Van opvolgmelk naar gewone melk: afbouwen?

Discussion in 'Voeding' started by Stefanie83, Dec 16, 2010.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Stefanie83

Stefanie83 Bekend lid

Jul 20, 2009
    962
    0
    0
    NULL
    NULL
    Mijn zoontje is 10 maand en ik vraag me af vanaf wanneer we moeten overstappen naar gewone melk. Hij is behoorlijk aan de maat en heeft wat dat betreft geen extra calorieën nodig als je het mij vraagt. Maar vanaf wanneer zouden we over moeten stappen op gewone melk?

De overstap baart me enigszins zorgen omdat mijn zoontje erg moet overgeven van alle zuivelproducten. Van de ene op de andere dag overstappen lijkt me daarom niet zo'n goed plan. Graag jullie tips!

2. BabeBabe

BabeBabe VIP lid

Jul 14, 2009
    13,173
    3
    0
    Logistiek
    Fryslan
    Dat lijkt me niet helemaal normaal dat hij 'heel erg moet overgeven' van Alle? Zuivelproducten.....? Heb je dat al eens aangekaart bij cb of ha?

3. Stefanie83

Stefanie83 Bekend lid

Jul 20, 2009
    962
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hij moet overgeven van yoghurt, danoontjes, baby zuivel toetjes, creme fraiche, roomkaas voor op brood. Ik heb het inderdaad bij het CB al eens aangekaart en daar werd me verteld dat we hem die producten dan maar niet moesten geven en het een paar maanden later nog eens moesten proberen.

Hij krijgt overigens ook Nutrilon AR omdat het sowieso een behoorlijke spuger is.

Ik vind het inderdaad ook niet helemaal normaal klinken, maar op het CB reageerden ze zo rustig hierop, dat ik maar aannam dat hij er misschien overheen moest groeien. Maar hij is nu dus al 10 maand en kan er nog steeds niet tegen.

4. BabeBabe

BabeBabe VIP lid

Jul 14, 2009
    13,173
    3
    0
    Logistiek
    Fryslan
    Ik heb niet gigaveel kennis, maar zou dit niet mwt koemelkallergie te maken kunnen hebben?

5. bloempje28

bloempje28 Actief lid

Aug 17, 2010
    412
    0
    0
    NULL
    NULL
    Zou het als ik jou was eens aankaarten bij de huisarts, en als die niet meteen een antwoord weten aandringen op een doorverwijzing naar kinderarts. Bij ons zei het consultatiebureau over de huid van onze dochter ach is droog, smeer dit en dan is het goed. Uiteindelijk toch naar de huisarts, die gaf een zalf en nu lopen we bij de dermatoloog en bleek de huisarts de verkeerde zalf voorgeschreven te hebben....

6. Stefanie83

Stefanie83 Bekend lid

Jul 20, 2009
    962
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik heb even naar de symptomen van kma gezocht, maar ik zie niet veel overeenkomsten met mijn zoontje eerlijk gezegd. Ja, hij heeft weleens een loopneus en weleens diarree, maar dat heeft meer met verkoudheidjes en tandjes te maken volgens mij. De enige echte duidelijke klacht is dat hij veel spuugt.

En als hij kma zou hebben dan zou hij toch ook van Nutrilon AR moeten spugen? Of zit daar geen koemelk in?

7. BabeBabe

BabeBabe VIP lid

Jul 14, 2009
    13,173
    3
    0
    Logistiek
    Fryslan
    Het ligt dus niet alleen aan de zuivelproducten, va fruit e.d. Spuugt hij ook?.

8. MamaMarije

MamaMarije Niet meer actief

Ik heb helemaal geen verstand van KMA, dus dat laat ik even links liggen in dit geval ;)

Qua overstappen:

je MOET voorlopig nog helemaal niks. Overstappen KAN vanaf een maand of 11/12 (normaal aanbevolen bij kindjes zonder allerlei allergieën e.d.), maar dat hoeft natuurlijk niet per se. Je kunt ook vanaf een jaar gaan overstappen naar de opvolgmelk voor dreumesjes (peutergroeimelk of whatever). Er zijn voldoende mama's die niet meteen overstappen naar gewone melk vanaf het moment dat het zou mogen. Het ligt er maar net aan wat je prettig/nodig vindt, opvolgmelk of gewone melk.

Hoe je het overstappen doet, ligt ook aan de situatie.
    Wij hebben het hier gewoon geprobeerd om in 1x over te stappen, maar dat weigerde Lucas. Blijkbaar vond ie de smaak niet lekker ofzo, weet het niet. Dus hebben we in een week of 3 telkens de hoeveelheid opvolgmelk verminderd en steeds een beetje meer 'gewone melk' in zijn tuitbeker gedaan. Zo was het geen probleem.
    Er zijn ook zat kindjes die het wel in 1x accepteren, dus tja...

Kan me voorstellen dat het in geval van jouw kindje (met die reactie op zuivel) dat het iets anders ligt, maar zo hebben wij het gedaan. Wie weet kun je er iets mee!

9. Stefanie83

Stefanie83 Bekend lid

Jul 20, 2009
    962
    0
    0
    NULL
    NULL
    Nee, van fruit spuugt hij niet. Hij spuugt van zuivelproducten als yoghurt, roomkaas, danoontjes etc. Maar dan weer niet van Nutrilon AR...

@mamamarije: bedankt voor de tips!

10. Bri

Bri Niet meer actief

Als je kind altijd moet spugen na het eten van zuivel, zou ik hem dat voorlopig niet meer geven. En dan niet een weekje niet, maar minimaal een maand. Koemelk zou ik dus zeker ook nog mee wachten.
    Over een maand of zo, kun je nog eens een yoghurtje proberen. Spuugt hij dan weer, zou ik eens naar de HA gaan.

Mijn kinderen reageren gelukkig niet op zuivel, maar omdat ik een (andere) voedselallergie heb, heb ik gewacht tot 9 maanden met aangezuurde melkproducten (zoals yoghurt) en geef ik koemelk vanaf 1 jaar. Bij introductie goed kijken naar reactie. Als die er is (kramp, spugen of vlekken), geef ik dat voedingsmiddel een tijdlang niet.

Ik heb geen idee hoe het zit met KMA en Nutrilon AR. Maar een zo duidelijke reactie op zuivelproducten zou ik niet vertrouwen.

Share This Page