Hallo, Haha, ik heb een beetje een rare vraag denk ik, en het is ook niet super belangrijk, maar vraag het me gewoon steeds af. Kan je na de bevalling gewoon naar het toilet, of niet? Ik kan me niet voorstellen dat ik, hoe vreselijk ik me ook voel, me niet naar het toilet kan slepen, en ik zou ook niet goed weten hoe je het anders moet doen, maar toen ik na 2 dagen ergens op kraambezoek kwam, vertelde die vrouw dat ze net weer voor het eerst naar de wc had gekunt sinds de bevalling. Hoe zit dat precies? En ik ga beneden in bad bevallen, kan ik daarna gewoon boven in m'n bed gaan liggen?
Plassen deed bij mij nogal pijn maar ik was ook flink ingeknipt. Ik ging eerst steeds plassen onder de douche, en anders fles water er bij op de plee om het na te spoelen Ontlasting heeft een dag of 5 geduurd en was ook niet erg fijn. Ik kon na de bevalling met hulp wel een trap oplopen maar alleen durfde ik dat niet aan, ik voelde me heel zwak en duizelig.
Ik ben vorige week zondag bevallen van een prachtige dochter en kon een uur later weer gewoon plassen. De eerste x brandde wel een beetje maar daarna niet meer. Wel spoel ik na met water. Moet zeggen dat ik wel geluk heb gehad en alleen maar een heel klein haarscheurtje heb. Ontlasting kwam de dag na de bevalling alweer. Ik kon eerst alleen als ik echt heel nodig moest, want mee persen deed nog pijn. Trap lopen ging meteen weer prima!
Plassen is misschien wat gevoelig en zittend zal, afhankelijk of je scheurt of een knip krijgt, misschien ook niet optimaal zijn. Onder de douche plassen is dan vaak fijn en je kan meteen spoelen. Je darmen gaan zich voor/tijdens de bevalling legen. Hierdoor kan het een paar dagen wegblijven. Belangrijk is om veel vezels te eten na je bevalling zodat het 'zacht' blijft.... Maar lekker zal het eerste keer niet zijn....
Ik kon na de bevalling ook noet plassen moest in het ziekenhuis blijven en kreeg een katether daarna nog 2 dagen thuis met dat ding gelopen en daarna pas zelf geplast.. Scheelde dat het niet heel erg prikte aangezien de wond al 3 dagen zonder plassen had kunnen genezen.. Maar deed het wel naspoelen met water..
Ohh haha, maar je kan dus wel gewoon naar de wc lopen enzo. Ik zag mezelf al liggen hier op een bed in de woonkamer, met een bakje om de pies op te vangen (en wat er allemaal naast loopt en die ik niet goed onder m'n kont krijg enz.) en het kraambezoek in de woonkamer om m'n bed heen, hahaha!! Valt dus mee gelukkig, hihi!
Ja het valt zeker mee! Ik ben onder de douche gaan plassen met dr waterstraal erop vanwege de hechtingen en om meteen alles schoon te spoelen. Ontlasting kwam na een paar dagen pas op gang, maar dat is normaal zei de verloskundige. Ik plas inmiddels wel weer gewoon op toilet en dat gaat prima. Ondersteken en plasbakjes heb ik dus niet nodig gehad
had alleen een haarscheurtje maar heb 2 weken onder de douche geplast. ik durfde gewoon weg niet gewoon op t toilet omdat t flink brande in de douche kon ik mezelf meteen schoonspoelen. onlastinghad ik een paar uur na de bevalling alweer,mijn darmen hebben zich ook geleegd voor de bevalling maar had flink zitten bunkeren enkele uren van te voren haha..,maar was redelijk zacht en wel te doen.. gr gemma
Hier een flinke knip, beetje uitgescheurd en met vacuümpomp bevallen. Het lopen en zitten was niet echt fijn, maar met plassen en poepen niet zoveel problemen. Onder de douche en lekker nasproeien met douchekop of op de pot en naspoelen met lauw water via maatbeker. Met poepen ook niet meepersen, maar gewoon rustig wachten. Hier ook pas na paar dagen. Tip: vanaf beginaf aan naar de wc gaan als je moet, niet ophouden uit angst voor pijn. En elke keer gaan als je baby een voeding gaat geven (voor de regelmaat en hygiëne oa). Komt goed . Succes en wens je een snelle en voorspoedige bevalling toe!
hier eigenlijk geen last gehad. Kreeg een schoonheidshechting en heb de eerste keer onder de douche geplast. later in de nacht nog een paar keer gewoon op het toilet zonder ook maar ergens last van te hebben. Ontlasting kwam paar dagen later, maakte me daar zorgen om maar ging heel gemakkelijk ook zonder pijn. Heb wel een ruggenprik gehad, maar voelde wel dat het down-under goed beurs was. maar dus geen pijn bij plassen of ontlasting. Kan dus ook. Gewoon afwachten dus maar! succes met bevallen straks!
Haha ik kon gewoon lopen hoor Ook naar het toilet. Tijdes het plassen spoelen met lauw water (en naspoelen). Grote boodschap kwam hier op dag 3, was ook geen probleem. Ik heb een knip gehad.
Geen last gehad met plassen en de ontlasting. Wel iedere keer na het plassen nagespoeld. Had een heel handig flesje water van een drinkgordel van het hardlopen. Werkt super! Met je ontlasting gewoon wachten tot je echt moet en er de tijd voor nemen.
Wat helpt voor number two is om met washandje je voorkant als het ware met de hand tegen te houden zodat je voelt wat je doet als je perst op je ontlasting en dan kan je ook tegendruk geven aan de voorkant. Dat heeft mij enorm geholpen want eerste keer is best even raar!
Oh haha, over ontlasting had ik eerlijk gezegt nog nooit nagedacht, dat zulke dingen misschien niet zo makkelijk gaan.. Nog iets om me op voor te bereiden dus... En dan gelijk nog maar een vraag: heeft de vk een weegschaal e.d. mee? En houdt de vk of kraamzorg geboortetijd in de gaten en kan de kraamzorg foto's maken van de geboorte? Zie vaak op foto's dat de vader er ook bij staat,dus die maakt daar de foto's niet, haha! Thnx voor alle reacties!
Als alles gewoon mee zit kun je gewoon naar de wc. Misschien met een fles water maar dat hoeft ook niet altijd.
Hier ook bij het douchen na de bevalling alweer geplast, en vrij makkkelijk ontlasting op dag 2. Wat mij daarbij het meest opviel is dat je geen druk op je buik kan maken omdat alles nog los is. Ook toen ik mijn neus wilde snuiten THE day after: mijn hele buik vloog omhoog maar verder gebeurde er niets! Wegen na geboorte: vk heeft een unster bij zich, een netje waarin ze je kind weegt. Ik moest bij bv op dag twee een weegschaal huren bij de thuiszorg. Foto's kan de kraam maken inderdaad, maar het is ook leuk om je man foto's te laten maken terwijl de vk en kraam de controles doen, kindje aankleden etc.
plassen kon ik gelijk weer. voelde alleen heel gek moest echt nadenken hoe het moest. poepen deed ik dag 2 al ging ook heel goed,
Mbt weegschaal: even navragen bij je kraamzorgorganisatie. Ik kreeg nl een KVP met een eigen weegschaal Dus die hoefde ik niet zelf te regelen. Ja de VK houd de geboorte tijd in de gaten en meestal is de VK of KVP wel in staat om even een foto van het geheel te maken (ook wanneer je in het ZH bevalt trouwens) Mbt toiletgang.... lang leve de Duitse ziekenhuizen die hebben speciale kraamvrouwentoiletten... met waterslang!!!! Heb je die nu niet bij de hand... idd gewoon je plasje plegen in de douchebak en in de tussentijd spoelen met wat lauw water. Voor nr2... de tijd nemen en evt tussendoor wat beweging nemen. Bij mijn eerste was het helaas net zo erg als de "bevalling" bij wijze van spreken. Bij de tweede lag ik in een Duits ZH en daar geven ze je gewoon 3 maal daags een goedje zodat je ontlasting "zacht" is.
Bij mij ging plassen meteen wel goed (ondanks knip) ik spoelde wel na met een kannetje lauw water. Ontlasting kwam in het begin niet op gang en toen kreeg ik van de kraamverzorgster het advies om kiwi te eten en koffie te drinken (nou dat hielp echt heel snel op dag 4!) Ik was best bang om weer voor het eerst druk te zetten, maar ik heb toen het afvalbakje van onze badkamer gepakt en in de breedte voor me neer gezet en daar mijn voeten op gezet terwijl ik op de wc zat (snap je m nog?) Dat scheelt een hoop want dan hoef je zelf niet zoveel meer te drukken. Gouden tip van de kraam!