geregistreerd partnerschap

Discussie in 'De lounge' gestart door Cilla24, 24 dec 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. zonnetje1980

zonnetje1980 Fanatiek lid

9 feb 2009
    4.405
    11
    38
    in mijn huisje
    Het zal wel aan mij liggen, maar ik snap niet waarom je een gp wilt als je later nog gaat trouwen.
    Ik ben eerst gaan samenwonen, heb toen wel een samenlevingsovereenkomst genomen via de notaris ivm eigen huis. En 2 jaar later getrouwd. Dit omdat het dan voor evt kinderen goed geregeld is.

Wist toen niet dat kinderen krijgen niet zo makkelijk is.

Je kan aan wat je wilt.

Wat betreft naam, heb je je naam echt veranderd in die van je man. Dan moet je letterlijk bij alles waar je ingeschreven staat je gegevens veranderen. Mij was dit afgeraden.

Ik draag de naam van manlief en mijn eigen naam voor officiele dingen. De rest alleen met naam manlief.

Maar als je echt zijn naam aanneemt moet je je gegevens wijzigen bij de gemeente, verzekeringen, belasting enz enz.
    Als je beide namen aanneemt hoeft dat niet.

2. Devy

Devy Fanatiek lid

23 aug 2008
    3.437
    1
    0
    Tilburg
    @Zonnetje Ik vind het heel erg dat het bij jou niet gemakkelijk is om kinderen te mogen krijgen. Maar tegelijkertijd zijn er mensen waar een zwangerschap onverwacht komt.

Ook is het zo dat niet iedereen in de gelegenheid is om twee jaar nadat ze zijn gaan samenwonen te trouwen, en daar als er geen kinderen in het spel zijn nog geen reden toe zien.

Ik zal het nog eens een keer duidelijk uitleggen: Met een GP is alles in één keer goed geregeld net zoals bij trouwen voor wat betreft de gedeelde lusten en lasten van het hebben van een kind. Ik had de keuze voor een bruiloft die ik nooit op de manier had kunnen vieren zoals ik dat wilde en dan niet genoeg geld meer hebben voor de baby-uitzet die ik graag wilde. Of een GP zodat wel alles goed geregeld was én de babyuitzet die ik wilde. Dus lose/lose versus win/win. Dan is de keuze toch niet zo moeilijk.

Ik snap dat het bij jou anders ligt, maar je kunt er vanuit gaan dat niet iedere situatie is zoals die van jou en dat keuzes dus anders uitvallen.

3. miekje1982

miekje1982 Fanatiek lid

6 apr 2007
    4.811
    1
    0
    Flevoland
    Hier ook een GP en ben juist erg blij dat deze mogelijkheid nog bestaat!

Ook wij willen nog trouwen, maar hebben 3 jaar geleden eerst een GP afgesloten.
    Miekjeman moest nl op uitzending, wij woonden samen (ik ben bij hem ingetrokken, koophuis), hadden samen spullen gekocht.
    Maar we waren nog 'niks' van elkaar (officieel).
    Dus we kregen te horen dat hij weg moest (binnen een half jaar), zoveel geld op de spaarrekening hadden we nog niet voor wat wij wilden qua trouwen etc, en als klap op de vuurpijl moest er eerst nog een document uit t buitenland komen (geboorteakte). Het was nog onzeker of dit op tijd hier zou zijn om t GP door te laten gaan.. (zou toch wat lullig zijn als dit niet op tijd was geweest en je hebt een hele trouwerij geregeld etc..)

Wij hadden zoiets van: mocht t ergst denkbare gebeuren, dan wilden we dat ik onze spullen zou erfen en niet zijn ouders..

En met de mogelijkheid om t GP om te laten zetten in een huwelijk met ceremonie etc erbij was de keuze hier snel gemaakt.

Over je naamskeuze:
    Je krijgt na het afsluiten van het GP een brief met daarin de mogelijkheden (4) over de naamskeuze van jou en je partner.
    Hierin geef je aan wat je/jullie willen en dan wordt dit bij de gemeente en belastingdienst gewoon al geregeld.
    Wel zul je het zelf moeten regelen bij je werkgever (ivm pensioen etc), verzekering, etc etc..

Voor de wet ben je idd gewoon getrouwd met een GP.

4. miekje1982

miekje1982 Fanatiek lid

6 apr 2007
    4.811
    1
    0
    Flevoland
    Oja en ook bij een GP heb je de keuze uit:
    ' in gemeenschap van goederen' en 'huwelijkse voorwaarden'

5. zonnetje1980

zonnetje1980 Fanatiek lid

9 feb 2009
    4.405
    11
    38
    in mijn huisje
    Wij hadden dus alles gedekt met een samenlevingsovereenkomst.

Maar ieder inderdaad hun eigen keus hierin.

6. ProudMum

ProudMum Niet meer actief

Als ik moet kiezen voor een notaris (=veel geld) of GP (=gratis op woensdagochtend).... Dan kies ik toch voor gratis!

7. Koekeloerie

Koekeloerie Niet meer actief

Ik denk dat het eea verward wordt.

Ook trouwen kan gratis.
    ik denk dat Zonnetje bedoelde dat je in principe hetzelfde hebt als je trouwt. Je hoeft geen feest te geven, je hoeft geen trouwjurk aan te doen. Of je nu naar de gemeente gaat voor GP of trouwen, het maakt dus niets uit. Het kan allebei zoals je zelf wilt. Je kan ook GP met een feest doen bijv.

Wij hebben gekozen voor GP omdat ik bij het woord trouwen denk aan een mooie jurk en een groot feest. Ik wil dit maar 1 keer doen. Daarom hebben we gekozen voor GP zodat alles voor de kleine was geregeld, mocht er iets gebeuren.
    We willen ooit gaan trouwen, maar dan inderdaad zoals het hoort (in mijn ogen).

8. Koekeloerie

Ohja en ik noem mijn man, dus man.
    Ik heb zijn achternaam en de mijne. Ennnn we hebben een "trouw"boekje.

9. ProudMum

ProudMum Niet meer actief

@Ilse, zo denken wij er ook over!

10. Koekeloerie

en ik zie nu de kleine met de ringen naar voren komen... wauw.
    *pats wakker*
    Eerst flink sparen.

Deel Deze Pagina