Geregistreerd partnerschap

Discussie in 'De lounge' gestart door Linnie1985, 14 aug 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Linnie1985

Linnie1985 Fanatiek lid

17 mrt 2010
    3.406
    0
    0
    NULL
    Gouda
    Vriendlief en ik willen gaan voor een geregistreerd partnerschap. :D
    Hij zou het liefst willen trouwen, maar dat wil ik nog niet. Ik vind het niet leuk om zwanger te trouwen en ik wil het wat groter vieren en daar hebben we op het moment het geld niet voor. Daarom leek het ons leuk om eerst een geregistreerd partnerschap te doen en later misschien een keer te trouwen (gewoon voor het idee).

Nou heb ik een paar vragen voor de mensen die ook voor een geregistreerd partnerschap zijn gegaan.

- Waarom kozen jullie voor een geregistreerd partnerschap en niet voor trouwen?

- Hebben jullie het later nog eens omgezet naar een huwelijk?

- Heb je je eigen achternaam gehouden of die heb je die van je partner?

- Hoe hebben jullie je dag ingevuld? Veel/weinig familie, feest, e.d.?

Ik had nog een vraag, maar daar kan ik even niet op komen...

Alvast bedankt! :)

2. angel81

angel81 Bekend lid

10 apr 2007
    920
    0
    0
    Wij zijn s'ochtends wezen tekenen en s'avonds uit eten gegaan met zijn tweeeen. We hebben het dus heeeeel klein gehouden. Ik heb wel zijn achternaam aangenomen. Ik vind het voor onze kinderen makkelijker om allemaal 1 naam te hebben. We hebben een geregistreerd partnerschap genomen omdat ik pertinent tegen het concept trouwen ben ennne... wit staat me niet ;).

Houdt je er wel rekening mee dat in de gemeente waar je je GP aangaat dat in het geval je het wilt omzetten in een huwelijk je ook in die gemeente moet trouwen?

3. sabrina79

sabrina79 Fanatiek lid

10 jun 2009
    2.962
    0
    36
    Leerkracht basisonderwijs
    Zaanstad
    Hoi hoi,
    Hier wat antwoorden op je vragen, kon ze niet allemaal beantwoorden, omdat wij nog niet getrouwd zijn. Dat willen we gaan doen als onze zoon ouder is en het bewust(er) mee kan maken. Als je nog meer vragen hebt, mag je me ook pb-en.

Waarom kozen jullie voor een geregistreerd partnerschap en niet voor trouwen?

Mijn vriend komt uit Bosnie en wil als we gaan trouwen zijn familie erbij hebben. Om dat nu nog allemaal te regelen werd te kort dag. Vandaar het geregistreerde partnerschap.

Heb je je eigen achternaam gehouden of die heb je die van je partner?

Ik heb zijn achternaam aangenomen, wilde namelijk heel graag hetzelfde heten als hem en mijn zoontje.

Hoe hebben jullie je dag ingevuld? Veel/weinig familie, feest, e.d.?

Omdat wij op maandag het partnerschap aangingen (gratis) mochten er 10 mensen mee naar binnen. Dit waren de ouders en de broers en zussen. Hierna zijn we naar huis gegaan en hebben we een bakkie koffie en gebak gegeten. Later in de maand hebben we voor de naaste familie een barbeque avondje georganiseerd.

Liefs

4. Linnie1985

Linnie1985 Fanatiek lid

17 mrt 2010
    3.406
    0
    0
    NULL
    Gouda
    Angel, bedankt voor de tip over het omzetten. Dat is heel goed om te weten, want we wonen nu in Den Haag, maar gaan (als ons huis is verkocht) verhuizen naar een andere gemeente, dus dat is wel goed om dat in gedachte te houden.

Sabrina, dat is inderdaad ook een mooie reden om later echt te trouwen!

5. Chilleke

Chilleke VIP lid

21 jan 2010
    10.869
    1
    36
    Vrouw
    Verpleegkundige
    Brabant
    wij hebben het op een maandag ochtend gedaan, klein dus ouders, broers en zussen + aanhang. We hebben het door een nicht van mijn moeder laten doen, dus toch een beetje speciaal. daarna met iedereen koffie en gebak gaan eten.
    's avonds zijn we samen uit eten geweest.

wij hebben hiervoor ook gekozen, omdat ik nog niet wilde trouwen. en als ik wil trouwen, idd niet zwanger, dan wil ik kunnen drinken en feesten met een mooie jurk. Het is toch ook ons feest ;) met een spa blauw word ik daar niet vrolijk van.

ik heb trouwens wel mijn achternaam aangehouden, omdat ik vind dat dat alleen bij trouwen gebeurd. dus als we ooit nog gaan trouwen dan ga ik wel zijn naam aannemen. nu nog niet dus. onze zoon heeft wel zijn achternaam.

6. 4days

4days Niet meer actief

Heyhey, wij hebben ook over precies deze vraag nagedacht. Wij vinden het ook nog te vroeg om te trouwen. Bovendien hebben we op dit moment ook niet zomaar geld over voor een bruiloft. Maar nu was de vraag dus: wel of een geregistreerd partnerschap?

Uiteindelijk hebben we besloten er vanaf te zien. Over een paar jaar willen we toch trouwen, en dan doen we het dus meteen 'echt'. Daarnaast wil ik ook mijn vriend zijn achternaam aannemen, maar ik vind het nu toch een beetje vreemd om eerst al zijn achternaam te hebben, en later pas te trouwen.

7. Wijffie75

Wijffie75 VIP lid

26 jun 2009
    5.330
    0
    36
    Midden v/h land
    Even opgezocht...

Geregistreerd partnerschap omzetten huwelijk

Hiervoor hoef je alleen een afspraak te maken bij de gemeente. Let wel op! Het kan alleen in de gemeente waarin je op dat moment woont. Je kan het gratis laten omzetten. Dit is zonder getuigen en het is alleen een kwestie van een handtekening zetten. Je kunt er ook voor kiezen om weer een ceremonie te nemen met een ambtenaar van de Burgerlijke Stand.

link naar officiele brochure:
    http://www.ermelo.nl/documenten/internet/overig/trouwen%20in%20ermelo/Trouwen,%20geregistreerd%20partnerschap%20en%20samenwonen.pdf

8. miekje1982

miekje1982 Fanatiek lid

6 apr 2007
    4.811
    1
    0
    Flevoland
    1. gekozen voor het GP ivm uitzending van Miekjeman en we toen nog niks geregeld hadden.

2. Nee, wij willen ooit nog een keer trouwen.

3. Hij heeft alleen zijn achternaam, ik eerst die van hem en daarna die van mij.

4. hier hadden we een ceremonie op t stadhuis (zeg maar zoals het ook gaat als je trouwt), wij hadden daar onze directe familie bij en daarna hebben wij geluncht met z'n allen en daarna zijn Miekjeman en ik voor 3 dagen weggegaan naar een hotel omdat hij al snel op uitzending moest.

9. Lola86

Lola86 Fanatiek lid

12 jan 2010
    1.660
    0
    0
    Maar hier moeten ze wel aan mee willen werken. Want eigenlijk word het dan een schijnceremonie omdat het slechts een kwestie is van het omzetten van het een in het ander (wat eigenlijk gewoon het zelfde is)
    Ik zou dus wel even goed informeren of ze bij jullie gemeente hier wel aan meewerken. anders is het namelijk er in en er uit :)

10. marjolinos

marjolinos Fanatiek lid

9 mrt 2009
    2.953
    0
    0
    tilburg
    wij hebben ook een gratis ceremonie gehad op maandag morgen! Zijn daarna wat gaan drinken en daarna zijn wij naar een hotel gegaan om daar de nacht door te brengen!

Ik heb zijn naam aangenomen en weet niet of ik ooit nog echt ga trouwen!

Wij hebben gekozen voor een geregistreerd partnerschap omdat je dan wel de mogelijkheid van een echt huwelijk open laat!

11. anica

anica Fanatiek lid

3 dec 2009
    4.528
    240
    63
    Taarten bakken
    zwolle
    wij zitten hier ook aan te danken maar volgens mij moet je dan als nog naar een notaris om het vast te laten zetten of heb ik het fout?
    en ik had bij onze gemeente gekeken, zo'n krabbel kost nog 400 euro vind het best nogal veel.
    mochten we ooit trouwens dan doen we dat samen zonder familie en 's avonds een feest verder niets.

12. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.825
    19.149
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Houd er trouwens wel rekening mee, dat als je je gp omzet in een huwelijk, dat je dan officieel geen getuigen meer nodig hebt. Dat vonden wij jammer, dus wij hebben (in overleg met de ambtenaar) toch 'getuigen' gehad en die hebben een nep-trouwakte ondertekend. ;) Wel leuk trouwens, want die hangt inmiddels naast een mooie trouwfoto op onze slaapkamer.
    Verder kun je de omzetting helemaal zo inrichten als een echt huwelijk.

13. miekje1982

miekje1982 Fanatiek lid

6 apr 2007
    4.811
    1
    0
    Flevoland
    Je kan naast je GP een testament op laten maken, maar bij een GP moet je net als bij een huwelijk kiezen tussen: gp voorwaarden of gemeenschap van goederen.

14. Linda27

Linda27 Actief lid

29 mei 2008
    420
    0
    0
    doktersassistente
    Randstad
    Wij hebben gekozen nu voor een GPS omdat we het goed geregeld wilde hebben voor de beeb. We hebben het klein gedaan met alleen een paar close familieleden. We hadden eind van de middag de ceremonie en toen bij ons lekker in de tuin met zn alle en de bbq aan.

Over een jaar of 2 gaan we het wel omzetten naar een huwelijk met een groot feest voor iedereen. Vind het toch leuker om zo'n mooie jurk aan te hebben zonder zwanger te zijn.

Ik heb nu qua achternaam eerst mijn eigen achternaam, gevolgd door die van hem (al gebruik ik die vaker :p) en als we het om laten zetten draai ik het om.

15. tulip

tulip Niet meer actief

Je moet idd even bij de gemeente informeren over het omzetten, want bij sommige gemeenten doen ze die ceremonie niet. Dan mag je verder ook niemand meenemen naar binnen en is het echt alleen een handtekening zetten en wegwezen.

16. Mams136

Mams136 VIP lid

26 jun 2007
    22.837
    0
    0
    achterhoek
    Denk je er wel aan dat een GP op 1 punt verschilt van trouwen...en dat is juist als het kinderen betreft.
    Je hebt nog steeds dingen die je moet regelen (erkennen of gezag aanvragen. 1 van die 2)

17. angel81

angel81 Bekend lid

10 apr 2007
    920
    0
    0
    In alle gemeentes kan je op een bepaalde dag voor niets trouwen of een GP aangaan. Meestal is dat op maandag ochtend. Dan hoef je alleen de uitreksels te betalen en dat is iets van 50 euro of zo.

En als je eerst je kind aangeeft bij de gemeente voordat je in ondertrouw gaat kan je ongeboren kind(eren) mee laten nemen in de huwelijksakte en geld het wel hetzelfde als bij een huwelijk wat kinderen betreft. Alleen moeten kinderen die daarna komen wel worden erkend.

18. marjolinos

marjolinos Fanatiek lid

9 mrt 2009
    2.953
    0
    0
    tilburg
    je moet erkennen, gezag krijg je dan automatisch!
    als je partner niet erkent, dan ook geen gezag!

19. mama van Marit

mama van Marit Niet meer actief

Het enige verschil met een huwlijk is dat je het kind voor zijn geboorte moet erkennen. Je hebt dan na de geboorte automatisch de ouderlijke macht.
    Wij zijn op maandag morgen gepartner schapt (hoe zeg je dat?) en dat koste niks. Wel de uitreksel van het geboorte register en een trouwboekje kosten geld. Totaal zo'n 60 euro.

20. 4days

4days Niet meer actief

Nee, wat jij bedoelt is denk ik een samenlevingscontract, daar moet je inderdaad voor naar de notaris. Maar bij een geregistreerd partnerschap is alles automatisch geregeld.

Deel Deze Pagina