Iets wat ik mij al heel lang afvraag… Ik weet dat bij vrouwen de vruchtbaarheid kan veranderen. Maar kan dit bij mannen ook? Mijn man had heel slecht en weinig zaad bij onze icsi 4 jaar geleden. Hij dronk toen niets (nu af en toe een flesje bier of glaasje wijn). Hij heeft nooit gerookt. Zijn gewicht is gezond en beweging is ook normaal/onveranderd. Zou er een kans bestaan dat zijn zaad kwaliteit verbeterd? Er is nog zo weinig over bekend naar mijn idee. Een echte oorzaak hebben ze er ook niet voor kunnen geven. heeft iemand hier ervaring mee? Dat de kwaliteit eerst onverklaarbaar slecht was en een tijdje later opeens wel oké? Of kunnen wij echt alleen zwanger raken dmv icsi?
Je ziet nog wel eens dat het fluctueert, na ziekte slecht zaad en 3 maanden later weer prima. Maar wat ik van mijn arts begreep is dat een ICSI indicatie wel kan verbeteren maar vrijwel nooit van ICSI kwaliteit naar topkwaliteit zal gaan.
Je kan wel bepaalde vitamine nemen ervoor. Maar ofdat ineens topkwaliteit geeft dat niet. Maar wel goeie resultaten ermaa. Condensyl noemt het. Pfijzig en minstens na een maand pas resultaat
Goede vraag. Dit is wat ik mij ook heb afgevraagd en heel internet heb afgespeurd om te kijken hoe anderen dit hadden ervaren. Speelt dit op dit moment bij jou? Dat jouw partner te weinig heeft? Bij mij helaas wel. Sinds een tijdje slikt hij verschillende soorten supplementen en eet hij nog gezonder dan voorheen..
Oké bedankt voor jullie reacties! Hij was niet ziek geweest toen het bij hem werd vastgesteld. Dus dat kan het niet zijn. Wij hebben ook allerlei vitamines geprobeerd, maar bleef icsi kwaliteit. Van condensyl heb ik nog nooit gehoord, daar ga ik mij eens in verdiepen! @Jackieroos : wij hebben al een icsi kindje. Die wordt bijna 3. De wens voor een tweede begint steeds meer bij mij te kriebelen, vandaar dat ik het mij afvraag. Ik weet alleen de uitslagen van 4 jaar terug, daarna is het nooit meer getest. En tussendoor ben ik een tijd aan de pil geweest vanwege pms klachten, vandaar de vraag of het nu misschien we zo kan lukken. Maar misschien kan ik beter een lot van de loterij kopen
Ja, het kan zeker verbeteren door je levensstijl als man aan te passen. Niet roken, niet drinken, bepaalde voedingssupplementen en vitamines slikken, etc. Ook kan het verbeteren als er een medische oorzaak voor is en daar iets aan gedaan wordt (bijvoorbeeld operatie van een spatader in de lies/naast de balzak). Echter, het zal nooit van ICSI-kwaliteit naar goede kwaliteit gaan. Ik ben in juli spontaan zwanger geraakt na 12 jaar, dit wil echter niet zeggen dat de kwaliteit van het zaad nu verbeterd is. Ik ben er stiekem ook wel benieuwd naar hoor, maar denk dat het een toevalstreffer was. Je hebt er immers maar 1 nodig. We zullen het binnenkort weten… Deze zwangerschap eindigde helaas in een mk, maar heeft ons doen beseffen dat een derde hier zo welkom is dat we toch ook nog een poging in het zh willen proberen.
Ik geloof wel dat het kan verbeteren of wisselen kwa kwaliteit. Mijn man had voor 98% misvormd zaad. Toen wij bezig gingen met ivf niks gedronken en niet gerookt. Toch was het zo slecht dat we over moesten gaan op icsi. Daar een hele mooi zoon van gekregen. Binnen 10 maand zwanger van een tweeeige tweeling. Dus zeg het maar.... alles kan
Hier was het verbeterd door: Impryl tabletten Johannes siroop (eetlepel 2x per dag) Vitamini A/Z tabletten Vitamini D tabletten Zink tabletten Geen alcohol
JA, dat kan. Mijn vriend heeft/had ook weining en slecht zaad. 34% B kwaliteit en is nu naar 65% A kwaliteit. Ik heb er veel studies over gelezen en ook tips van het forum. Hoeveelheid neemt niet toe maar de morfologie en mobiliteit wel. Belangrijk is sowieso eet patroon. De standaard vitaminen zijn sowieso Selenium, Zink en Omega. Magnesium word ook genoemd. Dan heb je celverbeteraars, Ubiquinol en Inositol en Vitamine E. Foliumzuur voor de man is ook een aanrader. Mijn vriend gebruikt ook Vaud sperm support daar zit Mucuna pruriens extract in (zoek maar eens op) Maar als eerst zou ik bloed laten prikken op alle vitaminen en kijken of er tekorten zijn. Die zou ik dan sowieso aanvullen. Ik zou ook niet alles aanraden in bovenstaand maar er is genoeg over te vinden. Mijn vriend heeft nu, ubiquinol, inositol en Vaud. De rest uit voeding e.d.. Succes