Gentle Sectio

Discussie in 'De bevalling' gestart door MissBlue, 29 dec 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. MissBlue

MissBlue Niet meer actief

Ik ben erg benieuwd naar ervaringen met een gentle sectio, aangezien ik die zelf binnen nu en 2 weken mag meemaken.
    Hoe heb je het ervaren?
    Konden al je wensen die je vooraf had vervuld worden?
    Hoe ging het achteraf met je herstel?

Ik heb komende week een gesprek hierover met mijn gyn, maar wellicht hebben jullie nog adviezen om er dit keer een onvergetelijke, positieve ervaring van te maken.

Dankjewel!

2. jolien 1986

jolien 1986 Niet meer actief

Mijn keizersnede zouden ze er zoveel mogelijk op proberen te laten lijken. Helaas ging het niet zo tof met onze dochter en was het vooral heel medisch.. (kwam met 36 weken)
    Zelf vond ik het wel heel fijn om op een beeldscherm mee te kijken. Wel bijzonder om je eileiders zo op je buik te zien liggen. Beetje uitleg tussendoor te krijgen wat ze doen.

3. LadyBird90

LadyBird90 Bekend lid

10 aug 2016
    823
    543
    93
    Vrouw
    Na vier weken ziekenhuisopname was eindelijk de dag van de sectio aangebroken, maar kwamen ze vertellen dat ze teveel sectio’s ingepland hadden, dus dat wij er rekening mee moesten houden dat het uitgesteld zou kunnen worden :confused: plotseling stonden ze rond het middaguur in mijn kamer met: je gaat NU naar de OK! Daardoor is het denk ik ineens te snel gegaan voor mij, want ik werd heel bang. Gelukkig zijn alle verpleegkundigen heel lief en doen ze er alles aan om het voor jou toch zo mooi mogelijk te maken. Mijn tip is dan ook om alles te zeggen wat je denkt en voelt.

En als je kindje eenmaal op je borst ligt.. Genieten met een grote G. Volgens mij hebben ze ons drie keer moeten vragen hoe hij nu eigenlijk heette, want zowel man als ik waren gewoon even in een andere wereld.

Oh ja, ik weet niet hoe je partner erin staat, maar mijn man werd wel even overweldigd toen hij de OK binnenstapte. Al die apparatuur en personeel, ik aan allemaal slangetjes, hij was bijna meteen weer naar buiten gestapt. Misschien dus wel handig om hem daar vooraf nog extra op te wijzen :rolleyes:

Qua herstel: de eerste dag na de ks dacht ik serieus dat het nooit meer goed zou komen, ik voelde me zo slecht! Uiteindelijk lijkt dit een reactie te zijn geweest op de morfine, toen die eenmaal uitstond ging het langzaamaan beter. Op vrijdag ks, zaterdagavond voor het eerst even uit bed, zondag gedoucht, maandagochtend naar huis. En thuis ging het heel goed! Man was die week nog thuis, maar toen hij op maandag weer ging werken kon ik ook gewoon alles zelf weer. Al heb ik natuurlijk de zwaardere dingen echt wel laten liggen. (En mijn ks is ook nog iets zwaarder geweest dan normaal, de incisie is van mijn navel naar beneden gemaakt ivm mijn eerdere operaties. Ze zeggen dat de ‘normale’ horizontale incisie beter geneest natuurlijk!)

Succes met de laatste loodjes! En laat de verpleging wel foto’s maken tijdens de ks, ik vind ze prachtig..!

4. MissBlue

Wow. :eek: ik geloof dat ik dat niet perse hoef te zien, van m'n eileiders! :roflmao: maar mee kijken is wellicht wel een optie.
    Het liep bij jou dus allemaal wel wat anders dan gedacht... door haar vroege komst mocht je haar zeker niet meteen bij je hebben?
    Ik heb eerder een spoedkeizersnee gehad en weet helaas niks meer van dat stuk. Alleen nog dat ze gezond en wel was en daarna pas weer toen ik op de kamer terug was. Dit keer hoop ik de kleine meteen bij me te kunnen krijgen.
    Bedankt voor je reactie!

5. Elsa86

Elsa86 VIP lid

30 jun 2014
    6.569
    3.507
    113
    Ik lees even mee. Ben nog maar net zwanger van de 4e, maar als alles goed mag gaan, wordt dit ook een geplande ks.

6. MissBlue

Jammer dat het je zo overviel, maar wel begrijpelijk! Spanning genoeg op zo'n moment...

Mijn man heeft bij onze eerste een traumatische bevalling eindigend in een spoedkeizersnee meegemaakt. Hij vindt het nu vooral heel fijn dat dit een geplande keizersnee wordt. Maar hij zei al wel, ik hoef er verder niet alles van te zien. Dus het aanpakken van de baby zou ik zelf wel willen doen, mits dat mogelijk is.

Ik hoop ook echt zo in de wolken te zijn als de kleine eenmaal bij me ligt. Dat lijkt me zo geweldig! Snap helemaal dat jullie euforisch waren! :)

Je herstel ging vrij vlot dus. Bij mij op zich de vorige keer ook. Maar wat je zegt, rustig aan doen in het begin is wel heel belangrijk!
    En de foto's zijn mij ook heel dierbaar, omdat ik zelf niet meer veel van de operatie weet. Dus dat is ook nog een goeie tip, inderdaad.

Bedankt voor je uitgebreide reactie!

7. MissBlue

Heb je de vorige keer/keren een spoedkeizersnee gehad? Of nog helemaal niet?
    Gefeliciteerd met je zwangerschap!!

8. Rosy90

Rosy90 VIP lid

29 jul 2014
    9.546
    6.410
    113
    Vrouw
    Ik heb een gentle sectio gehad bij mijn tweede. Had een spoedkeizersnee bij de eerste en dat wil ik nooit meer.
    De gentle sectio was prachtig! Het OK team maakte er ook echt een feestje van! En dat zeiden ze ook dat het ook een feestje moest zijn. Ze waren ontzettend lief en er hing een hele ontspannen sfeer. Ook was het prachtig toen hij op mijn borst werd gelegd hij bleef continu bij me. Bij de spoed keizersnee duurde het heel lang toen ik weer terug was bij mijn dochter. De gentle sectio was echt een fijne bevalling om op terug te kijken!

MissBlue en suethatsme vinden dit leuk.
  9. kleineM

kleineM Fanatiek lid

7 okt 2014
    3.215
    1.516
    113
    Zelf aanpakken ging bij ons niet. Maar ze werd naast mijn hoofd in een aparte trolley helemaal nagekeken door de kinderarts, ik kon meekijken. Mijn vriend mocht daar bij zijn en symbolisch nog een stukje navelstreng afknippen. Ze werd wel boven het doek gehouden maar zat toen nog met navelstreng vast. Achter het doek is het steriel dus je mag daar niet komen of pakken.
    Toen alles goed bleek werd ze in verwarmde doeken gewikkeld en mocht ze de rest vsn de operatie bij ons liggen! Mijn vriend hield haar vast, want mijn armen lagen vastgebonden met infuus en bloeddruk meters etc. Dus kon niet even gezellig omhoog gaan zitten en haar vastpakken. Gelukkig wel 1000 kusjes geven en haar uitgebreid bewonderen in de armen van Mn vriend die zowat op Mn borst zat met haar. In uitslaapkamer en onderweg werd ze lekker op Mn borst gelegd.
    Foto’s!!! Heel belangrijk
    En herstel is voor iedereen anders, je hebt al eens een kz gehad dus je weet hoe jouw lichaam hersteld.

MissBlue vindt dit leuk.
  10. jolien 1986

Ik ben ook stuk kwijt door een of ander goedje. Mijn bloeddruk klapte naar 70-40 en heb enorm veel gekotst.

Onze dochter mocht inderdaad niet bij mij liggen dus kind weg partner weg, en ik lag daar op de OK gevangen. Met geen idee te hebben hoe het met haar ging igg niet goed anders lag ze op mijn buik (dat vond ik hele nare ervaring ) misschien naïef maar ging er wel van uit dat ze bij me kwam liggen, ipv op de uit slaap kamer in couveuse te zien

11. Elsa86

Elsa86 VIP lid

30 jun 2014
    6.569
    3.507
    113
    Ik heb bij de 1e een spoedks gehad, de 2e en 3e zijn via de natuurlijke weg gekomen. Maar bij de 3e had ik een subtotaal ruptuur en ik wil niet de kans lopen dat weer te krijgen of nog verder uit te scheuren. Gyn heeft bij de Na controle al gezegd dat ik sowieso mag kiezen. En dit keer kies ik voor een geplande ks.

12. MissBlue

Wat naar...:( hopelijk kwamen ze daarna snel met goed nieuws! Lijkt me super naar als je van niks weet!

Dat van de daling van de bloeddruk en het overgeven weet ik ook nog van de de vorige keer :rolleyes: ik hoop dat je dat nu bespaard blijft. Ze kunnen geloof ik wel wat bijspuiten in het infuus.
    Mijn bloeddruk is altijd heel laag (laatste controle 88/44), dus het hoeft van mij niet meer te dalen!

13. MissBlue

Snap ik... je hebt ook al eens een keizersnee meegemaakt, dus je weet ongeveer hoe het zal gaan.
    Fijn dat jouw gyn al heeft aangegeven dat je nu mag kiezen!

14. Kimmetjuh90

Kimmetjuh90 VIP lid

14 dec 2017
    17.007
    9.931
    113
    Vrouw
    Postbezorgster
    Bij mn 1e heb ik een geplande ks gehad, dit word wederom een geplande ks, bij mn dochter was t ook even laten zien, en weg wad ze (samen met mn vader, want ik stuurde hem achter zn kleinkind aan) pas op de uitslaapkaner kon ik dr zien en vasthouden.. hopelijk gaat t dit keer anders.. we gaan t meemaken :)

MissBlue vindt dit leuk.
  15. elsie89

elsie89 Fanatiek lid

27 sep 2014
    3.645
    1.251
    113
    randstad
    Ik heb 2x een gehele sectie gehad. Beide keren heel snel kindje op mn borst gehad tot ik niet wilde omdat ik misselijk werd van de bloeddrukdaling. Toen baby naar mijn man gegaan. Bij zoon even op uitslaapkamee moeten blijven vanwege die daling en toen ook daar al aangelegd. Ik kon ondanks de slangetjes kind gewoon vasthouden terwijl ik op ok lag. Armen lagen niet vast. Herstel de 1e x ging best ok. Woensdagochtend ok vrijdag naar huis. Was eigenlijk voor mezelf achteraf een dag te vroeg. 2e x woensdagmiddag ok en mocht donderdagochtend naar huis. Aangegeven dat ik dat te snel vond dus vrijdag naar huis gegaan. Beide keren de volgende dag uit bed en gedouched in het zh. Verdere herstel van de 2e is ging supersnel. Thuis al geen pijnstillers meer nodig en met een week een eerste rondje buiten gelopen. (Dat was bij de 1e na 3 Weken en veel pijnlijker)

MissBlue vindt dit leuk.
  16. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.160
    35.825
    113
    Mijn 3e was een geplande keizersnede (eerste 2 keer spoed). Ik vond het (zeker in tegenstelling tot de keren ervoor) een heel fijne ervaring. Ik kan niet tegen bloed, dus wilde zelf niet meekijken, maar man vond dat juist erg interessant. Ik kreeg hem gelijk op mijn borst onder een warmtedekentje, geweldig gevoel. Hij moest wel even in de couveuse wachten, de operatie duurde langer dan gepland, dankzij complicaties bij mij, maar kreeg hem daarna gelijk weer bij me in een luiertje, dus nog niet gewassen en aangekleed. Herstel verliep goed. Woensdag geopereerd, vrijdagochtend thuis en kon nagenoeg alles weer.

MissBlue vindt dit leuk.
  17. Suuzan

Suuzan Fanatiek lid

21 dec 2013
    1.805
    655
    113
    Ik heb 2 spoedkeizersnedes gehad, maar bij de tweede bestond er pas de gentle manier en er was niet mega veel spoed. Wat een verschil zeg! Echt zo fijn! Ze lieten het doek zakken toen ze hem eruit haalde. Leek me doodeng, maar ze zeiden dat ik echt moest kijken en dat was ook zo bijzonder. En daarna legden ze hem op m'n borst. Dat was zoooo mooi. Je kan hem ruiken, zien, voelen. Ik was bij de eerste ook dolgelukkig maar meer vanaf de zijlijn. En ook in de uitslaapkamer was ik blij, ook al zag ik haar niet, want mijn man was toen al weer op zaal met haar. Maar nu is hij uren op m'n borst gebleven. Gewoon zoals het hoort. In de uitslaapkamer mocht hij ook al aan de borst, mocht je borstvoeding willen geven. Ik had trouwens geen bevalplan. Ik ben meer een type: ik laat dat soort dingen maar over me heen komen.

MissBlue vindt dit leuk.
  18. Suuzan

Suuzan Fanatiek lid

21 dec 2013
    1.805
    655
    113
    Oh ja en mijn herstel ging bij de 2e veel sneller. Bij de eerste kin ik dagen niet rechtop staan. Bij de tweede kon ik dat al de eerste x dat ik uit bed ging. En ik heb dit x goed m'n rust genomen in bed. Bij de eerste wilde ik telkens beneden zijn en dingen doen. Dan kreeg ik op een gegeven moment extra pijn aan m'n litteken. Dit keer niet. Het deed wel pijn natuurlijk, maar minder.

MissBlue vindt dit leuk.
  19. jolien 1986

Positief om te lezen dat veel mama's een 2e ks beter vonden gaan en sneller herstellen. :)

Ik schijt 7 kleuren om bij 2e zwangerschap nog eens mee te moeten maken omdat mijn herstel zo slecht ging. En mij enorm tegen viel (ik heb veel te veel gedaan en te weinig rust genomen, maar had ook niet echt een keuze...)

20. Nuage

Nuage VIP lid

12 mrt 2008
    9.020
    659
    113
    Ik lees even mee! Heb 2 spoedkeizersnedes gehad en krijg nu een geplande keizersnede. Heb nog nooit mijn baby op me gekregen in de OK en de laatste keer zag ik mijn zoon pas uren later op de kamer. Hopelijk kan het deze keer anders.

Deel Deze Pagina