Geregistreerd partnerschap

Discussie in 'De lounge' gestart door Suzie83, 28 dec 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
?

Hoe zijn jullie "samen"?

1. Samenwonend

2. Samenwonend en andere dingen geregeld

3. Geregistreerd partnerschap

4. Getrouwd

Meerdere stemmen zijn toegestaan.
De resultaten zijn alleen zichtbaar na stemmen.
  1. melloncollie

melloncollie Niet meer actief

Hey Barbara ik wilde nog ff wat toevoegen. :)

Wij wilden in 1e instantie voor een samenlevingscontract gaan. Maar dat koste veel geld en geregel. We hebben daar dus vanaf gezien. Het gaf mij het gevoel alsof ik in een hokje geduwd werd, die van trouwen. Dit is heel persoonlijk hoor, maar als ik ergens van ga steigeren dan is het wel van hokjes duwen en deels uit protest heb ik dus niet voor trouwen gekozen. Geregistreerd partnerschap is dus een goed alternatief voor mij omdat:
    - het mij puur gaat om een goede juridische regeling waarbij ik niet al te veel hoef te betalen te regelen
    - dit verband aangaan voor mij niets maar dan ook echt niets te maken heeft met het voor elkaar kiezen of houden van. ik heb daar geen ceremoniële gebeurtenis voor nodig. mijn kind is een bevestiging van kijk ik houd van jou en ik wil met jou verder.
    - ook voor mijn dochter wil ik gewoon dat de zaken op orde zijn
    - ik vind het belangrijk dat mensen een keuze vrijheid hebben maar toch hun zaken goed kunnen regelen.

2. SushiLover123

SushiLover123 VIP lid

22 jul 2008
    18.631
    31
    48
    Oeps.... Was nog niet goed wakker, denk ik... :)

3. sidmick

sidmick VIP lid

23 jun 2008
    17.808
    4.192
    113
    Hier geregistreed partnerschap omdat ik absoluut niet wil trouwen. We zijn s morgens met de getuigen naar stadhuis gegaan. Ff tekenen en klaar. Toen samen een leuk dagje gehad en 's avonds met beide gezinnen en wat goede vrienden uit eten geweest. Hartstikke leuk!

4. fafje

fafje Niet meer actief

Dus mn vriend en ik willen heel graag trouwen...

Maar geld hebben we daar voor nu niet...en de eerstkomende prioriteiten liggen dara nu ook niet...dus al hebben geld...dan geven het liever eerst uit aan andere dingen...

wat kunnen wij dan het best doen?

Trouwen...hoe werkt dat...? Wat moet je doen, wat zijn de kosten...etc etc

dank!!

5. Danoontje

Danoontje Bekend lid

4 jun 2006
    568
    1
    0
    Huisvrouw
    Eindhoven
    Wij zijn "gewoon" samenwonend met een samenlevingscontract. Omdat er 2 kindjes bijgekomen zijn hebben we er een testament aan vast geplakt voor het geval ons iets zou overkomen dan willen we het voor onze kindjes goed geregeld hebben.

Er gaat nog getrouwd worden maar dat duurt nog eventjes. Voor ons staat de datum al vast maar we kunnen het nog niet vastleggen bij het gemeentehuis want dat mag pas maximaal een jaar van te voren. Wij willen dus trouwen op 11-11-'11 :D:D

6. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.827
    19.159
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    De Nederlandse overheid heeft in al zijn wijsheid besloten dat als twee mensen samen een huis kopen en samen een hypotheek afsluiten en één van de twee overlijdt, het huis niet wordt geërfd door de andere eigenaar maar door familieleden die werkelijk niets met dat huis te maken hebben.
    Dit is een volkomen achterlijke, achterhaalde regeling waar ik me nog steeds kwaad over kan maken! Je wordt dus gedwongen om òf voor veel geld bij de notaris een testament op te laten maken òf om te trouwen (zoals die Christelijke Moraalridders in onze regering natuurlijk graag zien.)

Maar ja, een huis kopen is al duur en tijdrovend genoeg zonder ook nog eens een huwelijk te plannen in de zelfde periode. Wij hebben er dus noodgedwongen voor gekozen een geregistreerd partnerscahp af te sluiten. 't Leek ons beiden toch wel fijn in ons eigen huis te kunnen blijven wonen als de andere partner overlijdt. ;)

Inmiddels zijn we wat jaartjes verder en afgelopen maandag hebben we ons partnerschap om laten zetten naar een huwelijk. Jammer genoeg moet dat perse in dezelfde gemeente waar het partnerschap voltrokken is en je hebt geen getuigen meer nodig. In tegenstelling tot eerder toezegging van de gemeente, wilde men ook niet meer meewerken aan een formulier om de 'spek-en-bonen'-getuigen toch iets te laten tekenen. Ik heb dus nog onze eigen "trouwakte" in elkaar zitten flansen.
    Wel jammer dat onze overheid zich hierin niet wat klantvriendelijker opstelt. Er zijn steeds meer stellen die voor deze constructie kiezen.

Hoe dan ook: we zijn verliefd en na een romantisch huwelijksaanzoek volgde een prachtige huwelijksdag waar wij in het bijzijn van de mensen die belangrijk voor ons zijn onze liefde voor elkaar echt hebben bezegeld. We zijn getrouwd!

7. SushiLover123

SushiLover123 VIP lid

22 jul 2008
    18.631
    31
    48
    Dat staat compleet los van een RP. Zoiets regel je met een overlijdensrisicoverzekering/levensverzekering die aan de hypotheek gekoppeld is. Daar heb je geen RP voor nodig.

8. BabeBabe

BabeBabe VIP lid

14 jul 2009
    13.173
    3
    0
    Logistiek
    Fryslan
    wij kiezen dus voor trouwen, omdat dit gelijk de hele lading dekt voor erkenning, ouderlijk gezag, erfrecht etc.

Het heeft voor ons verder ook geen ceremoniele waarde... we gaan samen op een ochtend heen, tekenen de boel en gaan dan door naar de juwelier om de datum in onze vriendschapringen erbij te zetten en dan klaar.

De belangrijkste reden voor mij is ook dat ik graag de achternaam van mijn vriend wil kunnen gebruiken, ik ga deze dus niet standaard aannemen als mijn achternaam, maar wil wel voor als hij/zij naar school gaat of we naar de tandarts/dokter whatever gaan dezelfde achternaam als mijn kind kunnen gebruiken om domme vragen als " bent u wel zijn moeder" te voorkomen, dat lijkt mij echt lullig.... maar dat is dus voornamelijk een persoonlijke reden...
    financieel gezien is een testament op laten maken bij de notaris ook reteduur trouwens, dus dan is trouwen om de praktische redenen voor ons fijner.

9. Mams136

Mams136 VIP lid

26 jun 2007
    22.837
    0
    0
    achterhoek
    Wij wonen nu gewoon samen.
    Alles omtrent ons zoontje wel geregeld.
    Maar 10 mei 2010 gaan we trouwen!
    We hebben ook gekeken naar een GP maar we vonden beide dat het dan het bijzondere weghaalt van het trouwen.
    Nu is dat natuurlijk heel persoonlijk, maar aangezien wij het eens waren...Gaan we trouwen.

10. Puppy78

Puppy78 Fanatiek lid

16 apr 2008
    2.099
    0
    0
    Dat is niet helemaal waar. Je krijgt met een dergelijke verzekering wel een bedrag uitgekeerd maar daarmee heb je nog geen recht op het huis. Je zult het dan moeten kopen van de erfgenamen (dwz ouders of broers/zussen, de partner is in deze dus geen erfgenaam). Als die niet willen verkopen dan heb je een probleem.

11. Suzie83

Suzie83 Niet meer actief

Dus dan zou jij je eigen huis moeten kopen van je schoonfamilie? Raar hoor...

12. Jessie80

Jessie80 VIP lid

3 okt 2009
    6.203
    266
    83
    Dan kun je ook een testament op laten maken, toch?

Maar goed, wij zijn getrouwd, op huwelijkse voorwaarden dus dan moet je nog steeds een hoop regelen. Maar goed, daar hebben we zelf voor gekozen.

Wij zijn getrouwd omdat we graag onze liefde wilden bevestigen met een officieel ja-woord en ook Gods zegen wilden vragen.

13. Sparkie

Sparkie Fanatiek lid

24 okt 2009
    3.028
    2
    0
    Wij wonen samen en hebben pas toen ik zwanger was een samenlevingscontract en testament opgesteld bij de notaris. Met een kleine op komst was het voor ons wel belangrijk de dingen goed geregeld te hebben. Mijn vriend is helaas allergisch voor trouwen en geregistreerd partnerschap. Dit laatste leek mij op zich ook wel handig, vooral omdat je dan geen gedoe hebt rondom erkenning en gezag van het kind. Gezag moet mijn vriend nog steeds aanvragen!

14. Sparkie

Sparkie Fanatiek lid

24 okt 2009
    3.028
    2
    0
  15. Sparkie

Sparkie Fanatiek lid

24 okt 2009
    3.028
    2
    0
    Een testament op laten stellen is zeker noodzakelijk wil je bepaalde dingen geregeld hebben, zoals waar je kinderen naar toe gaan in geval van overlijden... Ook andere zaken kun je in een testament regelen, die niet automatisch bij het trouwen 'inzitten'. Is wel erg duur inderdaad. Wij waren voor een samenlevingscontract en 2 testamenten zo'n 700 euro kwijt. Een hoop geld, maar het geeft me wel een prettig gevoel zaken geregeld te hebben...

16. Babii

Babii VIP lid

10 jun 2009
    11.520
    3
    38
    Geeft niet hoor. Ik was ook een leek, want wist dit ook niet. Wellicht verwar je een geregistreerd partnerschap met een samenlevingscontract?

Daar wordt alles zwart op wit gezet en ook dat jullie partners zijn :). Hoe het gaat met de kleine mocht er wat misgaan etc. etc.

Een samenlevingscontract kost volgens mij ook weer aardig wat hihi.

17. Babii

Babii VIP lid

10 jun 2009
    11.520
    3
    38
    Ik vind dat niet zo ;). Veel mensen hebben het geld niet voor een mega groot huwelijk en willen eerst nog sparen.

Om het voor hun en anderen formeel te maken en echt te laten weten dat men voor elkaar kiest kan je een geregistreerd partnerschap aangaan!

Dat is dus mede het nut van een geregistreerd partnerschap. Overigens is het exact hetzelfde als trouwen, dus je KIEST zeker voor elkaar ;). Alleen wij hadden bijv. geen geld voor een grote bruiloft feest e.d. dus vandaar eerst dit.

En het bevalt me goed de echtgenoot (want zo noem ik het) van mijn man te zijn. Enige verschil is dat hij straks het kindje nog moet erkennen.

18. mamabeer

mamabeer VIP lid

28 mrt 2007
    6.229
    0
    36
    mama
    thuis
    Wij zijn getrouwd en daarvoor vonden we geregistreerd partnerschap eigenlijk onzin omdat we wisten dat we heel snel wilden gaan trouwen. Hier heb je zelfs dagen erbij dat het gratis is

19. Devy

Devy Fanatiek lid

23 aug 2008
    3.437
    1
    0
    Tilburg
    Je kunt ook op bepaalde dagen net zoals bij een huwelijk een gratis GP afsluiten. :)

20. melloncollie

melloncollie Niet meer actief

Ben ik het niet geheel mee eens. Voor mij is het dus de gemakkelijkste manier om mijn zaken te regelen. Ik zie het als een zakelijke overeenkomst. Deze keuze is er 1 die heel persoonlijk is en die kun je niet voor een ander invullen.
    Ik heb bijvoorbeeld al jaren terug voor mijn vriend gekozen toen we gingen samenwonen en een kind kregen. En wij waren niet van plan na GP te gaan trouwen.

Deel Deze Pagina