Ander ritme

Discussie in 'Stel je vraag aan de voedingskundige' gestart door MvS, 8 feb 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. MvS

MvS VIP lid

19 okt 2008
    5.563
    1
    36
    Hallo Eveline,

Hoewel ik bijna zeker weet dat ik me geen zorgen hoef te maken, wil ik toch graag even de mening van een expert horen...

Mijn zoontje heeft tot ong. 8 weken volledig borstvoeding gekregen, daarna zijn we heel rustig aan gaan afbouwen en sinds een weekje ben ik helemaal gestopt met borstvoeding.
    Mijn zoontje heeft echter sinds we met flessen begonnen een beetje een rommelend ritme en ik weet niet zo goed wat ik ermee aan moet.
    Hij heeft al een paar weken geleden heeeeeel duidelijk laten merken dat hij de 5e voeding niet meer wilde (kreeg toen 4x180/6 en 1x BV, maar die laatste fles ging lang niet leeg omdat hij na 3 slokken weer in slaap viel), dus zijn we gestopt met hem wakker te maken. Ging al prima; hij slaapt lekker door en lijkt niet extra hongerig ofzo.

Inmiddels zitten we op 4x180/6: hij slaapt uitstekend en laat minstens 4 uur (en tegenwoordig vaak 4,5 tot 5 uur) tussen zijn voedingen zitten. Tussen de middag- en avondfles laat hij vaak zelfs 6 of 7 uur zitten, en dan moeten we hem dus nog wakker maken ook! Bijvoorbeeld: rond 3 of 4 uur fles gehad, rond 6 uur moe, dus naar bed, en dan maken we hem wakker voor de laatste fles als wij naar bed gaan, vaak rond half tien, tien uur.

Zoals je in mijn handtekening ziet groeit hij echt fantastisch, maar toch ben ik soms bang dat hij iets tekort komt (vocht ofzo).
    Wat denk jij? Moet ik hem af en toe een beetje water geven ofzo? of thee misschien?
    Hij heeft overigens gemiddeld 2 tot 4 flinke plasluiers per dag en ook elke dag een poepluier, dus ook dat lijkt me prima...?

Ik weet eigenlijk niet zo goed waar ik me zorgen om maak. Waarschijnlijk dat het CB heeft gezegd dat hij nog lang niet naar 4 voedingen mag vanwege zijn leeftijd :) Maar ja, als ik naar zijn groei kijk snap ik dat weer niet zo goed...

In ieder geval bedankt voor je aandacht :D

2. Friso

Friso Voedingsdeskundige

1 sep 2009
    5.654
    0
    0
    Hallo,

Je doet het goed hoor. Veel kindjes gaan rond de leeftijd van 4 maanden over op 4 voedingen. Dat mogen voedingen van 180/6 zijn, maar wanneer een kindje meer vraagt mag het ook 210/7 zijn. Je hoeft zeker niet meer vocht te geven, maar het mag wel

Groeten Eveline

Deel Deze Pagina