Kolven op het werk: vaste tijdstippen of wanneer de nood het hoogst is?

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door GeoLilly, 1 feb 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. GeoLilly

GeoLilly Bekend lid

2 aug 2013
    796
    0
    16
    Vrouw
    België
    Zoals de titel het al zegt... ;)
    Wanneer ik op het werk kolf dan kolf ik wanneer de nood hoog is. Nu vroeg ik me af of het de productie zou verbeteren wanneer ik het altijd op hetzelfde tijdstip zou doen (mits dat mogelijk is op het werk natuurlijk). Dus ook als ik nog niets voel of doe ik beter verder zoals ik het nu doe?

Bedankt voor de tips.

2. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.228
    7.275
    113
    Vrouw
    Brabant
    Volgens mij maakt dat niet zoveel uit. Ik zou wel 2 keer kolven als je een acht urige werkdag hebt. Ik kolfde wel op vaste tijden, ook fijn voor mijn collega's om te weten wanneer ik even een half uurtje weg zou zijn.

3. Arya

Arya Bekend lid

26 jun 2014
    847
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik kolf evenveel keer als kind de fles krijgt. Ongeveer rond 10 uur, 13 uur en 16.00 uur

Als je niet wilt dat je productie achteruit gaat, dan is het wel verstandig om evenveel keer te kolven als je kind drinkt. Anders ben je eigenlijk aan het afbouwen.

4. Chilena

Chilena Lid

19 aug 2014
    38
    0
    0
    NULL
    NULL
    om je productie op peil te houden zou ik juist kolven voor de nood hoog is. Stuwing is een seintje naar je lichaam dat het meer dan genoeg aanmaakt en zo zou je productie juist terug kunnen lopen... Ik kolf zelf inderdaad ook op de momenten dat mijn baby (ongeveer) zou drinken.

5. GeoLilly

GeoLilly Bekend lid

2 aug 2013
    796
    0
    16
    Vrouw
    België
    Ik heb per 4 uur dat ik werk recht op een half uurtje kolfpauze.
    Meestal kan ik dus 2x per werkdag afkolven. Dus evenveel keer als mijn zoontje drinkt kan ik niet evenaren. :(

Chilena: mhm, hoe zou ik dan weten wanneer precies? Meestal zit er tussen zijn live ochtendvoeding en mijn eerste kolfbeurt op het werk zo'n 4 uur.
    Ben gewoon een beetje bang dat als ik het "te vroeg" doe, er dan niets uitkomt en dat ik dan mijn half uur kolfpauze verspeeld heb.

6. Aislyn

Aislyn Fanatiek lid

16 feb 2011
    2.448
    1
    38
    Dordrecht
    Je hebt recht om een kwart van je werktijd te kolven, dus per vier uur is dat een uur.

7. Zoe123

Zoe123 VIP lid

9 feb 2013
    11.808
    5.944
    113
    Vrouw
    Dit :)
    Hier kolfde ik rond 10/13.30/16.30

8. GeoLilly

GeoLilly Bekend lid

2 aug 2013
    796
    0
    16
    Vrouw
    België
    In België zijn de regels ietsje anders :)
    De werkneemsters die tijdens een arbeidsdag minder dan 7,5 uur werken, hebben die dag recht op één pauze. Werkneemsters die 7,5 uur of langer werken tijdens een arbeidsdag, hebben die dag recht op twee pauzes (die in 1 of 2 keer kunnen worden opgenomen).

9. Zoe123

Zoe123 VIP lid

9 feb 2013
    11.808
    5.944
    113
    Vrouw
    Zou je een half uur eerder kunnen beginnen,of een half uur langer werken?
    Toen mijn kolfrecht er op zat, ben ik (tot ik weer naar mijn eigen werkplek terug ging) steeds een half uur door gegaan. Hierdoor kon ik kolven in mijn reguliere pauze, en nog een half uur in de middag :)

10. MiMully

MiMully Fanatiek lid

18 jan 2013
    2.405
    5
    38
    Vrouw
    Kwaliteitsmanager
    Noorden van het land
    Hier laat ik tussen de live voeding van vanochtend (05:30 uur) en het kolven een uur of drie (08;45 uur weer). Daarna ga ik naar huis, maar anders kolf ik rond 12;30 uur weer. Is niet precies gelijk maar qua pauze's kom ik dan beter uit. Vervolgen som 16:30 uur weer live voeden.
    Zoon laat er zelf momenteel 4/5 uur tussen. Dus de live voeding van 's middags wordt hem wat "opgedrongen". Als hij dan wat minder drinkt, vind ik dat niet erg. Productie is hier nog steeds goed.

11. Lieke84

Lieke84 Fanatiek lid

1 jun 2011
    3.016
    2
    38
    Kolven op de momenten dat Je kindje anders gevoed wordt. Dit is het beste voor je productie. Kolf je alleen wanneer de nood hoog is, dan zal je productie af gaan nemen. Een keer een dagje maakt niet uit, maar als je dit elke keer zo doet wel.

12. GeoLilly

GeoLilly Bekend lid

2 aug 2013
    796
    0
    16
    Vrouw
    België
    Bedankt voor de reacties. Jammer genoeg is het in de praktijk niet altijd gemakkelijk om te kolven op momenten dat zoonlief zou gevoed worden. Is het niet omdat ik te weinig tijd heb (op dagen dat ik maar 1 pauze heb) dan wel omdat het zo druk is.
    Hopelijk blijft mijn productie op pijl, ik blijf alleszins mijn best ervoor doen :)

13. itsaboy1981

itsaboy1981 Actief lid

21 jun 2014
    129
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik voed mijn zoon om ongeveer half 5. Dan kolf ik om 6 uur. Dit doe ik om er voor te zorgen dat ik alles kwijt ben zeg maar. Wat ik dan afkolf zet ik in de koelkast zodat er verse voeding is voor hem terwijl ik op mijn werk ben. In de vriezer heb ik een voorraad melk wat ik op mijn werk heb afgekolfd. Er is nog een reden waarom ik elke morgen kolf: Ik heb snachts heel veel melk (dat is een heel normaal biologisch verschijnsel), en dus vaak last van wat stuwing en lekkende borsten. Negen van de tien keer is de diepvries melk niet nodig. Ik kolf dus puur om mijn melk kwijt te kunnen, wat stuwing voorkomt en evt nog erger (borstontsteking).

Soms voed ik mijn zoon om half 7 nog een keer, maar dan een borst.

Op mijn werk kolf ik dan om half 10. Anders wordt het te lastig omdat ik mijn leidinggevende zijn kantoor gebruik.

Rond 13.15 ben ik weer thuis en voed mijn zoon dan vaak (tenzij hij al heeft gehad). Mocht hij niet willen dan kolf ik.

Het principe is simpel volgens mij: ik leeg mijn borsten om de 3 uren zodat mijn productie niet achteruit gaat.

Mijn zoon is nu 5 maanden en ik ga zo lang mogelijk borstvoeding geven! Ik werk 4 dagen per week 5 uren en heb dik een uur reistijd in totaal per dag.

Als het kolfrecht afloopt mag ik van mijn baas nog steeds kolven, maar dan voor eigen rekening! Ik dacht: ik wil niet al stoppen met 9mnd! In België is het 7mnd kolfrecht meende ik?! Gewoon alvast vragen, nee heb je en ja kan je krijgen.

Succes!

Toevoeging: ik geef nog steeds 2 a 3 nachtvoedingen. Zoontje slaapt bij ons in bed op het aankleedkussen tussen onze kussens in (op aanraden van VK). Co-sleeping en nachtvoedingen zijn ook goed voor je productie!

Deel Deze Pagina