Gentiaan violet. taboe? ik vind het eng!

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door Liefje13, 2 jan 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Liefje13

    Liefje13 Actief lid

    26 feb 2015
    373
    17
    18
    NULL
    NULL
    We komen maar niet van de spruw af. Dochter krijgt vreselijke krampjes van de nystatine en mijn tepels blijven branden als een gek. Nu dan toch maar Gentiaan violet proberen. Waar kan ik dit veilig bestellen en neem ik crème of de vloeibare variant?

    Belangrijker, waarom lijkt Gentiaan zo een taboe te zijn? Of nou ja, als ik Google krijg ik verhalen over dat het niet veilig zou zijn en iets met een reclame code nog wat? Kan ik het wel echt veilig gebruiken bij dochter van 4 weken?
     
  2. Amaryllis

    Amaryllis Fanatiek lid

    24 aug 2008
    3.708
    3
    38
    Persoonlijk heb ik geen ervaring met spruw, maar ik ken wel veel moeders die het positief over gentiaan violet hebben gehad. Het is een natuurlijk middel toch? Daar zijn sommige mensen bang voor, liever uit de farmaceutische industrie dan uit de natuur ;) En die laatste partij is er dan ook bij gebaat om antireclame te verspreiden, want er is waarschijnlijk minder geld aan te verdienen. Maar als nystatine voor jullie niet werkt, dan zou ik het gewoon gaan proberen hoor! Wie weet kun jij er binnenkort een positieve ervaring tegenaan gooien! :)

    En als je twijfelt kun je ook overwegen om het in huis te halen, en dan thuis uitgebreid de gebruiksaanwijzing doorlezen. Mocht je je er dan tóch niet bij op je gemak voelen, dan kun je er altijd nog voor kiezen om het niet te gebruiken...?
     
  3. Eliza78

    Eliza78 Niet meer actief

    Het is een prima middel. Hier meerdere keren gebruikt. Het enige nadeel vond ik de vlekken die je er van kreeg. Het werkte wel super.
    Als de schimmel bij jou vandaan komt, probeer deze dan van binnenuit te bestrijden.
    Zoveel mogelijk suikervrij eten en gezonde koolhydraten. Probeer je weerstand zo hoog mogelijk te houden. Dan honger je de schimmel uit.
    Bij mij werkte het middel Lapacho of Pau d'arco ook erg goed
    .Google maar eens.
    Verder kan je overwegen om via je huisarts een Fluconazol kuur te slikken.
    Sterkte er mee. Hopelijk is de spruw snel weg@
     
  4. kuiken1985

    kuiken1985 Actief lid

    21 sep 2012
    179
    0
    0
    NULL
    NULL
    Wat minder heftig naar mijn idee google een op kokosolie en spruw. lees veel goede verhalen ;)
     
  5. Kiekeboe4

    Kiekeboe4 Niet meer actief

    De ha heeft ook een ander middel wat ze na mijn idee een beetje 'achterhouden'

    Ik weet helaas niet hoe het heet maar het is een tube met een soort gel. Nystatine werkte voor geen meter bij ons en hiermee was het zo weg. Ik voelde me ook niet meer prettig bij Nystatine Door het langdurige gebruik.
     
  6. MamavanLieverd

    MamavanLieverd VIP lid

    1 dec 2014
    7.252
    5.204
    113
    Dat is geen achterhouden, dat is gewoon miconazol, alleen mogen hele jonge babys dat niet omdat de gel te dik voor ze is en dan kunnen ze stikken, dus maar goed dat de huisarts dat een paar maanden 'achterhoudt' ;).
     
  7. merah

    merah VIP lid

    8 jun 2009
    13.191
    4.337
    113
    Vrouw
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    #7 merah, 2 jan 2016
    Laatst bewerkt: 2 jan 2016
    Daktarine orale gel wordt met een reden 'achtergehouden'. Er zijn namelijk kindjes gestikt in dat spul omdat het te veel plakt.
    Ik weet het 'het valt allemaal wel mee, als je een klein beetje gebruikt en het goed uitsmeert blablabla', maar het zal je kind maar zijn.
    Artsen mogen het dus niet zo maar meer voorschrijven.

    Gentiaan violet is top-spul. Alle drie mijn kinderen hebben spruw gehad. Bij de oudste eerst nog aangemodderd met nystatine: waardeloos! Met gentiaan violet was ze er zo van af. Hier de vloeibare vorm. Ik gebruikt twee wattenstaafjes: 1 om het mondje open de te houden en de tweede, gedoopt in gentiaan, rolde ik uit in het mondje.

    Fluconazol zou ik trouwens alleen nemen als het ook echt 'in' je borst zit. Geloof me, als het zo ver is, dan weet je wat ik bedoel. Dat gaat veel verder dan brandende tepels. Fluconazol komt namelijk ook in de moedermelk. De ene arts doet daar wat makkelijker over dan de ander, maar het blijft toch chemische zooi.
     
  8. Snoopy1979

    Snoopy1979 VIP lid

    8 okt 2006
    33.808
    6.960
    113
    Vrouw
    Brabant
    Daktarin heet het. Als je er goed mee omgaat kan het prima voor kleine baby's, maar dan geen theelepel een paar keer per dag geven (dat krijgen ze inderdaad niet weg) maar een klein beetje na elke voeding. Dan kunnen ze er niet in stikken. Hier bij allebei de kinderen gebruikt en werkte goed.
     
  9. Arual83

    Arual83 Fanatiek lid

    11 jan 2012
    3.530
    0
    0
    Zuid-Holland
    Vervelend als het niet helpt. Je kunt de gentiaan violet via eurolac bestellen, zij kan je ook prima uitleg geven over het gebruik ervan. wij zijn er net vanaf mbv daktarin (na elke voeding), gentiaan kon ik ophalen maar was gelukkig niet nodig.
    Beterschap!
     
  10. merah

    merah VIP lid

    8 jun 2009
    13.191
    4.337
    113
    Vrouw
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    Ps. Vaak heeft een lactatiekundige het ook wel.
    Even bellen anders. Ik kon het toen zo ophalen.
     
  11. MamavanLieverd

    MamavanLieverd VIP lid

    1 dec 2014
    7.252
    5.204
    113
    Daktarin is de merknaam, miconazol de werkzame stof, of was je me niet aan het verbeteren ;). Ik heb er verder geen ervaring mee, want geen spruw, maar zoals Merah ook al schreef, is dat stikken dus de reden dat de huisarts het niet zomaar voorschrijft.
    Ik zou in ieder geval bij een jonge baby eerder voor de gentiaan violet gaan, hoewel je vast gelijk hebt dat als je voorzichtig doseert er weinig risisco is. Nu is mijn baby al weer 6 maanden, dus als we toch nog spruw krijgen, durf ik de daktarin/miconazol wel aan ;).
     
  12. Margha

    Margha Fanatiek lid

    19 nov 2008
    1.949
    25
    48
    Wij hebben 2 keer spruw gehad ten tijde dat de gentiaan violet niet verkrijgbaar was. De tweede keer ging het helemaal niet weg en is het uiteindelijk weg gegaan met pure kokosolie.
    Wat een leende was dat zeg.
    Ik heb geen ervaring met gentiaan violet maar na alle positieve verhalen zou ik het zeker bestellen als ik jou was.
    Succes.
     
  13. Zolief

    Zolief Fanatiek lid

    2 jan 2012
    1.413
    44
    48
    Onderin Nederland
    Gentiaan violet (bestel bij eurolac) is geweldig! Vooral omdat het maar 1x per 24 uur hoeft (ook je eigen tepelhof en tepel). Even 'oude kleren aan bij je kind en een slab die weggegooid kan worden daarna. Geen problemen met vlekken 😉. Twee 'kuurtjes' van 7 dagen gegeven en we waren er vanaf. Nystatine is waardeloos.
     
  14. Snoopy1979

    Snoopy1979 VIP lid

    8 okt 2006
    33.808
    6.960
    113
    Vrouw
    Brabant
    Nee was je niet aan het verbeteren (stond er misschien een beetje gek ;)), maar je krijgt inderdaad een tube Daktarin mee voor je kind, denk dat de meesten die naam beter kennen, vandaar. En voor jezelf een tube miconazol crème. Is uiteindelijk hetzelfde maar die Daktarin moet je niet op je tepels smeren en de miconazol niet in het mondje van je baby :D
     
  15. Snoopy1979

    Snoopy1979 VIP lid

    8 okt 2006
    33.808
    6.960
    113
    Vrouw
    Brabant
    Ik had me destijds ook verdiept in gentiaan violet trouwens maar het was geloof ik niet helemaal duidelijk of het ook schadelijk kon zijn, zoiets ;), heeft me daardoor niet overtuigd het te gebruiken in ieder geval en daktarin werkte.
     
  16. Patrijs1981

    Patrijs1981 Fanatiek lid

    22 dec 2011
    2.011
    1
    36
    Draagdoekconsulent
    Woerden
    Je kunt Gonneke van Eurolac erover mailen. Ik zweer erbij. Bij ons is er niets anders wat helpt.
     
  17. 1981Mama

    1981Mama VIP lid

    8 apr 2015
    5.989
    1.439
    113
    Toen onze baby 3,5 week was zat hij zo onder de spruw dat hij niet meer dronk... Nystatine hielp al niet. Toen een nachtje opgenomen geweest en met diflucan gestart. Het was veel vloeibaarder dan de gel die daktarin is, maar ivm dat verstikkingsgevaar toch even moeten blijven.

    Binnen 30u van een sneeuwwitte mond naar een gezond mondje!
     
  18. sheep82

    sheep82 Actief lid

    12 jun 2012
    152
    0
    0
    Eurolac inderdaad. Was bij mij afgelopen x niet verkrijgbaar. Ze waarschuwen er volgens mij voor dat het niet te sterk gebruikt wordt.
    Ik werd helemaal knetter van de spruw en de niet werkende nistatine na elke voeding . En ik smeerde mezelf ook.
    Gentiaan Violet was het enige wat goed werkte. En als je het volgens de gebruiksaanwijzing gebruikt, is er niks aan de hand. Eerst alles even afplakken :)
     
  19. Superjollie

    Superjollie Fanatiek lid

    13 feb 2011
    1.821
    72
    48
    Groningen
    Toen onze jongste zoon 4 weken was had hij spruw waardooe hij heel slecht en onrustig dronk. Via de lactatie deskundige gentiaan violet gekregen, met een dag of 3 ging onze zoon echt beter drinken en na de voorgeschreven week gebruik was de spruw weg.

    Uiteraard hebben we ondertussen ook alle beddengoed etc. goed gewassen etc.
     
  20. IJsthee

    IJsthee Bekend lid

    23 feb 2014
    711
    0
    0
    Nystatine zet inderdaad geen zoden aan de dijk. Mijn huisarts heeft toen (heel lief!) uitgezocht of gentiaan violet ervoor gebruikt mag worden Hij kon het nergens terugvinden vwb gebruik voor spruw, maar wist wel waar het in het verleden voor gebruikt werd en wat de bestanddelen zijn. Hij raadde het ten zeerste af voor oraal gebruik en al helemaal voor babies. Hij kon echt niet begrijpen dat dit bij babies wordt gebruikt.
    Ik ken wel suucesverhalen vanuit mijn omgeving, maar ik zou zelf nooit zo'n goedje via internet bestellen. Dan nog liever via de apotheek zodat je ook een voldoende verdunde variant meekrijgt.
     

Deel Deze Pagina