Geregistreerd partnerschap; wie ook?

Discussion in 'De lounge' started by melloncollie, Mar 11, 2009.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. bosi333

bosi333 VIP lid

Aug 1, 2006
    37,265
    6,790
    113
  2. Cherrylein

Cherrylein Fanatiek lid

Nov 14, 2007
    1,759
    0
    0
    Wij hebben ook een GP getekend. Gratis en wel :). Op de maandagochtend.

We hebben het gedaan zodat alles in 1 keer goed geregeld is. We wilden niet snel trouwen, maar toch alles goed geregeld hebben.
    Een bruiloft bewaren we voor over een paar jaar, als ik werk en we genoeg geld hebben gespaard. We willen dat groots vieren. Er is dan alleen nog maar een omzetting nodig, maar niemand ziet of je een omzetting tekent of een echt trouwdocument.

Ook al had ik er niet veel van verwacht, de ambtenaar van de burgelijke stand had er toch nog een leuk praatje omheen gemaakt en het was op die manier toch nog wel bijzonder :)

3. Cherrylein

Cherrylein Fanatiek lid

Nov 14, 2007
    1,759
    0
    0
    Oh, wij hoefden geen jawoord te geven hoor! Gewoon een verhaaltje van de ambtenaar en toen tekenen.

4. Cherrylein

Cherrylein Fanatiek lid

Nov 14, 2007
    1,759
    0
    0
    Je hoeft inderdaad geen andere naam aan te nemen. Dat kan ook pas als je gaat trouwen, of je doet het gewoon helemaal niet.
    Hoe bedoel je, zoveel documenten? Hier niet hoor.

5. melloncollie

melloncollie Niet meer actief

nee kan ook bij gereg. partnerschap.
    o.a. geboortedocument ophalen in je geboortplaats.

6. Nikita23

Nikita23 VIP lid

Jul 31, 2006
    5,198
    0
    0
    Ach, ik zie het verschil niet zo eigenlijk. volgens mij kun je net zo goed op de gratis dag trouwen en je eigen achternaam houden. Het komt werkelijk op hetzelfde neer. Alleen bij trouwen is het iets beter geregeld wat erfen etc. betreft als er één overlijdt. Komt erop neer dat de familie van de man geen rechten heeft, ook al zou de kleine daar terecht komen. Waarschijnlijk leg ik het helemaal verkeerd uit, maar ik zou dat dan even navragen aan die vriendin van je die notaris is. Verder kun je bij ger. partnerschap eigenlijk net zo goed zeggen dat je getrouwd bent, het enige is dat je geen hardop 'ja' heb hoeven zeggen?

7. Nikita23

Nikita23 VIP lid

Jul 31, 2006
    5,198
    0
    0
    Wat ik dus eigenlijk bedoel te zeggen: Als je dan zo tegen trouwen bent ivm traditie en alles wat erbij hoort kun je toch ook zorgen dat dat deel je niet raakt? En dat het in jouw ogen dus wel gewoon een zakelijke overeenkomst is? Ik zie het probleem niet zo... (niet negatief bedoelt trouwens, misschien denk ik gewoon te rationeel en simpel?)

8. miekje1982

miekje1982 Fanatiek lid

Apr 6, 2007
    4,811
    1
    0
    Flevoland

Hier ook een GP..
    Omdat manlief op uitzending moest en we niks op papier hadden, maar we wel samenwoonden in zijn koopappartement en de meubels en auto samen hadden aangeschaft.
    Mocht het ergst denkbare gebeuren dan hadden zijn ouders overal recht op... En dat wilden we niet.
    Omdat we niet super veel tijd meer hadden (1/2 jaar) hebben we hioervoor gekozen..
    Ook omdat er een document uit Suriname moest komen (wat dus op t nippertje goed ging, dankzij mijn ouders die op vakantie gingen en toen nog ff een stempeltje konden halen..)

Nu is ons gezin sinds maart 2008 uitgebereid met de knapste zoon, hoefden we niet veel extra meer te regelen, alleen erkennen

We willen ooit nog wel trouwen, maar daarvoor hebben we wel wat geld nodig (dus sparen..)

9. KateK

KateK VIP lid

Dec 26, 2008
    5,185
    0
    36
    Drenthe
    wij zijn geregistreerd partners geworden ten eerste omdat we zielsveel van elkaar houden (logisch), ten tweede omdat we een huis gingen kopen en je dus of getrouwd, of een geregistreerd partnetschap of een samenlevingscontracht moet hebben. Dat laatste kost ten eerste al een paar honderd euro plus in de toekomst met een kindje zouden we alsnog allerlei dingen moeten regelen die we niet hoeven te doen als geregistreerd partners.
    Ten derde wilden we wel graag trouwen maar hadden we het geld er niet voor. Ookal wilden we het klein en bescheiden houden, 3 duizend euro hadden we ook niet liggen.. vandaar. Ik kon kiezen of ik zijn achternaam wilde en ons gemeentehuis had wel de optie of je ja tegen elkaar wilde zeggen of niet. Wij hebben hier wel voor gekozen omdat trouwen in de toekomst een toneelstukje is. Een druk op de knop en in de computer staat aangegeven dat je getrouwd bent. Ik weet niet of wij ooit gaan trouwen, maar als ik op een dag besluit toch zijn naam te willen dragen kan ik in principe het gemeentehuis bellen om te vragen of ze het kunnen aanpassen..

We zijn wel in gemeenschap van goederen als je dat bedoeld, maar dat is eigenlijk ook meer een zekerheidskwestie, ook ivm met het koophuis.

10. melloncollie

Je kunt ook zonder enige vorm van contract een huis kopen hoor. Dat hebben wij ook gedaan. :)

Nee ik kan niet simpel de knop omzetten. Er schuilt een principekwestie achter. En ik vind het gewoon stom om mijn vriend mijn man te noemen.

11. KateK

KateK VIP lid

Dec 26, 2008
    5,185
    0
    36
    Drenthe
    oh dat kan en doe ik ook niet! krijgt het mijn b*k nog niet uit! Hij kan het andersom wel, maar ik heb daar mer moeite mee

12. Mariebel

Mariebel Fanatiek lid

Jan 10, 2006
    2,373
    0
    0
    Drenthe
    Bij een gereg. partnerschap blijf je gewoon vriend en vriendin..
    Dit heeft onze ambtenaar ons tenminste verteld..

13. Loeki2

Loeki2 VIP lid

Jun 3, 2006
    16,265
    1
    0
    Wij hebben ook een GP, maar het is daarna NIET meer mogelijk om te trouwen. Wil je weer echt trouwen, dan zul je eerst je partnerschap moeten ontbinden en dan weer in ondertrouw gaan. Die 14 dagen moet je dus maar in je bed blijven, want als je DAN iets overkomt is er dus niets geregeld.

14. Loeki2

Loeki2 VIP lid

Jun 3, 2006
    16,265
    1
    0
    Voor de belastingdienst ben je wel man en vrouw hoor. Je moet gewoon aangeven op je IB dat je getrouwd bent.

15. ladouce

ladouce Fanatiek lid

Aug 6, 2008
    2,698
    0
    0
    Loekie2: wij hebben het gp gewoon laten omzetten in een huwelijk. Dus niet scheiden en niet weer in ondertrouw. Gewoon akte van omzetting. Niemand merkt er iets van dat je een andere akte ondertekend. Het enige verschil is dat er bij een akte van omzetting geen getuigen nodig zijn.

16. Loeki2

Loeki2 VIP lid

Jun 3, 2006
    16,265
    1
    0
    Nee, maar dat is geen trouwen, dat is het omzetten van de acte. Onze gemeente stelt geen ambtenaar beschikbaar bij het omzetten. Dus wil je het officieël met het Ja-woord en zo dan kun je alleen het GP ontbinden en opnieuw in ondertrouw gaan. Voor een ieder die denk, we trouwen later nog wel een keer, dat is dus alleen een handtekening zetten aan de balie, meer niet. Geen trouwzaal, geen ambtenaar, niks van dat alles.

17. Juul76

Juul76 Bekend lid

Nov 20, 2006
    768
    297
    63
    Ligt aan de gemeente. Hier kan het wel hoor, met alles erop en eraan. Als je maar betaalt! Ik ken mensen die dat gedaan hebbem incl ja woord en getuigen. Is niet verplicht maar mag wel.
    Het kan wel alleen maar in de gemeente waar je woont.

18. melloncollie

Vandaar ook dat de keuze op GP valt.

19. Cherrylein

Cherrylein Fanatiek lid

Nov 14, 2007
    1,759
    0
    0
    Bij ons wel hoor, is gewoon trouwen als je het omzet in een huwelijk. Ja-woord hoort daar ook gewoon bij!
    Ik heb het 2 maart nog gehoord (toen hebben we ons GP getekend :) )

20. Cherrylein

Cherrylein Fanatiek lid

Nov 14, 2007
    1,759
    0
    0
    Hier weer wat anders haha! De ambtenaar zei dat het praktisch hetzelfde was als een huwelijk, dus je mag elkaar ook man en vrouw noemen.

Sjonge jonge, ze zijn het niet echt met elkaar eens door NL heen..

Share This Page