Gerechten voor 2 dagen

Discussie in 'De lounge' gestart door Manolito, 11 jan 2020.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. GossipGirlxoxo

GossipGirlxoxo Niet meer actief

Gebeurt het je nooit met een nieuw recept dat jullie een hap nemen en denken oh jee dit is mislukt?

Adje vindt dit leuk.
  2. Adje

Adje VIP lid

21 aug 2015
    16.282
    25.751
    113
    Haha ja zeker! En dan komt het dus ook niet op mijn lijst :roflmao:

GossipGirlxoxo vindt dit leuk.
  3. GossipGirlxoxo

GossipGirlxoxo Niet meer actief

En dan? Eet je het nog wel op of dan neemt iedereen maar wat simpels voor de honger?
    Mij gebeurt dat gewoon net te vaak met nieuwe recepten waardoor ik dat alleen nog aandurf als iemand me al verteld heeft dat het een lekker recept is. Of als ik het bij iemand al geproeft heb.

4. Adje

Adje VIP lid

21 aug 2015
    16.282
    25.751
    113
    Als het echt ronduit mislukt is, dan weet ik dat al voor we aan tafel gaan en dan regel ik gewoon wat anders (als in improviseren met wat ik in huis heb of afhalen/bestellen). Maar dat gebeurt gelukkig zelden.

Als het gewoon tegenvalt of niet zo lekker is, eten we er wel van. Meestal heb ik nog andere dingen op tafel staan, dus is er genoeg. Dit zou alleen een probleem zijn bij eenpansgerechten en daar gebeurt dit eigenlijk nooit mee.

citroenrasp en GossipGirlxoxo vinden dit leuk.
  5. Manolito

Manolito Fanatiek lid

12 sep 2016
    2.659
    2.110
    113
    Ik heb helaas een echtgenoot die erg houdt van traditioneel eten.
    Liefst elke dag gekookte aardappelen, groente en stukje vlees.
    Ik totaal niet!
    Dus het is compromissen sluiten.
    Het is ook niet leuk als ik me uitgesloofd heb in de keuken, ik het wel lekker vind maar meneer met lange tanden zit te eten.. zucht..

Neuzeke en GossipGirlxoxo vinden dit leuk.
  6. Adje

Adje VIP lid

21 aug 2015
    16.282
    25.751
    113
    Oh ja, dat scheelt ook natuurlijk. Mijn man vindt echt niet alles lekker, maar kan het meestal wel waarderen als er iets nieuws op tafel komt. Daarbij komt het hem wel mooi uit dat ik alles regel omtrent het eten :roflmao:

7. Annabel274

Annabel274 Fanatiek lid

19 jul 2012
    2.370
    109
    63
    Pannenkoeken
    Wraps -> Chili c carne of pasta vulling
    Aardappelen extra koken en de volgende dag opbakken
    Ovenschotels
    Soepen -> ene dag met brood, andere dag met gevulde salade

8. citroenrasp

citroenrasp VIP lid

12 mrt 2017
    16.500
    21.914
    113
    Wij eten nooit 2 dagen achter elkaar hetzelfde, meestal om de dag. Dus maandag/woensdag gerecht A en dinsdag/donderdag gerecht B. Ook vries ik regelmatig iets in.

9. jomay

jomay Bekend lid

5 sep 2012
    579
    316
    63
    Vrouw
    Ik lees even mee ter inspiratie.. al is het hier altijd erg lastig voor 2 dagen te koken. Ik denk regelmatig dat ik minimaal 2x zo veel heb gemaakt en die roedel hongerige wolven hier eten het dan toch allemaal op...

10. Iertje81

Iertje81 VIP lid

31 dec 2015
    17.961
    33.635
    113
    Ik wou je al taggen :p;)

OT:

Ik kook op maandagen (mijn vaste vrije dag) altijd de basis voor de hele week, maar vaak maak ik dan het dubbele, zodat we dat een week (of 2) later weer kunnen eten en het alleen maar uit de vriezer hoeven te halen. Bijvoorbeeld 2x pastasaus, 2x lasagnesaus, 2x hoeveelheid gemarineerde kip, 2x gehaktballen, 2x hoeveelheid Kippenpootjes, 2x bami, 2x Indiase kip, 2x rendang, etc.

citroenrasp, GossipGirlxoxo en Adje vinden dit leuk.
  11. Roosje35

Roosje35 Niet meer actief

Kan je een tipje van de sluier oplichten wat je systeem is? Hoe bewaar je je recepten, digitaal of op papier, en zit daar een idee achter, scheiding lunch/diner etc... thanks alvast!

Adje en citroenrasp vinden dit leuk.
  12. Manderijntje

Manderijntje Fanatiek lid

23 jan 2014
    1.169
    1.336
    113
    Ik kook extra pasta en dan eten we maandag bijv. pasta met saus (ook meer maken en dan invriezen). Dinsdag maak ik dan een ovenschotel van de overige pasta.

Ik maak ook vaak een grote pan pilav (turkse manier met rijst of bulgur) of couscous en ene dag eten we dat met een soort curry en de volgende dag als bijlage bij een wokgerecht. Of ik doe kikkererwten en erwten en mais door de rijst en eet het met een salade erbij.

Vlees koop ik om de 3 maanden ofzo. En dan maak ik er gelijk gehaktballen/kofta's van en vries ze dan pas in. Kipfilet en vlees snijd ik ook altijd voor en dan pas invriezen.

Soep eten wij altijd meerdere dagen. 1-2 dagen als hoofdgerecht met wat brood en salade. En dag 3 als voorgerecht en dan maak ik er iets simpels bij.

Curry/stoofpot etc. maak ik ook gewoon het dubbele. Dat smaakt de volgende dag bijna altijd beter.

Witte bonen en kikkererwten kook ik altijd in een keer een kilo (koop ik altijd bij de Turk) en doe dan wat ik die dag niet gebruik in de vriezer.

Ovenschotels kun je in een keer veel maken (2-3 schalen) en dan invriezen zonder te bakken. (Geen dingen gebruiken die al ingevroren geweest zijn)

Ik heb ook vaak ongebakken börek in de vriezer. Mijn mama maakte altijd heeeeel veel loempia's die ze dan in de vriezer deed. Gevulde wijnbladeren hebben we ook vaak maar dat is wel wat werk van te voren.

Je kunt zelf gemaakte pizza's ook invriezen.

citroenrasp vindt dit leuk.
  13. Adje

Adje VIP lid

21 aug 2015
    16.282
    25.751
    113
    Ik heb achterin mijn bullet journal de gerechten genoteerd die voor herhaling vatbaar zijn. De categorieën zijn: vlees, kip, vis, groente, aardappel, salade, Aziatisch , Italiaans, soep, brood en snacks, dessert, ijs (ik maak graag zelf roomijs), borrelavondeten (1x in de maand borrelen we als avondeten en daar noteer ik diverse hapjes zodat daar ook afwisseling in is.

Achter de gerechten zet ik soms nog een soort code, zodat ik niet nog meer categorieën hoef te maken: V is vegetarisch, 1 is eenpansgerecht, sc is slowcooker.

Als ik een nieuw gerecht heb geprobeerd en het was voor herhaling vatbaar, schrijf ik het erbij. Enige nadeel is dat ik op een gegeven moment toch wat ruimte gebrek krijg en dit allemaal over moet schrijven als mijn boekje vol is. Voorheen deed ik dit op de computer en dat is qua ruimte natuurlijk handiger. Maar meer een gedoe om erop te kijken. Dus dit vind ik, ondanks het schrijfwerk toch prettiger.

En dan heb ik ook nog mijn meest favoriete kookboeken uitgepluisd en alles wat ik een keer wil maken genoteerd met blz nr erbij. Ook dat was een hele klus, maar nu hoef ik tenminste niet al mij boeken door te spitten op zoek naar iets, maar kan ik gewoon die lijsten doorlopen. Als iets lekker was zet ik er een groen kruisje bij en niet lekker (genoeg) krijgt een rood kruisje.

Recepten van internet of uit tijdschriften die een succes waren print ik uit, en gaan gelamineerd in mappen (ook weer diverse categorieën als kip, vlees, nagerecht, bijgerecht, hapjes, etc). Zit ook weer redelijk wat werk in :roflmao:
    En sinds kort heb ik een app (‘receptenmaker’) waar ik internetrecepten makkelijk bij elkaar bewaar. Via zp ontdekt en die werkt heel fijn.

Geen kort verhaal geworden... zoals ik eerder zei, hier zit jaren werk in :roflmao::D Maar dat is voor mij onderdeel van de hobby, en dus leuk om te doen.

Bijgevoegde bestanden:

GossipGirlxoxo, Roosje35 en citroenrasp vinden dit leuk.
  14. Manolito

Manolito Fanatiek lid

12 sep 2016
    2.659
    2.110
    113
    Ik regel ook alles omtrent het rten.
    Doe de boodschappen en kook, altijd.
    Het enige wat hij kookt is water voor thee , voor zichzelf...
    Als ik vraag; wat zullen we eten? Komt er standaard het riedeltje; spinazie, boontjes, rodekool of bietjes?
    Zucht.. daar heb ik dus ook niks aan.
    Soms druk ik mn zin wel eens door hoor.
    Ik wil namelijk ook wel eens lekker eten.

15. citroenrasp

citroenrasp VIP lid

12 mrt 2017
    16.500
    21.914
    113
    #35 citroenrasp, 12 jan 2020
    Laatst bewerkt: 12 jan 2020
    Ik heb dat een beetje hetzelfde maar andersom. Mijn man houdt ook van traditionele gerechten (uit zijn land) en eten daarom ook amper AVG (of "saai eten" zoals de kinderen het noemen :roflmao:). Ik ben zelf ook niet echt opgegroeid met AVG dus mis het niet echt hoor maar zou soms wel eens wat meer dingen willen uitproberen. Na een x aantal gerechten ben ik de tomatensaus, stokbrood, pasta en harissa wel eens beu.

Gelukkig probeer ik ook regelmatig iets nieuws uit andere keukens, niet zo vaak als ik zou willen... Maar dan is het al snel weer: we hebben al 5 dagen geen couscous gegeten...

GossipGirlxoxo en Manolito vinden dit leuk.
  16. maartje84

maartje84 VIP lid

8 okt 2008
    12.811
    4.452
    113
    Punnikexpert
    Import ergens
    Alleen als manlief kookt is het voor 1 dag. Maar ja, gelukkig ook maar: Ik hoef het leed van gekookte worteltjes, rode kool of gekookte bloemkool of broccoli niet twee dagen achter elkaar.

Ik maak eigenlijk altijd eenpansgerechten.
    Er is niets wat op dag 2 niet meer te doen is:
    Soepen, pasta’s, rijstgerechten: alles kun je twee dagen eten ;)
    Kwestie van hoeveelheid vergroten.

citroenrasp vindt dit leuk.
  17. Ansel

Ansel Actief lid

11 aug 2019
    495
    640
    93
    Vrouw
    Ja, zo doen wij het ook met spaghetti e.d. Saus bewaren/invriezen, pasta bijkoken de dag zelf.

Ook omwille van het volgende:
    https://radio2.be/de-inspecteur/hoe-lang-kan-je-gekookte-pasta-nog-veilig-bewaren-en-opeten

Ik vertrouw mezelf er niet in dat ik het perfect bewaard krijg.

Al zal het in de vriezer waarschijnlijk minder problemen opleveren dan wanneer je het gewoon een dagje of twee in de koelkast bewaart.

Koks raden het puur owv de smaak wel af:
    https://dagelijksekost.een.be/kookvragen/kan-ik-gekookte-pasta-invriezen

Bij rijst wordt trouwens o.w.v. veiligheidsredenen ook afgeraden om het opnieuw op te warmen:
    https://www.libelle.nl/huis-tuin-feestje/veilig-rijst-opnieuw-opwarmen/

Denk wel dat het ook hier weer vooral gaat om restjes die je dag erna terug wilt opwarmen (nadat je ze nachtje in de koelkast hebt bewaard). Minder over bereid eten dat meteen de vriezer in gaat.

18. Manderijntje

Manderijntje Fanatiek lid

23 jan 2014
    1.169
    1.336
    113
    Ik vind dit echt heel overdreven. Wij eten zo vaak opgewarmd rijst. En echt wel eens vaker dan 1x. Ken geen enkele Turk die dit niet zou doen. :roflmao: Nog nooit voedselvergiftiging gehad. Ook niet van iets anders trouwens. Er wordt zo veel voedsel verspilt door dit soort loze waarschuwingen. Ik maak zelfs uit licht zure melk kaas en licht zure yoghurt wordt soep.

Het invriezen van gekookte pasta vind ik vooral heel raar? Pasta is klaar in 15 minuten. Waarom zou je dat willen invriezen?

19. citroenrasp

citroenrasp VIP lid

12 mrt 2017
    16.500
    21.914
    113
    Eens. Hier eten ze enorm veel pasta en dat maken ze dan meestal voor 2x. Saus en pasta maken ze nooit apart van elkaar dus waarschijnlijk ook wel daarom. Maar ben daar ook nog nooit ziek van geworden hoor.

Manderijntje vindt dit leuk.
  20. LisbethSalander

LisbethSalander Fanatiek lid

1 dec 2015
    2.840
    5.572
    113
    Ik ken pilav alleen als een pan met kip/vega, tomaat, perzikken, paprika enz als gevulde saus voor bij de rijst.

Hoe maak je turkse pilav? En wat zit er dan allemaal in?

Deel Deze Pagina