Veel misbruik in jeugdzorg Kinderen in pleeggezinnen en tehuizen worden drie tot vier keer vaker slachtoffer van seksueel misbruik dan jongeren die thuis wonen, schrijft de Volkskrant vandaag. Kinderen die uit huis geplaatst zijn en een licht verstandelijke beperking hebben, zijn zelfs tien keer vaker slachtoffer. Het zou om ernstig en vaak ook langdurig misbruik gaan. Seksueel misbruik is nog steeds een groot taboe, stellen de onderzoekers van de Universiteit Leiden. De helft van de ondervraagde slachtoffers van misbruik in de jeugdzorg durfde zelfs in de anonieme vragenlijst niet te melden wie de dader is. Tijdelijke noodoplossing Seksueel misbruik komt vaker voor bij meisjes dan bij jongens, en vaker in jeugdzorginstellingen dan in pleeggezinnen. De onderzoekers vinden daarom dat jeugdzorginstellingen alleen moeten worden ingezet als tijdelijke noodoplossing. Eindrapport in herfst De commissie-Samson doet in opdracht van de Tweede Kamer onderzoek naar seksueel misbruik van minderjarigen die door de overheid in instellingen of pleeggezinnen zijn geplaatst. Het eindrapport wordt in oktober verwacht.
Deze berichtgeving sterkt me alleen nog maar meer in onze plannen om voor pleegzorg te gaan! Verschrikkelijk...
tsja ik kan mij voorstellen dat juist die vieze pedo's zich aanmelden om als pleegouder beschikbaar te zijn. Dan worden je slachtoffers fijn thuis afgeleverd en krijg je er nog voor betaald ook. echt om te kotsen!!!
Precies. En als er afwijkend gedrag wordt getoond bij het kind, kun je zeggen tja ze hebben toch een achtergrond he. Vreselijk!
Pfff, ik schrik daar echt van. Ik weet dat screening niet 100% waterdicht kan zijn, maar dit vind ik echt heeel veel. Ik vraag me dan weer af hoe het komt dat dergelijke mensen erdoor komen...
Vreselijk, maar goed, het maakt blijkbaar niets uit of er al eens een melding is geweest. Voorbeeld: Tegenover mij woont een oudere vrouw die 4 pleegkinderen had. Op een gegeven moment zag iemand van de buren dat ze die kinderen sloeg. Er kwam een onderzoek en de kinderen zijn met een politiemacht het huis uitgehaald omdat er veel meer gebeurde wat niet door de beugel kon. Affijn ... Kinderen de deur uit, mochten geen contact meer met haar, stoppen ze gewoon WEER pleegkinderen bij haar. Een meisje van een jaar of 9 heeft constant straf, moet dan in de gang zitten op een krukje in dr pyjama Ze moet elke ochtend om 7 uur met de hond wandelen. En als klap op de vuurpijl heeft ze ook nog eens oppaskinderen. Ze is zelfs gewoon aangemeld bij een kinderdagverblijf als zijnde kinderopvangadres Er is contact met het betreffende kdv opgenomen om om uitleg te vragen en hoe het kan dat een vrouw waarbij de pleegkinderen vanwege mishandeling uit huis zijn gehaald zich kon opgeven als oppasadres, want je moet een verklaring van goed gedrag hebben toch? Er schijnt dus alleen een aantekening gemaakt te worden als het je eigen kinderen betreft die uit huis zijn geplaatst en omdat dat "maar" pleegkinderen zijn behoudt ze gewoon haar verklaring voor goed gedrag Schiet mij maar lek hoor.
De screening is inderdaad vrij intensief. Maar hoe wil je hier achterkomen, als mensen deze "plannen" hebben? Dat kan mijns inziens (bijna) niet. Blijkt ook wel dat het meer voorkomt nog bij instellingen tov pleeggezinnen. Doet me meteen denken aan gymleraren/zwemleraren etc. Mensen met dit soort neigingen die dan werk zoeken en vinden waar ze veel met kinderen te maken hebben..
Monkeylove, wat een eigenaardig en verschrikkelijk sitautie. Ik mag hopen dat dit een uitzondering betreft... Kan me niet voorstellen dat dit de "normale" gang van zaken is.
Dit is niet nieuw. Doe geen oogkleppen op. Kinderen hebben het thuis niet altijd goed. Maar gaan ze naar een pleeggezin of wat dan ook. Komen ze er dubbel beschadigd uit. Doe vooral oogkleppen op en dan pas... Weet je wat er werkelijk te koop is in deze wereld. . Vind je het gek dat mensen jeugdzorg en dergelijke niet meer vertrouwen. En terecht ook.
Laten we ook niet vergeten dat nog altijd wel heeeeel veeeel pleeggezinnen zijn waarbij het wel goed gaat he. Dat het gebeurt is al erg genoeg, maar het is natuurlijk NIET zo dat uithuisplaatsing bij een pleeggezin per definitie betekent dat het kind wordt mishandeld/misbruikt. Voor zover ik weet zijn er meer goeie pleeggezinnen dan slechte ... alleen worden nu de slechten weer onterecht synoniem gesteld met alle goede pleegezinnen. Ik denk dat JZ en/of Pleegzorg ook zelf met dit soort zaken in hun maag zitten. Kan me niet voorstellen dat ze dit met voorbedachte rade doen.
Eens met Strijkkraal! Ik ben van mening dat zowel JZ en Pleegzorg veel goed werk doen, maar dat wordt vaak vergeten door alle negatieve berichtgeving.
Vat het niet letterlijk op........ Er zullen altijd rotte appels tussen de goede zitten. Dat mensen zich er over verbazen daar bedoel ik oog kleppen mee op.....
dan moet je niet zeggen dat ze in een pleeggezin of instelling dubbel beschadigd worden. SOMS is dat het geval ja... Ik schrik ook van de cijfers en ze mogen van mij gerust nog wat strenger zijn bij de selectie, maar ik vind het jammer als iedereen over 1 kam wordt geschoren. Er zijn er genoeg die het met veel liefde doen
Nou als je het over het misbruik in totaal hebt.. Tuurlijk komen ze er dan dubbel beschadigd uit of zie ik dat dan verkeerd.????
volgens mij begrijpen we elkaar niet? Je kan toch niet bedoelen dat ieder kind die in een pleeggezin geplaatst wordt, beschadigd wordt?!
Nee zo bedoel ik het idd niet. Maar de kinderen die voor hun veiligheid of wat dan ook in een pleeggezin terecht komen en dan ook nog misbruikt of wat anders die komen er toch dubbel bekocht van af. Ze werden beschermt ergens onder gebracht en komen van de regen in de drup. Snap je me nu
Inderdaad kende een jongetje die thuis werd en nog steeds heel erg word verwaarloosd hij heeft een tijdje in een /pleeggezin gezeten en hij leefde helemaal op. Kreeg eindelijk de aandacht die hij verdiende en de regelmaat en stabiliteit die hij nodig had. Helaas is hij weer terug bij af en zit hij weer bij zijn moeder.