Verborgen reflux

Discussie in 'Voeding' gestart door Karumuh, 12 jun 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Karumuh

Karumuh Nieuw lid

12 jun 2014
    4
    0
    0
    NULL
    NULL
    Lieve ouders,

ik post mijn verhaal omdat ik hoop dat ik andere bezorgde ouders er mee kan helpen.

Ons zoontje is geboren met 36 weken en drie dagen. Hij moest in het ziekenhuis blijven omdat zijn zuigereflex nog niet voldoende ontwikkeld was. Na 10 dagen mocht hij eindelijk mee naar huis. Daar begon de "ellende" wij hadden Nutrilon voeding aangeschaft. In het ziekenhuis kreeg hij Friso. Wij hebben de Nutrilon gegeven ( wisten wij veel dat het overstappen van voeding heftige krampen en reacties kan oproepen...) Die kwamen dan ook twee dagen later. Ik had al een gevoel dat het door de voeding kon komen. Maar de kraamhulp zei dat de meeste baby''s last krijgen van krampjes dus ja wat doe jij dan, als kersverse moeder?

De krampjes bleven. Infacol,cinababy en dolphius geprobeerd. Dit alles hielp niets. In het begin even. Althans dat leek zo als ons ventje even niet huilde. Het was mij opgevallen dat ons zoontje heel verkouden klonk. Roggelende geluiden maakte. Neusverkouden leek. Veel nieste, hoesten en overdag sliep hij niet. We hebben een paar nachten gehad dat hij ook vreselijk huilde ( krijste) maar over het algemeen sliep hij snachts redelijk. En ja, inbakeren ook gedaan. Leek wat te helpen tegen zijn onrust ( zwaaien met handjes en dergelijke) overdag was hij alleen stil als ik hem in een draagzak bij me droeg. Dat heb ik dus ook totaal 6 weken gedaan.

Na de constatering van de roggelende geluiden heb ik een afspraak met de huisarts gemaakt. Ik had zelf het een na gelezen op forums zoals deze en kwam voor mezelf tot de conclusie dat ons zoontje verborgen reflux moest hebben. Ik had die dag een invaller. Zij durfde geen medicatie oid te geven ivm prematuur zijn van ons zoontje. Afspraak gemaakt bij de kinderarts in het ziekenhuis. Over twee weken konden we terecht. Eerder was niet nodig. De kinderarts vond het geen spoedgeval ( ondertussen liep ik al weken met een krijsende baby rond die niet wilde slapen). Dat vond mijn man te lang duren. Heeft gebeld en na twee dagen konden we terecht.

Wij vertelde aan deze kinderarts ( dokter droog, verbonden aan het elkerliek ziekenhuis in helmond) al onze bevindingen. Hij constateerde dat ons zoontje zijn fles te snel leegdronk, daarom teveel lucht binnen kreeg en daarom zoveel last had van krampjes. Toen ik opperde of het geen verborgen reflux kon zijn zei hij dat alle baby's wel in meer of mindere mate last hebben van reflux maar dat het dat zeker niet was.

Wij direct (weer) een ander flesje aangeschaf ( inmiddels hebben wij een hele verzameling) Dokter Brown. Gelukkig dronk hij nu zijn flesje rond de 15/20 minuten leeg. Blijkbaar hoort dat ( wisten wij niet. Was ons ook nooit verteld. Wij waren juist maar wat trots dat onze kleine na het ziekenhuis gebeuren zijn flesje zo snel leegdronk...:( maar helaas veranderde er niets.

Op eigen beweging overgestapt op andere voeding. Geen nutrilon meer maar Friso. Die kreeg hij ook in het ziekenhuis. En dan de comfort variant tegen krampjes. Het krijsen bleef. Spugen deed hij al niet en boeren evenmin. Het zat me niet lekker. Ziekenhuis weer gebeld na twee weken om een nieuwe afspraak te maken. Ik wilde een andere arts. Kreeg te horen dat de vorige arts, zijn kinderarts was. Daar ben ik niet mee akkoord gegaan en "eiste" een andere arts ( ik had nl het gevoel bij de vorige arts dr droog, afgescheept te worden als de bezorgde moeder die teveel op internet heeft gezeten) gelukkig kregen wij een andere arts. Dokter van den Camp.

Weer onze bevindingen verteld. Inmiddels waren we al weer 1,5 maand verder. Zij gaf gelukkig wel gehoor aan ons verhaal en schreef medicatie uit. Zantac. Dat leek even wat te doen. Maar al snel kwamen de klachten terug. Ons zoontje bleef ook enorm krampjes houden en poepen was een drama. Deed hij wel maar met veel moeite.

Weer naar de kinderarts. ( ik had inmiddels ook de link gelegd dat veel reflux klachten lijken op klachten van koemelk allergie. Dit voorgelegd aan de arts. Zij beaamde dat. Gaf aan dat het vaak enorm zoeken is met baby's omdat zoveel klachten op elkaar lijken. We kregen Friso allergy care voorgeschreven. Waarbij de koemelkeiwitten zeer fijn geknipt zijn. En nexium. Uiteraard moest onze kleine weer wennen aan het overstappen naar een andere voeding. Maar dit keer ging het sneller.

Omdat de voeding zo dun was( dunner dan de comfort,hier zit nl Johannes broodpitmeel in verwerkt) dikten wij in eerste instantie de voeding in met nutriton ( Johannes broodpitmeel) een enorm gedoe om de juiste dikte te krijgen en de juiste speen. Het buikje van ons zoontje borrelde extreem! Veel zeer veel windjes!! En huilen door krampjes. Daar zijn we dus na 2 weken mee gestopt. Alleen de voeding. Zonder andere toevoegingen.

oja, bij de osteopaat zijn we ook nog geweest. Omdat ons zoontje zich totaal niet kon ontspannen. Wat achteraf totaal begrijpelijk is als je de hele dag pij hebt. Dit heeft wel wat geholpen maar het was helaas niet voldoende

Uiteindelijk heeft de nexium in combinatie met de allergy care zijn werk gedaan. Wat een wereld van verschil. Wij kregen een mannetje wat zoveel lacht. Zo lief is en nooit huilt ( buiten de huiltjes van honger en poepluiers ed)

ik ben nog wel bezorgd als ik veranderingen bij hem constateer. Zo hebben we nu de nexium verhoogd. Hij kreeg eerst een half zakje. Nu 1,5 want de klachten kwamen terug. Is natuurlijk ook logisch gezien hij groter en zwaarder wordt. Meer melk krijgt.

Ik wacht zeker nog tot 6 maanden met het geven van hapjes. Ik heb het wel in kleine mate gedaan. Maar hij leek hier toch op te reageren met zijn reflux. Ik las ook een artikel ( ik lees misschien teveel;) dat door het eten van vaster voedsel. Het maagzuur juist moet gaan werken om het eten te kunnen verteren. Terwijl ons zoontje juist maagzuur remmers krijgt. Is een beetje water naar de zee dragen. Dus ik denk, beter het mannetje wat rust geven. Pas beginnen met hapjes va 6 maanden. Waarom de haast en misschien wel weer de onrust en pijn.

Het is al met al een heel verhaal geworden. Wat ik ermee wil bereiken is ongeruste ouders zeggen dat je vooral naar je kind moet kijken en naar je gevoel moet luisteren. Kindjes met verborgen reflux kunnen heel veel pijn hebben, daarom slapen ze niet, zijn onrustig en huilen erg veel. Ze hebben pijn en hebben vaak wel medicatie nodig. Laat je niet zomaar afschepen en vindt een arts die betrokken is.

Succes voor al die ouders die aan het tobben zijn. Het kan goedkomen, echt!

carmen.

2. Livia75

Livia75 Fanatiek lid

2 dec 2012
    1.257
    47
    48
    Hoi Carmen,
    Pittige tijd voor jullie en erg herkenbaar.

Al had ik een huisarts die meteen mij 'geloofde', en medicatie voorschreef, wel een keer moeten afbouwen wat direct een ramp werd.

Er is een reflux topic bij de pijler baby en dreumes!

Succes

Ps. Misschien is het netter als je de namen van de kinderartsen verwijderd, ik vind dat toch een inbreuk op hun privacy? Als je een klacht hebt over die ene, dien die dan in bij het zhuis.

3. Karumuh

Karumuh Nieuw lid

12 jun 2014
    4
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hallo,

Dank je. Voor nu gaat het goed. Ik zal de topic eens bekijken.
    Wat de namen betreft van de artsen. Ik snap wat je zegt. Persoonlijk vind ik het geen inbreuk op hun privacy. Of ik het nu mondeling meldt in een gesprek met mensen of ik post het. Waar ik toch ook wel mee zat is dat er artsen zijn die je niet serieus nemen. Dat er niet direct een juiste diagnose gesteld wordt kan natuurlijk. Maar meedenken en empathie kan wel. Ik vind het belangrijk dat dit niet bij andere mensen gebeurd die zo aan het tobben zijn. En vooral als ik denk aan babys die een slokdarmontsteking aan zoiets overhouden.

Groetjes carmen

4. lolliebol

lolliebol Bekend lid

15 nov 2012
    647
    0
    0
    Ik ken inderdaad een kindje van 6 jaar die nooit meer van zijn medicijnen afkomt, omdat de kinderarts pas een half jaar na de geboorte van dat mannetje iets ging ondernemen. Dus echt super goed dat je dit gepost hebt, hopelijk hebben vele er iets aan!!

Deel Deze Pagina