Jep, ik heb destijds op deze site veel info gevonden, Vereniging EMDR Nederland. EMDR, voor mensen die een trauma of verlies te verwerken hebben. Het is er twee vormen met bewegingen of met piepjes Ik heb de laatste gehad. Vond het zonde van mijn tijd, het heeft niets af gedaan. Maar je leest er wel veel positieve dingen over dus wellicht helpt het bij jou wel... Succes iig.
Ja, ik heb de sessies met bewegingen gehad en ik heb er echt helemaal niets aan gehad.. Misschien is het ook wel met wat voor een gevoel je zo'n sessie begint (ik was al vrij sceptisch, maar dacht probeer het wel gewoon) of het ook werkt voor je. Ik ben sowieso al niet echt het type wat uit zichzelf naar een psycholoog gaat, dit is dan ook op advies van de gynaecoloog gegaan maar mijn inziens zonde van mijn tijd geweest. Eigenlijk werkt het heel simpel.. Je moet de traumatische gebeurtenis voor je zien, daar het ergste beeld uitnemen, dat beeld vasthouden en dan gaat ze met dr hand bewegen. Die hand moet je dan volgen. Dan vraagt ze je een cijfer te geven over de zwaarte van het beeld dat je voor je ziet, wat je erbij voelt en hoe erg je het vind. Dit wordt steeds herhaald en herhaald totdat je uiteindelijk het cijfer 0 geeft. Na een uur was ik het helemaal zat, ik kreeg er koppijn van en had het helemaal gehad, dus heb ik gezegd dat ik het beeld niet meer vervelend vond blablabla.. De week erop begon het weer opnieuw.. Nee ik vond het helemaal niks. Ik hoop dat het voor jou wel werkt!
mijn zusje heeft die therapie met geluid gevolgd. Ze heeft daarvoor meerdere sessies gehad en heeft voor haar goed gewerkt. Het haalt de herrinnering niet weg, maar het gevoel wat de herrinnering oproept vlakt af of verdwijnt. Daardoor heb je minder triggers die de negatieve gevoelens oproepen.
Ik heb het ook gehad maar dan met piepjes een paar keer het heeft laat maar zeggen voor de helft geholpen! Maar als je het niet probeer weet je het niet.
Onze dochter heeft Emdr gehad, gaat wel anders dan bij volwassene maar.principe is hetzelfde. Haalt herinnering niet weg maar wel de heftigste emotie. Heeft hier goed geholpen.
dankje voor de reactie's ga eens kijken of ik dat kan krijgen kan het altijd proberen natuurlijk dat was toch iets met piepjes? of hoe gaat dat?
ik heb de emdr met piepjes gehad vorig jaar en begin dit jaar i.v.m. trauma verwerking (had nogal last van ptss) bij mij heeft het heel goed geholpen! (om ook maar even een succes verhaal te plaatsen ) je krijgt een koptelefoon op je hoofd, de psych (ik had een vrouw dus zal vanaf nu met "ze" alles typen ) vraagt je dan om het beeld op te roepen waar je het het moeilijkst mee hebt. er wordt gevraagd welk cijfer je eraan geeft als 10 is heel moeilijk/zwaar en 1 nergens last van vervolgens hoor je piepjes/tikjes om en om in je oren (alsof je naar een klok luistert die tikt en je er tussenin zit) ik heb altijd mn ogen gesloten gehouden om me beter te kunnen concentreren dan vraagt de psych "wat voel je nu", en dan moet je zeggen wat je voelt, dit kan dus een emotie zijn, maar bijvoorbeeld ook dat je voet jeukt. vervolgens moet je je op dit gevoel concentreren. (ondertussen gaan de tikjes/piepjes gewoon door) na een tijdje vraagt ze weer "wat komt er nu op"..."concentreer je daar op" regelmatig tussendoor zegt ze "ga terug naar het oorspronkelijke beeld en concentreer je daar op" en vervolgens de vraag "wat komt er op" halverwege de sessie wordt er gevraagd om weer terug te gaan naar het 1e beeld en hier nu een nieuw cijfer aan te geven "hoe erg is t om naar dit beeld te kijken" dan gaat t vervolgens zo door als de 1e helft, en aan het einde van de sessie moet je weer een cijfer geven. aan het einde van de sessie heb je zeker hoofdpijn, en je kan je nog een paar dagen raar voelen, maar dat komt omdat het iets langer doorwerkt. bij mij kwamen als ik dan daarna thuis was de emoties er uit en moest ik eerst ff een lekker potje janken. ik ben nooit na een sessie weer gaan werken op dezelfde dag, dat trok ik niet, dus ik plande ze na 2 sessies maar zoveel mogelijk eind van de dag ik heb uiteindelijk 4 EMDR sessies nodig gehad om het trauma te verwerken, in zoverre, ik kan er nu aan terug denken en mee om gaan zonder al die heftige emoties te ervaren, dit blijft wat kalmer, wat rustiger. daarnaast had ik ook andere sessies met de psych, ben in totaal een jaar bezig geweest. mocht je t tijdens een emdr sessie even niet trekken mag je dit ook gewoon aangeven, dan stop je voor die dag en praat je over andere dingen. de theorie erachter is het volgende; door de piepjes/tikjes worden beide hersenhelften geactiveerd, en "gedwongen" om met elkaar te communiceren... stel dat je trauma "rechts" zit, en die heb je lekker die weggestopt want dan heb je nergens last van (niks is minder waar helaas), en de herinneringen moeten naar "links" want daar kan je het een plekje geven. als je dan aan t ergste beeld terug denkt in "rechts", en je je hierop gaat concentreren, zodat het meer in t "midden" komt, door de piepjes word je tegelijkertijd afgeleid zodat je aandacht verdeeld lijkt op de een of andere manier....weet niet goed hoe ik dit uit moet leggen maar goed, de herinnering wordt dan in elk geval op een gezonde manier verwerkt op de juiste plaats. nu praat ik heel erg vanuit een trauma, want daar heb ik zelf ervaring mee, ik heb geen idee hoe dit met andere dingen zit waarvoor je emdr kan krijgen. 1 ding is zeker, je moet er wel voor open staan, sta je dat niet, dan zal niks werken... het heeft bij mij 10 jaar geduurd voor ik er klaar voor was, en mbv emdr ben ik er nu helemaal bovenop weet niet hoe ik dit voor elkaar had kunnen krijgen met praatgesprekken.. ook een voordeel: je moet het beeld oproepen, je hoeft het niet tot in detail te vertellen, psych moet natuurlijk wel een globaal idee hebben van wat er is, maar met emdr opzich kan je nog een hoop voor jezelf houden mijn psych heeft mij wel eens verweten dat ik er nu nog steeds "makkelijk" over kan praten, maar dat is mijn doel ook helemaal niet geweest. ik hoef het gebeurde niet aan de wereld te vertellen, het ging er bij mij om dat ik er zelf mee om kon gaan, in mezelf, voor mij alleen en voor niemand anders jeeeeeeeeeeetje wat een verhaal kortom, ik vind het zeker een aanrader! maar zorg dat je er voor open staat (maar anders helpt niks...) als je nog vragen hebt mag je natuurlijk uiterlijk een pb sturen succes!!
Ik heb veel collegae die het volgen ivm traumatische dingen die op het werk gebeuren. Onze bedrijfspsycholoog werkt met piepjes het vlakt de emotie die je hebt bij een bepaalde gebeurtenis. De eerste paar keer kun je exhter beroerder voelen dan daarvoor. Het ia dan verstandog door te zetten. Echter als je emotie minder is bij het trauma moet het trauma zelf nog wel verwerkt worden en emdr maakt het dus makkelijker om erover te praten. Kan dus wel aanraden om daarna ook nog gesprekken te hebben voor het eigenlijke trauma. Anders heb je een grotere kans dat het alsnog terug komt. Niet volgende week missxhien niet volgend jaar maar misschien wel met 10 jaar.