Ik doe wekelijks boodschappen, en probeer het zo uit te kienen dat ik van de veelgebruikte verse dingen voor iets meer dan een week genoeg heb. Groente en fruit haal ik op de markt als het uitkomt, en is in t algemeen ook genoeg aanwezig. Ik heb een voorraadkast waarin genoeg staat van wat we vaak gebruiken: rijst, pasta, een pak wraps, linzen, blikken bonen/mais/kikkererwten/tomatenblokjes, kokosmelk... in de vriezer vind je naast vlees en vis (slaan we om de zoveel tijd in) en vleesvervangers ook oa doperwten, bladerdeeg en spinazie.
Ik reageer even op jou, maar geldt voor meerdere posten hier. Hoe doen jullie het eigenlijk als iemand in het gezin dan ineens extra honger heeft en tweede bord wil opscheppen? Er is geen extra portie, geen spullen voor de salade, geen extra toetje.. Men heeft toch niet elke dag evenveel honger? Mijn zoon kwam bijv vandaag na een hele middag buitenspelen uitgehongerd binnen en heeft 2,5 borden avondeten weggewerkt.
Wij hebben dan nog genoeg, wij eten altijd allemaal 1 portie. Dan geeft iedereen aan of hij/zij nog wat wil. Zo Ja, prima, zo niet, eet man alles op. Als wel iedereen heel veel uit, eet man in de avond nog een extra broodje met ei oid.
Mijn kinderen zijn nog klein maar als ze hun bord leeg eten en ze willen nog meer schep ik eerst voor hun op. Dat gebeurd echt zelden. De rest eet ik op. Toen mijn vriend nog thuis was doordeweeks verdeelde we het onder ons 2.
Hier ook zo hoor. Hier blijft er zelden iets over en ik kook altijd dezelfde hoeveelheden. Ga niet iedere avond vragen hoeveel honger iedereen heeft. Op= op en na de maaltijd is er plek voor yoghurt, vla en fruit.
Vandaag kwam mijn zus even een kopje thee drinken, als gauw was het 17:00 vaak begin ik dan met koken. Ik heb wat extra vlees uit de vriezer gepakt en groente zodat ze met haar 2 kinderen kon mee eten. Hier is dit eigenlijk altijd wel mogelijk, en gebeurd ook regelmatig.
Dat snap ik, maar mijn opmerking ging over degene die schrijven dat het eten zo precies afgemeten is dat er eigenlijk niks in huis aanwezig is mocht iemand bijkomen. Dus mocht ik na mijn afgemeten bord nog meer honger hebben, is er toch ook niks meer? Ik neem aan dat afgemeten porties tegelijk worden opgeschept voor alle gezinsleden? Dan zijn de pannen toch leeg? Nu ik dit schrijf kan ik me herinneren ooit uitgenodigd te zijn oo bbq bij een schoolvriendin. Ze belde van te voren dat haar moeder wilde weten hoeveel hambergers/saté ik wilde. Vond ik zo'n bizare vraag.. Maar het zal dan met dat 'afmeten' te maken hebben.
Ja dit las ik ook. En dat bedoelde ik ook met star: geen extra salade of rauwkost in huis (daar kan ik mij sowieso al weinig bij voorstellen), geen andere extra's. Dan heb je dus echt niks anders als je nog honger hebt?
Mocht ik onverwacht eters hebben, dan loop ik naar de overkant en haal evt wat bij de Jumbo... Bijv voor frisdrank, want dat drinken wij zelden. Maar ik heb meestal wel wat op voorraad, soep, pasta en saus, brood enz.
Ik heb in de vriezer altijd brood, vegaburgers, vis, aardappeltjes, een pizza liggen, roerbakgroente en ijsjes. In de kast soep, afbakstokbrood, crackers, sap en blikjes groente. In de koelkast fruit, rauwkost, eieren, kaas, yoghurt. Er valt altijd wel iets te maken.
Nee dan heb ik dus brood of crackers. En dat afmeten... Ik schep eerst een beetje op, kiep nooit mijn hele bord gelijk vol. Maar dat eerste beetje is echt niet genoeg voor mij dus ik schep daarna nog de rest van mijn portie op. Hebben mijn kinderen veel honger mogen die mijn rest portie wel hebben uiteraard. Maar dat betekent wel dat ik de hele avond zit te snacken enz omdat ik niet genoeg gegeten heb.
Ja, zo gaat het hier ook, ik kook altijd ongeveer evenveel, en dan maak ik wat ik een ‘normale’ portie voor iedereen vind, niet extreem weinig of zo, maar wel afgepast. Als er iemand dan nog wat wil dan wordt er onderling nog wel eens wat geruild, of we nemen wat fruit. rauwkost of yoghurt. Mijn man, ik en mijn oudste zouden met gemak wat te veel eten als ik altijd extra over heb, dus vanuit een gezond eten-perspectief kook ik afgepaste porties. Ik lust bijvoorbeeld best standaard een tweede bord lasagne, heerlijk, maar ik wil geen 2e bord lasagne eten, aan 1 heb ik gewoon voldoende, dus stem ik de hoeveelheden daarop af (al is lasagne wel een slecht voorbeeld, want dat maak ik meestal voor 2 dagen ). Ook een beetje zelfbescherming dus.
Wij hebben altijd wel genoeg in huis voor spontane visite. Zowel overdag als het met avondeten, want van het avondeten blijft altijd wel iets over. Maar meestal bestellen we wat bij spontane visite of gaan we uiteten.
Qua eten heb ik een weekmenu. Als ik pasta of iets van rijst maak dan heb ik voor 2 of 3 dagen dus als er dan bezoek is geen probleem. Aardappelen en groenten ligt er aan of het al opstaat, anders extra aardappels schillen en evt. een pot groenten er bij als de verse niet genoeg is. En anders maar brood met cup a soep. Door de weeks liever geen spontane avondeters, zondags en zaterdags geen probleem.
Ja, ik hou van voorraad! Altijd wel iets in huis wat langer houdbaar is en dus genoeg voor spontane visite.. Ik kan meestal wel redelijk inschatten wat wij met twee eten, is er over dan eten we het de volgende dag nog. En voor spontane gasten zou ik altijd nog een bijgerecht kunnen maken waardoor je het kunt delen.
Willekeurig voorbeeld: een vriendin komt 's middags langs om even iets op te halen of te brengen. Ze blijft plakken, het is gezellig, wijntje/hapje en dan is het al gauw tegen etenstijd hoor. En dan vraag ik of ze blijft. Of er komt een vriendinnetje of nichtje spelen en dan vragen mijn kinderen of ze mag blijven eten, ik vind dat eigenlijk altijd prima mits dat van de andere ouders ook mag. Zooo ontzettend vaak gebeuren zulke dingen nou ook weer niet, maar áls het gebeurt vind ik het gezellig en flans ik wat in elkaar of we delen wat ik toch al ging koken.
Hmm, dat kan ook. Ik maak wel eens verschillende soorten. De helft penne, de helft gnocchi bijvoorbeeld.
Ik ga er altijd vanuit dat mijn zoontjes 2,5 borden opscheppen. Alleen als we iets eten wat ze niet graag lusten eten ze 1 bord. Maar daar koop ik dan op in, geen familiezak spinazie dus, dat komt niet op. Bij mij is het ook zelfbescherming, ik zou gewoon 4 borden kunnen eten, maar ik mag er echt maar 1. Mijn man is een kleine eter, die eet nooit meer dan 1 bord. Ik heb wel wat komkommer of een paar tomaatjes extra, maar als er echt een gast extra komt kan ik hem dat toch niet alleen voorschotelen?