Pure nieuwsgierigheid.. Met 29w heb ik een groeiecho gehad, hier bleek de baby boven alle lijnen uit te komen. Hij was al 1986gr. (Waar 1100gr gemiddeld is) Met 34w was hij al 3500gr. De gynaecoloog heeft toen gelijk gezegd dat ze met 38w gaan inleiden, omdat de baby anders veel te groot is. Ook moet ik om medische redenen (heb zware reuma) in het ziekenhuis bevallen. Mijn eerste twee kinderen zijn beide in de 38w geboren en beide bevallingen gingen razendsnel. Ik woon nu een half uurtje van het ziekenhuis vandaan, dus ze willen ook geen risico's nemen. Nu ben ik as dinsdag 36+1 en heb dan weer een groeiecho. We zijn dan weer twee weken verder vanaf de echo 3500 Gr. Je zou toch nu zeggen dat het bijna niet anders kan dat de baby dan al zo'n 4000gr is?! En als dit zo is, zouden ze dan misschien met 37w al gaan inleiden? (Dat is dan weer een week verder, dus nog groter...) Of wachten ze dan liever alsnog tot 38 weken denken jullie? Ben zo benieuwd naar gelijke verhalen...
Hier ook een groot kind, p99,5. Bij 30 weken 2100 gram (1300 is normaal). In principe leiden ze bij 38 weken in, de baby is dan ook "klaar". Want gewicht zegt niet alles, en grote kinderen kunnen het na de bevalling best moeilijk hebben om hun temperatuur en suiker op peil te houden. Ik zou het iig overleggen met de gynaecoloog, en het blijven natuurlijk schattingen.
Ja het blijven idd schattingen. We lopen aardig gelijk op qua gewicht van de baby's. Ik heb zelf ook een fijner gevoel bij 38 weken moet ik eerlijk zeggen. Maar opeens dacht ik, als ze dinsdag zegt; we gaan voor 37 weken.. dan is dat al volgende week maandag!
hier is het beleid nu anders met 35 weken 3.5 kilo word zondag ingeleid door middel van ballon hopelijk maandag verder inleiden ben dan al ruim 39 weken. bij mn 1e werd ik met 38 weken ingeleid maar die had beste opstartproblemen het was te vroeg hij was wel ruim 4 kilo maar dat zegt dus niets over rijpheid
Oke Verschilt ook weer per ziekenhuis dus Want die 38w staat nu sowieso al En de mijne was dan ook 3,5kg maar dan al met 34w. Ben benieuwd wat ze dinsdag gaan zeggen
Langs een kant vind ik het een beetje 'gevaarlijk' om een gezonde baby zo vroeg al te halen. Ik snap enerzijds het feit wel dat een grote/zware baby niet echt goed natuurlijk geboren kan worden. (heb al het verhaal gehoord van een mama wiens zoontje onverwachts 54 cm was en +4kg woog), zij is natuurlijk bevallen met zwaar herstel nadien.. Maar een kind zo vroeg halen enkel om die reden vind ik niet aan te raden... Als het kind zelf niet beslist te komen is het ook traumatischer voor het kind zelf.. De enige pro reden vind ik het herstel van de mama zowel bij een natuurlijke bevalling van een kind +4kg als bij een ks... Nu hier heb je miss niet veel aan.. Nu zitten ze vaak ook naast de schattingen.. De onze zou 3.2 kg wegen en 50 cm groot zijn, hij is geboren met 52.5cm en 3.660 kg (zijn nu geen gigantische verschillen) maar we verschoten wel bij het horen van de cijfers... Overigens heeft hij zich met 41+1 zelf aangediend (dag er na zou ik ingeleid worden) en mijn herstel gaat super goed (+ baby is ook super gezond).. Veel succes met de bevalling wanneer ze ook zal zijn
De reden om eerder te halen is echt om complicaties te voorkomen. Vaak komen de baby's klem te zitten met schouders waardoor gebroken sleutelbeen of armpje optreedt. De moeder kan erg uitscheuren, en de bevalling moet vaker met tangen/vacuümpomp of keizersnede gebeuren. Rijpheid is inderdaad niet hetzelfde als grootte, en daarom moeten die baby's vaak na de geboorte nog een tijdje geobserveerd worden of ze hun temperatuur en suiker stabiel kunnen houden. Ook dat wordt steeds moeilijker hoe groter ze zijn. En zo'n dip in suiker of temperatuur kan levensbedreigend gevaarlijk zijn. Maar ik heb er alle vertrouwen in dat de gynaecoloog me hierin goed gaat begeleiden en op tijd ingrijpt.