Omdat onze kleine in stuit ligt, wordt hij over ongeveer 10 dagen gehaald middels een geplande keizersnede. Even ervan uitgaande dat het herstel goed gaat, mag ik na ongeveer 2 dagen naar huis. Maar hoeveel en wat is handig om mee te nemen? Hebben jullie tips en tricks wat betreft een keizersnede? Wat moet ik zeker meenemen? Wat zit qua kleding het beste na de keizersnede? Wat viel mee/tegen qua herstel? Het is natuurlijk voor iedereen anders, maar ik vind het fijn om een beetje te weten hoe of wat en hoe anderen het hebben ervaren
Ik vond het fijn om een navelbandje over mijn litteken te hebben, daar trok dan het wondvocht in, en als die vast zat was het onder de douche makkelijk los te weken
Ik droeg de netbroekjes heel veel, en joggingsbroeken die ik tot ober mn navel kon trekken (i didn't care). Het herstel van de 2e geplande sectio (was een gentle sectio) ging vele malen sneller dan de 1e. Loep binnen een week alweer in de staf, was na 48 uur ook gewoon weer thuis (mocht niet eerder weg). Verder hielt ik wel met opstaan en gaan zitten een kussen tegen mn buik als tegendruk, dat hielp tegen de pijn. Dus mijn tip; los zittende kleding en naadloos ondergoed
Makkelijk en ruim zittende kleding zodat je geen druk voelt op het litteken en schoenen waar je zo in stapt want veters strikken kon ik niet.
Hier ook een geplande keizersnede gehad vanwege stuitligging. Ik heb 3 nachten in het ziekenhuis doorgebracht, omdat wij boven geen toilet hebben en ik nog niet trap mocht lopen. Wat ik vooral fijn vond was een langer jurkje, of langer slaapshirt zodat je geen broek aan hoeft. Naadloos ondergoed, ik had boxer van de hema in een maatje groter. Ik heb heel lang in mijn zwangerschapsbroeken en joggingbroeken gelopen, die drukken niet op het litteken. Niesen, hoesten, gaan zitten, opstaan, overeind komen is zonder hulp echt geen pretje. Ik heb een keer huilend naast mijn ziekenhuis bed gestaan omdat ik echt niet meer wist hoe ik terug mijn bed in moest. We hebben ons bed thuis dus ook niet op klossen gehad, zodat ik gewoon op bilhoogte in bed kon stappen. Wat ik vooral een volgende keer anders zou doen is meer rust nemen. Ik stond de dagen na het ziekenhuis alweer praktisch alles zelf te doen. Mijn wond is super goed genezen, maar het heeft mij veel energie gekost, en als ik minder eigenwijs was geweest en wat meer rust had gepakt dan was dat echt fijner verlopen denk ik. Maar goed, dit is ongetwijfeld heel persoonlijk. En ik ben uiteindelijk een hoge dosis magnesium gaan slikken, dit verlichtte de pijn aan de wond echt aanzienlijk! En echt wel tot een half jaar ofzo. Oh, mocht je borstvoeding (willen) geven, een voedingskussen heeft mij echt veel goeds gedaan, omdat je niet zomaar lekker in elke houding kan liggen of bewegen de eerste weken. Dus rustig aan, onderschat het niet, en je lekker laten verzorgen waar mogelijk. Des te sneller ben je op de been. Alvast heel veel geluk met je kleintje❤️
Bedankt voor jullie reacties! Ik heb de tips opgeschreven Naadloos ondergoed heb ik (nog) niet, alleen van die grote sexy oma onderbroeken. Maar naadloos is dus wel aan te raden begrijp ik. Ik las in een boekje dat je een dag van tevoren thuis moet laxeren en de boel moet scheren? Klopt dat? Dat laatste wordt nog een uitdaging Zal het uiteraard allemaal nog van de verpleegkundige horen, maar ik weet graag alles
Ik moest bij de 1e idd het kaal.scheren (nu was dat al t geval aangezien ik geen haar daar wil). En bij de 2e mocht ik tot 10ndagen voor de keizersnede nog scheren, daarna niet meer (ik deed t lekker toch). Over laxeren heb ik niks gehoort, ik mocht tot een bepaalde tijd wel eten en drinken, en daarna niet meer. Heb me daar netjes aan gehouden
Ik heb over beide helemaal niets gehoord, en heb daar dus ook echt niet over nagedacht. Geen idee meer hoe alles erbij stond. Ik moest wel de avond of dag vooraf een maagzuurremmer innemen, en nog een pilletje ergens voor. Vanwege het plat liggen op de operatietafel en nog iets dus. Niks spannends verder.
Ik droeg na de sectio de boxershorts van mijn man. Die drukten niet op de wond. Na een week was ik weer op de been qua lopen maar man wat was ik moe. Doe vooral heel rustig aan en probeer te genieten ! Dat lukte mij niet echt omdat ik teveel wilde
Ik moest nuchter komen naar de ks en volgens mij was dat al vanaf 20:00 uur of 22:00 uur de avond ervoor. Dus hier geen laxeren. Scheren niets van gehoord, maar dat had ik toch al gedaan, een beetje zozo zeg maar Naast lekker ruim zittende kleding en vooral broeken die niet op je litteken drukken zijn warme sokken ook wel lekker. Ik was echt heel snel na de ks weer up en running en heb het als heel positief ervaren, maar neem je rust en doe niet meer dan dat je zelf wilt/aankunt. Je voelt het echt wel als je teveel doet of te snel wilt. Enige ongemak wat ik heb gekend is dat ik enorme voeten had van het vocht vasthouden (infuus). Dat was vooral extreem toen ik thuis was na 3 dagen en dan zijn normale sokken echt no go (paste gewoon niet). En pak gewoon in alsof je een weekendje weg gaat. Opladers, wat lekkers, een goed boek, Ipad/e-reader etc. Ik kan me nog herinneren dat ik me vooral verveeld heb, ook omdat ik me eigenlijk goed voelde en dus weinig sliep. En extra kleding voor de kleine! Want die blijft ook met jou. Ik heb uiteindelijk 3 setjes moeten gebruiken.