Geocaching

Discussie in 'De lounge' gestart door klarinet, 30 jan 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.227
    7.275
    113
    Vrouw
    Brabant
    Hier in de wijk al wel leuke caches gevonden met kinderspul erin (zie foto). Die in het bos was niet zo, zat niets in behalve een logrol. Was ook een microcache volgens mij en dat was (is altijd bij micro?) fotorol doosje. En de anderen hadden we dus niet gevonden...

2. Ismi2006

Ismi2006 Bekend lid

1 mrt 2015
    803
    0
    16
    NULL
    NULL
    Leuk leuk!! Ik heb de app ook weer gedownload. Vorig jaar een aantal gevonden met de kids en nu begonnen ze er weer naar te vragen. Wij gaan dus weer op pad!

3. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.227
    7.275
    113
    Vrouw
    Brabant
    Tuc, hier die mijn collega bedoelde (dus niet de Melanen in Halsteren maar wel in de buurt). Ze zijn genummerd maar er zijn er ook een paar extra, hoe dat zit weet ik niet. Heb ze allemaal maar opgeslagen en dan gaan we ze lopen via de snelste route ;). Die met het vraagteken is de bonus cache, als je alle antwoorden van A t/m F hebt, dan krijg je nieuwe coordinaten voor de bonus cache :). Volgens mijn collega was deze route echt heel leuk!

4. Snoeki

Snoeki Fanatiek lid

30 jan 2014
    2.334
    258
    83
    Hier vanmorgen weer een cache gedaan gedaan hier in de buurt bij een industrie terrein. Mijn dochter vond het ook weer erg leuk.

Wat ik wel vreemde vond was dat de app heel anders werkte.
    Het kompas zat in de rechter bovenhoek van het kaartje en gaf noord zuid. Enz aan. terwijl de vorige keer onderin de kaart het compas in een balk zat . En aangaf welke richting je moest lopen.

Hoe kan dat ?

5. tuc

tuc Niet meer actief

Ah thanks zal ze eens bekijken

6. Pluisjee

Pluisjee Fanatiek lid

15 mrt 2012
    4.592
    20
    38
    Vrouw
    Noord Holland
    Ik snap het nog niet helemaal maar ga mij er eens in verdiepen. Lijkt mij echt leuk , dochter is gek op dit soort dingen. Zoontje is nog een beetje te klein maar die vind alles prima en houdt vooral van buiten zijn ;)

7. Uilenmama

Uilenmama Niet meer actief

Geocaching lijkt mij ook erg leuk
    Ik wil meer wandelen en zo heb je een leuke uitdaging.
    Maar ik snap het niet zo goed. Ik heb de app c:geo gedownload en ik heb me ingeschreven. Ik heb ook een paar caches in de buurt gevonden op de app. Maar dan?
    Kan iemand mij uitleggen hoe je verder gaat? Stap voor stap? En hoe moet je zoeken?

8. Annalise74

Annalise74 Fanatiek lid

6 mei 2006
    2.258
    2
    38
    West Nederland
    Wij hebben pas ook onze eerste gedaan, via een app van geocaching.com. Maar ik lees hier ook over andere apps.
    Ik ben nog helemaal nieuw in de wereld van het Geocachen, is het misschien een idee om alle apps waarmee je kunt "spoorzoeken" op een rijtje te zetten? Of kom je dezelfde caches tegen in verschillende apps?

9. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.767
    18.913
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Ik kijk in de app eerst op de kaart waar de cache ongeveer ligt. Dan fiets / wandel / rijdt je eerst naar dat gebied. Als je een beetje in de buurt bent, zet je de app aan. (Wel je GPS aanzetten op je telefoon :)). En dan wijst de pijl in de richting waarin je moet lopen. Hij wijst 'hemelsbreed', dus houdt geen rekening met de paden, sloten e.d. die je onderweg tegenkomt. Soms kun je niet rechtdoor, als je dus te veel naar links afwijkt zul je een olek moeten zoeken waar je weer terug naar rechts kunt.

De app geeft ook aan hoeveel meter het nog is. Houd er rekening mee dat hij soms een beetje achterloopt, dat hij in ieder geval niet altijd precies zo snel aanpast als jij loopt. Dus als je wat dichter bij komt, is het handig om regelmatig even stil te staan. Zodra je bij 0 meter bent, sta je in theorie precies 'op' de cache. Maar het is niet altijd even nauwkeurig. Dat is het moment dat je moet gaan zoeken naar de cache. Dat zijn soms metalen doosjes die aan een hek vastzitten met een magneet. Of een vogelhuisje hoog in een boom, of een bakje dat verstopt zitten tussen boomwortels, of...

Elke cache heeft pictogrammen die de moeilijkheid van de cache zelf aangeven. (Soms moet je puzzels oplossen om de coördinaten te vinden waar de cache ligt. Of is hij erg goed verstopt in het landschap. Of het open maken gaat moeilijk.) En hij geeft ook de moeilijkheid aan van het terrein. Sommige caches kun je zelfs nog vinden als je een wandelwagen bij je hebt. Voor andere moet je dwars door een bos struinen, over sloten springen, in bomen klimmen of zelfs diepzee duiken.

Als je de cache helpt gevonden, maak je hem open. Daarin zit een boekje of rolletje papier waarop je je naam en de datum / tijd schrijft. Dat is het bewijs dat je hem gevonden hebt. Je kunt de cache dan ook nog online 'loggen'.

10. duikster

duikster VIP lid

13 nov 2005
    5.714
    73
    48
    Annalise:
    Op www.geocaching.com en op De Officiële Nederlandse GPS Cache Hunt Site en Forum - Geocaching - Schatzoeken met de GPS - kun je veel informatie vinden wat geocaching is en wat allerlei verschillende mogelijkheden zijn. Er zijn ook intro filmpjes.

Ik werk zelf met de app van geocaching.com. Deze is ook gecombineerd met de officiele website. Met c:geo heb ik geen ervaring.
    Voor puzzelsc aches die je niet opgelost krijgt / hulp bij nodig hebt heb je weer andere sites, zoals bv geoleaks. Af en toe wel handig als je er echt niet meer uitkomt
    Verder kun je op geocachingkids.nl per provincie caches opzoeken die vooral gericht zijn op kinderen. Deze lijst is overigens verre van compleet.

11. Mir78

Mir78 Bekend lid

21 nov 2014
    838
    81
    28
    Vrouw
    Tupp heeft al een mooie uitleg gegeven. Wat de cache zelf betreft, het is niet altijd of vaak niet een opvallend iets waarin je de logol vindt. Men laat het passen in de omgeving. Wij hebben een eigen cache liggen in een beboomd gebied en grond met struiken en takken en hebben bijv een boomstronk uitgehold en daar zit de cache in, echter hebben we deze weer zo geplaatst dat je hem op moet tillen om te ontdekken dat hij los staat. Je ziet het niet direct. Eigenlijk op of om het nulpunt aan van alles voelen of het los zit....

12. Luuz

Luuz VIP lid

16 aug 2008
    23.842
    2.610
    113
    Hier
    Ook aangemeld. Is alweer jaren geleden dat ik er 1 gedaan heb.
    Hier in de buurt liggen er 3 dus als het nog droog wordt vandaag, ga ik met de kinderen op pad. Anders volgende week maar. Leuk!

13. Ligero

Ligero VIP lid

1 aug 2011
    6.823
    1.533
    113
    Hoe ervaren jullie geocaching met kleuters als er alleen maar microcaches te vinden zijn? Ik wilde gaan 'schatzoeken' met mijn dochter van bijna 4 maar ben bang dat het voor haar helemaal niet leuk is als er alleen een kleine logrol in zit. Hier in de omgeving ligt niks groters

14. Annalise74

Annalise74 Fanatiek lid

6 mei 2006
    2.258
    2
    38
    West Nederland
    Hoe gaat het hier met alle Geocachers? Weten jullie hoe je zonder internet verbinding kunt cachen? Ik gebruik nu c:geo maar heb buiten de deur geen internet op mijn mobiel en dan doet de kaart het dus niet. Beetje lastig cachen. Weet iemand hier een oplossing voor?

15. Snoeki

Snoeki Fanatiek lid

30 jan 2014
    2.334
    258
    83
    Hier os de ervaring dat het niet erg is als je van te voren uitlegt dat het bijzonder is om in het log te schrijven.

Hier heb ik verteld dat het ren schatzoekers geheimpje is.
    Moet hier wel bij zeggen mijn dochter heeft een grote fantasie haha en was 3,5 bij de eerste keer.

16. Chiaraa

Chiaraa Fanatiek lid

27 apr 2008
    1.561
    1
    0
    Hier nog een paar ervaren cachers. Nu op een erg laag pitje maar met dit mooie weer begint het weer te kriebelen.

Als je het cachen echt leuk vindt, schaf dan een gps aan. Tweedehands kan natuurlijk ook! Zoveel prettiger (door stevigheid en batterijduur ) dan met de telefoon.

Op deze site vind je informatie over offline gebruik van C:geo.
    Geocachen met je smartphone (c:geo app voor Android) - GeocachingWijzer.nl

17. Miron

Miron Fanatiek lid

6 feb 2009
    2.349
    106
    63
    ik gebruik de app van geocaching.com en deze doet het ook offline.

We hebben er nu totaal al 20 gevonden. We merken dat we ook echt steeds beter worden. We hebben ook al onze eerste mystery cach gedaan. Onze kinderen vinden het ook leuk en helemaal niet erg als we een micro cach vinden. Ze vinden het helemaal super als ze hem gevonden hebben en als er dan iets in zit is dat alleen maar een extraatje niet de hoofddoel. En mijn kinderen zijn 4 en 6.

Deel Deze Pagina