Borstvoeding

Discussie in 'Voeding' gestart door mouschy, 9 jun 2006.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. mouschy

mouschy Fanatiek lid

30 aug 2005
    3.709
    0
    0
    kraamverzorgster, nu ben ik gastouder.
    Noord Holland
    Hallo,

ik had een vraagje aan moeders die ook borstvoeding geven. Mijn zoontje is nu 6 weken en hij krijgt borstvoeding. Het is wat moeilijk op gang gekomen (veel kolven en aanleggen dag en nacht) maar nu loopt alles lekker. Maar wat ik nog aldoor heel erg vervelend vind is dat mijn tepels zeer pijnlijk zijn. Bij de eerste teugen die Ewout neemt, kan ik wel door de grond gaan van de pijn. Als hij zo 5 min. aan het drinken is dan gaat het wel weer. Maar ik vind het heel vervelend dat als ik hem iedere keer aanleg het erg pijnlijk is. De tepel zit echt goed in het mondje, en ik heb geen kloofjes of zo. Ik geef 2 borsten per keer, hij drinkt aan elke borst ongeveer een kwartiertje. En ik heb veel het tepelhoedje gebruikt, maar ik gebruik het nu al ruim een week niet meer! Want hij drinkt nu goed. Maar blijft het zo pijnlijk? of gaat het over op een gegeven moment? Wat is jullie ervaring daarmee?

alvast bedankt!

2. Marije

Marije Actief lid

17 nov 2005
    204
    0
    0
    zelfst.ondernemer
    Hai Mouschy,

BV geven hoort geen pijn te doen! Ik heb wel altijd even pijn als het TSR op gang komt, je voelt het dan stromen en het voelt als speldenprikken, maar dat is zo weer weg. Zou het spruw kunnen zijn?
    Ik heb vorig jaar de eerste 6 weken veel pijn gehad tijdens het voeden, achteraf denk ik dat het tepelkloofjes zijn geweest.
    Als het blijft zou ik een lactatiekundige bellen, mss kan zij telefonisch advies geven, of anders langskomen.

Sterkte!

3. minni

minni Fanatiek lid

13 mei 2006
    3.607
    0
    0
    verweggiestan
    Ik heb een jaar lang borstvoeding gegeven.

Het enige wat ik je kan vertellen, dat als je pijn hebt bij borstvoeding, dat je mogelijk een schimmeltje of nog erger (borstontsteking) hebt. Maar met dat laatste zou je flink ziek moeten zijn.

Bij dat schimmeltje, kan je meerdere klachten hebben. Je kindje ook. Maar het kan ook zijn, dat dit de enige klacht is.
    Ga even langs de huisarts en laat jezelf en je kind nakijken. Is het dat schimmeltje, dan is het zo verholpen. Als je ermee blijft rondlopen, zal het warschijnlijk wel tot een borstontsteking komen en dan ben je verder van huis.

De eerste tijd kan aanleggen wat gevoelig zijn (bepanthen helpt trouwens je tepels herstellen), maar echt pijn is niet de bedoeling.

Veel succes!

4. Annemarie1984

Annemarie1984 Bekend lid

13 feb 2006
    512
    0
    0
    Pfoe, het eerste wat in mij opkomt is of spruw, of toch niet helemaal goed aangelegd.

Het zou ook wel de toeschietreflex kunnen zijn. Bij sommige vrouwen is die zo heftig dat dat best even goed pijn kan doen.
    Of Ewout zuigt vrij hard waardoor de boel even moet wennen na de tepelhoedjes.

Ik wet het niet, ik kan het op afstand niet beoordelen.

Wat ik je wel nog wil zeggen: bij mij was de eerste tijd aanleggen ook best wel een beetje pijnlijk. Alsof mijn tepel even een beetje klem zat of zo, heel even en dan was het weg. Voor mij was het echt het harde zuigen van Aiden wat zorgde voor die pijn. Na een poosje (weet helaas niet meer hoe lang) werd dat vanzelf beter.

5. minni

minni Fanatiek lid

13 mei 2006
    3.607
    0
    0
    verweggiestan
  6. Wilma

Wilma VIP lid

22 mei 2006
    6.396
    1
    0
    Uithoorn
    Voel je borsten eens na. Heb je harde plekken? Dan kan het een beginnende borst ontsteking zijn (zo hebben ze het mij tenminste verteld) en die harde plekken moet je dan weg masseren (dat doet even pijn maar is beter als een echte ontsteking!). Als het goed is word het dan vanzelf beter.
    Als het spruw is dan moet je een wittige aanslag in het mondje van je kindje kunnen zien. Als je niet zeker bent dan ga naar de huisarts want als dit erger word krijgt je kindje er ook last van (heb ik zelf ervaren dankzij n eigenwijze kraamzorg die zei dat t geen spruw was) en gaat dan loslaten en moeilijk doen met drinken, simpelweg omdat t pijn doet.
    Tepelkloven en of gevoelige tepels kun je voorkomen/verbeteren door een beetje melk op je tepel te laten zitten en dit zo aan de lucht op te laten drogen. Heeft mij heel erg geholpen.

Succes en beterschap!

7. Annemarie1984

Annemarie1984 Bekend lid

13 feb 2006
    512
    0
    0
    Voel me een eebtje lullig om het zo te zeggen, maar jouw inof klopt niet helemaal Wilma.

Maar tepelkloven komen door verkeerd aanleggen en/of spruw. Dus voorkomen en verbeteren klopt niet helemaal.
    Het helpt wel met het genzen van tepelkloven, maar als je spruw hebt, is het niet aan te raden om dat te doen i.v.m besmetting.

Spruw hoef je ook niet altijd te zien, soms zit het zelfs in de borst. Vaak herken je het idd aan de witte aanslag en de parelmoerglans op de lippen, maar dit hoeft niet altijd zo te zijn.

8. talia

talia Fanatiek lid

27 nov 2005
    2.561
    0
    0
    kapster
    belgie
    de eesrte weken had ik ook pijn, je tepels zijn gevoelig en moeten nog wennen.
    ik heb ook zo afgezien in het begin maar het geet echt wel over hoor, even door bijten en dan lukt het wel weer hoor.

groetjes talia

9. Wilma

Wilma VIP lid

22 mei 2006
    6.396
    1
    0
    Uithoorn
    Hoef je je niet lullig om te voelen, ben ook maar n mens en kan ook verkeerde info hebben verkregen (of het kan verouderd zijn...heb tenslotte al 7 jaar geen baby meer :p) of het verkeerd onthouden hebben.
    Dat je het ook tepelkloven noemt als het door spruw komt wist ik inderdaad niet. En dan is het inderdaad niet raadzaam om melk op de tepels te smeren.

Ik herkende het bij mijn kindje aan de aanslag in het mondje, op het gehemeltje zeg maar. Mijn kraamverzorgster zei toen dat dit melk was. Maar nadat zij weg was en het pijnlijk bleef (dit was mijn 2e kindje en ik had met mijn eerste totaal geen problemen gehad met borstvoeding) ben ik omdat t pijn bleef doen naar de huisarts geweest. Toen bleek het al flink erg te zijn :(
    Daarom zei ik dus al als je niet zeker bent waar het van komt of of het spruw is, naar de huisarts gaan! ;)

10. minni

minni Fanatiek lid

13 mei 2006
    3.607
    0
    0
    verweggiestan
    hihi, met t schimmeltje, bedoelde ik spruw.
    Ik kon niet op t woord komen en het is idd niet altijd duidelijk te zien. Dus gewoon ff naar de ha.

11. Annemarie1984

Annemarie1984 Bekend lid

13 feb 2006
    512
    0
    0
    Gelukkig dat je het zo ziet Wilma. Het kan namelijk zo lullig overkomen...

En wat betreft de spruw: je hebt helemaal gelijk hoor. Vaak zie je het aan die witte aanslag. maar helaas zijn er ook gevallen waarbij dat niet zo en er toch die pijn is.
    Dat probeerde ik aan te geven. Dat het dus best kan dat je spruw hebt en dat je toch niks ziet.

Tepelkloven kunnen wel ontstaan door spruw, maar hoe en wat...
    Wel kunnen ze bestaande tepelkloven verergeren.
    (Dus echt die kloofjes in je tepel)

12. Deb

Deb VIP lid

19 jul 2005
    7.394
    0
    0
    Noord- Scharwoude
  13. Niet meer actief

Nou ik heb de eerste 1,5 maand zeker ook pijn gehad hoor. E ik had geen spruw, kloven of wat voor ellende ook. As had gewoon een enorme zuigkracht en de eerste teugen (leken wel eeuwen) deden gewoon zeer. Dus het KAN dus ook GEWOON heel gevoelig zijn voor je. Zeker als het na eventje wegtrekt dan denk ik eigenlijk dat je gevoelige tepels hebt.

14. Annemarie1984

Annemarie1984 Bekend lid

13 feb 2006
    512
    0
    0
    Niets ten nadale van jou hoor Deb, maar ik vind dit niet zo'n goede website. Ze geven niet echt helemaal correcte info.

Wat gupsie zegt kan inderdaad. Zoals ik al zei: bij mij was het eerste aanzuigen ook best pijnlijk.

Maar hou het wel goed in de gaten en als je het niet vertrouwd, laat er dan een deskunigde naar kijken.

15. Deb

Deb VIP lid

19 jul 2005
    7.394
    0
    0
    Noord- Scharwoude
    en hoe weet jij dat annemarie ?

ik vind hoe meer informatie hoe beter en ik heb het zo eens door gelezen en valt na mijn idee wel mee hoor

16. Annemarie1984

Annemarie1984 Bekend lid

13 feb 2006
    512
    0
    0
    Omdat ik me er grondig in verdiept heb.
    Ze hebben er inderdaad goede stukken bij staan, ben ik het met je eens. maar ook foute dingen.

Dit heeft niks met tepelkloven te maken bijvoorbeeld. Zo lang jij goed aanlegt, kun je zo vaak en zo lang aanleggen zoals je wilt. Het is juist aan te raden om de bv goed op gang te brengen. Of liever gezegd het is juits een goed beleid (met uitzondering van bepaalde zaken zoals te veel melk) om veel aan te leggen.

Er zijn inderdaad vrouwen die zonder wat dan ook tepelkloven krijgen. Máár deze vrouwen zijn meer uitzondering dan regel. Over het algemeen kun je stellen dat kloven ontstaan door verkeerd aanleggen al dan niet in combinatie met spruw.

Dit is ook een fout advies helaas. Je moet juist gewoon blijven voeden of anders kolven als het te pijnlijk is. Door maar 5 minuten te voeden, loopt de productie terug en al helemaal als je gaat bijvoeden met de fles.
    Zeker met kleine baby's loop je het risico dat ze gaan borstweigeren doordat de fles gemakkelijker is.
    En de kans op een borstontsteking wordt groter omdat die borst niet goed wordt leeggedronken.

Als je echt goede informatie wilt, ga dan naar het borstvoedingsforum. Dan weet je zeker dat je goede en degelijk informatie krijgt. Daar zitten lactatiekundigen, leden van het VBN en LLL en ervaringsmoeders.

Kijk ook eens op dit deel van de site, daar worden een aantal adviezen eens kritisch onder de loep genomen.

17. Ayla

Ayla Fanatiek lid

29 dec 2005
    1.049
    0
    0
    Jeetje wat een rare adviezen :confused: Zou bijna denken dat het een site van een kindervoedingsfabrikant of zo ;) Want als je deze adviezen opvolgt dan kan je donder op zeggen dat het mis gaat!

18. Annemarie1984

Annemarie1984 Bekend lid

13 feb 2006
    512
    0
    0
    Ze hebben dr nog wel meer Ayla.

Wat dacht je van deze:

19. Ayla

Ayla Fanatiek lid

29 dec 2005
    1.049
    0
    0
    :eek: :confused: :( Nee alsjeblieft gaan er nog steeds zulke antieke adviezen het net op??? Verschrikkelijk!!! Nee zo weet je écht zeker dat je niet lang bv zult kunnen geven!

20. minni

minni Fanatiek lid

13 mei 2006
    3.607
    0
    0
    verweggiestan
    Daarom ben ik vaak op het borstvoedingsforum geweest. De adviezen sloten goed aan bij wat ik geleerd heb bij mn pufclub. Ik heb zelf ook weinig klachten gehad en had geen angst dat mn hoeveelheid melk te kort zou schieten. Goede informatie is heel belangrijk bij borstvoeding.

Veel succes nogmaals.

Deel Deze Pagina