- Waarom kozen jullie voor een geregistreerd partnerschap en niet voor trouwen? Wij heb voor gp gekozen omdat we een huis kochten en we alles geregeld wilden hebben. De kosten voor een gp waren toen rond de 100 gulden en als we voor een samenlevingscontract zouden gaan was dat rond de 1000 gulden. Dat verschil konden we mooi gebruiken voor ons huis. Trouwen was op dat momet ook geen optie omdat we dus bij een huwelijk een feest wilden geven en dat kost ook weer geld. GP was trouwens in januari 2002 (vandaar ook de gulden). - Hebben jullie het later nog eens omgezet naar een huwelijk? Ja in 2007 zijn we getrouwd. We hebben toen de akte om laten zetten. Het klopt dat dit alleen kan in de woonplaats van een van de partners. Dat was voor ons in eerste instantie jammer omdat we andere plannen hadden maar al met al is het een mooie ceremonie geworden. Wij hebben er voor gekozen om niet met een nepakte te werken dus ook geen getuigen maar verder was de ceremonie hetzelfde als bij een huwelijksvoltrekking. - Heb je je eigen achternaam gehouden of die heb je die van je partner? Ik heb er voorgekozen om bij de GP mijn meisjesnaam aan te houden. Het was voor ons alleen maar een administratieve handeling. Na ons huwelijk ben ik wel mijn mansnaam gaan dragen. - Hoe hebben jullie je dag ingevuld? Veel/weinig familie, feest, e.d.? Op maandagochtend, dus gratis. Alleen de kosten van de aktes. Wij hebben er voor gekozen om alleen maar een akte te ondertekenen, getuigen waren de bode van het stadsdeelkantoor en iemand van de adminstratie en we hebben er verder niets aan gedaan. Was voor ons puur een administratieve handeling.
Wij hebben in oktober 2007 gekozen voor een geregistreerd partnerschap ivm de aankoop van onze woning. We wilden dat indien er met een van ons iets zou gebeuren alles goed geregeld zou zijn, maar hadden geen geld (over) voor een groot (huwelijks)feest. We zijn op een maandagochtend naar het gemeentehuis gegaan samen met onze ouders en zusjes. Ik heb toen bewust ervoor gekozen om mijn eigen naam te houden. 's Avonds zijn we met z'n allen uit eten geweest. We hebben eigenlijk vlak daarna ook al onze trouwdatum vastgelegd. Op de dag dat we tien jaar bij elkaar waren, 24 april 2009, zijn we getrouwd met alles erop en eraan. Onze gemeente wilde gelukkig wel meewerken aan een ceremonie en onze getuigen hebben voor de sier een document ondertekend. Op onze trouwdag heb ik de naam van mijn man aangenomen.
@TS sorry dat ff je topic vervuil vind het een btje onzin om hier voor een nieuwe aan te maken. ik heb even gezocht bij ons in de gemeente en zo als ik het zie is het op woensdag en vrijdag om 9 uur gratis. dan komen er de kosten van een uittreksel en trouwboekje er nog bij. en misschien heel dom maar wat betekent gecalligrafeerd?
Ik heb ook een partnerschap. Wij wouden graag een officiele verbintenis maar een groot huwelijksfeest konden we ons nog niet veroorloven. Bovendien was het praktische ivm het eigen bedrijf van mijn man en huwelijkse voorwaarden etc etc. We hebben gekozen voor een 'normale' ceremonie (dus niet gratis), dus was rond de EUR 250.00 geloof ik. Dan werkt het exact hetzelfde als bij een huwelijk; de ambtenaar van de burgelijke stand kwam van te voren op bezoek thuis en heeft een prachtige toespraak voorbereid. Er was ook best veel familie gekomen. 'S middags en 's avonds hebben we samen gegeten. Toen we ons gps planden was ik nog niet in verwachting, op de dag zelf was ik dat al wel. Echter, als je eenmaal in ondertrouw bent gegaan voor een gps kan je niet alsnog kiezen voor een huwelijk (of kan wel, maar dan moet je opnieuw in ondertrouw). Het is inderdaad wel lastig nu we een kindje verwachten ivm erkennen etc maar goed. Oh ja en de laatste vraag; ik heb de naam van mijn 'man' en dan die van mij. Ik gebruik hem echter weinig in de praktijk.
Wij hebben gekozen voor geregistreerd partnerschap omdat (mocht het ooit zover komen) we makkelijker uit elkaar kunnen gaan dan als je getrouwd bent, dan moet de rechter erbij komen. Ik heb zijn achternaam aangenomen (dat was voor mij 1 van de redenen) Wij hebben het groots gevierd; hebben ook gezegd dat we gingen trouwen, want eigenlijk is het een beetje hetzelfde. Vind het zo stom om te zeggen; wij hebben geregistreerd partnerschap.
Waarom een GP: Ik wil ooit nog een keer in een leuke trouwjurk rondparaderen en een feest geven maar daar hadden we financieel de mogelijkheid niet toe. Ik wilde wel alles goed geregeld hebben omdat ik zwanger was, dus vandaar het gp. Omzetten: Dat doen we zodra we het kunnen vieren zoals wij dat willen. Achternaam: Ik heb eerst mijn man's achternaam en dan mijn meisjesnaam. Ik wilde al wel graag dezelfde naam als mijn kindje hebben. Invulling van de dag: Een klein ceremonietje met beide ouders en zus (de andere zus was op vakantie). Daarna zijn we uit eten gegaan. @Anica gecalligrafeerd betekent dat het in een sierhandschrift geschreven is. Hou er trouwens wel rekening mee dat de gratis dagen al ver van te voren volgeboekt zijn in veel gemeenten.