Geplande keizersnede of natuurlijk?

Discussie in 'De bevalling' gestart door gate, 18 mei 2021.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. gate

    gate Bekend lid

    12 jun 2014
    723
    506
    93
    Gisteren ben ik bij de gyn geweest om de bevalling te bespreken. Vanaf 36 weken word ik overgedragen ivm keizersnede bij de eerste. Nu dus de keuze: ga ik het natuurlijk proberen of ga ik weer voor een keizersnede en dan ditmaal een geplande?

    De reden van de vorige keizersnede is dat mijn zoontje een sterrenkijker was en niet verder kwam in het geboortekanaal. Nu is op voorhand niet te zeggen of deze baby ook een sterrenkijker gaat zijn maar hij ligt wel met zijn ruggetje rechts wat schijnbaar niet de meest gunstige ligging is (mijn zoontje lag ook met zijn ruggetje rechts).

    Ik wil het liefst natuurlijk bevallen maar ben bang dat het weer niet gaat lukken. De gyn zei dat het herstel van keizersnede niet zoveel verschil maakt tussen spoed of gepland, terwijl ik juist heel veel lees dat het herstel sneller is bij een geplande.

    Ik hoor graag ervaringen!
     
  2. Ting86

    Ting86 Fanatiek lid

    4 okt 2016
    1.002
    589
    113
    Vrouw
    Ik heb een spoed- en een geplande keizersnee gehad en ik vond persoonlijk ook weinig verschil qua herstel. Alleen de eerste 2 dagen was een groot verschil qua pijn (na de spoedkeizersnee veel wondpijn, na de geplande keizersnee veel naweeen), maar daarna verliepen beide redelijk vlot qua herstel.
     
  3. Mikun

    Mikun Bekend lid

    25 aug 2015
    691
    382
    63
    Ik heb ook beide gehad. Ik vond de geplande ks echt zoveel prettigere dan de spoed ks. Ik vond het herstel ook wat sneller gaan eigenlijk, maar kan ook zijn dat het zo voelde omdat ik wist wat ik moest verwachte deze keer.
    Ik mocht ook kiezen en ben erg blij dat ik deze keuze gemaakt heb.
     
    twee vindt dit leuk.
  4. 1991Mamavanvier

    1991Mamavanvier Fanatiek lid

    1 apr 2020
    1.689
    1.292
    113
    Vrouw
    Heb ook beide gehad, de eerste ivm sterrenkijker.. 2e gepland. Herstel vond ik niet veel uitmaken, maar het erna toeleven en het te beleven vond ik wel veel verschil in zitten..
    Echter, kon ik het allemaal overdoen had ik bij de 2e zwangerschap geen geplande ks gedaan omdat ik nu nooit mee zal maken hoe normaal bevallen zal zijn en dan vind ik toch wel heel jammer! Dus, ik zal in jou geval, het normaal proberen.
     
  5. siepel

    siepel Actief lid

    15 jun 2010
    417
    206
    43
    Ik lees mee want ik sta voor dezelfde keuze en ik twijfel zo erg..
    hier spoed KS gehad ivm ernstige PE.
     
  6. gate

    gate Bekend lid

    12 jun 2014
    723
    506
    93
    Bedankt voor jullie reacties! Wat was de reden dat jullie de geplande kregen/kozen?
     
  7. 1991Mamavanvier

    1991Mamavanvier Fanatiek lid

    1 apr 2020
    1.689
    1.292
    113
    Vrouw
    Gyn zei hier dat de baby nog veel te hoog lag (37w) en dat hij niet het idee had dat de baby ging indalen.. Ook had ik flinke bekkeninstabiliteit kon bijna niet meer lopen incl nog 1 rondlopen van nog geen 2 had ik er voor gekozen een geplande te doen.
     
  8. twee

    twee Fanatiek lid

    7 jul 2014
    1.635
    535
    113
    Hier idem
     
    Mikun vindt dit leuk.
  9. Kruimeltje 1

    Kruimeltje 1 Bekend lid

    18 mrt 2009
    666
    494
    63
    Vrouw
    Ik heb geen ks gehad maar wou wel ff mijn verhaal doen.
    Mijn 1e was ook een sterrenkijkertje. Wel natuurlijk bevallen, maar ging niet goed.
    Ik was bij de 2e wel bang dat het weer zo zou lopen, maar de 2e ging helemaal super. Geen sterrenkijker en zonder problemen bevallen.
    Dus als jij er open voor staat , zou je nu vaginaal kunnen proberen te bevallen . Hoe de 1e ging zegt niets over de volgende
     
  10. Ting86

    Ting86 Fanatiek lid

    4 okt 2016
    1.002
    589
    113
    Vrouw
    Ik heb gekozen voor een geplande keizersnee, omdat ik een soort van trauma heb overgehouden van de spoedkeizersnee en ik geestelijk er heel slecht uit was gekomen. En ik was bang voor weer een spoedkeizersnee en wilde daar niet weer alle fratsen omheen hebben.
     
  11. Kimmetjuh90

    Kimmetjuh90 VIP lid

    14 dec 2017
    16.976
    9.921
    113
    Vrouw
    Postbezorgster
    Ik heb bij beide geplande keizersnedes gehad, ik mocht niet kiezen voor natuurlijke bevalling (bang dat ik kwam te overlijden of dat de schade onherstelbaar zou zijn).
    Als ik wel had mogen kiezen, had ik voor natuurlijke bevalling gekozen, maar helaas is t hier geen keuze geweest :(
    Mocht er nog een 3e komen word ook die met geplande keizersnede geboren:)
     
  12. gate

    gate Bekend lid

    12 jun 2014
    723
    506
    93
    Ook bedankt voor jouw reactie! Alle ervaringen zijn welkom :).
    Het hoeft zeker niet zo te gaan als de vorige keer, daar ben ik me ook bewust van. Maar ja, dat blijft toch in je achterhoofd + dat het ruggetje nu weer rechts ligt zit me niet lekker. En ook dat kan nog veranderen, maar omdat dit bij de vorige ook zo was heb ik nu gewoon het gevoel dat ook deze zo blijft liggen... het is gewoon zo jammer dat je geen garanties hebt... kijk als deze ook weer in stuit zou liggen (lag mijn eerste nl in eerste instantie) zou ik sowieso direct voor een ks gaan. Ook ga ik voor een ks als het erop aankomt dat ik ingeleid moet worden. Maar ja, dat is allemaal (nog) niet aan de orde.
     
  13. gate

    gate Bekend lid

    12 jun 2014
    723
    506
    93
    Dan is het ook anders! Dan heb je geen keus. Ik vind het eigenlijk heel lastig dat ik nu een keuze heb. En ik begrijp dat het voor jou ook niet fijn is dat je niet de kans hebt gehad om het natuurlijk te proberen.
     
  14. gate

    gate Bekend lid

    12 jun 2014
    723
    506
    93
    Ik heb gelukkig niet perse een trauma eraan overgehouden, dat lijkt me echt heel erg. Maar vond het wel vervelend dat het zo moeizaam verliep allemaal en dat het dan uiteindelijk toch gehaald moet worden, dan heb ik idd ook liever niet al die fratsen eromheen.
     
  15. gate

    gate Bekend lid

    12 jun 2014
    723
    506
    93
    Ow, dus jij hebt er best laat nog voor gekozen dan? Vind het ook vervelend dat ik over 2,5 week al moet zeggen wat ik wil... snap wel dat ze een planning moeten maken natuurlijk maar toch...
     
  16. Kimmetjuh90

    Kimmetjuh90 VIP lid

    14 dec 2017
    16.976
    9.921
    113
    Vrouw
    Postbezorgster
    Nee idd, ik had als ik wel de keus had gehad, voor natuurlijk gekozen :)
     
  17. 1991Mamavanvier

    1991Mamavanvier Fanatiek lid

    1 apr 2020
    1.689
    1.292
    113
    Vrouw
    Zover van te voren kan het niet gepland worden omdat ze een OK planning moeten hebben kan z'n 2/1,5 week pas van te voren.. Dus je kan laat nog beslissen wat je wilt.
     
  18. siepel

    siepel Actief lid

    15 jun 2010
    417
    206
    43
    Dat is ook precies mijn overweging nu.
     
  19. siepel

    siepel Actief lid

    15 jun 2010
    417
    206
    43
    Als ik volgende controle met 32 weken een keus heb gemaakt gaan ze me inplannen, dus dat is zeker 6/7 weken van te voren
     
  20. 1991Mamavanvier

    1991Mamavanvier Fanatiek lid

    1 apr 2020
    1.689
    1.292
    113
    Vrouw
    Oké hier kon hij geen datum zeggen.. Door bekkeninstabiliteit wel gevraagd, en hij wilde sowieso wel een geplande ks doen, maar zei.. Ik kan je alleen vertellen dat het in..... Week gaat gebeuren. En dus 2 week/1,5 week van te voren de echte definitieve afspraak gemaakt kon worden.
     

Deel Deze Pagina