geplande keizersnee, wat meenemen?

Discussie in 'De bevalling' gestart door robijntje1982, 15 apr 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Debbie81

Debbie81 Fanatiek lid

13 nov 2011
    1.338
    0
    0
    NULL
    NULL
    Dat zal dan wel per ziekenhuis verschillen maar ook per persoon zal het verschillen denk ik.
    Al had ik gemogen dan ging het echt niet. Pas 48 uur na de bevalling zat ik eff op het randje van mn bed maar kon niet rechtop blijven zitten. Viel contstand naar 1 kant en stikte van de pijn.
    Moet wel erbij zeggen dat ik een spoed ks heb gehad en ze iets meer door hebben moeten halen dan normaal. Achteraf hoorde ik dat zn mn rechter rechte buikspieren hadden doorgeknipt want mn buikspieren stonden zo strak dat ze hem er niet tussendoor kregen. Dus dat verklaarde later ook het omvallen....;) en de heftige pijn.

Dus nogmaals.....bij mij was het spoed dus schiet aub niet gelijk in de stres door mijn verhaal....komt vast goed.:D

2. birds86

birds86 VIP lid

13 mei 2013
    5.305
    2.002
    113
    Vrouw
    Check check dubbel check...ik lees even mee en schrijf me ook weer dingen bij op t lijstje!

Hier een paar vragen van mij als dat mag hihi;

Hoeveel kleertjes moet je voor de kleine meenemen?
    Blijft je baby ook.slapen bij jou op de afdeling? Zo nee, hoe gaat dat dan met borstvoeding in de nacht?
    Wanneer gaat de katheter eruit?

3. Tinkerbell1987

Tinkerbell1987 Fanatiek lid

22 nov 2010
    1.195
    548
    113
    Vrouw
    Ja ik moest ook de volgende dag al opstaan en heb toen ook gedoucht.

en een bigshirt of nachtjurk meenemen want eerst blijft de catheter erin zitten en dan kun je geen broek aan dus iets langs aan hebben is dan wel fijn haha

4. maja246

maja246 Fanatiek lid

7 okt 2009
    1.468
    30
    48
    Dat bepaal je nog altijd zelf hoor.
    Als je niet wilt dat je kindje wordt aangekleed, kan ie tot jij terug bent (duurde bij mij bijna drie uur door complicaties) bloot op de blote borst van je man liggen, onder een deken uiteraard.
    Belangrijk dat je vooraf je wensen duidelijk afspreekt met degene die je opname doet, en met je man natuurlijk.

Een eigen hoofdkussen vind ik echt een aanrader tijdens een ziekenhuis verblijf

5. Joyciejj

Joyciejj Fanatiek lid

10 mrt 2011
    1.488
    223
    63
    Idd op het begin net onderbroeken ( aller begin had ik zelfs helemaal niks alleen kraamverband en zon matje eronder, ze controleren zo vaak de eerste uren)
    maar ik ging na 2 dagen de douche in en toen wilde ik tog graag mn eigen onderbroeken weer aan ipv netonderbroekjes!

6. Roosje83

Roosje83 Fanatiek lid

4 jun 2012
    2.195
    11
    38
    NULL
    NULL
    Ik heb een spoedkeizersnede gehad dus niet helemaal te vergelijken misschien, maar wist van te voren al dat we enkele dagen in het zh zouden moeten blijven.

*Setjes kleding voor de baby in zakjes vond ik erg handig en papa en de verpleging ook.
    *Voedingskussen heb ik mijn ouders mee laten brengen, daarmee kon ik op nacht 2 op mijn zij slapen, kussen gaf dan steun in mijn buik.
    *Lekker drinken en tussendoortjes.
    *Voor de terugweg in de auto een spuugdoek/slabber voor de kleine. Onze dochter gaf regelmatig een mondje over, en zou jammer zijn als je thuis komt en maxi cosi zak/ kleding is helemaal vies, want bij het binnen / thuis komen wil je toch ook wel weer foto's hebben. Wij hadden er geen bij ons, en mochten van de verpleging er 1 van zh meenemen....
    *Hoge onderbroeken en lange shirts.
    *Dikke sokken, ik had door het stil liggen erg koude boeten.
    *En dat kussentje, die wil je in de auto graag gebruiken, voor steun bij hoesten ed tussen de gordel en je wond.
    *Wij gingen flesvoeding geven, hadden een eigen flesje mee, die is op dag 1 al in gebruik genomen, want uit die kant en klare flesjes dronk dochter veel te snel.

Oh ja, mijn katheter moest er op dag 2 na keizersnede uit, de voorkeur was al de volgende ochtend, maar toen kon ik nog niet naar wc.
    Dochter is aangekleed toen ik op verkoeverkamer lag, daarna kwam ze met papa ook daar, en kon ik haar eindelijk echt ontmoeten/knuffelen. Het was in de nacht en erg rustig op de verkoeverkamer. En omdat ze slechte start had, had ik haar op de ok nog helemaal niet gezien. Ook was de kans groot dat ze alsnog naar de neo moest, en dan zou ik haar nog niet kunnen zien/vasthouden. Gelukkig bleek ze een vechter en mocht ze lekker bij ons op de kamer blijven. Papa is eerste en laatste nacht ook gebleven.
    Op dag 3 heb ik weer gedouched, met hulp van man.
    Dag 4 na keizersnede mochten we naar huis.

Succes!

7. Debbie81

Debbie81 Fanatiek lid

13 nov 2011
    1.338
    0
    0
    NULL
    NULL
    hier ook een spoed ks.
    mijn kindje heeft wel een week op de neo gelegen. niet dat ie te vroeg was maar vanwege zn zeer slechte start.
    Dus bij mij is het waarschijnlijk ook wat anders gegaan dan normaal.

Op een zondag om 18.00 is de kleine man geboren.
    Was om 20.00u terug op de afdeling
    werd een uur later met ambu vervoerd naar academisch ziekenhuis waar mn zoontje al heen was gebracht
    kort na de bevalling nadat ie stabiel was en ik blik in de couveuze heb kun werpen is hij om om 20.00u gelijk meegenomen met couveuze ambu met een neonatoloog van dat ziekenhuis waar hij heen moest.

ik kreeg tot maandag avond metadon injecties voor de pijn, vanaf dinsdagochtend moest ik het met paracetamol en diclofenac doen.

zodra ik mn bed uit kon mocht de catheter er pas uit en aangezien ik dinsdagavond pas eff op het randje van het bed kon zitten. mocht ik woensdagochtend douchen en daarvoor ging de catheter eruit.

kwa borstvoeding snachts heb ik geen ervaring mee. ik kolfde wat mn zoontje via de sonde kreeg.

Ik mocht eigenlijk op donderdag naar huis maar omdat mn zoontje nog op de neo lag en zaterdag weer naar ons eigen ziekenhuis zou gaan mocht ik een dagje langer blijven en ben ik vrijdag ontslagen.

Kleding voor de kleine heb ik ook geen ervaring mee maar ik zou ervanuit gaan dat je ongeveer 3 a 4 dagen in het ziekenhuis ligt dus 4 a 5 setjes voor de baby lijkt me geen overbodige luxe ivm evt spugen e.d

( dag 1 is de dag van je bevalling ongeacht het tijdstip. Dus beval je 2 minuten voor 12 uur middennacht is dat al dag 1 en ben je al 1 dag 'kwijt')

8. robijntje1982

robijntje1982 Niet meer actief

als alles goed gaat mag mijn kleintje gewoon bij mij blijven s'nachts ook wel de bedoeling want ik wil bv geven.

bedankt voor alle verhalen, erg fijn om te lezen hoe het ongeveer gaat.

zie er wel tegenop. het idee om daar te liggen terwijl je helemaal verdooft bent en je je niet kan bewegen.

9. pluk

pluk VIP lid

13 dec 2005
    16.249
    4.480
    113
    Nee hoor kun je gewoon overleggen, hier was ik binnen een half uur (na het hechten) alweer op de afdeling en de kleine lag heerlijk warm gewikkeld in handdoeken bij papa. Ondertussen had papa een heerlijk momentje gekangeroet met de kleintjes (bij beide kinderen)

10. pluk

pluk VIP lid

13 dec 2005
    16.249
    4.480
    113
    Hier was de eerste met een spoedkeizersnee, omdat dit op een zondag was (en dan is de verkoeverkamer dicht) mocht ik meteen naar de afdeling. De oudste is constant bij mijn geweest, naast mijn bed in zijn bedje zodat ik erbij kon komen. Aan het einde van de dag ben ik (op eigen verzoek) al uit bed geweest (viel vies tegen maar wat heerlijk om even niet te liggen). De volgende dag is de katheter verwijderd en op dag 3 ben ik naar huis gegaan. De enige pijnstilling die ik had was paracetamol. (meer had ik echt niet nodig)

De tweede was gepland waardoor ik meerdere wensen kenbaar kon maken (zoals kind op de verkoever kamer als het te lang zou duren en pas wassen een aankleden als ik erbij ben).
    De volgende dag is de katheter eruit gehaald, die nacht heb ik veel pijn gehad in mijn rug (van het liggen) en hebben ze me een morfine spuit gegeven. Toen hebben ze ook de kleine meegenomen (werd er goed high van). Daarna het veraf gekund met paracetamol. Op dat 2 moest ik mijn kamer uit (1 persoons kamer) en naar een 4 persoonskamer. Ik zei toen dat ze me dan net zo goed naar huis konden laten gaan. Dus werden de gyn en de kinderarts opgetrommeld, die gaven hun goedkeuring en zo ging ik op de 2de dag al huiswaarts (heerlijk)

11. DLight

DLight Actief lid

22 jun 2011
    446
    4
    18
    NULL
    NULL
    Hier geen geplande keizersnee maar ik heb een aantal van die gaasbroekjes meegenomen uit het ziekenhuis. vond ik heerlijk zitten tijdens mijn herstel en het maandverband bleef er erg goed in zitten. die kunnen lekker over je buik heen getrokken worden.
    En vooral je rust nemen, ik ging al meteen teveel doen. had een totale bevalling van 49 uur :-s dus werd even teruggeroepen door de kraamhulp haha.

12. Calimerootje

Calimerootje Niet meer actief

Bijna 4 jaar geleden heb ik ook een geplande keizersnede gehad. Buiten de tips die al gegeven zijn, heb ik er niet echt.
    Wel mocht toen mijn dochter niet bij mij blijven zoals al eerder werd geschreven.
    Dit is nu wel veranderd in dat ziekenhuis.
    Deze tekst komt uit het foldertje van het ziekenhuis:

Huid-op-huid contact na de keizersnede
    Na de operatie blijft uw kind samen met uw partner bij u op de operatiekamer en daarna op de uitslaapkamer. Dit doen we om de
    band tussen moeder en kind te bevorderen. De borstvoeding komt ook beter op gang als er meer huid-op-huid contact is tussen
    moeder en kind.

Ik zou navragen hoe het in het ziekenhuis waar jij je keizersnede krijgt gaat. Dit kan je wel rust geven en is zo prettig om je kindje en je man bij je te mogen houden. Ik vond het toen verschrikkelijk dat mijn dochter weg ging en ik daar maar lag te wachten.

13. Debbie81

Debbie81 Fanatiek lid

13 nov 2011
    1.338
    0
    0
    NULL
    NULL
    Het zal wel verschillen per ziekenhuis. Heb ook op zondag een spoed ks gehad en ben toen eff naar de ic gebracht om goed wakker te worden. En daarna pas naar de afdeling.

14. pluk

pluk VIP lid

13 dec 2005
    16.249
    4.480
    113
    Maar had je dan een ruggenprik of algehele narcose, ik had het geluk dat ik (ondanks de spoed) toch een ruggenprik kreeg

15. robijntje1982

robijntje1982 Niet meer actief

of ze de hele tijd bij mij mogen blijven weet ik niet. ik mag iig hem wel eerst vast houden en op den duur gaan ze naar boven met de kleine mijn man gaat dan mee.
    dat vind ik ook niet zo probleem, het duurt ook wel even voor ik weer boven ben want naast het weer dicht hechten gaan ze ook de eileiders af binden.

maandag om 13.00 wordt ik opgenomen en dan wil ik nog wat dingen gaan vragen.

16. Debbie81

Debbie81 Fanatiek lid

13 nov 2011
    1.338
    0
    0
    NULL
    NULL
    Bij mij vonden ze een ruggeprik zonde van de tijd, en maar goed ook, want al had mn zoontje er 5 minuten later uit gekomen had ie het echt niet gered. Het was echt rennen naar de o.k voor iedereen. Ze wilde me zelfs tijdens mn weeeen me over hevelen op het o.k tafel, nou...ik heb vlgs mij bijna iemand voor zn hoofd geslagen, dat moet je namelijk echt niet verlangen een vrouw met heftige weeen..:$

Ik had algeheel dus daar zal het verschil wel inzitten.

17. miss84

miss84 Bekend lid

2 okt 2013
    943
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik had ook een geplande keizersnede.

Een aantal dingen zou ik bij een volgende anders doen, wie weet heb je dr wat aan.

Ik kon meer pijnstilling krijgen maar doordat ik zo overdonderd was door de keizersnede dacht ikerniet aan en de verpleging vroeg er ook niet om... beetje raar maar goed. Volgende keer zeg ik geef me meer morfine! haha.

Ik had geen pijn aan mn wond, wel aan mn buikspieren, die trekken ze behoorlijk uit elkaar.

Mijn dochter werd even een paar minuutjes door de kinderarts bekeken en daarna meteen bij mij. Toen werd ik weer van de operatietafel op mn bed gelegd, toen had mn man mn dochter vast.
    Daarna op de uitslaapkamer mocht ze meteen aan de borst. Super fijn.

Bezoek ga ik niet meer doen de eerste dag, ik was echt niet lekker dr van en iedereen maar blij om mn bed en ik dacht mensen ga weg!

Ik vond het wel heel bijzonder, het was echt van ' we gaan nu beginnen!' en 5 minuten later werd mn dochter boven het scherm gehouden . echt super cool :)

Zodra ze er uit was zakte mn bloeddruk nog al, maar daar kreeg ik meteen iets voor. Heel prettig dat er de hele tijd een verpleegkundige naast mn hoofd zat.

Voor je t weet heb je je kindje in je armen :)

18. Eruanna

Eruanna Fanatiek lid

13 mei 2013
    1.090
    1.079
    113
    Wat ik ook heel handig vond om bij me te hebben: van die pyjama-jasjes met knoopjes. Geen gedoe met voeden, wond bekijken etc - gewoon een paar knoopjes open of dicht en klaar! Dat is erg handig als je nog niet zo makkelijk beweegt.
    Voor de tweede of derde dag is het juist wel fijn om ook iets langers te dragen, dat hangt tenminste een beetje over je billen als je voor het eerst uit bed waggelt ;)

Pijnbestrijding was bij mij trouwens perfect geregeld: de verpleging kwam elke paar uur met paracetamol en diclofenac (volgens een bepaald schema), en verder had ik zolang ik het zelf nodig vond zo'n morfinepompje voor extra "shots".

19. hanneke7

hanneke7 Lid

9 jul 2012
    79
    0
    6
    NULL
    NULL
    Ik liep 12 uur na de ks alweer een beetje rond en ging diezelfde dag onder de douche. Hou er maar rekeníng mee dat je niet weet hoe je herstel gaat verlopen. Slippers zijn een aanrader :p

20. MamaNiRo

MamaNiRo Actief lid

9 aug 2013
    142
    1
    0
    Vrijwilliger in de dierentuin, werkzaam in het bed
    Ook ik heb afgelopen januari een geplande keizersnee gehad, omdat onze kleine meid in stuit bleef liggen! Maar ik lees hier zoveel reacties over: kindje gaat mee met man, maar dat was bij ons niet het geval hoor... Ik kon er voor kiezen of ik wilde dat ze het doek lieten zakken terwijl ze ons dochtertje uit mijn buik haalde en dat hebben we dus allemaal gezien! Vervolgens werd ze gewoon naast mij nagekeken door de kinderarts en vervolgens kreeg ik haar meteen in mijn arme! Op de uitslaapkamer werd ze zelfs meteen aangelegd! Ze is in het ziekenhuis echt geen sec uit mijn oog geweest! Vraag me ook wel af waarom iedereen het hier heeft over drinken en snacks, want bij ons kwamen ze gewoon om de zoveel tijd binnen wandelen voor drinken en eten! Ennuhm, ik kreeg ook gewoon netbroekjes en maandverband van het ziekenhuis! Verder is hoe het gaat verschillend van persoon tot persoon, mij is het echt zo ontzettend mee gevallen en mijn herstel verliep ook zeer spoedig!

Deel Deze Pagina