dochter (6 maanden) wil geen rapley

Discussie in 'Voeding' gestart door Yule, 21 mrt 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Yule

Yule VIP lid

6 dec 2007
    8.059
    1
    36
    Hallo,

Ik was zo enthousiast over rapley en wilde mijn dochter ook via deze methode gaan bijvoeden, maar ze wil echt niks van eten in haar handjes!
    Ze laat het meteen vallen en zet het op een gillen. Ze heeft 6 maanden BV gehad, helaas liep het keihard terug door ziekte, menstruatie en werken dus moest ik uiteindelijk over op flesvoeding op verzoek.
    Ik heb nu een maand dingetjes in haar handje geprobeerd, maar ze vindt het gewoon niets. En op tafel leggen... dan ligt het er over een jaar nog.

Maar goed, alles laat ze dus vallen en ze gaat huilen bij de aanraking alleen al. Broccoli, wortel, banaan, allemaal om het even.
    Ik ben dus toch maar met grofgepureerde hapjes begonnen en dat gaat er prima in.
    Ze doet zelfs haar mond open voor een rijstwafel. Die laat ik haar zelf eten maar boos dat ze dan wordt!

Ik vind het maar vreemd...
    Wie heeft ook zo'n anti-rapley georienteerd kind...? ;) :)

Ik wil het wel blijven proberen maar het wordt zo een nare ervaring voor haar om te eten lijkt me?
    Herkent iemand dit? Tips en adviezen zijn welkom.

Overigens gaat eten van een lepel wel prima en ze reageert niet averechts op voedingsmiddelen ofzo. Het kan haar niet snel genoeg gaan van een lepel...

2. Kisbaba

Kisbaba Fanatiek lid

23 sep 2007
    3.211
    1
    0
    moeder, huisvrouw, en ik heb een B&B voor fietsgas
    Gezelligste stadje i
    Nou, eerlijk gezegd heb ik het zelf maar één keer geprobeerd. Met een stuk appel, maar Jesse stikte er bijna in. Dus niet meer geprobeerd. Gewoon lekker gepureerd, steeds grover en grover,
    en sinds een klein maandje pureer ik niets meer. Alles eet hij nu wat ik in brokjes en stukjes heb gesneden.
    Dat gaat prima.
    Dus hier ook geen Rapley.

3. Kiwi1

Kiwi1 Fanatiek lid

26 dec 2007
    4.849
    0
    0
    Ik vind dat je er geen strijd van moet maken. Als ze het echt niet wil, dan maar niet. Ik vind het veel belangrijker dat mijn kindje eet, op welke manier dan ook.

4. bloem82

bloem82 VIP lid

5 sep 2007
    11.197
    601
    113
    Vind ik ook. Als zij het liever van een lepel heeft is het prima toch. Ik zou geen rapley aandringen omdat jij het leuk vind ;)

5. appeltje

appeltje Niet meer actief

Hier wilde hij ook echt niet, dus ben ook maar gaan pureren. Met 8 maanden ben ik een combi gaan doen.

6. Yule

Yule VIP lid

6 dec 2007
    8.059
    1
    36
    Ja precies dat vind ik dus ook, geen strijd. Eten moet leuk zijn!
    Ik vind pureren ook leuk, daar gaat het verder niet om. Maar ik vind het wel apart dat ze het zo vervelend vindt om iets in haar handje te krijgen wat voedsel is...

We gaan lekker door met de prakkies en later inderdaad combi geven. Combi was zowiezo al het plan (ivm praktisch) maar nu stellen we de 'stukjes' maar even uit. De puree is wel zelfgemaakt en dus veel grover dan potjes. Dat lijkt me op zich wel goed.

7. Sokje

Sokje Actief lid

9 sep 2008
    217
    0
    0
    Je kan altijd op den duur nog proberen of ze dan wel stukjes wil. Of misschien wil ze na een tijdje wel wat in haar hand en de rest van het lepeltje...
    Als ze niet wil dan wil het niet... je kan het moeilijk forceren en als ze wel prutjes eet, lekker doen hoor.
    Dan kan ze in elk geval alvast aan de smaakjes wennen.

8. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.250
    7.287
    113
    Vrouw
    Brabant
    Ik zou dan lekker prakjes gaan geven en wel altijd een stukje op tafel leggen. Dan dwing je haar niet, maar kan ze het wel pakken mocht ze het opeens wel willen ;).

9. jingels

jingels VIP lid

8 jul 2006
    7.742
    1
    0
    Leren eten kost tijd, net als leren lopen, en praten, de een is sneller dan de ander. Hier met 6 maanden begonnen. De eerste maand at hij vrijwel niets, of 1 muizenhapje. Tweede maand ging al iets beter, de derde maand ging een stuk beter en met 3,5 maand at hij eigenlijk alles wat we hem wilden geven. Soms verloor ik mijn geduld, maar ik keek goed naar mijn kind, en van een strijd is hier nooit sprake geweest. Hij heeft in zijn eigen tempo leren eten, khr was vooral in het begin iets waar hij last van had. Tegen de tijd dat hij 9 maanden was ,was er geen sprake meer van een khr.
    Ik ben heel blij dat mijn kind a la Rapley heeft leren eten.
    Maar geduld is idd een hele schone zaak.

Misschien ben je bekend met het bijvoedingsforum?
    Zo niet, daar staat ontzettend veel info, waar je echt wat aan hebt.

Succes!

10. Yule

Yule VIP lid

6 dec 2007
    8.059
    1
    36
    Thx voor je antwoord.
    Ik heb alles wat los en vast zat gelezen over rapley denk ik. ;)
    Idd ook bijvoedingsforum. Maar zal daar nog eens een vraag stellen, is eigenlijk wel een goed idee.

Ik maak van niks een strijd, werkt zowiezo niet idd. Vandaar dat ik maar met prakkies ben gestart. Dat vindt ze wel hartstikke leuk en lekker en dat ging van een leien dakje. Eerst deed ik het lepeltje niet eens in haar mond, ze sabbelde het er zelf af. Nu doe ik het in haar mondje als ze hem open doet. Maar nu zijn we ook anderhalve maand verder hoor. Eten kost idd tijd en ik heb geen haast!

Ik vroeg me af of er meer kindjes zijn die eten in hun handen zo 'vies' lijken te vinden.

Ga ff het bijvoedingsforum lastig vallen nu.

11. Wilma

Wilma VIP lid

22 mei 2006
    6.396
    1
    0
    Uithoorn
    Heb je eerst wat melk gegeven voor je haar zelf liet eten a la rapley?
    Kan het mis hebben hoor maar ik zag een kindje voor me die wel erge honger had...nog geen idee had dat wat ze in dr handje had eten was...en maar niks kreeg van mama om te eten (weet zij veel dat ze het al had)
    Als je eerst de grootste honger stilt door melk en dan dr laat "spelen" met eten dan gaat t uit eindelijk vanzelf in de mond. Het echt eten is ook niet het uitgangs punt op die manier. Dat komt pas later. Eerst bekent worden met die dingen die je kan eten en prongeluk het ook eten omdat alles op die leeftijd in de mond gedaan word.

Ik ben ook met rapley begonnen en het ging erg goed. Wendy at meteen banaan bvb nadat ze de eerste keer er achter kwam dat je er wat af kan sabbelen. Nu kauwt ze echt stukken enzo. Alleen melk alleen is niet genoeg meer dus we hebben niet echt tijd meer om te spelen en moeten een beeetje smokkelen helaas. Ik geef nu hapklare brokken anders propt ze alles zo naar binnen :rolleyes:
    Dus een beetje aangepaste rapley...maar ach. Het gaat prima :)

12. Yule

Yule VIP lid

6 dec 2007
    8.059
    1
    36
    Hoi Wilma,

Ja ik gaf het steeds als ze geen honger had, dus een uurtje ofzo na de fles. (Helaas moest ik dus op de fles over met 5,5 maand, tot 6,5 maand nog parttime BV kunnen geven maar toen was het echt op.)
    Maar je hebt wel gelijk dat ze geen knetterende honger moet hebben, dan krijg ik er ook geen puree mee in.

Ga gewoon weer aan de slag. Vandaag een liga gegeven, die stopte ze meteen in haar mondje dus misschien is ze nu oud genoeg om het te 'snappen'.
    Leek ze ook niet 'vies' aan haar handjes te vinden.

Dus....
    Vanaf morgen gaan we weer Rapley proberen.

13. mychat

mychat Actief lid

3 jun 2008
    214
    0
    0
    Wij doen een Rapley-pureetjes mix.
    Onze dochter wil heel erg graag eten, ze wordt helemaal wild als je het lepeltje voor haar houdt, maar dat lepeltje wil ze het liefst zelf naar d'r mondje brengen. Daarom geef ik haar in haar handje ook een stukje van het fruit en als het kan de groente die ze op dat moment eet. Ze proeft hetzelfde, maar weet dan ook dat het niet allemaal zo papperig aanvoelt qua structuur.

14. Yule

Yule VIP lid

6 dec 2007
    8.059
    1
    36
    Ook een goed idee!

Vandaag was een joehoeeeee moment! Ze heeft een stukje appel in haar handje gehouden en ze schraapte er met haar ene tandje steeds wat af! Haha, de aanhouder wint!
    Liga en brood gaat ook goed dus misschien dat ze nu langzaam door krijgt dat eten in je handjes best leuk is!

15. pluk

pluk VIP lid

13 dec 2005
    16.269
    4.508
    113
    Joh hier hetzelfde probleem hoor, Kylian houdt gewoon niet van vieze handen.
    Alles wat maar een beetje vochtig is is bleeeeeeeehhhhhhhh, knutselen met verf en lijm zit er hier ook echt niet in want daar krijg je smerige handen van :)

Dus wij hadden een 1 jarig kind dat alles met zijn vorkje wilde eten, nu is hij 2,5 en heeft er een stuk minder problemen mee.
    Wel fijn dat hij zijn fruit uit zijn hand wil eten, maar jammer dat tegenwoordig het warme eten ook zo wordt genuttigd ;)

Groetjes Antia

Deel Deze Pagina