Hallo! Ik ben heel erg bezorgd over het feit dat ik en mijn man genitale wratten hebben die we misschien aan onze kinderen kunnen overdragen. Momenteel ben ik 34 weken zwanger van de tweede en heb uitwendig geen wratjes maar inwendig wel. Mijn man heeft ze wel uitwendig. Nou vraag ik me heel erg af hoe moet dat in de toekomst als onze kinderen op de wc pot gaan plassen of in bad gaan? Kunnen zij de wratten op die manieren krijgen? Moet ik meteen na het toiletbezoekje de wc bril schoonmaken zodat het voor de kids veilig en schoon is? Moeten ze een eigen aparte haddoek hebben? Pff.. ben zo bang dat onze kinderen het ook zullen krijgen heeft iemand hier ervaring mee? Heb er niet veel op internet over kunnen vinden dus ben benieuwd..
Geslachtsziekte Het HPV wordt veelal overgedragen bij seksueel contact. Tijdens de geslachtgemeenschap kan het HPV binnendringen in de slijmvliezen van de vagina, anus, aan de penis of in de mond. Daarom worden genitale wratten beschouwd als een seksueel overdraagbare aandoening (SOA) of ook wel geslachtsziekte genoemd. Het virus is zéér besmettelijk en kan ook op andere manieren overgedragen worden, bijvoorbeeld door het gezamenlijk gebruik van een vochtige handdoek of washandje en mogelijk bij het verwisselen van luiers. Op die manier kunnen ook (kleine) kinderen besmet raken en wratjes krijgen.
Als het een SOA is, kan je er dan niet tegen behandeld worden? Lijkt me voor je kinderen idd wel belangrijk!
En heb je het bij je vk aangegeven? Want hoe zit dat met de bevalling en besmettingsgevaar? Als je nog niet naar je ha geweest bent met deze klachten zou ik dan zsm maar even gaan doen. Jij kunt er nu misschien niets voor krijgen ivm je zwangerschap, maar je man kan gewoon behandeld worden neem ik aan.
Het schijnt dat ze inwendig er niets aan kunnen doen. Uitwendig wel. Maar dan weer niet tijdens zwangerschap of als je borstvoeding geeft. Volgens de huisarts kon je het wel overbrengen door onhygienisch leven maar volgens de gyn niet. Wie moet ik geloven??
Allereerst bedankt voor de reacties! Omdat ik last begon te krijgen van de wratjes in mijn eerste zwangerschap was mijn huisarts er dus van op de hoogte. Ik heb de uitwendige wratjes weg laten branden, maar de inwendige daar deden ze niks aan. Gelukkig heb ik ze in deze zwangerschap niet uitwendig maar inwendig wel (zover ik kan zien op de spiegel). Mijn man heeft ze ook een paar keer weg laten branden maar ze komen steeds terug.. De vk is er ook van op de hoogte maar die vindt het helemaal geen big deal. Ik kan gewoon vaginaal bevallen, omdat het risico echt minimaal is. Ik weet het niet hoor, ben nu nog banger geworden na het lezen van het bovenste stukje over het overdragen dmv luiers verschonen
Gewoon telkens goed je handen wassen en dergelijke! Ik denk dat er dan weinig kan gebeuren. Heb jij ook en uitstrijkje laten doen?