Geregistreerd Partnerschap ..

Discussie in 'De lounge' gestart door firefly, 24 okt 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. firefly

firefly Fanatiek lid

29 jan 2010
    1.845
    1
    38
    Lieve meiden !

Wie heeft ook een geregistreerd partnerschap, of meegemaakt?
    Ben namelijk erg benieuwd hoe het gaat op de dag dat je dat gaat registreren.. En dat je getuigen meemoeten enzo..

Liefs !

2. Mikki77

Mikki77 VIP lid

17 nov 2007
    5.698
    0
    36
    Noord-Holland
    Wij hebben een gereg. partnerschap. Op de dag zelf moesten we naar het gemeentehuis met 2 getuigen (van beiden minimaal 1 getuige), en moesten we plaatsnemen in een kamertje bij burgerzaken (dus niet de trouwzaal of iets dergelijks). De ambtenaar vertelde het een en ander, en toen werd het partnerschap gesloten. We hoefden geen 'ja' te zeggen, maar moesten een verklaring ondertekenen. De getuigen moesten die ook tekenen, en dat was het. Binnen een half uur stonden we weer buiten.

3. deepfreeze

deepfreeze VIP lid

29 nov 2007
    11.895
    42
    48
    Hier was het hetzelfde als een huwelijk geregeld. Dus met 2-4 getuiges, en dan kon je zelf de lokatie kiezen (standaard trouwlokaties van gemeente).

Wij hebben het toen op dinsdagochtend gedaan, dan was het gratis. Gewoon met extra publiek (2 schoonzusjes al getuigen, 2 zwagers, ouders en schoonouder voor de show)

Maar 2 jaar geleden hebben ze dat veranderd. Nu is het in een kamertje van het gemeentehuis, met alleen de getuigen. Ook geen bijzonder praatje meer, gewoon tekenen, klaar.

4. Linnie1985

Linnie1985 Fanatiek lid

17 mrt 2010
    3.406
    0
    0
    NULL
    Gouda
    Hier kan je zelf kiezen hoe je het in wilt vullen. Wij hebben het bijna hetzelfde gedaan als trouwen. Wij hebben onze partnerschap laten registreren op 24-09-2010.

Een paar dagen van te voren hebben we met de ambtenaar een gesprek gehad. Hierin stelde zij wat vragen over ons, zodat ze een leuk verhaaltje kon vertellen.

Wij wilden het wel gewoon op een trouwlocatie doen. We zijn met onze families daarheen gegaan. Man had 2 getuigen (z'n ouders) en ik had er 1 (m'n zus).

Het verschil op zo'n dag tussen een huwelijk is dat bij een GPS niet het "ja woord" maar de handtekening bindend is.
    Omdat wij ook gewoon ringen hadden, hebben we er wel voor gekozen om voor de vorm elkaar wel het ja woord te geven.

5. belliebel

belliebel VIP lid

11 jun 2009
    14.226
    648
    113
    Vrouw
    Buschauffeur
    Wij hebben vorig jaar geregistreerd partnerschap gedaan 16-11-2009. We hadden allebei 1 getuigen. De zus van manlief en ik had mijn moeder. Wij hebben niet gekozen voor ringen, maar wel voor het ja woord. Vond het wel een beetje een aparte ervaring. Elkaar de rechterhand geven, ja zeggen en elkaar een zoen geven!

Wij hebben het gedaan omdat we natuurlijk van elkaar houden, maar ook uit belang voor het kindje. Wij zijn erg blij dat het allemaal zo geregeld is!

6. mv3hartendiefjes

mv3hartendiefjes Niet meer actief

ik heb het niet gedaan
    we willen toch ooit is trouwen
    en vind het ook niet echt nodig om geregistreerd partnerschap te doen

7. Engeltje1

Engeltje1 Niet meer actief

hier ook geregistreerd partners. afgelopen 22 september :D

Bij ons ging het op dezelfde manier als trouwen.
    Eerst waren we in ondertrouw geweest, dis moet 4 weken van tevoren. we mochten beide 1 of 2 getuigen. (Wij hadden allebij 2)

Wij werden gepartnerd in de trouwzaal (wisten we niet) en de ambtenaar ging een verhaaltje vertellen en ze heeft een heel mooi trouw gedicht voorgelezen.

Wij moeten elkaar de rechterhand geven en het "ja" woord geven en dan de beruchte kus :D

wij moesten tekenen en alle 4 de getuigen ook.

al met al heeft het zo'n 20 tot 30 minuutjes geduurt :)

Tussendoor zijn er een hoop fotos gemaakt door mn zwager.. het was super leuk.. en ik heb een paar x moeten slikken haha
    en mn schoonvader heeft een traantje weggepinkt :D

8. Koekeloerie

Koekeloerie Niet meer actief

Ook wij hebben gekozen voor ger. partnerschap. Ik was 33 weken zwanger en dus gedaan voor de kleine. Aangezien we wel graag willen trouwen in de toekomst, hebben we er een low budget voltrekking van gemaakt.
    Wij mochten kiezen of we een ja-woord wilde. (gedaan)
    We mochten ook ringen als symbool aan elkaar geven (niet gedaan)
    We moesten getuige hebben
    We mochten voor een trouwboekje kiezen (gedaan)

Je kan het exact als een huwelijk laten verlopen, maar daar hangt dus een prijskaartje aan vast. Best een flinke hoor.

Voor de wet ben je man en vrouw (of man-man etc). Ik heb gekozen om naast mijn meisjesnaam ook zijn achternaam te dragen.

9. Juul75

Juul75 VIP lid

8 apr 2010
    12.091
    7.843
    113
    Wij hebben het gedaan tijdens betaalde uren, dan lijkt het net op trouwen. Idd een ambtenaar komt bij je langs om wat door te spreken, houdt een praatje, wij hadden voor een jawoord gekozen maar geen ringen. Als je het gratis doet is er vaak een beperking van het aantal aanwezigen en is het in een kamertje, wij hadden gewoon een trouwzaal en onze beide families konden er gewoon bij zijn.

10. Engeltje1

Toch wel gek dat er een hoop verschillen zijn, misschien per gemeente ofzo??

sowieso het trouwboekje hebben wij dan ook, mochten we de kleur uitkiezen, kost 17,50, maar die "moet" je wel nemen.
    En wij mochten zelf bepalen hoeveel mensen we erbij wilden hebben naast onze getuigen.

Over het ja woord enzo is er niks besproken, dit is gewoon zo gebeurd. (hadden wij zelf ook niet verwacht) tijdens ondertrouw heeft mevrouw alleen maar gevraagd of we ringen wilden wisselen. dit hebben we niet gedaan omdat we al dezelfde ringen hebben met elkaar. Tevens heb ik alleen de naam van mijn partner gekozen.

Het heeft ons in totaal 17.50 gekost, alleen voor het trouwboekjem de rest was allemaal gratis (woensdag ochtend) terwijl het bij ons wel in de trouwzaal is gebeurd :)

we willen wel trouwen in de toekomst, vandaar dat het nu niets kost. dit hebben we alleen gedaan zodat ik niet meer met mijn meisjesnaam word aangesproken :)

11. Juul75

Juul75 VIP lid

8 apr 2010
    12.091
    7.843
    113
    Als je al een GP hebt kun je dat wel om laten zetten naar een huwelijk, maar dat gebeurt gewoon aan de balie. Ke kunt niet meer de hele riedel met een ambtenaar in de trouwzaal doen, dat mogen ze niet. Je kunt wel een "nep"-ceremonie doen op een plek die geen officiele trouwlocatie is, bv je achtertuin. Maar dan moet je dat onderhands met een trouwambtenaar regelen, er mag niets officieels meer gedaan worden dan.

12. Linnie1985

Linnie1985 Fanatiek lid

17 mrt 2010
    3.406
    0
    0
    NULL
    Gouda
    Dit verschilt per gemeente. Bij een hoop gemeentes mag je nog wel gewoon op een trouwlocatie het om laten zetten. Je hebt alleen geen getuiges meer nodig, omdat die al bij het GPS hebben getekend. Maar vaak wordt er dan een nep iets opgesteld zodat het toch gewoon op trouwen lijkt.

13. Koekeloerie

tuurlijk kan dat wel met de hele riedel erbij. Het slaat alleen nergens op omdat je volgens de wet al getrouwd bent. De getuige etc zijn overbodig. Maar als je wilt trouwen kan dat echt wel in een trouwzaal, met een ambtenaar van de burgelijke stand etc (geld, geld he)

14. Koekeloerie

haha linnie, we dachten hetzelfde. Jij typt alleen sneller dan ik ;)

15. Engeltje1

Ja het kan indd nog wel, trouwen op de "normale" manier.. dat heeft mevrouw de ambtenaar ons nog gevraagd :d

Ze vroeg ook waarom we eigelijk niet gewoon gaan trouwen.. maar mn partner die wilt nog niet in de belangstelling staan met familie erbij en een pak aan, en ik een jurk, en het feest.. dat hoeft voor hem nog even niet.. Toen zei de ambtenaar ook van "dan kan hij nu toch even oefenen, want dit gaat hetzelfde als trouwen straks"

Dus over een paar jaar staan we gewoon voor het altaar :)

nu hebben we het eigelijk gedaan omdat ik het graag wilde, want wil mn meisjesnaam niet meer dragen (ik weet dat je die nooit echt krijtraakt) maar word nu wel met de naam van mn vriend aangesproken/aangeschreven.

Trouwen vind ik toch net wat anders, als je zegt we zijn getrouwd dan we zijn gepartnerd :)

16. MamaVanDaelynn

21 okt 2010
    64
    0
    0
    Huismoeder
    Reuver
    Wij hebben dat niet gedaan, Wij gaan toch volgend jaar trouwen!:D

17. firefly

firefly Fanatiek lid

29 jan 2010
    1.845
    1
    38
    Bedankt voor de antwoorden meiden ! Nu heb ik er een beetje een idee bij :D Alleen mochten wij 2 tot 4 getuigen p.p Dus word een gezellige boel. 2 november moeten we naar het gemeentehuis om de afspraak te maken en de papieren in orde te maken :)

18. Cilla24

Cilla24 Fanatiek lid

23 sep 2008
    2.810
    0
    0
    verkoopster
    bij ons ging het in de trouwzaal en net als trouwen dus ja woord en (snoep)ringen.
    wij gaan trouwen als beide kindjes oud genoeg zijn om het echt mee te maken.

en je kan een gp dmv een handtekening omzetten in trouwen maar je kan ook gewoon echt trouwen alleen heb je dan geen getuigen meer nodig.

Deel Deze Pagina