar wassen deed ze hier volop, elke dag wilde ze het bed verschonen. En stofzuigen gebeurde ook.
Hier doet ze alleen de hygiëne van moeder en kind. dat wil zeggen de wc en de douche. Voor de rest doet mijn man het allemaal.
Mijn kraamhulp deed wat betreft huishoudelijk werk dit ; *Wasjes draaien en ophangen. * Bedden verschonen (waar de kraamvrouw op ligt en het baby bedje). * Afwassen * Douche en toilet elke dag reinigen
Hier Verzorging moeder en kind de was verzorgen Badkamer en toilet Slaapkamer zuigen en nachtkastje schoongemaakt woonkamer/ keuken zuigen en netjes houden de vaat (we hebben een vaatwasser) ze kookte voor ons Ze voorzag het bezoek van koffie en traktatie. Wij hadden een super kraamhulp.
Hier deed ze: -Alles stofzuigen en dweilen -Badkamer en toilet schoonmaken -Stof afnemen -Was opvouwen/was draaien en in de kasten steken -Losse zaken opruimen De kraamzorg is hier iets anders georganiseerd, heb tot 3 maanden na de bevalling 1 keer per week zulke hulp gehad. Echt top!
in Nederland wordt kraamzorg gegeven volgens het landelijk indicatieprotocol. dit houdt oa in dat er vast staat wat de taken van de kv zijn. voor elke taak is er tijd beschikbaar. volgens het LIP zijn de taken van de kv in de goede volgorde: zorg voor moeder en kind (controles, helpen bij de voeding, voorlichting geven, enz..), zorg voor evt. andere kinderen (aankleden, eten geven, enz) en daarnaast het waarborgen van de hygiëne (bed verschonen, kraamkamer en babykamer bijhouden, was verzorgen en douche/toilet dagelijks een beurtje). voor ander hh taken moet je dus officieel mantelzorg inschakelen. in de praktijk wordt er meestal niet zo "stram"met het LIP omgegaan en overleg je met de kv wat nodig en haalbaar is in de tijd dat ze er is. grote hh klussen zijn wel uitgesloten (ramen zemen, keukenkastjes uitsoppen ed) en de kv zal altijd deze volgorde hanteren wat dus het meest belangrijk is en wat haar primaire taken zijn.
Mijn kraamhulp deed in tegenstelling tot de eerste echt geen moer.... Ja een hele hoop kletsen en op de bank zitten en een beetje met mijn oudste Duplo kastelen bouwen... Zodra ze weg was ging ik zelf stofzuigen, mijn keuken doen, opruimen etc.. De was deed ze ook maar half. Ze zorgde altijd dat haar werktijd erop zat op het moment dat de droger piepte zo hoefde dus geen 1x de was op te vouwen en dus was mijn man elke keer het haasje. Ook stofzuigden wij zelf de slaapkamer en verschoonden ook het bed = 1 van de basistaken van de kraamverzorgster namelijk schoonhouden van de ruimte waar moeder en kind verblijven. Ikzelf zou een volgende keer (die er niet komt..) kiezen voor minimale kraamzorg, dus controles en wegwezen want ik heb de kraamverzorgster gewoon echt bezig moeten houden met geklets en een kopje thee. En aan het einde van de rit moesten we wel 154 euro eigen bijdrage aftikken... De taak van de kraamverzorgster staat trouwens in de infomap die je krijgt op het moment dat je de intake doet.
toch snap ik niet, als je zo goed op de hoogte bent van haar basistaken, je haar hier niet op hebt aangesproken, of desnoods met het kraamzorgbureau hebt gebeld dat ze niet beviel en de kantjes er vanaf liep!? natuurlijk heeft elke kv haar eigen interpretatie van haar taken en zal de ene meer de nadruk leggen op het één en de ander op het andere, maar haar basistaken liggen vast en hier mag je ze dan ook gerust op aanspreken.
Bij mij was er ivm de borstvoeding aanleren wat heel veel tijd kostte weinig tijd voor huishoudelijke klusjes voor de kraamhulp. De was draaide ze, WC en badkamer maakte ze schoon, enkele keer gezogen, vaatwasser uitruimen en brood voor mij klaar maken deed ze. Ze was eigenlijk de hele tijd wel bezig.
het indicatieprotocol heet niet voor niets een indicatieprotocol. als er een reden is (bv die moeizaam verloopt, een kraamvrouw die niet zo vlot opknapt, enz) waardoor de kv haar primaire taken niet kan doen, kunnen er extra uren kraamzorg worden bijgeïndiceerd.
Wij hebben sinds vandaag ook weer kraamhulp, toevallig net vandaag afgesproken wat ze zoal doet: - uiteraard helpen bij de verzorging van de baby, dagelijks in badje, - helpen bij de bv - mijn bed om de dag verschonen - babybedje om de dag verschonen - slaapkamer en babykamer schoonhouden dagelijks - badkamer en wc elke dag - ontbijt en lunch klaarmaken - evt avondeten voorbereiden - mijn oudste naar en van school brengen als mijn man er niet is - oudste kinderen zoveel mogleijk bij de zorg betrekken - bezoek voorzien van koffie en beschuit met muisjes - de was bijhouden, we hoeven zelfs niet 's avonds even de droger leeg te halen, mogen we allemaal voor haar laten liggen. Dat was het wel zo'n beetje. Volgens mij is dit de beste kraamhulp die ik ooit heb gehad, ben tot nu toe heel blij met haar.
Ik ben ook erg benieuwd wat we voor een kraamhulp krijgen. Er zullen altijd wel kraamverzorgsters zijn die nèt dat beetje extra doen. Maar als mijn kraamhulp merendeels van de dag op de bank zit met thee dan ga ik hier zeker iets van zeggen. We betalen uiteindelijk toch maar mooi!!
Ja precies, de kleine en mama zijn prioriteit.. Maar zou toch zeer blij zijn met dat beetje extra.. Betaald wordt ze toch Off topic: las dat je de tiende al weeën hebt gehad maar het niet doorzette.. Wat is het spannend, begint wel lang te duren nu hè? Nog ff meis! Zet m op!
Hier 2 kraamzusters gehad en de zorg voor onze dochter en mij stond op 1. Ik heb veel begeleiding met de borstvoeding gehad. Dat ging goed en ik zat ruim in mijn uren dus in de tijd dat ze verder hadden werd er: gezogen, gestoft, bed verschoont, badkamer, wc, de was, strijken, boterhammen smeren, fruit maken, voorbereidingen avondeten indien nodig. Hier werd echt heel veel gedaan en kraamhulp 1 heeft manlief ook lekker in de watten geprobeerd te leggen (hij is niet iemand die zich erg laat bedienen maar kon het wel waarderen dat ze draadjesvlees maakte en ook een fruithapje voor hem). Verder hebben we het, naast alles wat ze ons leerden, erg gezellig met ze gehad. Echt top dus! Ohja en ze smeerde beschuitjes en zette koffie en thee voor het kraambezoek. Het enige dat manlief hoefde te doen was genieten van z'n gezin en de boodschappen doen.