Gerechten voor maximaal €1,25 p.p.

Discussie in 'De lounge' gestart door LisbethSalander, 2 nov 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Brigitte1985

Brigitte1985 Fanatiek lid

29 nov 2009
    1.018
    213
    63
    #261 Brigitte1985, 4 jan 2020
    Laatst bewerkt: 4 jan 2020
    Mexicaans
    Kan je ook in nog grotere hoeveelheden maken en invriezen

Van de saus kunnen wij zeker 10 volle wraps maken. Eten we zeker 2 keer van . Man eet er 2 en een half, ik 1 en een half. Dochter 1 minder dikke wrap en andere dochter een halve dun gerolde. Wij zijn grote eters

Evt jalapenos erbij, zure room, kaas, guacamole. Naar keuze en budget.

Kruiden
    Komijn
    Paprikapoeder
    Zout
    Zwarte peper
    Knoflook en uien of poeder
    Chili naar.smaak

Bijgevoegde bestanden:

citroenrasp vindt dit leuk.
  2. citroenrasp

citroenrasp VIP lid

12 mrt 2017
    16.381
    21.758
    113
    Rijst met witte kool en gehakt vinden wij ook altijd lekker. Als je dat vegan maakt en zelfgemaakte seitan-gehakt gebruikt kom je wel heel goedkoop uit: 0,75 per persoon. (Ik hanteer steeds de prijzen van AH omdat ik niet in Nederland woon en het via hun site kan bekijken. Bij Jumbo moet je nl een postcode invullen en Lidl heeft al helemaal geen prijzen online staan. Maar AH is wel aan de dure kant, dus waarschijnlijk ben je wel wat goedkoper uit wanneer je bij Jumbo ofzo boodschappen doet.)

3. Brigitte1985

29 nov 2009
    1.018
    213
    63
  4. debq

debq Fanatiek lid

10 mrt 2010
    3.797
    761
    113
    Qua prijs van de gerechten weet ik het niet zo goed. Met pompoensoep of bruine bonen soep kom je wel onder het bedrag uit denk ik.

Voor hartige taart kun je zelf het deeg maken, lekkerder en goedkoper.

Wel nog een tip voor gerechten met eieren. Ik kocht eerst altijd biologische eieren in de supermarkt, rond de 3 euro voor 10 eieren. Nu koop ik eieren bij een boer €1,10 voor 10 super verse uitloop eieren. Als dat geen besparen is...

5. citroenrasp

citroenrasp VIP lid

12 mrt 2017
    16.381
    21.758
    113
    Wortels uit de oven 0.28
    Aardappels, bv gekookt of opgebakken 0.50
    Gewokte tofu 0.38
    Totaal 1.16

6. Brigitte1985

29 nov 2009
    1.018
    213
    63
    Ik doe hierbij vaak gekookte eieren ipv kip. Eieren koken en pellen. Olie in de pan. Eieren erin en aan alle kanten bruin bakken. dan wat tomaten purree meebakken en ketjap

7. Brigitte1985

29 nov 2009
    1.018
    213
    63

Kan trouwens ook met rijst gegeten worden

8. Manolito

Manolito Fanatiek lid

12 sep 2016
    2.654
    2.101
    113
    Gerekend dat je de pasta en tomaten moet kopen per keer zal dat 2,- zijn.
    De diepvries doperwten kan je denk ik 2x mee?
    En bouillonblokjes en knoflook heb je vast toch wel in huis?
    Zal het gemiddeld op 3,- voor zo'n maaltijd komen schat ik.

9. Manolito

Manolito Fanatiek lid

12 sep 2016
    2.654
    2.101
    113
    Low budget nasi:
    - pakje schouderham 1,-
    - nasi groente pakket jumbo 1,50
    - rijst 1,-
    - nasi mix van inproba 0.30 (2x)
    - satesaus 1,-
    - kroepoek 1,-

Hier kan je makkelijk meerdere dagen van eten.

Wij kopen van vlees ook grootverpakkingen.
    Uit een kilo gehakt draai ik 4 grote ballen en de rest gebruik ik in pasta. De pasta eten we 2x van. Dat is voor 5,50 4x vlees.
    Zo ook met Kipsnitzels, slavinken, hamburgers.

10. GossipGirlxoxo

GossipGirlxoxo Niet meer actief

wow dat zijn echt grote ballen! Ik draai en 4 uit een pond :roflmao:

lidu1, Manolito, citroenrasp en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  11. spruitje80

spruitje80 Fanatiek lid

5 jul 2016
    4.696
    4.304
    113
    noord holland
    Wat ik ook nog wel eens doe en hier goed gegeten wordt:
    In de aanbieding, of bijvoorbeeld buitenbeentjes, groenten inslaan zoals aubergine, courgette, paprika, wortel, champignons net wat je wil. Dan met wat knoflook en ui in de pan wokken. Hier gezeefde tomaten bij, naar gelang de hoeveelheid groenten je hebt gebruikt en kruiden naar smaak. Dit vries ik vervolgens in in porties.
    Ik maak dan wanneer we willen van bloem of zelfrijzend bakmeel, water, wat olie en Italiaanse kruiden (recept hiervoor makkelijk op internet te vinden) een pizzadeeg. Grote plaat of kleintjes kan ook, de gemaakte basissaus uit de vriezer erop, plakje salami en wat geraspte kaas. Onze kinderen, geen groenteneters, vinden dit erg lekker. Je kunt het niet zo maken/aanvullen als je wil, is voedzaam en lekker. En door het 'grootverbruik/aanbiedingen' niet duur.

12. spruitje80

spruitje80 Fanatiek lid

5 jul 2016
    4.696
    4.304
    113
    noord holland
    Spitskolen zijn ook nog wel eens lekker goedkoop, iets van 79 cent ofzo.
    Uitje fruiten, knoflook erbij en dan 5 eieren (mag ook minder hoor) erbij roeren tot je roerei hebt, dan gesneden spitskool mee wokken/bakken. Peper en zout naar smaak.
    Je zou t zo kunnen eten met rijst als je eens vleesloos wil.
    Wat ook lekker erbij is: gehaktballetjes draaien van gehakt (kun je dus zelf kiezen hoeveel gewicht en/of uit de aanbieding), uitje bakken, gehaktballetjes erbij. Als t bruin is (hoeft nog niet door en door haar) water erbij tot t allemaal net onder staat. 6 lepels ketjap erbij, 3 kruidnagels en zachtjes laten sudderen. Dit kan ook gerust eerder klaargemaakt, hoe langer t intrekt hoe lekkerder.
    Dit is lekker bij de rijst en de spitskool. Met een flinke kool en de rijst heb je hier ruim aan en kun je ook onder de 5 euro blijven, zeker met gehakt uit de aanbieding en een spitskool voor rond de 80 cent.

Zxcvb en citroenrasp vinden dit leuk.
  13. Oilell

Oilell Fanatiek lid

8 okt 2018
    3.225
    4.457
    113
    Vrouw
    Broodje "gado gado" voor 4 personen als iedereen 2 broodjes eet en anderhalf ei.

- 2 stokbroden/bolletjes/whatever is in de aanbieding/8kaiservroodjes €1
    - 2 grote wortels geraspt €0,25
    - spitskool €0,80
    - taugé €1,25
    - gebakken uitjes €0,50
    - eieren (4-8) €1,00
    - bakje satésaus €1,00 of pindakaas wat nog in de kast staat.
    Totaal €5,30 tenzij je pindakaas gebruikt (eventueel warm maken met wat sambal en ketjap). Hier blijft meestal te weinig van de gebakken uitjes of de satésaus om te doen alsof je daar nog een 2e ronde mee kan doen. Maar voor normale mensen die zich wel kunnen beheersen is dit wellicht wel mogelijk :rolleyes::oops:

Broodjes afbakken, doorsnijden. Spitskool heel even koken, vlak voor het afgieten de wortel heel even mee blancheren samen met de taugé (halve minuut is vaak al genoeg). Alles samen afgieten. In de tussentijd eieren koken en satésaus opwarmen.

Groente, plakjes ei, satésaus en gebakken uitjes op het broodje en klaar is kees. Ook lekker met wat (zure) komkommer on the side.

NiVa0230 vindt dit leuk.
  14. edelweiss

edelweiss VIP lid

24 jan 2013
    7.328
    474
    83
    Vandaag bolognese saus gemaakt voor 3x

1 groente pakket Italiaans 500 gram 1,5 euro
    700 gram gehakt 3 euro (rund aanbieding bij de Turkse slager)
    1,5kilo verse tomaten 1 euro
    1 pakje passata 50 cent
    500gram wortel 89 cent.

Ik verstop de groentes in de saus door ze fijn te maken. Zo vult de saus en is het ook nog eens gezond.

Pakje spaghetti erbij a 70 cent en een portie saus a 2,30.

Ben ik voor 3 euro voor een maaltijd voor 4 personen kwijt. 1 volwassene een puber en 2 van 6 en 8

15. KakieLakie

KakieLakie Bekend lid

18 feb 2014
    837
    303
    63
    Recept graag!

16. Oilell

Oilell Fanatiek lid

8 okt 2018
    3.225
    4.457
    113
    Vrouw
    Gnocchi met aubergine uit de oven
    4 personen

- 2 aubergines (buitenbeentjes 5 stuks 2,29) €0,46
    - 500 gram gnocchi € 1,79
    - 125 gram mozzarella €0,55
    - ah passata basilico (690ml) €1,39

Totaal €4,19

- eventueel wat geraspte kaas
    - eventueel wat sla/ruccola om door de gnocchi te scheppen.
    - wij hebben meestal verse peterselie uit de tuin, dat is erg lekker over de aubergine heen als het uit de oven komt.
    Verwarm de oven voor op 180 °C. Snijd de mozzarella in blokjes. Snijd de aubergines in plakken van een ½ cm breed. Verhit olie in een grote koekenpan en bak de aubergine in porties op hoog vuur in 4 min. goudbruin. Keer halverwege. Laat de aubergine uitlekken op een bord bedekt met keukenpapier.

Verdeel ondertussen ⅓ van de tomatensaus over de bodem van de ovenschaal. Leg de helft van de aubergine erop en bestrooi met peper en eventueel zout. Verdeel de helft van de mozzarella en vervolgens ⅓ van de tomatensaus erover. Leg de rest van de aubergine erop. Verdeel de rest van de mozzarella en vervolgens de rest van de saus erover. Bestrooi eventueel met wat geraspte kaas. Bak ca. 30 min. in de oven.

Verhit een beetje olie of boter koekenpannen en bak de gnocchi in 12 min. goudbruin. Wij scheppen er in de warme pan dan nog wat ruccola of iets soortgelijks door.

Zwierezwaai vindt dit leuk.
  17. citroenrasp

citroenrasp VIP lid

12 mrt 2017
    16.381
    21.758
    113
    Ik maak meestal wat uit de losse pols haha maar zal het proberen.

Meestal bak ik eerst in ruime hoeveelheid olie (ghee kan ook) een doormidden gebroken kaneelstokje, 3-4 stuks kruidnagel, aantal kardemompeulen (geopend met een scherp mesje geeft de beste smaak), een paar fenegriekzaadjes en wat venkel-, komijn en tuinkerszaadjes. Dit laat je zachtjes warm worden tot het echt heet is en de zaadjes beginnen te poffen. Dan kan het vuur uit. Je kan dit ook langer van tevoren doen, zo trekken de smaken lekker in!

Zet vervolgens 500 gram linzen (rood of geel) ruim onder water. Dit moet minimaal 3 uur wellen. Snijd de spinazie eventueel.

Zeef de pitjes e.d uit de olie en fruit in de olie wat uien. Je kan nu de smaakmakers toevoegen. Ik houd van gember, komijn, koriander, kaneel, kruidnagelpoeder en hete rode peperpoeder en kurkuma maar een kant en klare mix zoals garam massala kan uiteraard ook. Verder ook nog knoflook en zout. Voeg nu de spinazie toe en laat zachtjes sudderen met het deksel op de pan. Zodra de spinazie zacht is, is het klaar.

Ga nu de linzen koken, zet ze onder water (wel wat zout erbij), tot het net onder staat. Zo zou het gaat moeten worden zodra het water is verdampt maar zo niet voeg gerust nog wat water toe. Je kan het kaneelstokje van de olie meekoken voor extra smaak.
    Zodra de linzen goed zijn meng je het met de spinazie/ui. Nu nog alleen rijst koken en over de rijst heen gieten. Je kan het ook met Indiaas plat brood eten maar wij eten het vaak met rijst.

Korianderblad is trouwens een heerlijke toevoeging, koop deze dan wel bij de Marokkaanse winkel (= veel goedkoper dan bij AH).

Zwierezwaai en KakieLakie vinden dit leuk.
  18. citroenrasp

citroenrasp VIP lid

12 mrt 2017
    16.381
    21.758
    113
    rijo vindt dit leuk.
  19. citroenrasp

citroenrasp VIP lid

12 mrt 2017
    16.381
    21.758
    113
    Linda86 vindt dit leuk.
  20. KakieLakie

KakieLakie Bekend lid

18 feb 2014
    837
    303
    63
    @citroenrasp Dank je wel! Klinkt heel erg lekker, ik ga het van de week uitproberen.

Deel Deze Pagina