Geregistreerd partnerschap bij de Notaris?

Discussie in 'De lounge' gestart door Yotsuba, 16 nov 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Yotsuba

Yotsuba Fanatiek lid

22 jul 2009
    1.980
    0
    0
    Dispuutbehandelaar
    Omgeving Utrecht
    Hoi !

Wij hebben een starterswoning gekocht en 1 van de voorwaarde van de koop met koopgarant is dat we geregistreerd partnerschap hebben of getrouwd zijn.
    Nu zijn wij geen van beide dus moeten we dit regelen.
    Nu heb ik volgende week een afspraak bij de notaris voor geregistreerd partnerschap maar moet je daarvoor niet bij de gemeente zijn?
    Of kan dat ook gewoon alleen bij de notaris?

Want ik snap het ff niet meer ;) :)

2. Duda

Duda Actief lid

13 nov 2009
    408
    8
    18
    utrecht
    Ik heb een geregistreerd partnerschap bij de gemeente geregeld. Op maandagochtend dus gratis. Volgens mij kan je dat ook niet bij de notaris regelen.

3. Jacky78

Jacky78 Fanatiek lid

3 jun 2008
    3.425
    1
    0
    zoiets moet je idd regelen bij de notaris

de gemeente ga je heen voor ondertrouw (als je dus een trouwdatum hebt, dan ga je eerst nog in ondertrouw)

4. Babbel81

Babbel81 Fanatiek lid

22 mrt 2010
    2.901
    0
    0
    Zuidholland
    een geregistreerd partnerschap moet je bij de gemeente aanvragen, je moet ervoor zelfs soort in ondertrouw. het wordt ook echt door een ambtenaar voltrokken en je moet ook echt 'ja' zeggen, terwijl je elkaars rechterhand vasthoud:D:D en je moet 2 eigen getuigen meenemen.

Je kan ervoor niet naar de notaris, bij de notaris kan je alleen een samenlevingscontract + testamenten laten opmaken

5. marjolinos

marjolinos Fanatiek lid

9 mrt 2009
    2.953
    0
    0
    tilburg
    je moet bij de notaris zijn als je evt. partnerschapse voorwaarden wilt (hetzelfde als huwelijksevoorwaarden!). Wij hebben dit gedaan en dan ook meteen aangegeven wat er gebeurd als een van ons komt te overlijden!

6. Yotsuba

Yotsuba Fanatiek lid

22 jul 2009
    1.980
    0
    0
    Dispuutbehandelaar
    Omgeving Utrecht
    hmm punt is dat we de eerste keer alle mogelijkheden besproken hebben en dat we er nog op terug zouden komen..
    Ik denk dat het dan om een samenlevingscontract gaat aangezien ik verder niets hoefde mee te nemen/ doen volgens de notaris ;)

7. mammavanthom

mammavanthom Bekend lid

Ik kan me niet voorstellen dat het een voorwaarde is om een geregistreerd partnerschap te hebben. Dit is nl het zelfde als getrouwd zijn en werkt ook op de zelfde manier.
    Vaak vragen ze inderdaad wel om een samenlevingscontract, dit kan je laten opstellen bij de notaris...
    Succes!

8. Engeltje1

Engeltje1 Niet meer actief

Wat een rare voorwaarde joh.. het is hetzelfde als trouwen.. je koopt een starterswoning en dan is de voorwaarde dat je eigelijk getrouwd moet zijn :(

Wij zijn ook gepartnerd ;) dit kan je echt alleen bij de gemeente doen, met een ambtenaar,ondertrouw, ja woord zeggen enzo, dus het is heel echt.
    Dit kan een notaris niet doen. hij kan wel een samenlevings contract opmaken.. is het dat niet wat je bedoel ? dan ben je beide verantwoordelijk voor het huis maar niet getrouwd.

9. Engeltje1

Engeltje1 Niet meer actief

Ow ik zie dat je er al uit bent volgens mij :)

hihi succes met je huisje.

10. Yotsuba

Yotsuba Fanatiek lid

22 jul 2009
    1.980
    0
    0
    Dispuutbehandelaar
    Omgeving Utrecht
    Ja ik denk dat het inderdaad samenlevingscontract is wat ze bedoeld heeft hihi
    Oeps!

Pff ben zo warrig laatste tijd.
    Ga me nu even goed inlezen, begrijp me niet verkeerd lief en ik hebben ons heeeeeeul erg verdiept maar het is ff allemaal weg bij me :)
    Ik ga nu eens lezen wat je kan vast laten zetten wat betreft kindjes.. wel zo fijn om dat ook alvast geregeld te hebben :)

11. Yotsuba

Yotsuba Fanatiek lid

22 jul 2009
    1.980
    0
    0
    Dispuutbehandelaar
    Omgeving Utrecht
    Haha ja inderdaad, bedankt! :D

12. tamren

tamren Bekend lid

25 okt 2010
    690
    1
    0
    Deventer
    Als geregistreerd parntners bent, dan hoef je slleen tijdens de zwangerschap het vruchtje te erkennen, en dan is het na de geboorte precies hetzelfde als getrouwd zijn. Dus papa en mama hebben evenveel rechten en evenveel zeggenschap!
    En al je op maandag-of dinsdagochtend gaat, dan is het gratis!
    Goedkoper dan een samelevingscontract, want dat kost een hoop geld!

13. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.780
    18.927
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Wij hebben toen we ons huis kochten ook gekozen voor een partnerschap bij de gemeente in plaats van een samenlevongscontract. Partnerschap kun je inderdaad (zo goed als) gratis af laten sluiten. Ik zeg met opzet "zo goed als". Omdat je bijvoorbeeld wel jullie geboorteaktes moet kopen. Maar hoewel die dingen in de meeste gemeenten verrekt duur zijn voor maar een stukje papier, is het nog altijd fors goedkoper dan samenlevingscontract & testament.
    Maar ik waren ook al lang samen, dus voor ons voelde die officiële stap wel goed. Misschien als je nog niet zo lang samen bent, dat een samenlevingscontract wat beter voelt omdat het minder op trouwen lijkt.

Als je trouwens niet kiest voor partnerschap of huwelijk, zorg dan alsjeblieft voor een testament. In NL is het helaas zo dat als je samen een huis koopt maar verder niks regelt, dat je dan het huis niet van elkaar erft! Als jouw vriend dus overlijdt, is de helft van het huis ineens voor zijn familie!

14. Dreamer1971

Dreamer1971 Actief lid

16 sep 2008
    447
    0
    0
    Kijk goed uit wat je waar laat doen.

Wij hadden alles bij de notaris laten beschrijven inclusief testament met en zonder kinderen(die hadden we toen nog niet).
    Toen ik zwanger raakte, aangifte gedaan bij de gemeente van de ongeboren vrucht.
    Kleine is geboren, mijn man aangifte gedaan allemaal geen probleem, wil hij later paspoort aanvragen voor vakantie, had ie totaal geen zeggenschap over ons zoontje. We moesten een geregistreerd partnerschap hebben bij de gemeente en wat we bij de notaris hadden, hadden ze niks mee te maken.

We zijn toen maar getrouwd en toen kreeg mijn man automatisch zeggenschap over Tygo. Heel stom hebben we ze ook gezegd, want wie zegt dat Tygo van hem is ;)

15. Yotsuba

Yotsuba Fanatiek lid

22 jul 2009
    1.980
    0
    0
    Dispuutbehandelaar
    Omgeving Utrecht
    Wat gek joh ! Dat is goed opletten dus :)
    We willen zoiezo trouwen maar we gaan eerst verhuizen en ben nu zwanger dus ik denk dat we pas over 2 jaar trouwen..

16. Kolibrie

Kolibrie VIP lid

29 jun 2008
    5.767
    423
    83
    Vrouw
    Zuid-Holland
    Samenlevingscontract is idd bij een notaris en geregistreerd partnerschap bij de gemeente. Hou er wel rekening mee, dat je rond de 800 euro betaald voor een samenlevingscontract (las ik toevallig laatst ergens) :) Het is best duur!

17. Angela2009

Angela2009 Niet meer actief

Wij gaan toevallig a.s. vrijdag voor een samenlevingscontract en 2 testamenten en dat kost 400 euro :D Is nog te doen dus! Maar ik heb bij veel verschillende notarissen offertes opgevraagd en deze was de goedkoopste.

Wij kiezen dus voor een samenlevingscontract omdat ik niet wil trouwen en omdat er toch op papier moet komen wat er gebeurd met ons huis, bezittingen, pensioen als er 1 komt te overlijden of als we uitelkaar gaan.
    Ik vind het een voordeel van een samenlevingscontract dat je helemaal kan op laten stellen wat je precies wilt. Dus voor wie is wat als je uitelkaar gaat.

Wij zijn dus al 5 jaar bij elkaar en hadden nog nooit wat geregeld. Niet zo slim dus aangezien we wel een huis hebben gekocht samen en een kindje hebben. Dus vrijdag wordt het gelukkig opgesteld.

Wij hebben wel bij de geboorte gelijk ouderlijk gezag aangevraagd bij de rechtbank dus mijn vriend heeft net zoveel rechten en plichten als mij.

18. Romy1979

Romy1979 Niet meer actief

Voor het regelen van zeggenschap over je zoontje moet je je partner niet alleen laten erkennen, maar je had ook formulieren in moeten sturen naar de rechtbank om hem het ouderlijk gezag te geven.

Testament oid staat daar idd buiten. Maar geregistreerd partnerschap of trouwen was echt niet nodig geweest.

19. Romy1979

Romy1979 Niet meer actief

Hier 350 euro, samenlevingscontract en twee testamenten.
    Het loont om te zoeken naar een goedkopere notaris.

20. Kolibrie

Kolibrie VIP lid

29 jun 2008
    5.767
    423
    83
    Vrouw
    Zuid-Holland
    Dan hangt het qua kosten dus een beetje af waar je woont :) Tot nu toe heb ik alleen maar dure notarissen gezien, maar ik ga dan zeker even verder zoeken ook!!

Deel Deze Pagina