Hoi, het is nog toekomstmuziek, maar hopelijk komt er snel een kleine tweede. Bij de eerste heb ik een spoed ks gehad en nu mag ik - gezien de omstandigheden bij de geboorte van de eerste - kiezen voor een geplande ks bij de (toekomstige) tweede. Maar nu snap ik even niet hoe dat zit met verlof straks. Een geplande ks is meestal rond de 39 weken. Wat is dan je uitgerekende datum die je op moet geven voor het verlof? Want daarmee wordt bepaald welke datum je met verlof mag natuurlijk... Weten jullie dit?
Volgens mij is je uitgerekende datum dan gewoon met 40 weken. Krijg je met 39 weken een ks/bevalling. Dan beval je dus eerder dan de uitgerekende datum. De weken verlog die je dan 'te weinig' hebt voor de bevalling, krijg je er na. Dus met 40 wk bevallen 10 week verlof. Met 39 week bevallen 11 week erna. Maar ook met 41 week 10 weken erna. Snap je?
je uitgerekende datum is gewoon de natuurlijke uitgerekende datum. Je hebt alleen lekker langer met je kindje erna.
Maar in feite als 4 wkn van tevoren verlof neemt, heb je eigenlijk maar 3, toch? Dus eigenlijk kan je dan beter 6 wkn eerder gaan, dan heb je nog een week extra met je kleintje (dus 11 wkn ipv 10). Of zie ik dat verkeerd?
Als je je goed genoeg voelt, kun je best doorwerken tot die 4 weken voor je uitgerekende datum (en dus 3 weken voor de echte geboorte bij een geplande ks). je krijgt sowieso die week die je minder hebt gehad door de vroegere bevalling, na de bevalling erbij, dacht ik.