Borstvoeding en tweede zwangerschap

Discussion in 'Stel je vraag aan de lactatiekundige' started by Mili, May 16, 2008.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Mili

Mili VIP lid

Feb 23, 2007
    6,199
    0
    0
    Hoi :D ,

Ik heb even een vraagje:

Komt het (vaak) voor dat een kindje de borst niet meer wil hebben tijdens een zwangerschap?

We willen namelijk relatief snel voor een 2e ukkie gaan in de hoop dat er niet teveel tijd tussen onze eerste en 2e komt te zitten.
    (voor zover je dat kunt plannen ;) )

Maar ik wil liever niet het risico lopen dat Nora de borst niet meer wil, ben van plan om namelijk minimaal 6 mnd volledig BV te geven. Vandaar mijn vraag.

Alvast bedankt!

groetjes,
    Mili

2. Ilse

Ilse Lactatiekundige

Apr 2, 2008
    1,552
    0
    0
    Lactatiekundige IBCLC
    Almere
    Hallo Mili,

Er is bekend dat tijdens een nieuwe zwangerschap de melkproductie (onder invloed van de zwangerschapshormonen) sterk afneemt en de smaak wat veranderd. Of dat voor Nora een signaal is om te stoppen is niet met zekerheid te zeggen. Er zijn ook kindjes die gewoon doordrinken. Bij veel vrouwen worden de tepel enorm gevoelig waardoor het voeden op zich wat minder prettig wordt.

Wanneer je borstvoeding geeft blijft vaak de menstruatie wat langer uit. (niet bij iedereen maar daar gaat het hier niet over). Om zwanger te kunnen worden moet je lichaam wel weer een cyclus hebben. overigens ben je al vruchtbaar voordat je voor de 1ste keer ongesteld wordt maar dat terzijde.

Als je al snel zwanger wordt en Nora nog volledig BV krijgt houdt dan goed in de gaten of de voeding nog wel genoeg is voor haar behoefte. Extra aanleggen zal wel wat helpen maar niet zoals normaal omdat de productie natuurlijk wat wordt onderdrukt.

Hopelijk hiermee genoeg geinformeerd,

succes
    Ilse

3. Mili

Mili VIP lid

Feb 23, 2007
    6,199
    0
    0
    Hoi Ilse,

Zeker wten voldoende info :D .

Dan houden we 5 tot 6 maanden aan, en als ik dan wel menstruatie heb gehad dan zien we wel of en wanneer het raak is.

Maar dan neem ik dus niet eerder de gok, omdat ik het heel erg jammer zou vinden als de BV dan niet meer voldoende zou zijn voor Nora, en aangezien ik minimaal 6 mnd wil geven houden we die maanden dan maar aan :)

Bedankt voor je snelle reactie!

Groet,

Mili

4. Ilse

Ilse Lactatiekundige

Apr 2, 2008
    1,552
    0
    0
    Lactatiekundige IBCLC
    Almere
    De termijn waarop vrouwen weer gaan menstrueren is niet standaard. Sommige al na enkele weken, andere na maanden, velen na 1 jaar of enkele soms nog langer.

Ook als je zwanger bent dan kan je blijven voeden, als je je maar realiseert dat de productie wat lager is.

Succes en nu maar even lekker genieten.

Ilse

5. Mili

Mili VIP lid

Feb 23, 2007
    6,199
    0
    0
    Hoi Ilse,

Klopt hoor dat het per vrouw anders is wanneer menstruatie terug komt enzo :D . K heb alleen steeds al wel wat meer afscheiding dus lijkt alsof het wel zo zal kunnen komen.

We zullen wel zien haha in ieder geval wil ik als het lukt 6 mnd volledig voeden en t liefst langer....genieten doen we sowieso en voor de rest laten we de natuur wel bepalen van hoe en wat ;)

Groetjes!

6. Ilse

Ilse Lactatiekundige

Apr 2, 2008
    1,552
    0
    0
    Lactatiekundige IBCLC
    Almere
    gelijk heb je!

Ilse

Share This Page