Chronische hyperventilatie wie nog meer?

Discussie in 'De lounge' gestart door Luciaatje, 7 mrt 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Luciaatje

Luciaatje Fanatiek lid

15 nov 2011
    2.349
    2
    36
    Psycholoog
    En wat had jij voor klachten hiervan en wat deed je eraan? Volgens mijn h.a. heb ik hier last van. Ik heb als kind astma gehad en mezelf toen een soort 'verkeerd/ te hoog' ademen aangeleerd, vaak naar adem snakken doordat hij dus teh oog zit. Ik ben ook een beetje hypochondrisch en eigenlijk te veel gefocust op ' voel ik iets? Heb ik pijn op de borst?'. Etc, dat maakt het natuurlijk alleen maar erger :x
    Ik ben trouwens begonnen met hardlopen , en ik slik magnesium. Soms heb ik weken/ maanden geen last, dan opeens weer wel.
    Herkenning?

2. Spitsmuis

Spitsmuis Niet meer actief

Ik herken het helemaal!
    Heb hier al jaaaaaren last van en ik weet stom genoeg eigenlijk niet beter.
    1x is het zo erg geweest dat ik er echt ziek van werd en moest overgeven er van.
    Werd zo misselijk van het verkeerd ademhalen en daardoor raakte ik weer in paniek (kotsfobie dus werd banger door de misselijkheid dus ging erger hyperventileren) en tja,toen werd ik zo misselijk dat ik moest overgeven.
    Maar ik heb het lang niet meer zo erg als voorheen.
    Alleen op stressmomenten wil het wel eens gebeuren maar ik kan me gelukkig goed herstellen.
    Herken de klachten en ga dan bewust goed op mijn ademhaling letten en dan zakt het na 15 min. meestal wel weer.
    Dat is ook echt het enige dat bij mij werkt want de middeltjes als door een zakje ademen e.d. werken bij mij totaal niet.

3. Luciaatje

Luciaatje Fanatiek lid

15 nov 2011
    2.349
    2
    36
    Psycholoog
    'pff vervelend het Spitsmuis!!!
    Het 'stomme' is dat ik zelf psychologie studeer, daarom schaam ik me er soms een beetje voor. Maar ja, ik ben ook maar een mens! En als ik bezig/ afgeleid ben heb ik nergens last van :p
    Eerst was ik heel bang voor kanker e.d., maar nu is het meer bang voor m'n hart. Als voormalig astmapatiënt ben ik een beetje benauwd/gevoelig bij weersverandering (zoals nu bij eerst vriezen de volgende week mooi weer), en dan sluipt het er weer in: zou het toch niet m'n hart zijn???
    Maar ik probeer dan te relativeren. Denken: ik ben 22, rook niet, geen overgewicht, hoe groot is die kans??? Daarbij heb ik geen last als ik hardloop of zwaar werk doe (thuiszorg), meer alleen 's avonds of als ik tijd heb om te piekeren haha. Dat helpt wel.

4. msroxy

msroxy Fanatiek lid

12 dec 2007
    1.040
    0
    0
    Volgens mij is dit gewone hyperventilatie. Bij chronische hyperventilatie adem je altijd verkeerd en is je lichaam ingesteld op het teveel aan co2. Het ademen in een zakje is bij niemand een oplossing heb ik eens gelezen.

5. msroxy

msroxy Fanatiek lid

12 dec 2007
    1.040
    0
    0
    ik heb al bijna 10 jaar chronische hyperventilatie. Ik wist er eigenlijk niet zoveel vanaf en had vooral last van hartkloppingen en een benauwd gevoel.
    Toen ik begon met sporten bijna een jaar geleden bleek dat ik een hartslag had van 230 na ernstige inspanning. Nu heb ik me erin verdiept en blijkt dat je hoe langer hoe meer klachten krijgt van CHV. Sporten is dan ook niet meer goed, omdat je eerst van de CHV af moet zijn. Als ik nu op een goede manier adem ga halen gaat mijn hart gek doen, omdat mijn lichaam nu ingesteld is op het teveel aan co2. Laatst had ik 3 dagen erg goed op mijn ademhaling gelet en toen heb ik een week geen klachten gehad. Helaas toch weer verkeerd gaan ademen.. Het enige echte medicijn is dus om gedurende langere periode zoveel mogelijk op de goede manier te ademen. Moeilijk!

6. Luciaatje

Luciaatje Fanatiek lid

15 nov 2011
    2.349
    2
    36
    Psycholoog
    Pff vervelend msroxy ! Bij mij lijkt hardlopen toch wel te helpen, het helpt me namelijk te ontspannen, en daar reageert mn ademhaling weer op een positieve manier op? Ik bouw het trouwens hee lrustig op met intervaltraining

7. zonnetje1980

zonnetje1980 Fanatiek lid

9 feb 2009
    4.405
    11
    38
    in mijn huisje
    Hier ooit bij de fysio geweest om anders te leren ademen. Vaak vergeet ik het weer. Maar als ik weer een aanval heb dan ga ik heel erg letten op het bewust ademen.
    Je moet door je buik ademen en niet over je borst.
    En proberen te ontspannen. Af en toe aan meditatie doen.

Misschien is yoga of tai chi iets voor je.

En het zit soms ook in het weer, vooral als de lucht erg vochtig is.
    Ik heb ermee leren leven, heb het gelukkig ook niet heel erg. Maar zo af en toe steekt het toch de kop op, vooral als ik het druk heb en veel aan mijn hoofd heb.
    Heb dan vooral een drukkend gevoel op mijn borst, maar even goed ademen en ontspannen. En afleiding zoeken in wat gaan doen.

Andere tips die ik heb gehoord; polsen onder de koude kraan bij een aanval.

Succes

8. suus02

suus02 Fanatiek lid

30 jan 2009
    3.385
    858
    113
    home sweet home
    Heb je al ademtherapie of ontspanningsoefening gevolgt? Kan namelijk goed helpen.

9. mamamadelon

mamamadelon Fanatiek lid

13 aug 2007
    4.077
    5
    38
    Ik heb het ook 2 jaar hyperventilatie gehad, toen ik stopte met koffie en thee drinken werden m'n klachten een stuk minder (cafeinisme).
    Nu heb ik er geen last meer van alleen als ik moe ben merk ik dat ik weer verkeerd ademhaal.

10. Zonnebloem1987

Zonnebloem1987 Fanatiek lid

9 jan 2009
    1.327
    21
    38
    Ja hoor!
    Hier ook!
    Na een postnatale depressie is dat nooit meer helemaal overgegaan!
    Als ik heel moe ben of gestresst kan ik er op wachten!
    Gelukkig kan ik het zelf onder controle brengen!
    Ik adem een paar keer HEEEEEEL lang uit, net zo lang tot je bijna stikt..dan komt het weer goed!
    Heb er regelmatig paniekaanvallen van gekregen!

11. Bizzy

Bizzy Fanatiek lid

30 okt 2007
    2.828
    2
    36
    thuisblijf moeder
    rotterdam
    Hier ookal jaren mee bekend :(
    Toen ik het net had had ik extreem last van me darmen, diaree, obsipatie, krampen ect en was als te dood voor enge ziektes in me darmen, ( als ik de zenuwen heb ben ik nog steeds aan de rees :))
    Later kwam hier hoofdpijn bij echt zo'n band gevoel, duizelig , hartkloppingen die ik hoorde in me hoofd, verhoogde hartslag en benauwdheid, het idee hebben niet te kunnen slikken ( in extreme aanvallen!) stijve armen en benen, tintelend gevoel in vingers...joh noem maar op......
    Veel therapieen gehad van gewone fysio tot ademshalingtherapie en het hielp maar even.
    Beste tip gehad van me ma ooit....ga zingen :D
    Gooi een nummer op die je helemaal kent en zing uit volle borst mee ( zo leuk voor de buren en rest van de omgeving haha) concentreer je hierop en je ademhaling is weer laag:);)
    Sterkte ermee het kan je hele leven gaan beheersen!

12. Luciaatje

Luciaatje Fanatiek lid

15 nov 2011
    2.349
    2
    36
    Psycholoog
    Ik doe trouwens ook aan yoga. Ja, sommige periodes gaat het heel goed, andere weer wat minder.
    VOrig jaar heb ik best een heftig jaar gehad (2 familieleden overleden, gezakt op 1 punt voor m'n studiejaar, moeder erg ziek), en nu het wat 'rustiger' is steekt het juist weer de kop op....
    Het is bij mij echt in combi met hypochondrie. Daardoor ben ik momenteel bang voor m'n hart en zit ik steeds :voel ik daar iets? Klopt het te snel? Etc, en ja juist als je denkt: als ik nou maar gene pijn op de borst krijg!! Dan komt het natuurlijk alweer opzetten ;) En daar raak ik dan weer van in paniek, zo lastig!
    Ik probeer ook vooral afleiding te zoeken, ben net even lekker wezen shoppen

Deel Deze Pagina