Ivm mijn Endometriose ga ik aan de Healthy Food. Ik sta aan het begin ervan en ben nu al erg geinspireerd.... Wie doet dit nog meer? Lijkt me leuk om wat recepten, ervaringen ed uit te wisselen.. Misschien zijn er in NL ook leuke beurzen hiervoor?
Gezond eten is geen medicijn, je endometriose zal er niet van over gaan. Was het maar zo'n feest, dan mankeerde ik niks.
Daar zijn de meningen over verdeeld! Ik heb gelezen dat door een speciaal endometriosedieet mensen echt veel minder pijn hebben en dat endometrioseplekken zelfs kleiner zijn geworden. Veel vrouwen hoeven daardoor niet eens aan de pil en worden gewoon iedere maand ongesteld. Ik weet niet wat het voor mij kan doen, maar ik geloof er zeker in dat sommige voeding de endometrioseplekken extra irriteren en daardoor extra pijn doen. Dit schijnt te gelden voor tarwe, vlees, zuivel, suiker...
En ik moet het gesprek ook nog afwachten met de gynaecoloog hoor, weet niet eens hoe erg ik het heb. Heb eerst ook nog die scan. Maar van wat ik over gezond eten in het algemeen heb gelezen ben ik erg geinspireerd!! Kwaad kan er zeker niet!
Geen. Pijnstilling als het nodig is. De gyn wil me aan de pil, maar dat wil ik niet. Ik heb het in de spierlaag van de baarmoeder. Ik heb vooral heel pijnlijke menstruaties met wee-achtige pijn en krampen. Ik eet al jaren heel gezond, maar ik mankeer van alles hoor. Ik denk wel dat je bepaalde klachten kunt verminderen, maar over gaan, nee dat denk ik niet. Ik vind het trouwens wel raar dat je zo lang moet wachten op de officiële uitslag en de behandeling!
Ja in eerste instantie zou het fijn zijn als de menstruaties minder pijnlijk zouden verlopen. Ik ga het gewoon proberen door die voeding. Ja raar he dat het zo lang duurt. 5 weken na de operatie pas. Weet ook niet of dat normaal is. Hij heeft me natuurlijk wel verteld dat hij al Endo heeft gevonden, maar niks over een eventuele behandeling. Maar non stop aan de pil of kunstmatige overgang zie ik ook niet zo zitten....
Van gezond eten wordt niemand slechter, maar ik word een beetje boos als er van die genezingsclaims komen.
Weet dat jij dat niet zegt, maar vaak worden dit soort dingen door dieetontwerpers wel gesuggereerd. Kijk, als je gezond eet heb je meestal een betere conditie, en daardoor voel je je beter. En ik denk ook dat je jezelf ziek kunt maken door verkeerde dingen te eten. Maar genezen door te eten...gaat me te ver (kreeg vandaag ook weer zo'n zweefmededeling op mijn FB...blijkbaar hoef je om kanker te genezen alleen maar je keukenkastje open te trekken...)
Wat mijn endometriose betreft geloof ik er zeker in dat bepaalde voeding invloed heeft op de ernst van de aandoening. Ondanks goede voeding kun je nog steeds endometriose krijgen, maar door op een bepaalde manier te eten en een aantal dingen niet meer te eten kun je het wel onder controle krijgen, dat geloof ik wel.
Wij eten zonder pakjes en zakjes, gebruiken alleen uit luiheid nog wel tomaat uit blik voor veel dingen. Maken gerechten zelf door kruiden te mengen etc. Is veel makkelijker en goedkoper; zo'n maaltijdpakket van de supermarkt zitten 2 zakjes in voor een paar euro en dna moet je alsnog vlees en groenten zelf toevoegen. We zijn hier eigenlijk mee begonnen toen onze dochter mee ging eten 2 jaar terug, ivm haar koemelk en andere allergieen bleef ik verpakkingen lezen. Ik vind 't fijn om puur te koken. Alleen we mijden nog geen suikers en tarwe. Ik probeer zelf door de weeks wel koolhydraatarm ( Althans, suiker, brood, pasta, rijst en aardappel vrij/arm ) te eten. Het is wel een grote verandering denk ik als je gewend bent veel dingen in de supermarkt te kopen, maaltijdmixen, gekruid vlees, kan en klaar producten. Wij kopen eigenlijk voornamelijk groenten, fruit en vlees, dan zuivel en eieren en dan schuift er een brood aan en later nog wat lekkers voor het weekend.
Daar heb je ook gelijk in hoor; er is voeding die ontstekingen bevordert en invloed heeft op je oestrogeenhuishouding. Wat je het beste kunt vermijden is soja en wat je goed kunt nemen is een voedingssupplement met GLA.
Ja precies! Wat ik heb gelezen is dat de grootste boosdoeners voor endometriose vlees, tarwe, suiker en zuivel zijn. Ik eet nu speltbrood en geen vlees meer. Alleen heel af en toe wat kip. Heb verder quinoa, kokosolie en chiazaadjes ontdekt. Die laatste zijn zo gezond!!! Als je leest wat dat allemaal doet voor je lichaam
En als bijkomend voordeel ben ik nog weer extra afgevallen van al die gezonde dingen. Weeg nu net zoveel als 10 jaar terug En dat terwijl ik toch al 2 kids heb mogen krijgen..... Zelfs mijn man is al wat afgevallen, want hij is ook dol op mijn smoothies en snoept daardoor minder...