geregistreerd partnerschap

Discussion in 'Zwangerschap' started by Cilla24, Jan 30, 2009.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Onder water

Onder water Niet meer actief

Hoi dames,

Ik had hier ook even een vraagje over
    Wij zijn in augustus ook GP aangegaan, maar bij ons begint het toch wel te kriebelen en willen toch voor het echie gaan trouwen.
    Hoe regel je dat als je al een geregistreerd partnerschap bent aangegaan.

Alvast bedankt ;)

2. sniffy

sniffy VIP lid

Mar 26, 2008
    10,179
    1
    36
    Verzorgende
    Dordrecht
    om al deze vragen en 'problemen' te voorkomen hebben wij besloten om te gaan trouwen.

Wij hebben i.v.m. een koophuis al een samenlevingscontract (sinds 2003) . Volgende week gaan we trouwen, gewoon simpel op het stadskantoor. Wij houden niet van een groot feest of een jurk e.d.

Voor het erkennen moet je naar het stadskantoor, dus wij hadden zo iets van; dan gelijk maar trouwen.

3. Trees

Trees Niet meer actief

Is het verstandig om naast GP ook een testament op te stellen? En wat is nu eigenlijk het verschil in rechten tussen trouwen en GP?

Ik heb namelijk helemaal noppes met trouwen en GP lijkt me wel handig.

4. sniffy

sniffy VIP lid

Mar 26, 2008
    10,179
    1
    36
    Verzorgende
    Dordrecht
    volgens mij moet je altijd een testament hebben als je kinderen hebt.

5. Hopmarjanneke

Hopmarjanneke VIP lid

Jul 10, 2008
    13,548
    524
    113
    Female
    Docent Frans (in opleiding)
    Duitsland
    Het is inderdaad erg verstandig om een testament te maken/hebben wanneer er kinderen zijn, zeker wanneer je niet bent getrouwd. De notaris stelde ons de volgende vragen: 1/ zijn er kinderen in het spel? 2/ bezit een van jullie of bezitten jullie samen een koophuis. Bij 2 keer een JA, was het altijd verstandig een testament te doen. Bij 2 keer NEE volstond eigenlijk alleen samenlevingscontract.

Om deze reden hebben wij 8 jaar geleden een samenlevingscontract en twee testamenten (ieder één) op de langstlevende laten opstellen. Waarom? Partner is gescheiden, heeft dochter (inmiddels 20) en had toen een eigen huis. In het ergste geval (overlijden vriend) zou zijn ex, als voogd van dochter, mij het huis uit kunnen laten zetten om de erfenis van dochter veilig te stellen.

Wel is in ons testament opgenomen hoe het loopt als er kinderen zijn/komen..... dan hoefden we niet direct de testamenten aan te passen op het moment van gezinsuitbreiding.

In de huidige situatie met een kindje op komst en ook nog een verhuizing naar Duitsland in het vooruitzicht (op zeer korte termijn) hebben wij besloten vooralsnog het kindje te (laten) erkennen en gezag aan te vragen. Trouwen willen we daarna alsnog doen, maar het was ons nu "teveel van het goede" of teveel tegelijkertijd.

6. zogelukkig

zogelukkig Niet meer actief

"Niets geregeld" kinkt alsof je bergen moet regelen; het is 10 minuten naar het gemeentehuis om te erkennen en voor gezag wat documentjes opsturen. pfoehee; wat een werk!

7. zogelukkig

zogelukkig Niet meer actief

Als je het slim aanpakt wel. Wij hebben testamenten en SC op laten maken voor de prijs van 1.

8. Goldengirl

Mar 3, 2008
    38
    0
    0
    Zuid-Holland
    Ik en mijn partner zijn ook een geregistreerd partnerschap aangegaan.
    Het geregistreerd partnerschap heeft dezelfde rechten als een huwelijk. Maar een kind dat geboren wordt, dient wel door de vader erkend te worden (erkenning van de ongeboren vrucht). Zonder erkenning is de vader alleen maar de biologische vader en niet de juridische vader. Dit betekent dat in het geval van overlijden van de vader de kinderen geen erfgenaam van hem zullen zijn. De erkenning moet aangevraagd worden bij de gemeente. Het ouderlijk gezag hoeft niet aangevraagd te worden bij de kantonrechter, want deze heeft de partner van rechtswege.
    Als geregistreerd partner ben je ook elkaars erfgenaam. Hiervoor hoef je dus geen testament op te laten stellen bij de notaris. Bij overlijden van de eerste partner, zijn de langstlevende partner en de kinderen erfgenaam, ieder voor een gelijk aandeel. De nalatenschap wordt echter toebedeeld aan de langstlevende partner en de kinderen krijgen een vordering in geld (ter grootte van hun kindsdeel) op de langstlevende partner. Deze vordering is niet opeisbaar tijdens het leven van de langstlevende partner.
    Net zo als bij trouwen kan je een geregistreerd partnerschap aangaan op partnerschapsvoorwaarden of in gemeenschap van goederen. Wil je een geregistreerd partnerschap aangaan op partnerschapsvoorwaarden dan moet je wel voor je de partnerschap aangaat een akte bij de notaris laten opstellen.
    Een geregistreerd partnerschap kan ook altijd omgezet worden in een huwelijk. Hiervoor zal je naar het gemeentehuis dienen te gaan waar je een geregistreerd partnerschap ben aangegaan of naar de gemeente waar je woont.

9. Cilla24

Cilla24 Fanatiek lid

Sep 23, 2008
    2,810
    0
    0
    verkoopster
    mijn vriend heeft ons kindje al wel erkend en we gaan nog voor de geboorte GP aan. en dan later gaan we echt groots trouwen.

10. bouchere

bouchere Niet meer actief

het klinkt in gewikkeld (en toch ook weer niet)
    een vrindin van mij wil NIET trouwen,maar wel een GP
    aangaan.
    Maar dan wil ze er wel voorwaarden bij,net zo iets denk ik
    als huwelijkse voorwaarden dat ze bedoelt(denk ik)
    maar moet je dan ook naar een notaris,dan ben je toch ook
    kapitalen kwijt?
    want volgens mij zijn die kosten ook niet niks.
    (van mij mag ze dan kiezen voor een feestje :D )

groetjes
    diana

11. Johannal

Johannal Fanatiek lid

Jan 28, 2009
    3,119
    0
    0
    De meeste dingen over het geregistreerd partnerschap en de verschillen met een samenlevingscontract (dat je zelfs met je zus of een vreemde aan kan gaan) zjn hier al wel gezegd... Ik zou voor wat extra informatie altijd kijken op de site van de gemeente waar je woont onder: loket burgerzaken vind je alle informatie die je nodig hebt om een goede beslissing te maken. Ook kan je bij de gemeente allerlei folders ophalen waarin alle staat uitgelegd.
    Verder is een tip zoek een notaris in een dorp in brabant of groningen, ver weg van de grote stad, dat scheelt ENORM in de prijzen. zoieso kan je er een paar verschillende opbellen om te vragen wat ze rekenen voor evt aanvulling van je huwelijkse voorwaarden. Daarnaast raad ik je aan om een afspraak met je bank te maken. Bijv bij de Rabobank heb je de financiele update. een adviseur bekijkt dan samen met jou of ja alles een beetje goed geregeld heb. je zou bijvoorbeeld kunnen denken aan een partner- en kind verzekering dit is vergelijkbaar met een levensverzekering (lees op rabobank.nl) en hierin kan je bijvoorbeeld verzekeren dat jij kunt blijven wonen (qua geld) in het huis van je vriend als hij overlijd of een van jullie arbeidsongeschikt raakt.

Op zich is het slim om hier ervaringen te delen echter je eigen keuze zou ik maken op basis van volledige informatie van de instanties die daar over gaan. gewoon even een afspraakje bij de gemeente en de bank en dan weet je precies wat voor jullie de beste oplossing is, weet je ook meteen wat het evt. gaat kosten. succes

12. Elisabet

Elisabet Actief lid

Feb 11, 2008
    494
    0
    0
    ja inderdaad. en op de site van postbus 51 staan brochures over de verschillen en overeenkomsten van huwelijk, geregistreerd partnerschap en info over samenlevingscontract. deze brochures kun je als het goed is ook vinden in het stadhuis.

Share This Page