Vraag over ww & zwangerschapsuitkering

Discussion in 'Stel je vraag aan het UWV webcareteam' started by Vrolijkheid, Apr 3, 2014.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Vrolijkheid

Vrolijkheid Niet meer actief

Goedemorgen,

Mijn contract wordt helaas wegens reorganisatie niet omgezet in een contract voor onbepaalde tijd.

Per 1 juli 2014 ben ik dan ook "werkloos" ik ben al aan het solliciteren maar dat verloopt vanwege mijn zwangerschap op dit moment wat moeizaam. Daarom wil ik graag wat informatie inwinnen over een eventuele ww uitkering en zwangerschapsuitkering.

Wat achtergrond informatie:
    - ik ben werkloos vanaf 1 juli 2014
    - mijn vermoedelijke bevallingsdatum is 7 september 2014.
    - ik heb recht op ww (voldoe aan de weken-eis en heb vanaf 2007 opeenvolgende contracten gehad en altijd 36-40 uur gewerkt)

Mijn vragen:
    - vanaf wanneer kun je ww aanvragen (op zijn vroegst) en zit hier nog een uiterste aanmelddatum aan?
    - ik begreep dat de referteperiode voor het SV loon berekend wordt over een jaar die eindigt in de voorlaatste maand voordat je werkloos werd. (Dit geval dus 31 mei 2014 denk ik?) klopt dit?
    - De eerste twee maanden is 75% van het SV dagloon en daarna 70% gedurende de periode dat je recht hebt. Klopt dat?
    - de duur van de zwangerschapsuitkering gaat niet af van de duur van je ww, klopt dit?

- ik wil graag 4 weken van tevoren met verlof (op 11 augustus 2014) het klopt dan dat ik voor 6 weken ww aanvraag? Of stopt de ww automatisch als je zwangerschapsuitkering begint? Of moet ik dat zelf stop zetten?
    - mocht ik na mijn verlof nog niet direct een baan hebben start mijn ww dan weer automatisch of moet ik dit opnieuw aanvragen?
    - vraag ik de zwangerschapsuitkering apart aan (dus na / tijdens aanvraag ww?) en hoever van tevoren moet je dit aanvragen?
    - de zwangerschapsuitkering is 100% van het SV loon. Is dat het SV loon dat ook is betekend voor mijn ww en dan ipv 75/70% dan 100%?

Heel wat vragen dus. Ik heb het idee dat ik een redelijk beeld heb maar wil graag even nagaan of ik het zo goed begrepen heb en hoe ik dit administratief het best kan aanpakken zonder fouten.

Uiteraard hoop ik eigenlijk dat ik gewoon een baan zal vinden :)

In elk geval alvast dank voor het antwoord.

Groet,

2. UWV

UWV VIP lid
    Staff Member

#2 UWV, Apr 3, 2014
    Last edited: Apr 3, 2014
    Beste Vrolijkheid,

Wat jammer dat je contract niet wordt verlengd. Vanwege je zwangerschap krijg je te maken met twee uitkeringen: de WW en de WAZO. Ik zal hieronder uitleggen hoe je de uitkeringen kunt aanvragen.

Werkloos
    Je kunt per 1 juli 2014 WW aanvragen via www.werk.nl. Vraag de WW maximaal één maand van te voren aan, en uiterlijk op je tweede werkloosheidsdag. In jouw geval is dat tussen 1 juni 2014 en 2 juli 2014.

De WW wordt inderdaad berekend over het loon van de periode juni 2013 tot en met mei 2014, zoals je zelf al hebt uitgezocht. Het gemiddelde loon over de 261 werkdagen in die periode is je dagloon. Daarvan krijg je eerst 75% uitgekeerd, na twee maanden krijg je 70% van je dagloon.

Zwangerschaps- en bevallingsverlof
    Omdat je op 7 september bent uitgerekend, kun je uiterlijk 11 augustus (vier weken voor de dag na je uitgerekende datum) met zwangerschaps- en bevallingsverlof, de WAZO. Acht weken voor je uitgerekende datum (14 juli) kun je de WAZO aanvragen. Dat doe je via UWV Telefoon (0900 – 9294). De WAZO is 100% van hetzelfde dagloon dat bij de WW is vastgesteld.

Je WW wordt automatisch gestopt op het moment dat je WAZO ingaat. De WAZO duurt meestal zestien weken. Als je later bevalt dan je uitgerekende datum, wordt het verlof echter verlengd met het aantal dagen dat je ‘te laat’ bent bevallen. Je hoeft de bevallingsdatum niet door te geven aan UWV; wij krijgen deze informatie van de gemeente waar je aangifte van de geboorte hebt gedaan.

Na het verlof nog werkloos?
    Je WW wordt niet automatisch voortgezet, omdat van tevoren niet bekend is wanneer de WAZO stopt, en omdat we niet weten of je na het verlof nog werkloos bent. Daarom moet je zelf een voortzetting van je WW aanvragen. Dat kan eveneens via www.werk.nl. Je hoeft niet een hele nieuwe aanvraag te doen, omdat je recht al is vastgesteld, maar alleen door te geven per welke datum de WW moet worden voortgezet. Voor de herleving van je WW geldt dezelfde aanvraagtermijn: maximaal een maand voor, en uiterlijk één dag nadat de uitkering moet ingaan.

Op onze website vind je actuele informatie over WW en WAZO.

Ik wens je een voorspoedige zwangerschap, en succes met het zoeken naar een nieuwe baan.

Met vriendelijke groet,

Robert
    UWV Webcare Team
    www.uwv.nl/webcare

Share This Page