Wie o wie?! De eerste was een spoed KS en nu lig ik met 35,3 wkn plat op bed omdat ik zoveel pijn in mijn bekken en bil (ischias) heb. Er loopt nog een klein dametje rond hier en ik trek het gewoon niet meer...en die pijn en de zorg voor mijn dochtertje. Ik heb afgelopen maandag mijn intake in het zh gehad en de gyn gaf aan dat een natuurlijke bevalling mogelijk zou moeten zijn, en dat een keizersnee wel bespreekbaar is. Ik was daar heel blij mee, dat het natuurlijk zou moeten kunnen, maar nu ik me zo klote voel, neig ik toch naar weer een KS... Wie heeft in hetzelfde schuitje gezeten? En wat is jouw beslissing toen geweest?
Evene een vraagje vooraf. Waarom hebben ze gezegd dat een ks bespreekbaar is? Als het niet nodig is stellen ze t vaak toch ook niet voor. Of heb je er medische redenen voor? Ikzelf heb ook een ks gehad en is prima gegaan. Ik mocht zelfs na 2 dagen alweer naar huis. Dus ja ik zou t zo weer doen. Mocht ik in jouw schuitje zitten dan was ik misschien wel weer voor de ks gegaan. Maar uiteindelijk moet je zelf een beslissing maken waar jij je goed bij voelt. Houd er wel rekening mee dat het herstel na een tweede ks vaak niet zo snel is als bij de eerste. Het is en blijft natuurlijk een grote buikoperatie. Succes met het maken van je keuze!
De gyn zei (letterlijk) dat ze een natuurlijke bevalling aanraadt, maar ze vroeg ook hoe ik tegenover een volgende KS zou staan. Ook zei ze dat we moesten kijken hoe het in de komende weken gaat.... Dus niet medisch, maar blijkbaar zijn ze er niet heel moeilijk mee. Maar wat is wijsheid hè?! Want ik zit (lig!) nu met pijn en heb de zorg voor mijn dochter (overdag dan, ik ben met verlof) maar na een KS ben ik ook niet mobiel, heb ik pijn, maar heb ik ook nog eens 2 kinderen... Ik weet het niet, heb nu zoveel pijn dat het me veel waard is om zo snel mogelijk van deze zwangerschap 'af te zijn'...
Ik zou voor de natuurlijke bevalling gaan maar dat weet je, we kletsen samen ook in mijn gestart bericht over positieve natuurlijke bevalling na ks. Succes met je beslissing. Een 2e ks lijkt mij heel zwaar omdat je dan dus zorg hebt voor 2 moppies. Het is een zware operatie! Kunnen ze je Niks geven nu tegen de ongemakken??
Ik mocht niet kiezen hoor, ik moest het gewoon eerst weer proberen na mijn eerste ks. Overigens ks of niet, ik denk sowieso niet dat ze nu de baby al gaan halen, ook met een ks wachten ze vaak tot 39 weken.
Kan je niet vragen of ze je bevalling in willen leiden en dan van te voren een ruggeprik geven? Zo hebben ze het bij mij ook gedaan door ernstige BI. Je hebt dan (bijna) geen pijn en je weet dat ze je niet zomaar langer laten lopen.
Ik dacht dat inleiden na een KS niet zomaar kon?! Ik had gevraagd aan de gyn of ik bij een natuurlijke bevalling ook moet doorlopen tot een natuurlijk begin en daar zei ze ja op. Maar misschien omdat ik er niet expliciet om gevraagd heb?!
Hier heeft de gyn het wel gehad over inleiden, met een balloncatheter en gel geloof ik, niet met infuus. Maar ik zou zelf zeker voor een natuurlijke bevalling - ingeleid - kiezen ipv een geplande KS. Dan heb je lichamelijk echt heel veel hulp nodig denk ik, met de zorg voor je baby en je andere kindje!
Toch nog even met je gyn overleggen. Ik zou ook worden ingeleid na een 1e ks als het niet spontaan zou beginnen, hier werd toen ook over een balloncatheter gesproken. Persoonlijk zou ik ook niet voor een ks kiezen als een natuurlijke bevalling nog een optie is, bijvoorbeeld dus door inleiden.
Ik zou ook voor een vaginale bevalling gaan, indien mogelijk.....vind het nog steeds jammer dat ik het niet heb mogen meemaken. Daarentegen vond ik juist het herstel van mijn geplande keizersnee veel beter en sneller gaan dan het herstel van mijn spoedkeizersnee! Je gaat toch veel fitter het ZH in...
Hier 2x een spoed ks. Ik moest het de 2de keer zelf proberen als het begon, als het weer niet zelf begon kreeg ik wel eens ks (1ste keer ks wegens niet lukkende inleiding ondanks alle toetsers en bellen). Inleiden mag in principe wel en weeopwekkers ook, maar gezien mijn geschiedenis met dochter (resultaat 0,0 en erg fijn was het niet) besloten om het niet te doen. Ik herstelde van mijn 2de ks sneller dan van de 1ste. Maar ik was sowieso zelf veel fitter dan bij (42.1) dochter. Nu was ik pas 39.3 wk en liep nog hele afstanden terwijl bij dochter een rondje om het huis al te ver was. Nadeel van een ks is wel dat je ouste nog echt heel klein is en je haar absoluut niet mag tillen. Maar ze heeft nog veel verzorging nodig: luiers, trap af, in en uit bed, etc en ze begrijpt niet dat mama niet mag tillen. In mijn geval was dochter al 2j8mnd zindelijk, sliep in een groot bed, kon zelf de trap op en af en snapte het prima dat ik niet mocht tillen. Bij mijn zoontje zou het driftbuien en verdriet opleveren omdat hij het niet snapt.
Dank jullie wel voor de reacties! Ik had nog niet gedacht aan vragen om inleiden, ik was zo van slag van de pijn dat ik dacht "dán maar nog een KS".... Wat me eigenlijk helemaal geen fijne optie lijkt hoor Dus ik ga a.s. afspraak met de gyn bespreken wat de mogelijkheden zijn..... Mijn dochter snapt er ook helemaal niets van als ze niet getild mag worden, of als ze niet op de arm mee de trap af mag (ze kan het heel goed zelf hoor, maar madame is af en toe gewoon lui )
Hier een meisje van even oud als jij hebt, maar die moet ook nog veel getild worden. Ze kan prima de trap op, maar soms wil ze gewoon niet, of ze gaat halverwege de trap draaien en zitten, levensgevaarlijk! Trap af kan ze zelf nog niet, dus ik til ook nog wat af met mn dochter. 12 kilo is echt veel te zwaar om na de KS te tillen, zelf hoop ik dus echt op een vaginale bevlaling!
Je hebt gelijk hoor! Wat grappig dat onze oudsten een week schelen en de jongsten straks ook bijna even oud zijn. Echt hetzelfde schuitje dus Mijn dochter weegt inmiddels 12,5 kg! Idd te zwaar om te tillen na een KS. En ik lag vannacht ineens aan de pijn na de KS terug te denken; dat je niet eens zelf je bed uit kon komen de eerste dagen.... Dat is toch ook niet iets om naar uit te zien
Ik ben vorig jaar bevallen dmv een keizersnede en na 5 maanden was ik weer zwanger. Dus die kleine van mij kan nog niet eens lopen maar is toch al best zwaar. Ik word met 36 weken overgedragen aan de gyn. Maar ga er van uit dat ik het eerst zelf mag proberen. Maar kan me jou situatie goed voorstellen. Maar ook al zouden ze voor een keizersnede kiezen zul je toch nog wat weekjes moeten wachten denk ik.
@all; natuurlijk weet ik dat ze een KS ook niet nu al gaan uitvoeren... Ik dacht alleen als je de beslissing voor een KS neemt, dan krijg je ook een datum erbij en dan heb je iets om naartoe te leven, een einddatum, waardoor het misschien allemaal wat draaglijker wordt...
Vaak krijg je toch pas een week of twee van te voren de datum te horen, althans volgens mij bij ons in het zh.. Ik heb bij mijn gyn aangegeven dat ik zo n bevalling die ik bij mijn dochtertje niet meer wil.. Zij gaf aan dat het zonde zou zijn als we het die dag ( 30 weken ) al zouden beslissen en dat we rond 37 / 38 weken beslissen.. Wel afspraken gemaakt over dat als hij niet ingedaald is rond de 37 weken dat we dan een ks plannen..
Hoe was het bij je dochtertje dan? Spoed KS omdat Zenitel volledig ingedaald was en er dus niet uit kon komen?
Ingeleid wat twee dagen duurde voordat het effect had.. Toen het uiteindelijk begon ging het wel vrij vlot.. Ik mocht toen op een gegeven moment persen, want ze zou wel verder indalen tijdens het persen.. Dat gebeurde dus niet na meer dan een uur was ze nog niet verder ingedaald en toen werd het een ks..
Pffff, dat is heftig! Waarom werd je ingeleid trouwens? Maar heftig hoor, al het werk mogen verrichten en dan nog de ok op