Hallo, Mijn dochter is bijna 2 weken oud. Ze drinkt op zich goed aan de borst maar mijn productie is ruimschoots wat dus inhoudt dat ze snel genoeg binnen krijgt. Dit zorgt voornamelijk snachts voor ongenoegen bij mijn dochter. Ze kreunt, soms hoor je een roggel geluidje in haar keel en trappelt wild met haar benen en uiteindelijk is ze rustig nadat ze heeft gespuugd (klein mondje) of een aantal poepjes heeft gelaten. Ook hikt ze bijna na elke voeding. Of soms begint ze te huilen maar is snel getroost in mijn armen. Ik verschoon haar meestal na de eerste ronde omdat ze dan vaak nog een spuitluier heeft (na voeding). Tijdens verschonen komt er al een mondje mee, na verschonen leg ik haar nog een keer aan (toetje)dezelfde borst en drinkt ze gulzig verder. Daarna leg ik haar in bed en begint de onrust met spugen (mondjes) als gevolg. Vaak ook nog een spuitluier en verschoon ik haar weer. Nu mijn vraag: Is een toetje perse nodig of kan ik ervan uitgaan dat ze genoeg binnen krijgt tijdens de eerste ronde? Omdat ze al een beetje spuugt. Ze heeft voldoende natte luiers en komt goed aan (140 gram in 3 dagen). Of is het toetje juist wel weer belangrijk omdat ze dan nog de achtermelk dus vette melk drinkt waar ze weer even op kan teren. Ik merk wel dat ze het fijn vind om nog even aangelegd te worden maar ze drinkt in het begin gulzig maar na paar minuten niet echt meer effectief (paar slokken en spenen en weer paar slokken). Dit speelt zich voornamelijk snachts af, overdag is ze wel tevreden na een voeding ondanks ze dan ook wel eens een mondje teruggeeft maar slaapt daarna lekker in. Ik hoop dat mijn verhaal duidelijk is en kijk uit naar een reactie. Alvast bedankt.
Gefeliciteerd nog met je meisje! In het kort: ja, ik zou zeker de tweede kant ook nog aanbieden, zeker omdat je nog in de eerste weken van afstemmen zit. Het zou jammer zijn wanneer het zo goed gaat dat je na 4 weken niet meer bij kunt produceren en achter de feiten aanloopt, dus vandaar starten met 2 borsten per voeding. Wanneer je 'last' hebt van te volle borsten nog, of een zeer snelle melkstroom in het begin, zou je de eerste melkstroom weg kunnen laten lopen. Je legt dan aan of kijkt of je het toeschietreflex kunt opwekken, en vangt de melk op in een spuugdoek ofzo. Wanneer de eerste kracht er af is, droog je de borst en leg je aan. Je ziet wanneer de eerste kracht er af is wanneer de straaltjes afbuigen, of de melk gaat druppen) Door dan pas aan te leggen kan het zijn dat je kindje rustiger kan drinken (kracht is in het begin iets minder) en komt het mogelijk aan de latere melk toe. De onrust 's nachts kan van alles zijn: andere houding, lastiger aanhappen, relatief meer lucht binnen krijgen...fijn dat ze makkelijk getroost is bij jou. Kijk of er ruimte voor winst zit in de houdingen 's nachts. beetje uitproberen. Spugen is niet erg. Veel succes!
Bedankt voor je reactie! Dat "blokvoeden" een negatieve invloed heeft op mijn productie wist ik niet dus bedankt voor dit inzicht. Ik vind het wel lastig want eregister heb ik dus één ronde gegeven vanuit één borst en heeft ze heerlijk rustig geslapen. Vannacht beide borsten aangeboden en heeft ze onrustig/kreunend wakker gelegen van 02:00 tot 07:00 en kwam de tweede ronde er spugend uit (meerdere mondjes). Wil natuurlijk niet zeggen dat het hier door komt. Is het nog een idee dat ik overdag 2 borsten aanbied en het snachts bij één hou? Of heeft dit ook al een negatieve invloed op mijn productie.
Ja, probeer maar eens. En blijf je zo stuwen, dan ga je temperen vanaf een week of vier... Succes vannacht!