Genoeg eten voor spontane visite?

Discussie in 'De lounge' gestart door tuc, 11 jun 2019.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Shakes

Shakes VIP lid

2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Tja, dat is zo'n beetje wat ik eerder zei: ik heb wel degelijk voorraad van producten met lange houdbaarheid, maar ik ben geen keukenprinses dus ik flans niet zomaar iets snel in elkaar met een fles passata en een blik boontjes. En beperkt houdbare producten haal ik dus niet in ruime hoeveelheid in huis, want ik wil geen spullen weggooien en ik wil niet "eten om op te maken".

2. Salentein

Salentein Niet meer actief

Ja maar ik kook graag vers en met groenten etc. Wij eten zelf zelden tot nooit diepvries of blikgroenten. Ik ga dan niet mijn visite houdbaar eten en blikgroente voorschotelen. Dus ik kan het wel op voorraad hebben maar dan verstoft het in mijn kast waarschijnlijk. Uiteraard heb ik wel pasta of een blik soep of knakworst voor nood etc maar dat zijn geen volledige maaltijden. Je moet het ook je visite WILLEN voorschotelen. Als er mensen mee-eten wil ik ze ook lekker te eten geven. Dus dan zou ik of even langs de supermarkt gaan om wat bij te halen, of mijn stukje vlees aan een ander geven. (en in het geval van ovenschotels, pasta en rijst etc is het sowieso geen probleem, wij zijn niet zulke grote eters)

Maar wij krijgen nooit onverwachte eters. Echt nog nooit gehad. Ik weet het altijd wel een paar uur van tevoren.

Annedore vindt dit leuk.
  3. Taiga

Taiga Fanatiek lid

28 apr 2019
    1.493
    2.327
    113
    En ach.. We leven in 2019. Ik kan altijd nog iets bestellen bij thuisbezorgd.nl
    Een goed excuus om roti te bestellen :D

fruitcoctail, Anouk2005 en suus1983 vinden dit leuk.
  4. Baloei

Baloei Niet meer actief

Maar nood breekt wet toch? Ik weet het ook het liefst van tevoren, ga ik lekker uitgebreid koken. Maar als ze aanwaaien dan heb ik wel iets wat ik kan maken. Als ze een met vers ingrediënten bereid 3-gangen diner willen is aanmelden wel handig, haha. Maar aanwaaiers schotel ik gerust een combi vers/houdbaar voor. Ze blijven maar komen dus ik denk dat ze het wel ok vinden ;)

Salentein vindt dit leuk.
  5. Baloei

Baloei Niet meer actief

Ah, dat lijkt mij zo fijn! Bij ons bezorgt alleen de snackbar en dat is niet zo’n succes

6. Adje

Adje VIP lid

21 aug 2015
    16.298
    25.761
    113
    Ik heb ook geen oneindige voorraadkast hoor. Ik vind dat best een goed ‘excuus’ om geen voorraad te houden. Ik moet gewoon kritisch zijn wat in die kast komt. Daarbij is er dus blijkbaar ook verschil in wat mensen op voorraad willen hebben. Ik geloof dat het enige wat ik uit blik gebruik tomatenblokjes/passata oid is en hooguit nog maïs. Geen pakjes, zakjes, of blikgroentes, etc. De rest koop ik toch allemaal vers, en daarbij speelt dan naast ruimte ook houdbaarheid een rol.

En hoewel ik eerder al zei dat ik altijd mijn best zou doen om mensen iets voor te zetten en dat dat met een beetje creatief zijn of bijkopen me prima afgaat, zou ik nooit mijn gasten een blik soep voorzetten, want dat heb ik gewoon niet. Is niks mis mee als anderen dat doen, maar ik word daar gewoon niet zo blij van.

Salentein, Anouk2005 en cowgirl80 vinden dit leuk.
  7. Anouk2005

Anouk2005 VIP lid

21 mrt 2012
    23.307
    16.705
    113
    dokters-assistente
    De Glazen Stad
    Even OT, weet je al of je dochter geslaagd is?

Adje vindt dit leuk.
  8. Adje

Adje VIP lid

21 aug 2015
    16.298
    25.761
    113
    Ja, net gehoord! Ze is geslaagd!

9. Anouk2005

Anouk2005 VIP lid

21 mrt 2012
    23.307
    16.705
    113
    dokters-assistente
    De Glazen Stad
    Wat ik me afvraag hoe gaat dat dan bij jullie in het werk met onverwachte eters?
    Wij hebben dat nooit, weleens een kind wat blijft eten maar die schuiven enkel aan als ik bijv lasagna of een andere pasta aan het maken ben, van agv worden ze doorgaans niet zo heel enthousiast.
    Die mensen komen dan gewoon rond etenstijd aanwaaien of de visite loopt uit?

10. Anouk2005

Anouk2005 VIP lid

21 mrt 2012
    23.307
    16.705
    113
    dokters-assistente
    De Glazen Stad
    Super , gefeliciteerd!!

Wij mogen volgend jaar ;)

Adje vindt dit leuk.
  11. Adje

Adje VIP lid

21 aug 2015
    16.298
    25.761
    113
    Dank je! En sterkte alvast :D

Anouk2005 vindt dit leuk.
  12. Lief of Stoer

Lief of Stoer VIP lid

25 apr 2011
    6.047
    2.914
    113
    't Gezellige Brabant
    Ik heb eigenlijk nooit onverwachte eters. Iedereen komt van verder, dus dat is altijd van tevoren wel afgestemd. Maar als er onverwacht iemand zou moeten mee eten, dan zullen we naar de supermarkt moeten. Wij koken ook afgepast. De enkele keer dat er wat overblijft vriezen we dit wel in, maar dat zijn 1-persoon's porties die mijn man dan mee kan nemen naar zijn werk. Blikken/potten hebben we nooit . Pizza's, friet of brood heb ik wel, maar om dat nu echt een maaltijd te noemen... maar goed, als de nood aan de man is moet men het er mee doen.

13. sidmick

sidmick VIP lid

23 jun 2008
    17.827
    4.200
    113
    Hier is het divers. Inderdaad bezoek dat blijft hangen omdat het zo gezellig is (vrijdag was een vriendin op bezoek en we waren lekker aan het kletsen dus ja die stuur ik niet weg omdat het etenstijd is), familie (veelal mijn vrijgezelle broertje of alleenstaande vriendinnen) die kort voor etenstijd bellen in de buurt te zijn en of ze mogen aanschuiven. Vriendjes en vriendinnetjes van de kids veelal als ze gezellig aan het spelen zijn.

Anouk2005 vindt dit leuk.
  14. Petra82

Petra82 Fanatiek lid

10 jul 2008
    1.619
    1.332
    113
    Westland
    Klein huis, dus weinig ruimte voor voorraad en grote diepvriezers, maar gelukkig hebben alle snackbarren, Chinezen, shoarmatenten etc genoeg voorraad voor onverwachte eters :thumup:

Mamavanvier95 en fruitcoctail vinden dit leuk.
  15. Annedore

Annedore VIP lid

17 feb 2010
    7.338
    836
    113
    Vrouw
    Flevoland
    Ik vraag me ook wel af vanuit welke situatie onverwachte mee eters er zijn?

Ik ga bijvoorbeeld echt niet voor een 'vermogen' eten bestellen op een normale doordeweekse dag omdat er iemand toevallig om 17:00 even langskomt :rolleyes:

In het weekend ben ik daar iets makkelijker in, maar zou ik het evengoed nog best redelijk vinden om de kosten een beetje te delen.
    Want waarom moet ik voor iemand anders eten gaan bestellen/betalen omdat diegene onaangekondigd rond etenstijd langskomt? o_O

Doordeweeks kan er meestal wel iemand een hapje mee eten van wat de pot schaft. Maar dit gebeurt eigenlijk nooit.

Verjaardagen doen we hier standaard met uitgebreid eten samen. Ik kook dan ook graag iets niet alledaags en besteed daar tijd en aandacht aan.

Dan blijven de incidenten over waarbij bijvoorbeeld een familielid een dagje komt helpen klussen in huis en het loopt uit en diegene eindigt aan de eettafel. Dan kan diegene altijd mee eten en daar houd ik dan ergens ook wel rekening mee.

Of het is zo gezellig met opa/oma/familieleden tijdens spontaan bezoekje in de middag dat we rond etenstijd nog samen zijn. Ja dan denken we er samen over na wat we doen met eten. Ik heb voor meerdere extra eters meestal niet genoeg. Of het is sowieso te gezellig om de keuken in te duiken.
    Dus dan bestellen we. Kosten worden gedeeld of er wordt om beurten getrakteerd. Het moet wel leuk blijven voor iedereen.

16. tuc

tuc Niet meer actief

Diepvriesgroenten is net zo vers als vers hoor. Dus dat is dan een raar excuus idd. Dat je geen onverwachte eters WIL is prima. Dat zei ik al in de openingspost. Daar ging mijn vraag dus ook niet over.

Maar ik ben toch reuze benieuwd hoe je zo afgemeten kunt koken. Jullie hebben elke dag precies evenveel honger? Dat vind ik echt opmerkelijk. Hier iig niet. En wij doen ook absoluut niet aan voedselverspilling. Wat s avonds niet op gaat kan in sommige gevallen ingevroren worden en losse dingen als agv is niet lekker om in te vriezen dus dat wordt de volgende dag als lunch verwerkt. Mijn kinderen eten niet graag elke brood dus krijgen een salade mee als lunch, of ik vul met overgebleven dingen een wrap om te lunchen oid. Mijn man eet ook graag leftovers als lunch.

Natuurlijk is niet iedereen een keukenprinses, ben ik trouwens ook niet. Wel creatief en snap dat niet iedereen dat zo 123 bedenkt. Maar sommige dingen die ik lees vind ik wel heel star. Dan gaat het denk ik eerder om niet willen en daar ging de vraag dus niet over.

17. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.511
    36.473
    113
    #137 suus1983, 12 jun 2019
    Laatst bewerkt: 12 jun 2019
    Hier gaat alles op, wat ik ook klaarmaak. De bijnaam van mijn man is kliko, wij hebben nooit restjes. En voor de vergelijking, ik schil 1,5-2 kilo aardappels op een gewone avond. Hij zit gewoon nooit vol en hij eet alle pannen nog leef als de rest klaar is.

18. Shakes

Shakes VIP lid

2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Combinatie van bewust niet te veel koken om niet te overeten, en jawel, twee volwassenen die de neiging hebben zich te overeten :D

19. Neilia

Neilia Niet meer actief

Zo word ik ook genoemd :|
    Trap op mijn poten en mijn bek gaat open:p

chrystel73 en EdN vinden dit leuk.
  20. fruitcoctail

fruitcoctail Niet meer actief

Tuurlijk bestaat er ook diepvries groente
    Maar ik vind , vooral die inbouw diepvriezen enorm klein ;)
    Hier ligt 1 lade al vol met brood
    Dan heb je een klein laatje met patat enzo
    En dan nog 1 lade met groentes en vlees
    En met weekboodschappen is die al vol
    Dus nee geen plek voor onverwachte eters

A hebben wij die nooit
    En als we die hebben is dit in het weekend dus dan koop ik wel wat bij of bestel ik

Deel Deze Pagina