Geregistreerd partnerschap

Discussion in 'De lounge' started by Sjees, Jan 7, 2015.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Sjees

Sjees Actief lid

Oct 23, 2014
    181
    0
    16
    Dag Dames!

Ik heb een vraag.. Mijn vriend en ik gaan ons partnerschap officieel registreren.

Nu heb ik de optie om hierbij de achternaam van mijn vriend aan te nemen. (Net zoals trouwen..) Ik weet dat mijn vriend niet wil trouwen. Nu niet en ook in de toekomst niet (Hij ziet er het nut niet van in verder en ik vind dat onwijs jammer..)

Wat vinden jullie? Bij het geregistreerd partnerschap de achternaam van mijn vriend overnemen? Of niet doen en stiekem hopen dat hij ooit op zijn knieën gaat..? (Wat dus niet zal gaan gebeuren..:))

2. mam1991

mam1991 VIP lid

Jan 17, 2013
    10,071
    2,096
    113
    Hmm ik zou het niet doen denk ik.. uit principe :p

Wij zaten er ook aan te denken om geregistreerd partnerschap te nemen en dan op een later tijdstip te trouwen. Maar het komt eigenlijk op het zelfde neer dus waarom dan niet gewoon mooi in pak en jurk en feestje geven :D het is een hele mooie ervaring. Daarom zijn wij getrouwd 2 jaar geleden.

3. adi

adi Niet meer actief

Dan is dat heel jammer voor je vriend, met de geregistreerd partnerschap zijn jullie voor de wet getrouwd : )

4. Amaranth

Amaranth Niet meer actief

Tja, ik ben een beetje zoals jouw vriend ;) Wat vind jij zelf fijn? Je eigen achternaam behouden of juist niet? Je kunt wel om advies vragen maar je zal zelf moeten doen wat voor jou het beste voelt.

5. Bollen

Bollen Fanatiek lid

Jul 22, 2013
    1,422
    7
    38
    NULL
    NULL
    Wij hebben ook een geregistreerd partnerschap en heb daarbij zijn naam aangenomen. Maar wij wilden en willen allebei niet trouwen. Ook al komt het op hetzelfde neer haha.

6. Nicky1990

Nicky1990 Actief lid

Sep 14, 2014
    130
    0
    0
    ik heb ook een geregistreed partnerschap en heb gewoon mijn achternaam. wil ook nog wel gewoon trouwen..
    dit was meer voor het huis

7. Sjees

Sjees Actief lid

Oct 23, 2014
    181
    0
    16
    Ik twijfel zelf heel erg.. Aan de ene kant wil ik graag zijn achternaam dragen.. Maar een aantal mensen zeggen dat het "raar" is om al zijn naam te gaan dragen na een geregistreerd partnerschap..

Ik wil heel graag een keer trouwen..maar ik weet dat dat er helaas niet van gaat komen.. :)

8. Juul75

Juul75 VIP lid

Apr 8, 2010
    12,091
    7,843
    113
    Ik zou me er niets van aantrekken of anderen dat 'passend' vinden bij een partnerschap. Als jij graag zijn naam wil dragen en hij ishet daar mee eens, gewoon lekker doen!

Ik heb trouwens mijneigen naam gehouden maar rabiaat feministe :D

9. BlijEi

BlijEi Bekend lid

Sep 27, 2014
    657
    0
    16
    Where the heart is
    Dit dus. Sterker nog, er zit zelfs een jawoord in de ceremonie bij een gp. Ik vind het dus ook eigenlijk onzin (ja, sorry!) dat een man/vrouw wél een gp wil, maar niet wil trouwen ;) Beiden kan met/zonder witte jurk, feest, band of dj of wat het dan ook voor reden/excuus voor is om het niet te doen.... Er zit wettelijk gezien geen verschil meer tussen.

10. Beeb87

Beeb87 Niet meer actief

Toevallig gaan wij het dit jaar ook regelen met een partnerschap.
    Ik heb er voor gekozen wel zijn naam te nemen puur omdat er een kindje op komst is.

Vind het fijn dat we als gezin echt dezelfde naam hebben.

11. Suzanne1984

Suzanne1984 Fanatiek lid

Dec 30, 2011
    1,613
    0
    36
    Bij geregistreerd partnerschap is een ja woord niet verplicht, bij een huwelijk wel maar dat terzijde.
    Verder is het inderdaad vrijwel gelijk. Er zijn ook geluiden dat geregistreerd partnerschap wordt afgeschaft omdat het tegenwoordig vrijwel gelijk is aan een huwelijk.

12. Ieniemienies

Ieniemienies Actief lid

Mar 21, 2013
    313
    113
    43
    Female
    NULL
    NULL
    Hier ook een GP (voor het huis).
    Ik heb eerst mijn achternaam en daarachter mijn man zijn achternaam.
    Trouwen willen wij allebei ooit nog eens doen.

Kies vooral datgene waarbij jij je comfortabel voelt!

13. ladys1987

ladys1987 Fanatiek lid

Jan 24, 2009
    1,522
    0
    0
    Flevoland
    In 2010 zijn wij geregistreerd. We kochten een koopwoning en daarvoor wilden wij wat regelen. Samenlevingsovereenkomst kan maar kost zo een paar honderd euro. Trouwen willen we (vooral ik) ooit nog maar dan met een knallend feest (wat dus mega veel geld kost). Daarom gekozen om te registreren op de maandagochtend om 09:00. Savonds met fam uit eten geweest om het toch een beetje te vieren. Nu hopen dat ie ooit nog op zn knieeen gaat hihi

14. EdN

EdN VIP lid

May 27, 2011
    8,830
    3,626
    113
    Ik snap dat nooit zo goed. Als de een trouwen niets bijzonders vindt voorstellen, maar de ander wel, dan trouw je toch gewoon..? Degene die het graag wil is dan blij, de ander heeft er verder geen last van, maar wel een blije partner en een leuke dag. Het hoeft niet gelijk 10.000 te kosten.

Maar in jouw geval, TS, vind ik t moeilijk. Als je denkt hem echt nooit zover te kunnen krijgen, dan zou ik er - als je dit graag wil - idd voor kiezen om nu vast zijn naam aan te nemen. Persoonlijk vind ik het overigens idd niet 'horen'. Maar goed, da's niet jouw probleem ;).

15. Skyscrapper

Skyscrapper Fanatiek lid

May 11, 2013
    2,604
    3
    38
    ik vind het raar dat die mensen het opvatten dat een GP minder officieel wettig zou zijn dan een "echt" huwelijk, want dat is namelijk niet zo.
    Bij GP heb je zo goed als alles hetzelfde, alleen de erkenning voor je kinderen is (bij de eerste) niet automatisch geregeld
    GP was eigenlijk in eerste instantie bedoeld voor homosexuele stellen die wilden trouwen maar het toen nog niet konden.
    Als ik zo jouw situatie lees dan zou ik lekker zijn naam aannemen en er een (klein) feestje van maken, dan heeft je vriend niet het gevoel van een heel huwelijksgebeuren (jammer dat hij daar zo tegenaan kijkt) en jij hebt toch een beetje jouw trouwdag.
    Mocht hij het toch nog helemaal in zijn bol krijgen en willen trouwen is een omzetting zo gedaan en kunnen jullie het alsnog ceremonieel vieren.
    En vergeet niet dat als je zijn naam aanneemt, je gewoon ook je eigen naam nog hebt he :D die hoef je niet in te leveren.

16. Novastar

Novastar Fanatiek lid

Jan 9, 2014
    4,538
    1,171
    113
    Female
    Pedagoog
    Noord-Brabant
    Dit dus. Ik zie het verschil ook echt niet tussen trouwen en geregistreerd partnerschap. Je hoeft er geen grote dag van te maken als je dat niet wilt. Volgens mij is een gp in het leven geroepen voor homostellen toen die nog niet konden trouwen. Als jij wel graag wilt trouwen kunnen jullie toch een compromis sluiten? Bijvoorbeeld wel trouwen in mooie kleren maar geen groot feest ofzo. Ik zou trouwens echt weigeren om zijn naam aan te nemen als hij niet wilde trouwen. Daar zie ik dan het nut niet van in.

17. Averlhach

Averlhach VIP lid

Mar 26, 2011
    8,809
    1,014
    113
    Female
    Drenthe
    GP is niet volledig gelijkwaardig aan trouwen. In nederland is het wel vrijwel of volledig gelijk, maar diverse landen kennen en erkennen GP niet. Zelfs al in de eu.

Maar dat terzijde.
    Ik vind dat ieder het moet doen zoals bij hen past, zowel met trouwen als gp. En ook de achternaam hoort daarbij. Voor een ander zou je het waarschijnlijk toch niet naar wens doen. Iedereen heeft een eigen mening.
    Zelf kies ik liever voor trouwen ipv gp, maar dat heeft mogelijk ook met onze eventuele toekomst te maken.

18. Moppiemuis

Moppiemuis Fanatiek lid

Oct 6, 2014
    1,996
    232
    63
    Ergens in het midden
    Hier ook mijn mans achternaam aangenomen met het GP.

Ps, ja ik noem hem mijn man :D ook altijd zo'n mooie discussie.

O en nog erger, soms heb ik geen zin om het 'uit te leggen' als ze ergens mijn burgerlijke staat vragen, en dan zeg ik dat ik getrouwd ben. Het is wettelijk toch hetzelfde.

19. Gerdatje

Gerdatje Fanatiek lid

Apr 27, 2012
    1,920
    0
    0
    100% Mama
    Achterhoek
    Getrouwd maar wel mijn eigen achternaam gehouden.

20. Ganzje

Ganzje Actief lid

Nov 5, 2012
    264
    1
    18
    NULL
    NULL
    Ik heb mijn man zijn achternaam aangenomen, twijfelde toen ook maar nu de kindjes er zijn ben ik erg blij dat ik dat heb gedaan ... voelt fijn om de zelfde achternaam als de kids te hebben.

Share This Page