Zoon constant verkouden, spraak in de weg?

Discussion in 'Peuter en kleuter' started by Mangoo, Feb 19, 2013.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Mangoo

Mangoo Actief lid

Sep 23, 2009
    464
    0
    0
    Bussum NH
    Was vandaag voor extra apk controle op het cb :D

Dit omdat lucas nog niet praate 3 maanden geleden, naar ons idee is hij al goed vooruit gegaan..

mama
    papa
    opa en oma spreekt hij goed uit
    Dan de volgende woorden wat minder:
    nang (slang)
    broo (brood)
    neu (neus)
    muis zegt hij dan weer wel..
    etc etc

Maar omdat hij eigenlijk constant verkouden is, willen ze hem toch naar kno laten gaan om te kijken, misschien dat er vocht zit, en hij je niet goed verstaat? Zodat hij ook de woorden niet goed uitspreek?
    Buisjes werd er geopperd.. en logopedie

Iemand ervaring hiermee??

2. ikkie97

ikkie97 VIP lid

May 7, 2011
    10,976
    3,989
    113
    Ik zou voor zoiets langs de huisarts gaan en daar desnoods vragen om een verwijzing naar de kno arts.
    Als zijn oortjes verstopt zitten kan dat heel goed de spraak belemmeren, dus een controle kan nooit kwaad!

3. Mangoo

Mangoo Actief lid

Sep 23, 2009
    464
    0
    0
    Bussum NH
    Heb gelijk vanochtend de ha gebeld, nadat we buh het cb waren, en die heeft meteen een verwijzing geschreven en nu heb ik voor volgende week dinsdag een afspraak bij kno..

Maar was benieuwd of andere dit misschien hadden meegemaakt..

4. Charlie007

Charlie007 Niet meer actief

Ons zoontje wordt morgen 2 en praat ook nog niet veel maar herhaald nu wel steeds meer woordjes. Hij zegt er 25 nu denk ik, maar sommige lijken nergens op.

Als ze veel verkouden zijn kunnen de oortjes vocht hebben inderdaad. Maar als je tegen hem fluistert, hoort hij je dan wel? Wij zijn via het cb met 19 maanden doorverwezen naar het audiologisch centrum. Daar hebben ze de oortjes uitvoerig getest en nagekeken. Hier was niet veel aan de hand, beetje vocht in 1 oor maar niet genoeg om te belemmeren. Maar ik weet niet of een kno arts beter is dan zo'n centrum, maar het lijkt me van wel.

Afgelopen week is er via het ac een logopedist komen kijken hier aan huis. Ze ging met Ben spelen en kijken hoe hij speelt en communiceert, wat hij niet en wel zegt. Hij is gewoon nog erg met speelgoed bezig, maar kan wel contact hebben en naar iemand kijken. Deel van spraakontwikkeling is het leren luisteren.

Ze zei trouwens dat dat met uitspraak ook op verschillend tempo ontwikkelt dus daar zou ik me niet meteen zorgen om maken. Ben kan nog geen oe of oo zeggen dus zegt bam als hij een boom ziet. Maar ik ben al lang blij dat hij het probeert en ons goed begrijpt.

Vaak lees je dat ze opeens meer gaan praten kort na hun 2de verjaardag. Logopedist zegt dat het verder redelijk vroeg is voor logopedie, meestal vanaf een jaar of 2 1/2. Wel kunnen ze nog tests afnemen bij het audiologisch centrum vanaf 2 jaar en 3 maanden om te kijken hoe ver hij achterloopt. Misschien kan dat bij jou in de buurt ook. Dan weet je ook of hij de achterstand op een gegeven moment goed inhaalt of niet.

Het is goed als je het in de gaten houd allemaal, beter te vroeg dan te laat toch? is hij toevallig motorisch wel heel sterk zoals ons zoontje?

Succes volgende week!

5. jerami

jerami Fanatiek lid

Aug 16, 2009
    2,007
    0
    0
    Zuid Holland
    Mijn zoontje heeft een achterstand met praten door zijn oren... Hij heeft met 17 maanden buisjes gehad en zijn zijn neusamandelen eruit gehaald omdat hij continu verkouden was, oor ontstekingen had en altijd met zijn mond open liep.
    Ze waren bang dat hierdoor zijn spraak uiteindelijk achter zou gaan lopen.
    Nu is hij bijna 27 maanden en praat nog steeds losse woorden, heel veel woorden niet duidelijk, een soort van halve woorden en een stuk of 10 duidelijke woorden. Hij heeft dus echt een achterstand, maar omdat hij wel alles snapt en kan aanwijzen als je vraagt waar het is, maken we ons er niet super druk om. Hij krijgt vve begeleiding op het kdv en met 2½ jaar hebben we een extra controle bij het cb om te kijken hoe hij vooruit is gegaan in een half jaar.

Zoals ik het nu zie, zal hij hoogstwaarschijnlijk ook logopedie gaan krijgen omdat hij nog steeds veel met zijn mond open loopt (is ook nog steeds heel veel verkouden) en die spieren zijn nu wat verslapt.

6. Mangoo

Mangoo Actief lid

Sep 23, 2009
    464
    0
    0
    Bussum NH
    @Charlie, fluisteren hoort hij wel, maar de arts zegt ook misschien hoort hij alleen de globale klanken en is hij eraan gewend geraakt..

Hij begrijpt wel alles als ik zeg we gaan naar de supermarkt, dan zegt hij jas, muts schoenen (niet duidelijk maar ik versta het :D )

Ben iig blij dat ik as dinsdag al een afspraak heb bij kno

Motorisch sterk..ja wat is sterk, hij is onze eerste dus geen vergelijkingsmateriaal..
    Hij liep aardig snel, sloeg het kruipen over, rent, springt, klautert..geen idee of dat motorisch sterk is??

@Jerami, had jouw zoontje verder nog klachten naast het continu verkoud zijn? Dit omdat ze wel zijn neusamandelen eruit hebben gehaald?
    En heb je het idee dat de verkoudheid minder is sinds zijn buisjes??
    Lucas snapt ook alles, dus we weten in de bovenkamer zit het goed ;)
    Dus het komt ooit wel goed, maar idd misschien langzamer

7. jongenmeisje

jongenmeisje Bekend lid

Jan 2, 2012
    838
    0
    0
    hier hetzelfde.

vanwege andere problematiek bij kno belandt + gehoortest. gehoor niet goed ivm vocht in middenoor heeft dus buisjes gekregen en hoort nu veel beter. sinds buisjes ook veel meer woorden. hij is nu net 2. zijn neusamandel is ook veel te graat daardoor functioneert de buis van eustachius niet goed en wordt het middenoor niet goed ontlucht. buisjes en neusamandel wordt dus normaal ook gelijktijdig gedaan maar kon bij mijn zoontje niet ivm verkort gehemelte.
    We waren al bij de logopedie ivm eetproblemen en zij volgt hem nu ook ivm praten. nog geen logopedische behandeling

Share This Page