Geocaching - nieuw topic

Discussion in 'De lounge' started by tupp, Apr 13, 2016.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Roodwang83

Roodwang83 Actief lid

Oct 12, 2015
    263
    0
    16
    NULL
    NULL
    Wij hebben er een van Garmin, erg gebruiksvriendelijk. Helaas wel vrij prijzig! Maar misschien zijn daar ook modellen die wat aantrekkelijker geprijsd zijn. Die Garmin met dat knopje in het midden (soort joystick) zou ik niet adviseren. Die hadden wij hiervoor en is niet gebruiksvriendelijk. Types/model weet ik helaas niet!

Kijk inderdaad ook even op marktplaats, ideaal.

2. mart

mart Fanatiek lid

Jun 2, 2012
    2,201
    0
    36
    NULL
    NULL
    Tja je komt zo nog eens ergens ;) noord, oost, zuid, west en dan zo ver mogelijk :D

Mijn man probeert nu alle vakjes van de kalender vol te maken.

Nu we een kleine hebben gaat het wel minder hard hoor.

3. tupp

tupp VIP lid

Jun 13, 2009
    22,856
    19,240
    113
    Female
    lerares basisonderwijs
    @Amdaa: Ik heb in het vorige topic een uitleg gegeven. Omdat ik lui ben, kopieer ik hem even.

Je moet je eerst aanmelden op www.geocaching.com. als je met je telefoon wilt cachen, is het handig daarna een app te downloaden. Bijvoorbeeld c:geo.
    Als je eenmaal aangemeld en ingelogd bent kun je op de site of in de app zoeken naar caches in de buurt. Daar staan dan de coördinaten bij. Als je in de app op je telefoon een cache vindt, hoef je de coördinaten vaak niet eens meer in te voeren, je kunt de cache dan openen en op het kompas duwen en dan stuurt hij je gelijk de juiste kant op.

Ik kijk in de app eerst op de kaart waar de cache ongeveer ligt. Dan fiets / wandel / rijdt je eerst naar dat gebied. Als je een beetje in de buurt bent, zet je de app aan. (Wel je GPS aanzetten op je telefoon ). En dan wijst de pijl in de richting waarin je moet lopen. Hij wijst 'hemelsbreed', dus houdt geen rekening met de paden, sloten e.d. die je onderweg tegenkomt. Soms kun je niet rechtdoor, als je dus te veel naar links afwijkt zul je een olek moeten zoeken waar je weer terug naar rechts kunt.

De app geeft ook aan hoeveel meter het nog is. Houd er rekening mee dat hij soms een beetje achterloopt, dat hij in ieder geval niet altijd precies zo snel aanpast als jij loopt. Dus als je wat dichter bij komt, is het handig om regelmatig even stil te staan. Zodra je bij 0 meter bent, sta je in theorie precies 'op' de cache. Maar het is niet altijd even nauwkeurig. Dat is het moment dat je moet gaan zoeken naar de cache. Dat zijn soms metalen doosjes die aan een hek vastzitten met een magneet. Of een vogelhuisje hoog in een boom, of een bakje dat verstopt zitten tussen boomwortels, of...

Elke cache heeft pictogrammen die de moeilijkheid van de cache zelf aangeven. (Soms moet je puzzels oplossen om de coördinaten te vinden waar de cache ligt. Of is hij erg goed verstopt in het landschap. Of het open maken gaat moeilijk.) En hij geeft ook de moeilijkheid aan van het terrein. Sommige caches kun je zelfs nog vinden als je een wandelwagen bij je hebt. Voor andere moet je dwars door een bos struinen, over sloten springen, in bomen klimmen of zelfs diepzee duiken.

Als je de cache helpt gevonden, maak je hem open. Daarin zit een boekje of rolletje papier waarop je je naam en de datum / tijd schrijft. Dat is het bewijs dat je hem gevonden hebt. Je kunt de cache dan ook nog online 'loggen'.

4. Casara

Casara Fanatiek lid

Aug 20, 2014
    2,268
    417
    83
    Wij hebben er inmiddels 6 opgelost! Verslavend!

5. tupp

tupp VIP lid

Jun 13, 2009
    22,856
    19,240
    113
    Female
    lerares basisonderwijs
    Leuk Casara!

Wij hebben net een GPS-apparaat aangeschaft. Woensdag wordt het lekker weer. Dus dan gaan we hem lekker uitproberen.

6. PenK

PenK VIP lid

Jan 20, 2006
    6,275
    521
    113
    Oh denk dat dit voor ons ook wel wat is.

Maar hoe begin je? Of wordt dat vanzelf duidelijk als ik me aanmeld??

Ik heb geen goede telefoon hiervoor, waar kan ik dan zo'n apparaat aanschaffen?

7. tupp

tupp VIP lid

Jun 13, 2009
    22,856
    19,240
    113
    Female
    lerares basisonderwijs
    Mediamarkt, Bever zweefsport, webshops. Er zijn zat plekken waar ze verkocht worden. Heeft jouw telefoon geen GPS. Misschien kun je eerst van iemand lenen, voordat je iets duurs aanschaft?

Als jij je aanmeldt en een beetje rondneust, wordt vast een hoop duidelijk. En anders kun je het hier vragen :)

8. PenK

PenK VIP lid

Jan 20, 2006
    6,275
    521
    113

Nee, ik heb nog een 'oud beestje' zelfs zonder abbonement:)
    Dat laatste is natuurlijk snel op te lossen maar ik denk dat 'ie dat nieteens aankan:)

Ik ga me er eens in verdiepen. We zijn graag buiten en actief.
    Wellicht een mooi verjaardagskado voor mijn man:)

9. tupp

tupp VIP lid

Jun 13, 2009
    22,856
    19,240
    113
    Female
    lerares basisonderwijs
    Altijd slim om iets wat je zelf wilt hebben aan je man te geven voor zijn verjaardag. :D

10. PenK

PenK VIP lid

Jan 20, 2006
    6,275
    521
    113
    Ja....haha!

11. tupp

tupp VIP lid

Jun 13, 2009
    22,856
    19,240
    113
    Female
    lerares basisonderwijs
    Ik heb net wat spulletjes besteld om zelf ook een cache te plaatsen. Of liever gezegd: genoeg spullen voor drie caches. Maar ik begin er maar eens met eentje. Een cache waarbij ze een puzzel moeten oplossen voor de eerste waypoint en daar ter plekke drie simpele vragen moeten oplossen om de echte cache te vinden.

Verder wil ik later nog 1 of 2 traditionals vinden die met kinderen leuk zijn. Maar daar moet ik nog wat beter over nadenken hoe en wat.

12. Miron

Miron Fanatiek lid

Feb 6, 2009
    2,349
    106
    63
    Zo vandaag ipv hutje mutje lopen op een braderie heerlijk het bos in gegaan en gaan cachen. De kids hebben zelfs een piraten diploma verdiend :) En in het begin was het wel een beetje nat maar algauw kwam zelfs het zonnetje. We hebben zelfs een hert gezien.

13. tupp

tupp VIP lid

Jun 13, 2009
    22,856
    19,240
    113
    Female
    lerares basisonderwijs
    Leuk Miron!
    Wij hebben het toch op een binnendag gehouden vandaag. Maar ik moet zeggen: m'n GPS brandt in mijn rugtas. Ik kan niet wachten om er weer op uit te trekken. Maar een zeiknat bos trekt me niet zo aan.

We hebben dit weekend wel een paar caches vlak buiten de stad gedaan. Daar zijn we steeds met de auto naartoe gereden. Voor ééntje moesten we nog wel een stukje lopen. Bij de andere twee konden we zo'n beetje bovenop de cache parkeren. :) Hoezo buitenhobby? Maar het waaide zo hard en na het stukje lopen bij de eerste cache had onze jongste al blauwe lipjes. Toch maar even de luie mensen variant gedaan dus, waarbij Grote Zoon en ik de auto uitsprongen en zochten, terwijl Klein Broertje en papa ons vanuit de auto gadesloegen. Echte gezinsactiviteit, haha.

Ik heb al wel een (denk ik) leuke reeks traditionals in een bos klaar staan voor als het weer opknapt.

14. Miron

Miron Fanatiek lid

Feb 6, 2009
    2,349
    106
    63
    Ja dat hebben wij ook al gedaan haha.

We hadden ook een aantal TB's die verder moesten reizen dus in we hebben ook in de stromende regen en hagel een tb hotel gezocht. Toen is de jongste terug in de auto gegaan.

Wij zijn nu al een aantal keren naar Genk gegaan daar liggen echt een paar leuke routes voor kinderen.

15. Casara

Casara Fanatiek lid

Aug 20, 2014
    2,268
    417
    83
    Inmiddels zijn we 30 caches verder en beetje verslaafd er aan. Mijn man is begonnen met de mysteries op te lossen en toen ik door had hoe het moest ook hier mee begonnen. Omdat onze dochter niet thuis was vandaag en gisteren zijn we er vanavond en gisteravond ook nog even op uit gegaan. Gisteren omgeving Nuth en vanavond naar het Spaubekerbos geweest. Zelfs een wild konijn gezien. Heerlijk om zo buiten bezig te zijn! Hebben een hele rits opgeloste mysteries liggen, nu nog mooi weer om ze te zoeken!

16. Casara

Casara Fanatiek lid

Aug 20, 2014
    2,268
    417
    83
    Waar hadden jullie die gezien? Zie dat je vlakbij woont.

17. Snoeki

Snoeki Fanatiek lid

Jan 30, 2014
    2,334
    258
    83
    Hier ook al verschillende xs caches gedaan en wil nu een jaar abonnement nemen.

Weet iemand of je dat op twee devices kan gebruiken zo'n abonnement? (Uiteraard op 1 account, mijn account )

Bevoordeeld dat mijn man het account kan gebruiken op de telefoon in de app, en mijn dochter en ik het account gebruiken op een gps apperaat?

18. tupp

tupp VIP lid

Jun 13, 2009
    22,856
    19,240
    113
    Female
    lerares basisonderwijs
    Je GPS apparaat maakt toch niet echt verbinding met internet? Volgens mij kan het wel. Ik gebruik in ieder geval (gratis account) mijn telefoon en een GPSapparaat. Ik heb een aantal caches in mijn GPS geladen. Ik log ze via de telefoon of thuis op de computer. En dat gewoon allemaal op één account.

Ik heb er vandaag ook weer een paar gevonden. Voor een deel wel in de stromende regen. Een vriendin van mijn cachet (?) al langer. Zij heeft mij ook op dit idee gebracht trouwens. Vandaag zijn we eerst naar een escape-room geweest (dat was dan voor haar weer een nieuwe ervaring) en daarna nog enkele caches gelopen. Zij wist ze al te vinden, maar had uit deze reeks de bonus nog niet gevonden. Ik heb dus de hele reeks kunnen loggen en we hebben nu allebei ook de bonus op onze naam staan.
    Voor deze caches hadden we een paar keer een UV lamp nodig. Dus zonder haar had ik hem sowieso niet kunnen zien. Zij doet dit al veel langer een heeft echt een hele arsenaal aan attributen: UV-lamp, laser, zaklamp, magneet aan een touwtje, tandarts spiegeltje... En dan noemen ze dit een gratis hobby. ;) Ik ben al een fors bedrag kwijt aan GPS-apparaat (nou ja, dat had op zich niet gehoeven, een telefoon heb ik toch.) En nu ook al geïnvesteerd in wat spullen om caches te verstoppen. Maar je kunt het dus nog veel gekker maken.

Ik zit met een half-af plan om een cache van lego te maken, samen met onze zoon. Maar dat wordt natuurlijk wel een duur geintje. (Ik wil hem echt van legosteentjes bouwen.) En ze worden natuurlijk toch wel eens gestolen of vernield. Dus dat plan had ik al weer een beetje verlaten. Maar nu denk ik om het misschien in de toekomst toch te doen, maar dan inderdaad te zorgen dat je er wat van dit soort attributen voor nodig hebt om het te vinden. Dan heb je toch meer kans dat alleen de wat meer serieuze cachers ernaar op zoek gaan.

19. Miron

Miron Fanatiek lid

Feb 6, 2009
    2,349
    106
    63

GC5MV9X dit is een van de caches.

In deze omgeving liggen zowiezo een paar hele leuke kinder trails.

20. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

Oct 8, 2006
    34,241
    7,283
    113
    Female
    Brabant
    Zijn nu op Texel en hebben vandaag 5 caches gevonden. Je komt echt op plekken waar je anders nooit zou komen. De kinderen vinden het ook echt leuk en we maken mooie wandelingen zo :). We hebben alleen wel bijna alle gratis caches al gedaan en we blijven een week, zit te denken aan een premium account voor 1 maand maar weet niet of dat kan? En hoe? Vanavond even in verdiepen.
    Wel sneu, hadden net een cache gevonden komt er een meisje van een jaar of 5 aangelopen met een gps apparaat ;). Zij hebben meteen onze travelbug weer meegenomen die wij hadden achtergelaten :)

Share This Page