Geregistreerd partnerschap

Discussie in 'De lounge' gestart door Suzie83, 28 dec 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
?

Hoe zijn jullie "samen"?

1. Samenwonend

2. Samenwonend en andere dingen geregeld

3. Geregistreerd partnerschap

4. Getrouwd

Meerdere stemmen zijn toegestaan.
De resultaten zijn alleen zichtbaar na stemmen.
  1. fafje

fafje Niet meer actief

Nou ik dacht dus ook dat het daarom was...maar ik lees ook dat vele van alle dames hier...daar juist voor kiezen..omdat trouwen too much is zegmaar!
    Het gaat bij mij hierom...wij hebben nu geen geld voor "de bruiloft"...maar willen wel heel graag dat alles officieel is...moeten wij dan voor GP kiezen? of toch trouwen...Of dus is het zo...dat als je trouwt...kan je dat natuurlijk maar 1 x doen...dus op "de bruiloft" kan niemand erbij zijn...( bij het jawoord)...dus stap je gelijk over naar het feest etc...

En als we nu eerst voor GP kiezen...kunnen we alsnog later""trouwen: met iedereen erbij? KLOPT HET ZO??

hahahahah ik brgijp er echt DE BALLEN van!

( lekker zo heh op de vroege morgen :p)

liefs!

2. Devy

Devy Fanatiek lid

23 aug 2008
    3.437
    1
    0
    Tilburg
    Je kunt inderdaad eerst trouwen en daarna in dezelfde gemeente als het GP je GP in een huwelijk om laten zetten.

Wel doe je een aantal dingen voor spek en bonen omdat een ja-woord niet meer nodig is. Je hebt immers al de huwelijkse geloften afgelegd (ook al teken je alleen maar een papiertje bij je GP).

Maar in overleg met de ambtenaar kunnen jullie wel een gelijksoortige ceremonie fabriceren. Wel is het zo dat niet iedere ambtenaar daar even ver in gaat, het kan dus zijn dat ze niet mee willen werken aan iets officieels voor de getuigen om te tekenen.

3. Angel1980

Angel1980 Niet meer actief

Wij wonen samen, maar hebben wel alles geregeld. De erkenning hebben we tijdens beide zwangerschappen gedaan en meteen na de bevalling de ouderlijke macht. En inmiddels ben ik verloofd met mijn ventje!

Waarschijnlijk volgend jaar trouwen, want de kosten waren duurder dan ik had verwacht. Ach, dat is ook ergens wel leuk, want dan zijn we namelijk 10 jaar samen ;)..

4. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.827
    19.159
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Voor veel mensen spelen de kosten een rol. Het viel mij achteraf mee. (Maar wat voor de één wel meevalt zal voor een ander misschien wel te duur zijn.)
    Wij zijn uiteindelijk voor iets meer dan 5000 euro getrouwd. Daarbij moet ik wel zeggen dat onze ouders een deel van de kleding hebben betaald. (Mijn man kreeg zijn complete outfit en ik kreeg een deel van het geld van de jurk terug.)

In dit bedrag zaten:
    - de kosten van de gemeente
    - de uitnodigingen
    - de trouwringen
    - kapper en make-up
    - ontangst met koffie en broodjes voor ongeveer 20 personen
    - champagne gevolgd door koffie met gebak en ander lekkers voor ong. 20 personen
    - diner voor ongeveer 20 personen
    - feest voor ongeveer 50 personen
    - bedankkaartjes
    - trouwalbum (foto's laten maken door familie en vrienden)

Voor de ringen waren we trouwens het meeste kwijt; iets meer dan 1000 euro! Ik zie dat er een ander topic is met tips hoe je daarop kunt bezuinigen.

5. BabeBabe

BabeBabe VIP lid

14 jul 2009
    13.173
    3
    0
    Logistiek
    Fryslan
    En daarom trouwen wij dus, omdat allemaal in 1 klap geregeld te hebben en die 700 euro aan een babykamer te kunnen besteden :D
    Ondanks mijn vriend z'n trouwallergie is ie toch liever zunig dan allergisch haha

6. BabeBabe

BabeBabe VIP lid

14 jul 2009
    13.173
    3
    0
    Logistiek
    Fryslan
    verschil tussen gp en trouwen is dat met gp het erfrecht dus niet is vastgesteld... als je gp hebt is het nog steeds zo dat wanneer je man overlijd de helft van het huis van jou is en de helft van het huis van je kind, als je kind dan op z'n 18e een vervelend persoon is (alles kan!!) dan kan hij jou verplichten het huis uit te gaan omdattie zijn deel van het huis wil, en je dus verplicht moet verkopen! Daarom trouwen wij, zodat wanneer hij of ik overlijd alles eerst naar de langstlevende gaat en dan pas naar het kind

7. Nikske89

Nikske89 VIP lid

3 mrt 2009
    6.374
    0
    36
    Vrouw
    Doktersassistente
    Limburg
    Wij hebben ook geregistreerd partnerschap, ik draag nog niet de naam van mijn mannetje omdat ik dat pas wil als we trouwen.

Ik wil een echte prinsessendag met duiven, gasten, taarten, liefst nog een koets hahaha, in ieder geval alles erop en eraan :p dus wij sparen eerst nog even door. hihihi

8. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.827
    19.159
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Tegen de tijd dat we een kind hebben zullen we waarschijnlijk alsnog wel een aantal dingen vastleggen in een testament. Maar daar verdiepen we ons tegen die tijd nog wel in. Nu is het in ieder geval zo (met gp of huwelijk) dat alles voor ons tweeën goed geregeld is.

9. Suzie83

Suzie83 Niet meer actief

Ik lees juist overal dat je dan in gemeenschap van goederen samenbent. Dus voor alles. En je hebt ergrecht samen met je kinderen. Maar het lijkt mij dan dat jij het erft en als je overlijdt je kinderen.

Dat is toch bij een huwelijk zo? En bij RP hetzelfde.

Als je "gewoon" samenwoont, maar verder niets geregeld hebt erf je niets. Dan gaat alles naar de familie van de overledene.

10. Nikske89

Nikske89 VIP lid

3 mrt 2009
    6.374
    0
    36
    Vrouw
    Doktersassistente
    Limburg
    Je bent inderdaad in gemeenschap van goederen bij elkaar, en met dat huis klopt niet babebabe. Dat hebben we nagevraagd op de gemeente, want daar was ik ook bang voor. Ik denk stel je zet een monster op de wereld :p haha

11. marjolinos

marjolinos Fanatiek lid

9 mrt 2009
    2.953
    0
    0
    tilburg
    wij hebben een geregistreerd partnerschap partnerschapsevoorwaarden omdat we alles goed geregeld wilde hebben voor elkaar. Ik had al een testament (1 keer op laten maken en 1 keer aan laten passen en die moest dus nog een keer aangepast worden) en mijn man nog niet dus voor 2 personen aan passen en daarbij moesten we dan ook een samenlevingscontract op laten stellen en waren de dingen niet goed genoeg geregeld als we kinderen zouden krijgen. We hebben dus bewust gekozen voor een geregistreerd partnerschap. Ik heb overigens wel de naam van mijn man aangenomen en weet niet of ik het nog wel om wil laten zetten naar een huwelijk.... zie daar het nut niet van in!
    Ik ben blij dat we het zo gedaan hebben want ondanks dat we de partnerschapsevoorwaarden hebben opgesteld heeft het ons verder niet zo veel gekost en was het wel een geweldige dag waar ik graag naar terug kijk!

12. fafje

fafje Niet meer actief

Jeetje wat ingewikkeld allemaal!

Nou wij hebben dus geen koophuis!...we zitten wel lekker bij de woningbouw..! Dus wij zouden eventueel het beste nog uitkomen met trouwen...aangezien dan ale sin klap gergeeld is...wat betreft erfrecht/erkenning/ouderlijke macht..maarja...als ik trouw...wil ik wel een feestje...niet groot ofzo...maargoed..

Of we trouwen gewoon heel intiem dichtsbijstaande +getuigen...met een etentje ofzoiets...en dan als we goed gespaard hebben...en die kleine ouder is...kunnen we alsnog dat grote feest geven!!? Alleen dus zonder dat jawoord...tja mss is dat wel het leukste idee...aangezien de belangerijkste mensen er al bij zijn...bij dat jawoord..!

hmmm ga weer ff nadenken en bespreken haha

liefs!

13. Gwenolyn

Gwenolyn VIP lid

13 jan 2009
    7.067
    0
    0
    Wij zijn op een maandagochtend gratis getrouwd.

14. BabeBabe

BabeBabe VIP lid

14 jul 2009
    13.173
    3
    0
    Logistiek
    Fryslan
    hmmm, wat is dan wel het verschil tussen gp en trouwen? ik meende dat dit juist met dat erfrecht te maken had....?

15. Nikske89

Nikske89 VIP lid

3 mrt 2009
    6.374
    0
    36
    Vrouw
    Doktersassistente
    Limburg
    Trouwen en GP staat gelijk aan elkaar alleen hoef je bij GP niet officieel te scheiden zoals bij trouwen

16. Devy

Devy Fanatiek lid

23 aug 2008
    3.437
    1
    0
    Tilburg
    Ën je moet je kindje voor de geboorte erkennen bij een GP (gewoon gratis) zodat je automatisch alles geregeld hebt bij het sluiten van het GP.

17. Annie24

Annie24 Fanatiek lid

2 sep 2009
    2.035
    110
    63
    Zuid-Holland
    Wij hebben ook een GP. We hebben dit vooral gedaan omdat we begin 2009 een huis gekocht hebben en dit allemaal goed geregeld wilde hebben. Trouwen willen we écht wel, maar eigenlijk met een kleine frummel erbij die de trouwringen komt brengen :D
    Ook willen we er allebei gewoon mooi uitzien en een feestje geven en dat op ons gemakje regelen zodat het een mooie dag wordt. Omdat het kopen van het huis erg snel is gegaan hadden we hier geen tijd voor en hebben daarom voor het GP gekozen. We hebben het dus ook gewoon op maandagmorgen (gratis) gedaan en waren eigenlijk het meeste kwijt voor het GPboekje (want ik wilde natuurlijk weer een échte leren ipv één van plastic :D) In totaal waren we 40 euro kwijt. Hadden we alles in een samenlevingscontract laten zetten bij de notaris was dit vele malen hoger geweest.

Ik heb dus ook nog gewoon mijn eigen achternaam, zodat er toch nog iets speciaals aan het trouwen blijft, namelijk mijn vriend/man zijn achternaam aannemen.

Ik denk dat ieder zijn eigen reden heeft voor een GP/ testament of trouwen en dat iedereen hier vast goed over nadenkt.

18. Nikske89

Nikske89 VIP lid

3 mrt 2009
    6.374
    0
    36
    Vrouw
    Doktersassistente
    Limburg
    Ja precies devy !

19. Gwenolyn

Gwenolyn VIP lid

13 jan 2009
    7.067
    0
    0
    Bron: Postbus51

Wat zijn verschillen en overeenkomsten tussen het huwelijk en geregistreerd partnerschap?

De voorwaarden voor het aangaan van een huwelijk en een geregistreerd partnerschap zijn gelijk. Er zijn wel kleine verschillen in de wijze waarop de verbintenis tot stand komt. Ook het beëindigen van de verbintenis is niet gelijk. De rechten en plichten van de partners ten opzichte van elkaar zijn hetzelfde. Voor de relatie met kinderen zijn er wel belangrijke verschillen.

Inhoud van deze pagina:
    * Voorwaarden voor de verbintenis
    * Totstandkoming van de verbintenis
    * Beëindiging van de verbintenis
    * Rechten en plichten van de partners
    * Relatie met kinderen

Voorwaarden voor de verbintenis
    De voorwaarden om een huwelijk of geregistreerd partnerschap aan te gaan zijn gelijk. Deze liggen vast in de wet. Zo mag u maar met één persoon tegelijkertijd getrouwd zijn of een geregistreerd partnerschap hebben, moet u in principe 18 jaar of ouder zijn en kunt u met bepaalde familieleden niet trouwen of een geregistreerd partnerschap aangaan.

Totstandkoming van de verbintenis
    Er zijn kleine verschillen in de wijze waarop de verbintenis tot stand komt. Zo ligt bij het huwelijk het 'ja-woord' vast, bij het geregistreerd partnerschap is de vorm van deze verklaring vrij. Verder kan de kerkelijke inzegening van een huwelijk alleen plaatsvinden als eerst het burgerlijk huwelijk is gesloten. Bij een geregistreerd partnerschap is het ook mogelijk een kerkelijke bevestiging te doen, maar dit kan zowel voor als na het aangaan van het geregistreerd partnerschap. Het is echter aan de kerk of deze de inzegening wilt doen.

Beëindiging van de verbintenis
    Voor de ontbinding van een huwelijk moet u altijd naar de rechter. Een geregistreerd partnerschap kan ook buiten de rechter om eindigen als u en uw partner het met elkaar eens zijn en u geen minderjarige kinderen heeft. Als u wel minderjarige kinderen heeft, bent u verplicht het geregistreerd partnerschap door de rechter te laten ontbinden. Verder kent het geregistreerd partnerschap niet de scheiding van tafel en bed, het huwelijk wel.

Rechten en plichten van de partners
    Wat betreft de rechten en plichten van u en uw partner ten opzichte van elkaar, zijn er geen verschillen tussen het huwelijk en het geregistreerd partnerschap. Zo kunt u elkaars achternaam gebruiken, heeft u een onderhoudsplicht voor elkaar en bent u elkaars wettelijke erfgenaam.

Relatie met kinderen
    Voor de relatie met kinderen zijn er wel belangrijke verschillen. Een kind dat wordt geboren in een huwelijk van een man en een vrouw heeft van rechtswege beide echtgenoten als ouder. Bij een huwelijk van twee vrouwen of twee mannen, maar ook bij een geregistreerd partnerschap (zowel van paren van gelijk als verschillend geslacht) is dit niet het geval. Familierechtelijke betrekkingen van het kind met de partner van de moeder of vader kunnen dan alleen ontstaan door erkenning of adoptie.

20. BabeBabe

BabeBabe VIP lid

14 jul 2009
    13.173
    3
    0
    Logistiek
    Fryslan
    Bedankt voor die info!

Wij blijven dan toch voor trouwen gaan, want het belangrijkst is dan ook het erkennen en ouderlijk gezag gelijk geregeld is, en mocht ik bij instanties zijn met ons kind dat ik wel dezelfde achternaam als mijn kind kan gebruiken om vervelende vragen te voorkomen.

Lijkt jullie dat niet vervelend? Dat je dus niet getrouwd bent, je met je kind ergens heen gaat en dat ze dan vragen " bent u wel de moeder" omdat je kind Jantje de Jong heet en jij voorsteld als Bep de Vries.... (mooie crea namen he :p)

Deel Deze Pagina