Mijn zoontje van 2,5 jaar peutert telkens als hij zich ook maar even verveeld in bed aan het behang, ondertussen heeft hij al een hele reep eraf getrokken. Het heeft ons veel tijd en moeite gekost en het was zo mooi ... Ik heb een ledikanthoes aan de zijkant van z'n ledikant gespannen en met tierips vastgemaakt en er staat een plastic scherm tussen de muur en zijn bed, maar hij heeft het voor elkaar gekregen het scherm te breken en is doodleuk aan de hoofdzijde van het bed aan 't behang begonnen. Ook heb ik naast zijn bed een aantal tijdschriften gelegd waarvan hij weet dat hij die mag scheuren zo hard hij wil, maar naast dat hij die tijdschriften verscheurd (zeg maar gerust versnipperd) zit hij OOK nog aan het behang... Ik heb hem al meerdere keren heel duidelijk verteld dat dat mama erg boos maakt en dat dat ECHT NIET mag, ik heb hem een tik op zijn vingers gegeven maar hij schijnt het niet te willen snappen. Hoe kan ik hem nou hier voor straffen zodat hij het snapt en het niet meer doet? Ik kan zijn bed niet in het midden van de kamer zetten zodat hij niet meer bij de muur kan, zijn kamertje is daar simpelweg te klein voor. Iemand tips?
ik zou zeggen ledikant midden in de kamer zetten... maar je geeft al aan dat zijn kamer daar te klein voor is, denk dat dit de beste oplossing is nl. Ik zelf doe het wel zo als mijn zoon er mee begint, schijnt dat ze dit allemaal wel eens doen (heb ik van horen zeggen) maar wat een goede straf is? ik weet het niet... Negeren is niet goed want dan gaat hij leuk verder, boos worden levert weer negatieve aandacht op... ik hoop dat je goede tips krijgt!
misschien is het te onduidelijk dat hij het 1 (tijdschriften) wel mag scheuren en voor het ander (behang) straf krijgt. Misschien moet je hem maar leren dat hij nooit mag scheuren?
ik had rondom het bed van mn zoontje mfd platen met van dat zachte spul erop en daarover weer een mooi stofje wat bij de rest van zn kamer pastte op de muur gekit
ja, ik had ook al zoiets bedacht, van platen op de muur zeg maar, maar m'n man vind dat hij 't maar gewoon moet afleren. :S maar hoe maak je dat nou duidelijk? Bedankt voor de reacties trouwens.
tis lastig omdat je er niet bij bent he... of om de zoveel minuten gaan checken en blijven zeggen dat het niet mag en ik zou de tijdschriften ook weghalen, misschien iets te verwarrend
misschien babyfoon met camera neerzetten? en als ie er dan aanzit meteen er heen en dan kun je ook direct volgend op het ongewenste gedrag een gepaste straf geven. Het probleem is nu denk ik dat hij het al een tijdje geleden gedaan heeft zodra jij het ontdekt en dan heeft straffen niet zo veel effect meer. Een alernatief bieden (tijdschriften) is op zich een goed idee, maar misschien afspreken dat hij dat alleen mag met pappa of mamma erbij en alleen beneden? Sowieso (evt semi 'streng')uitleggen dat zijn bedje is om te slapen en niet om te spelen (dus niet met de tijdschriften in bed laten klooien) En wat bij mijn zoon werkt (maar daar moet t wel het kind naar zijn): uitleggen waarom iets niet mag. succes!
of een soort van beloningssysteem dan pobeer je net andersom, het goede gedrag vooral aandacht geven als hij lief is geweest mag hij smorgens een mooie sticker uitzoeken
En werkt andersom niet? Goed gedrag belonen? Oftewel bijv. stickers sparen als hij het NIET doet? En dan een cadeautje bij zoveel stickers?
misschien een ander bed, een gewoon bed ipv een ledikant zodat hij uit bed kan gaan en kan gaan spelen.
denk dat een beloningssysteem met stickers ook verwarrend zal werken omdat hij nu alleen nog maar stickers krijgt als hij wat doet op de wc... maar 't is verder wel een goed idee, maar ik weet nog niet of hij dat precies door heeft. Hij doet het overigens meestal als hij 's middags in bed ligt. Dan slaapt hij meestal niet maar ik heb soms die rust even nodig en ja, dan verveelt hij zich wel eens, daarom heb ik 'm boekjes gegeven voor in z'n bed, zodat hij niet in z'n verveling botviert op het behang.. Uitleggen heb ik ook geprobeerd en hij knikte alsof hij 't snapte maar ja of hij 't echt snapt is natuurlijk maar de vraag ...
hij is nog niet klaar voor een groot bed, daarvoor beweegt hij veel te veel in z'n slaap (hij slaapt altijd tegen de zijkanten van z'n ledikant aan). en daarnaast wil ik niet dat hij gaat spelen terwijl hij moet slapen. ben allang blij dat hij nog geen uitbreek-pogingen doet...
Dat deed mijn dochter ook maar dat was gelijk afgelopen toen ze in een gewoon bed lach. beloningstickers vind ik zo gechanteer als ik tenminste bij een aantal zie (misschien is het bij jullie anders) ik zie geregeld dat als een kind wat goeds doet een sticker krijgt en wat fouts de sticker er gelijk afgepulkt word van het sticker bord
Ruben deed het ook. Ineens was het ook weer over (hield mijn hart al vast voor het nieuwe huis). Hij lag overigens voor zijn 2e verjaardag al in een peuterbed, dus dat was het hier niet. Het leek op uitproberen (hij had het echt niet bewust door denk ik). Elmo
Ik trek de stickers niet weer van z'n stickerkaart af hoor! Bij ons is het echt bedoeld als bemoediging om nog eens op de wc te plassen. Als het niet lukt, dan niet, jammer dan, volgende keer beter! Hij mag de tijd nemen van mij voor die dingen. Behangscheuren heeft hij de afgelopen dagen niet meer gedaan dus misschien is de boodschap eindelijk over gekomen. Maar ik ben wel blij dat hij nog in een ledikant ligt; wat mij betreft tot hij er letterlijk uit gegroeid is. Ik ben heel blij dat hij nog geen uitbraakpogingen doet .
Nadat ik een BOEM hoorde...was ik blij dat we een peuterbed hadden staan. Maargoed, eigenlijk was het leed al geleden he. Gelukkig zijn ze soepel in de gewrichten