Wanneer productie stabiel en hoe vaak kolven?

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door Maedra, 12 mrt 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Maedra

Maedra Fanatiek lid

29 okt 2009
    1.558
    0
    36
    Rotterdam
    Mijn dochter is nu acht maanden en kreeg de eerste zes maanden exclusief borstvoeding en nu eet ze langzamerhand ook wat andere dingen. Ik werk drie dagen en kolf dan twee keer per dag. Zij krijgt twee flessen gekolfd mee naar het kdv, van 160-180 (net hoe het uitkomt), soms gaat het op en soms laat ze een halve fles staan. Verder eet ze ongeveer dit:

7-7.30 bv
    9.30 fruithapje
    12.00-13.00 boterham met beetje roomboter of stroop
    12.00-13.00 bv
    15.00-16.00 bv
    15.00-16.00 soms nog een rijstwafeltje, broodkorstje oid
    18.00 warm eten en beetje yoghurt toe
    19.30 bv en slapen
    soms 23.00 bv
    3.00 (ongeveer) nachtvoeding
    5.00-6.00 (vaak :)) vroege ochtendvoeding.

De tijden met een - zijn "ongeveer tussen die tijdstippen"-tijden, niet dat ze een uur drinkt ;)

Ik wil heel graag terug naar 1 keer kolven. het zou helemaal ideaal zijn als ik niet mer op mijn werk hoefde te kolven, maar misschien gewoon 's avonds om een uur of 21. Ze groeit heel goed en eet met smaak op de eetmomenten (alleen groente 's avonds is wisselend succesvol).

Ok, als je zover bent gekomen, alvast bedankt voor het lezen van mijn verhaal! Dan nu mijn vraag: volgens mij kan er een voeding af, is dat de 12 uur voeding? Of net wat ik zelf prettig vind? Zou ik het redden met 1 keer kolven op mijn werk? En wanneer zou ik kunnen stoppen met overdag kolven zonder dat mijn productie keldert? Ik hoef nog niet af te bouwen, wil nog wel even door voeden. :) Wat is jullie ervaring? Alvast bedankt!

2. Noeska

Noeska Fanatiek lid

22 jan 2007
    1.225
    0
    0
    Ik zit nu sinds een klein maandje op 1 keer kolven per dag.

Dochter krijgt op de opvang nu een 1x een flesje van ongeveer 120-130 cc ergens tussen 12:00 en 14:00. Verder drinkt ze water of thee uit haar tuitbeker en hier doet ze het goed op. En bij thuiskomst laat ik haar meestal meteen drinken, daar heeft ze dan wel behoefte aan.

Probeer anders een keer 1 flesje te laten geven en verder bij de tussendoortjes water of thee aanbieden, kijken of ze daar genoegen mee neemt. Als dat zo is kan je makkelijk naar 1x kolven. Ik denk dat je productie dat, zeker als ze snachts nog drinkt, makkelijk moet houden. En zo niet, kan je dat snel weer ondervangen door extra te kolven of vaker aan te leggen op je vrije dagen. Het is een kwestie van uitproberen.

3. Maedra

Maedra Fanatiek lid

29 okt 2009
    1.558
    0
    36
    Rotterdam
    Bedankt voor je reactie! Ik was nog vergeten te zeggen dat ze bij de maaltijden (fruit, brood, groente) een klein bekertje water drinkt, dus dat gaat sowieso goed.

4. MadeInUSA

MadeInUSA VIP lid

27 dec 2011
    9.178
    10.716
    113
    Denk t ook, t beste die van 12.00: mijn dochter is een weekje ouder dan de jouwe, en als ze haar boterham met wat water krijgt taalt ze niet naar de borst of melk daarbij. Ik ben nog zoekende met de Gastouder, maar dochterlief lijkt klaar voor 2 ipv 3 flesjes onder mijn werktijd - door de eerste doet oma of Gastouder wat fijne granen.

Met t kolven snap ik er soms niks van, heb ik ook met toch voldoende stimulatie maar 150 cc na meer dan vier uur, vandaag had ik ineens weer bijna 400 cc in 1 kolfsessie! Dus of je t redt met 1x, kwestie van uitproberen!

5. Maedra

Maedra Fanatiek lid

29 okt 2009
    1.558
    0
    36
    Rotterdam
    Dank je, ik ga vanaf vandaag proberen hoe 1x kolven gaat. Als meer dames ervaringen willen delen, heel graag! :)

6. Maedra

Maedra Fanatiek lid

29 okt 2009
    1.558
    0
    36
    Rotterdam
    Verder niemand die wil delen hoe zij het doet/deed? :)

7. Zweden

Zweden Bekend lid

14 nov 2011
    711
    79
    28
    ik kolf vanaf dat dochter 9 maanden is 1 maal per dag, zo rond lunchtijd. Gelukkig is mijn werkgever soepel hierin en mag het gewoon in werktijd. Ik ben dan een half uur ofzo daarmee bezig. Een paar maanden terug had ik niet gedacht dat dit zou lukken omdat ik heel snel stuwing had (en nog wel eens) en echt niet 6 uur zonder aanleggen of kolven kon. Maar ineens, zo rond 8 maanden, ging het allemaal makkelijker. Net of mijn borsten eindelijk doorhebben wat de gewenste hoeveelheid is en ook of ze meer kunnen opslaan. Erg fijn! Ik heb lang last gehad van te veel melk, verstopte melkklieren, tweemaal een borstontsteking daardoor. Echt naar!

Mijn dochter heeft trouwens een heel vergelijkbaar schema met de jouwe. Alleen drinkt ze bijna niks anders dan bv. Dus wij hebben tussendoor wat vaker even een "slokje". Op het kdv drinkt ze meestal twee keer een flesje melk (ze krijgt 2 x 150cc mee), tussen de eetmomenten door ongeveer. Maar ze houdt niet van de fles en weigert vaak. Dus dan geven ze extra fruit of fruit met bv erdoor. Gaat prima zo.

Dus de voeding van 12 eraf kan prima, maar ikzelf blijf nog wel even kolven. Een hele dag zonder kolven red ik nog niet, maar misschien dat jouw borsten dat wel aankunnen? Rond 9 maanden zou het zeker stabiel genoeg kunnen zijn. Je kunt het gewoon eens proberen en kijken hoe het gaat.

8. Zoe123

Zoe123 VIP lid

9 feb 2013
    11.808
    5.944
    113
    Vrouw
    #8 Zoe123, 18 mrt 2013
    Laatst bewerkt: 18 mrt 2013
    Hoi, ik had toen zl 9 maanden was,werkdagen van 08.00-16.00
    We stonden om 06.00 op,dan kon hij nog drinken.Ik kolfde dan op het werk rond lunchtijd.En dan snel naar huis, waar zl een voeding kreeg.
    Ik heb het tijdstip steeds een beetje opgeschoven (eerst 10 uur, 10.30,11.00 etc)
    Met 8 maanden zal je productie het waarschijnlijk wel aankunnen :)
    Toen zl 10 maanden was,ging ik weer vliegen (ik ben stewardess). Er zat toen soms zo'n 8 uur tussen 2 kolfbeurten.In het begin kwam ik dan met auwauw borsten op mijn hotelkamer aan,maar langzaam maar zeker werd dat ook steeds minder.
    Kortom, doe rustig aan en dan gaat het lukken!
    En super dat je bv geeft!
    Echt waar, zeker als het gekolf overdag voorbij is, is het zo makkelijk makkelijk makkelijk.. :))):D

Deel Deze Pagina