Geregistreerd Partnerschap of ??

Discussie in 'De lounge' gestart door Lynette84, 13 sep 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Lynette84

Lynette84 Fanatiek lid

9 feb 2009
    1.473
    0
    0
    ziektewet/huismoeder
    Arkel city
    Hoi,

Ik ben nu 13 weken zwanger van ons eerste kindje.
    We wonen nu 2 jaar samen waarvan op papier 7 maanden samen.
    Nu willen wij vanwege de kleine Geregistreerd partnerschap doen.
    Wat komt hier allemaal bij kijken? En wat voor voor en na delen geeft dit voor de belasting e.d. (ik zit zelf al langdurig in ziektewet met zeer laag uitkering) Ik wil later met een groot feest en alle poespas gaan trouwen als we hiervoor het geld hebben.
    Maar de GP willen we voornamelijk doen voor ons kindje.

Ook hoorde ik dat er getuigen aanwezig moeten zijn.
    En hoe zit het met mijn meisjes achternaam, mag ik die van me vriend dan gaan gebruiken. Of moet ik dan daar wel voor trouwen.
    Voor de kleine weet ik dat me vriend nog moet aanvragen voor erkenning en achternaam.

Hoe ging het bij jullie? en hebben jullie er ook een speciale gelegenheid van gemaakt?

Ik wil er wel een mooi moment van maken in nette kleding en met de getuigen een hapje eten en foto's op die dag vind ik ook wel spaciaal.

Graag hoor ik ervaringen of tips.

Groetjes Lynette

2. Rosado

Rosado Niet meer actief

3. kimm1988

kimm1988 Fanatiek lid

27 dec 2007
    3.125
    0
    0
    Enschede
    Wat ik goed heb begrepen is dat er met GP en trouwen 1 ding anders is.

Bij GP moet de vader het kind nog wel erkennen! de rest is het, hetzelfde.

voor een eventuele uitkering heb je geen recht mits je partner onder de gestelde norm verdient. Ik geloof dat het rond de 1200 a 1400 lag. Dit is per gemeente verschillend en per gemeente zijn er andere voorwaarden.

Wij hebben hetzelfde gehad. We hebben gedacht dan maar geen GP maar trouwen. Er zit maar 1 klein ding verschil in en voor beide dingen moet je betalen. Vinden wij een beetje zonde.

Succes ermee!

(mocht ik het nu helemaal fout hebben dit is wat onze gemeente tegen ons heeft gezegt!)

4. Devy

Devy Fanatiek lid

23 aug 2008
    3.437
    1
    0
    Tilburg
    Er zit inderdaad maar één verschil tussen het GP en trouwen, namelijk dat je je kind wel voor de geboorte moet laten erkennen om het gedeeld gezag te krijgen. Wij hebben wel voor een GP gekozen omdat we ooit nog eens een echte bruiloft willen houden. Wij hebben zo geredeneerd dat met de GP alles goed geregeld is en wanneer we ooit trouwen wordt dat het 'romantische' gedeelte.

5. 4days

4days Niet meer actief

Wij wilden eerst ook GP voordat ons kindje kwam, maar besloten er toch vanaf te zien toen we hoorden hoe duur alles was. Die notaris enzo kost bakken met geld. En dat terwijl we over een paar jaar toch wel willen trouwen. Dat loonde zich niet.

6. Rosado

Rosado Niet meer actief

Volgens mij hoef je voor GP niet naar de notaris hoor. Dat is alleen voor een samenlevingscontract. Of als je bijvoorbeeld een testament wilt laten opstellen, of ivm huwelijkse voorwaarden (zoiets heb je denk ik ook wel voor GP? Weet ik eigenlijk niet zeker), dus als je niet in gemeenschap van goederen wilt trouwen.

7. Devy

Devy Fanatiek lid

23 aug 2008
    3.437
    1
    0
    Tilburg
    In principe kun je ook gratis naar het stadhuis om je GP te laten sluiten net als met een bruiloft. Dus alleen als je in gemeenschap van goederen wil trouwen of 'partneren' moet je naar de notaris.

8. Rosado

Rosado Niet meer actief

Ja dat dacht ik ook. Ik heb zelf op een notariskantoor gewerkt, maar niet op de afdeling familierecht, dus ik wist het niet zeker (maar wel bijna zeker :p).

9. 4days

4days Niet meer actief

;) Ooooh dat zou kunnen...

10. angel81

angel81 Bekend lid

10 apr 2007
    920
    0
    0
    Het is wel zo dat waar je je GP aangaat dat je ook in die gemeente moet trouwen. Tenminste dat was zo toen wij hem namen. Misschien dat dat nu anders maar ik zou het wel even navragen aangezien je ook nog wil trouwen.

11. miekje1982

miekje1982 Fanatiek lid

6 apr 2007
    4.811
    1
    0
    Flevoland
    Een GP kost hetzelfde als trouwen. Dus in velen gemeenten is er ook een gratis moment.
    Je hebt dan alleen de kosten van de benodigde akten/GPboekje.

Je hebt 2 getuigen nodig en mocht je later willen trouwen dan even navragen in je gemeente hoe dat zit. Omdat t eigenlijk alleen 'omgezet' hoeft te worden naar een huwelijk.
    Bij ons in de gemeente kun je nl kiezen voor opnieuw een ceremonie, maar die heeft rechtshalve geen 'zin' omdat dat bij t GP al is gebeurt.
    Daarnaast kan t vaak alleen in de gemeente waar je op dat moment woont (de trouwceremonie/omzetten).

Je achternaam:
    je hebt 4 keuzes:
    - je eigen meisjesnaam
    - de achternaam van je partner
    - eerst je meisjesnaam en dan de achternaam van je partner
    - eerst de achternaam van je partner en dan je meisjesnaam

Voor de rest heb je idd geen notaris nodig. Bij een GP heb je de keuze voor 'huwelijkse voorwaarden' en 'gemeenschap van goederen'.
    Als je voor 'huwelijke voorwaarden' kiest, dan zul je wel naar de notaris moeten.

Gemeenschap van goederen

Als u in gemeenschap van goederen getrouwd bent en u gaat scheiden, krijgen u en uw partner ieder de helft van de totale waarde van de gemeenschap. Dit betekent dat u ook verantwoordelijk bent voor de helft van de gemeenschapsschulden.

Afsluiten huwelijkse voorwaarden

Huwelijkse voorwaarden moeten worden aangegaan bij notariële akte. U kunt deze voorwaarden op ieder gewenst moment afsluiten. Voor het laten maken of wijzigen van huwelijkse voorwaarden tijdens het huwelijk, is voorafgaande goedkeuring door de rechtbank nodig.

12. Popkoorn

Popkoorn Niet meer actief

als je gaat trouwen of gp doet... word je automatische erfgenaam.
    maaar je kindje is ook erfenaam ( of je nu getrouwd bent gp hebt of niet)

ik heb meegemaakt dat een man kwam te overlijden en dat zijn vrouw alleen achterbleef in hun huis met kindlief,dat toen kindlief 18 was en zijn erfgedeelte mocht opeisen hij de helft van de waarde van het huis heeft opgeeist !!!
    want dat was namelijk ook voor de helft van hem...

wat mijn man en ik hebben gedaan is alles laten vast leggen bij de notaris... zodat alles naar de langstlevende gaat,
    en zodra we beiden dood zijn hun zulke dingen pas mogen opeisen, ( tuurlijk krijgen ze wel dingen wat te maken heeft met emotionele waarde... maar geld en het huis kan pas wanneer wij beiden komen te overlijden)

het is enorm vooruit denken... en ik hoop dat het noooooit gebeurd..( en het komt ook echt bijna nooit voor dat een kind zoiets doet maar toch ) maar als mijn man nu komt te overlijden,en we hadden zoiets niet vastlaten leggen, en over 15/20 jaar gaat mijn zoontje echt totaal het verkeerde pad op... dan kan ik niets meer vast laten leggen dat hij nergens recht op heeft totdat ik dood ga... (alleen op mijn eigen dan) maar op de erfenis van mijn man zou hij dan altijd recht houden want mijn man moet handtekening geven en dat kan dan niet meer....ik zou het heel erg vinden als het geld besteed word aan criminele dingen.

ik vind het dus wel belangrijk om naar de notaris te gaan ... om zulk soort dingen vast te leggen... ook kun je dan meteen vast leggen dat mocht jullie iets overkomen wie dan voor het kindje zal zorgen,

en daarbij kun je het gewoon over een tijdje om laten zetten in een huwelijk en de notaris overeenkomst kun je gewoon "meenemen" je huwelijk in als deze niet veranderd is.

13. Mams136

Mams136 VIP lid

26 jun 2007
    22.837
    0
    0
    achterhoek
    Wij hebben hier ook over zitten denken maar omdat je nog steeds weinig geregeld hebt betreffende kinderen hebben we er vanaf gezien.

Trouwen was voor vriend eerst geen optie omdat we gewoon niet de financiele mogelijkheid hebben om het in 1x "Goed" te doen.

Maaaaar... Gister heb ik de stoute schoenen aangetrokken en hem ten huwelijk gevraagd :D
    Hij zei ja :D
    We doen het nu klein en alleen in het gemeentehuis.
    Receptie erbij en klaar.
    Niks geen poespas of dure bedoeling.
    Over een jaar of 5 gaan we dan met alles erop en eraan voor de kerk trouwen.

14. Mams136

Mams136 VIP lid

26 jun 2007
    22.837
    0
    0
    achterhoek
    Mejojo, Er zijn nu punten in het erfrecht opgenomen zodat kinderen niet meer dingen kunnen opeissen waardoor de overgebleven ouder in de problemen komt heb ik mij laten vetellen.

15. Rosado

Rosado Niet meer actief

Meid wat leuk! Gefeliciteerd!!! Hebben jullie al een datum in gedachte voor DE grote dag?

16. Mams136

Mams136 VIP lid

26 jun 2007
    22.837
    0
    0
    achterhoek
    We hopen een beetje op begin volgend jaar maar een echte datum hebben we niet.
    We gaan egwoon voor de maandag/dinsdagochtend en dan is het wel een beetje afwachten wat er nog vrij is.

Maar om ff ontopic te blijven.
    Als je geen kinderen hebt of krijgt zou ik een geregistreerd partnerschap aanraden.
    Maar zijn kinderen wel in het spel dan zou ik zeker trouwen.
    Je kunt heel goedkoop trouwen en toch een klein feestje hebben voor als je het niet geheel ongemerkt voorbij wilt laten gaan.

(Otto heeft betaalbare bruidsmode,Zoek een bevriende kapster,Iemand die een muziekinstallatie heeft, maak zelf een klein buffetje voor je gasten, allemaal opties om het goedkoop te houden)

17. inge75

inge75 Actief lid

12 jun 2006
    331
    0
    0
    Gelderland
    hoi,

wij hebben 2 jaar geleden gekozen voor een GP, omdat trouwen op dat moment nog niet in het budget paste. het enige verschil is dat het ongeboren kind erkent moet worden (en dat kost niets).verder is alles hetzelfde!.(trouwen heeft dus voor de wet, geen meerwaarde!!)

Wij hebben gekozen voor een "gratis" ochtend. en we hebben voor de familie een BBQ gegeven om het te vieren. Mijn wens is het nog altijd een keer te trouwen met alles er op en er aan....en dan met eigen bruidskind(eren).

groetjes Inge.

18. Lovely83

Lovely83 VIP lid

29 mei 2008
    20.418
    3.298
    113
    Wij hebben voor geen van beiden gekozen.

Waarom? Geen reden we vinden het wel prima zo. Er komt ooit een dag dat we gaan trouwen en we allemaal dezelfde achternaam zullen dragen. Maar nu voorlopig nog niet.
    De kids hebben nu mijn achternaam daar heb ik ook bewust voor gekozen.

Wel hebben we enkele dingen bij de notaris vast laten leggen.

19. 4days

4days Niet meer actief

Ooh, nu ik dit topic zo lees vind ik het steeds aantrekkelijker worden! Ik zal er vanavond eens met mijn vriend over praten. Trouwen zit er de komende jaren nog niet in, maar een geregistreerd partnerschap zou wel ideaal zijn omdat dat toch alles wettelijk is geregeld. En dan kunnen we erna met onze ouders gaan uit eten ofzo. Ik wil ook uiteindelijk de achternaam van mn vriend aannemen. Mijn zoontje heeft die naam ook, en ik vind het fijn als we allemaal dezelfde naam dragen.

20. miekje1982

miekje1982 Fanatiek lid

6 apr 2007
    4.811
    1
    0
    Flevoland
    @ ooMissCoo:
    Waarom als je wel kids krijgt trouwen en geen GP?
    Want er zit geen enkel verschil tussen beide.
    Het enige wat je moet doen als je een GP hebt, is dat de vader het kindje moet erkennen, daarna is alles (voogdij, erfrecht etc) allemaal net zo geregeld als bij een huwelijk.

Het kost je dus een keertje meer naar t stadhuis/gemeentehuis gaan, meer niet..

Deel Deze Pagina